Gjest Smaragd Skrevet 10. januar 2010 #1 Skrevet 10. januar 2010 Jeg leste i en avis her en dag, at vi må huske å gi fuglene mat i kulda, så de ikke fryser i hel. Så her i dag morges smuldret jeg opp noen grove skiver i en skål, og satte noen solsikkefrø i en annen skål. Desse satte jeg ut på altanen min. Her i sted kom en fugl og ville spise litt. (Større enn en spurv, brun i fjærene - vet ikke hva det var, en trost kanskje? ) Han sat på kanten av skålen, og nippet i brødsmulene. Han pep der ute, så jeg tenkte at kanskje dette er en ganske ung fugl? Satt å så på den litt, og synes den satt så "vaglete". Da la jeg merke til at den stod bare på en fot! Etter en liten stund kom den andre foten nedifra kroppen, og byttet med den andre foten! Å så vondt jeg fikk innimeg! Hadde lyst å hente den inn i stua mi! Var nok derfor den pep så inderlig - Han var iskald! Og her hos oss er det "bare" 10 minusgrader! Tenk på alle stedene i Norge det er mye kaldere! Så kjære alle dyreelskere - husk å gi fuglene mat så de ikke fryser i hjel! Jeg skal rett på butikken i morgen å kjøpe meiseboller! De trenger det fettet som er i dem så de overlever vinteren!
Gjest Gjest Skrevet 10. januar 2010 #2 Skrevet 10. januar 2010 Æsj, nå skulle jeg ønske jeg ikke bodde midt i Oslo by... Savner landet, sitte å kikke ut av vinduet på fuglebrett og fuglenek på alle de flotte fuglene! Veldig bra oppfordring Smaragd, er nok mange som bare ikke tenker over det til vanlig som kanskje kjøper litt mat til småfuglene nå!
Gjest Smaragd Skrevet 10. januar 2010 #3 Skrevet 10. januar 2010 Æsj, nå skulle jeg ønske jeg ikke bodde midt i Oslo by... Savner landet, sitte å kikke ut av vinduet på fuglebrett og fuglenek på alle de flotte fuglene! Veldig bra oppfordring Smaragd, er nok mange som bare ikke tenker over det til vanlig som kanskje kjøper litt mat til småfuglene nå! Ja, håper det vekker litt tanker, jeg hadde glemt de søte små ute i kulda selv jeg... Men er der ingen fugler i Oslo da? Du har vel et vindu du kan henge en liten maisebolle fra, viss ikke får du kjøpe en hel pakke og henge opp i et tre i en park eller noe!
Gjest Huffsa Skrevet 10. januar 2010 #4 Skrevet 10. januar 2010 Har 4 meiskuler ute, og de blir borte fort Gjør det hver vinter. Får ikke sett fuglene spise da siden jeg har katter, så fuglene spiser bare om natten når kattene er inne. Men for meg er det et "must" å henge ut meisekuler om vinteren.
Purple Basil Skrevet 10. januar 2010 #5 Skrevet 10. januar 2010 Bor i Oslo, men ikke nede i sentrum. Masse fugler i Oslo som trenger mat;) Har kjøpt noen kg med solsikkefrø som vi legger ut til fuglene, og sånne kuler med mat. Veldig greit å gi fuglene mat og så er det ikke så dyrt heller:D
Troyamin Skrevet 10. januar 2010 #6 Skrevet 10. januar 2010 Leger egen fuglemat. Smelter smult og har i fuglefrø. Kjøttmeisen elsker dette! I tillegg forer jeg de med solsikkefrø. Eneste ulempen er jo at nå har kattene egen fuglebuffet! Har hengt alt høyt oppe, men småfuglene som går ned på bakken for å spise "rester" er et lett måltid
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå