Gå til innhold

Forskjellen på UK, Storbritannia, Great Britain

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er dette det samme? Kan noen forklare evt forskjell på disse?

Takk :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Great Britain og Storbritannia er jo nøyaktig det samme, bare oversatt fra engelsk til norsk (Great=stor, Britain=britannia). UK står for United Kingdom. Alle tre er forkortelser for "The United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland". Håper du ble litt klokere ;)

Skrevet

United Kingdom er vel Irland, Skottland og Wales også?!

Skrevet (endret)

Storbritannia er England, Skottland, Wales og Nord-Irland.

UK er det samme, pluss Irland.

Edit: UK omfatter vel også områder utenfor europa de har kontrollen over?

Endret av megvel
Skrevet

Hva da? Hong Kong? Canada? India? Singapore?

Gjest Gjest nr 1 igjen
Skrevet

United Kingdom/Great Britain inkluderer Storbritannia er England, Skottland, Wales og Nord-Irland. Irland er en egen stat og har ikke noe med det å gjøre, men det hender folk inkluderer det av mangel på kunnskap. Her kan du lese, siden er på engelsk.

Skrevet
Hva da? Hong Kong? Canada? India? Singapore?

:ler:

Nei, trodde da de hadde noen øyer utenfor Argentina eller noe sånt noe. :ler:

Skrevet
Storbritannia er England, Skottland, Wales og Nord-Irland.

UK er det samme, pluss Irland.

Irland er vel ikke med i UK vel? Jeg mener UK er England, Skottland, Wales og Nord-Irland. UK og Irland er ulike "land", det er vel en av hovedgrunnene til problemene i Nord-Irland(?).

Great Britain er England, Wales og Skottland.

Skrevet
Great Britain og Storbritannia er jo nøyaktig det samme, bare oversatt fra engelsk til norsk (Great=stor, Britain=britannia). UK står for United Kingdom. Alle tre er forkortelser for "The United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland". Håper du ble litt klokere ;)

Nå forklarte du jo nettopp hvorfor de IKKE er det samme. The United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland er som du sier Great Britain/Storbrittania PLUSS Nord-Irland. Great Britain er England, Skottland, Wales og flere (men ikke alle) av øyene/øygruppene i området.

I tillegg har man Commonwealth of Nations som er områder som tidligere var under britisk kontroll.

Kilde: Wikipedia.

Gjest Gjest nr 1 igjen
Skrevet
Nå forklarte du jo nettopp hvorfor de IKKE er det samme. The United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland er som du sier Great Britain/Storbrittania PLUSS Nord-Irland. Great Britain er England, Skottland, Wales og flere (men ikke alle) av øyene/øygruppene i området.

I tillegg har man Commonwealth of Nations som er områder som tidligere var under britisk kontroll.

Kilde: Wikipedia.

Hehe, jeg ta meg selv i den. Det gikk litt fort i svingene. Se på det jeg linker til, ikke på det jeg sier! :ler2:

Gjest lisja86
Skrevet

Irland er ikke en del av UK!

United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland er GB pluss Nord Irland. Great Britain består av England, Scotland og Wales. Great Britain blir gjerne brukt løsluppent for å referere til UK.

Britain er det geografiske begrepet for selve øyen som inneholder England, Scotland og Wales samt de tilhørende små øygrupper.

Irland er en del av British Isles.

Land som Canada og Australia som har tilhørt det Britiske Empirium er ikke en del av UK, men er medlemm av Commonwealth der den britiske monarken er "Head of State" (en symbolsk rolle).

Skrevet
Hehe, jeg ta meg selv i den. Det gikk litt fort i svingene. Se på det jeg linker til, ikke på det jeg sier! :ler2:

Hihi, det er søndag tross alt ;)

Skrevet

Jeg blir litt forvirret av dette. Jeg vet at UK og Storbritannia er liksom Great Britan of England, Wales, Scotland and Norhtern Ireland, men er ikke de også små land. Er ikke England et land og Wales et land, men samtidig er de ett? :forvirra:

Gjest brutal_mann
Skrevet
:ler:

Nei, trodde da de hadde noen øyer utenfor Argentina eller noe sånt noe. :ler:

Guerra de las Malvinas

Eller Falklandsøyene om du vil

Skrevet
Jeg blir litt forvirret av dette. Jeg vet at UK og Storbritannia er liksom Great Britan of England, Wales, Scotland and Norhtern Ireland, men er ikke de også små land. Er ikke England et land og Wales et land, men samtidig er de ett? :forvirra:

England og Wales er ikke ett land nei, de er ulike land. England, Skottland og Wales er alle land, men de er i samme kongedømme; Great Britain.

Skrevet
England og Wales er ikke ett land nei, de er ulike land. England, Skottland og Wales er alle land, men de er i samme kongedømme; Great Britain.

Jeg vet at de ikke er det samme :fnise: , men det jeg lurte på var om de var ulike land, men samtidig at UK var et land. Men okay så UK er et kongedøme, men ikke er land? Da tror jeg jeg skjønner det. :skravle:

Skrevet
Jeg vet at de ikke er det samme :fnise: , men det jeg lurte på var om de var ulike land, men samtidig at UK var et land. Men okay så UK er et kongedøme, men ikke er land? Da tror jeg jeg skjønner det. :skravle:

Hehe, ok! :fnise:

Det er litt komplisert det der - de er land og har egne regjeringer, likevel er de ikke like selvstendige som f.eks. Norge, men de er mer selvstendige enn f.eks. statene i USA.

Skrevet
Irland er ikke en del av UK!

United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland er GB pluss Nord Irland. Great Britain består av England, Scotland og Wales. Great Britain blir gjerne brukt løsluppent for å referere til UK.

Britain er det geografiske begrepet for selve øyen som inneholder England, Scotland og Wales samt de tilhørende små øygrupper.

Irland er en del av British Isles.

Land som Canada og Australia som har tilhørt det Britiske Empirium er ikke en del av UK, men er medlemm av Commonwealth der den britiske monarken er "Head of State" (en symbolsk rolle).

Desidert det beste og mest oppklarende svaret :) Hurra!

Skrevet (endret)
Jeg blir litt forvirret av dette. Jeg vet at UK og Storbritannia er liksom Great Britan of England, Wales, Scotland and Norhtern Ireland, men er ikke de også små land. Er ikke England et land og Wales et land, men samtidig er de ett? forvirra.gif

Nei, de er ikke offisielt egne land. Men flere av de har egne lokale styringsorgan. F.eks har Skottland et eget parlament. De har makt i noen saker, mens andre blir regnet som nasjonale anliggender.

Her er et eksempel:

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article3395591.ece

Endret av Cordelia
Skrevet

Det som jo skaper forvirring for oss nordmenn, er at vi har et norsk ord for Great Britain, nemlig Storbritannia. Men vi har ikke noe ord for United Kingdom, og da blir disse uttrykkene brukt om hverandre. Nord-irer er jo faktisk briter*, men de er ikke i Great Britain, men The British isles.

*Med unntak av de som har irsk pass i Nord-Irland, folk der kan velge om de vil ha britisk eller irsk pass. Katolikkene føler seg som regel som irer (nasjonalister), mens protestantene føler seg britiske (lojalister). Og ja, det er jo dette som fører til konflikten der borte. Mye hat som ligger i luften, nesten som rasisme, bortsett fra at det er vanskelig å se hvilken "side" folk hører til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...