Gjest farge Skrevet 10. januar 2010 #1 Skrevet 10. januar 2010 Jeg er førstehjemskjøper. Singel, og samværsforelder. har ikke verdens høyeste lønn, rett over 300 000. Da sier det seg selv at jeg ikke får all verdens i lån. Jeg kan få forskudd på arv, men allikevel har jeg ikke råd til en ok leilighet. Jeg bor i en ganske dyr by. Jeg sliter skikkelig med å finne noe som jeg har råd til, som ser ok ut så jeg slipper å bruke penger på oppussing. Jeg MÅ ha to soverom, da barnet er tenåring og trenger eget rom. Ja, jeg kan sove i stua, men dette er ikke noen permanent løsning, og jeg vil kjøpe noe jeg kan bli gammel i. Da må jeg ha to soverom. Nå har jeg lett og lett. Har tilogmed sett på leiligheter med ett soverom med muligheter for å slå opp en lettvegg m/skyvedører i stua for å ha to soverom. Det finnes ingenting her jeg har råd til. Leilighetene som er slik at det kan flyttes rett inn i, og har god standard, med to soverom ligger på 2,5-2,6 mill. Resten trengs enten oppussing av bad eller kjøkken. Jeg er helt oppgitt, og kjempelei meg. Må flytte innen 3 mndr. Jeg kan heller ikke (eller vil ikke) flytte herfra pga. barnet mitt og ny jobb. Kan noen gi meg litt lys i mørket?
Lykkelig eks-frue Skrevet 10. januar 2010 #2 Skrevet 10. januar 2010 Ikke vet jeg hvor i landet du ikke får 3-romsleiligheter til under 2,5 mill. I Oslo får du fint 3-roms til under dette Og om du trenger bo sentralt så finnes det mange steder utenom sentrum som har fine kommunikasjonsforbindelser til sentrum.
Gjest alenemor Skrevet 10. januar 2010 #3 Skrevet 10. januar 2010 Jeg bor også i en by og har vært i nøyaktig samme frustrerte situasjon som deg. Jeg tjente til og med mindre. Min løsning bestod i å kjøpe en fritidseiendom (med ett soverom) rett i utkanten av byen. Fritidsboligen var såpass sentral (med mange naboer) at ingen ville ha det som hytte. Og ingen andre tenkte på at det går an å regulere en fritidsbolig til privatbolig. Derfor fikk jeg ingen konkurranse og kunne presse ned prisen langt under takst. Nå har jeg en liten bolig med garasje, uthus og stabbur. Skolebuss går det også forbi her. Og om det ikke hadde vært skoleskyss, får man alltids dekket skyss i kommunen sin hvis det ikke går buss til barnets skole. I bykjernen ville en slik boltreplass ha kostet meg skjorta. Og det ville fremdeles ha kostet dyrt hvis det i utgangspunktet hadde blitt solgt som privatbolig. Jeg ser at du ønsker deg to soverom. Det gjør også jeg. Men det geniale her er at ved å kjøpe en fritidseiendom (som omreguleres) så kan man bygge. Og dette skjer for mitt vedkommende i 2011. Og da har jeg en fullverdig bolig det kan gå an å bli gammel og grå i. Frem til da sover jeg på sofaen og koser meg i min nye bolig. Ved å eie selv "sparer" jeg ved å betale inn mest mulig på lånet. Har også en BSU-konto. Og i 2011 er det nok penger til å bygge to soverom. Denne muligheten hadde jeg ikke hatt ved å bare leie. Man må ta et skritt av gangen Mitt råd er å ta en titt på fritidsboliger i området ditt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå