Gjest Ikke innlogget nå Skrevet 10. januar 2010 #1 Skrevet 10. januar 2010 Jeg og samboeren min flyttet inn i ny leilighet i høst. Den er akkurat slik som vi har drømt om, passlig stor for oss, fin beliggenhet i forhold til jobb og skole, leiligheten trengte lite oppussing osv. Alt ligger til rette for at vi skal trives her, noe vi og forsåvidt gjør, helt til det kommer til naboen.. Det er en firemannsbolig, to leiligheter nede og to oppe. Vi bor nede, og over oss bor det ei dame og barnet hennes på 8-9 år. Vi har støtt på noen problem med dem vi ikke helt vet hva vi skal gjøre med, så jeg trenger litt råd - Bråk. De holder ofte et leven der oppe så man skulle tro det var full fest. Barnet hopper og tramper over gulvet i timesvis. Jeg har god tolmodighet med bråk fra barn, jeg synes barn skal få være barn og barn må få lage lyd, men dette minner mer om ville tilstander i timesvis hver dag. Ja, vi tåler støy fra naboene, og vi vet at man må gjøre det når man bor slik, men når man bor slik må man også lære å ta hensyn :)I tillegg holder barnet ofte på til over midtnatt på vanlige hverdager og, vi hører det er barnet som vi også ser blir kjørt på skolen dagen etter. Er det ikke sent for et barn på 8-9 år å være oppe til over midtnatt når det skal på skolen dagen etter? - Varmepumpa deres bråker. Ok, jeg hører at det høres litt teit ut, men de har varmepumpa si montert rett over soveromsvinduet vårt, og nå som det er så kaldt durer den og går på max døgnet rundt. Jeg vil sammenligne lydene med som når sentrifuga på en vaskemaskin går som mest, bare at den er montert utenfor soveromsvinduet ditt. Vi hører den forøvrig over hele leiligheta. Kan vi be henne om å slå den av om natta om ikke annet? - De roter. Vi har ikke så stor parkeringsplass, og det følger med en liten felleshage. De i de to andre leilighetene (og vi) har det ryddig rundt oss, vi plukker opp etter oss og vi tar hensyn til de andre naboene. Nabodama over her okuperer mesteparten av parkeringsplassen; Hun har to store varebiler (type stor maxi taxi størrelse) stående ute her, en av dem sprerrer nesten for oss når vi skal inn i boden. I tillegg har hun tre vanlige biler stående, to av dem er avskiltede vrak, og den tredje bruker hun. Med leiligheten vår følger det med to parkeringsplasser, men vi får ofte bare brukt en av de, for hun parkerer den andre varebilen fremfor vår andre parkeringsplass. Pga dette har ikke vi fått måkt vekk snøen der, og det er bare såvidt plass til vår egen bil. Den andre parkeringsplassen bruker vi til våre besøkende. Hun har ikke spurt om å få stå fremfor den. - Hunden hennes. Hun fikk en hund her nå i høst, stort sett er den med henne på jobb, men når den er igjen her står den og bjeffer i ett sett. Den har sånn skarp bjeffing som skjærer i ørene. Jeg studerer ofte hjemme, men jeg klarer ikke det når den hunden står og gjør hele dagen. Hun plukker heller ikke opp etter den, og hun lufter den bare frem og tilbake på parkeringsplassen mens hun tar seg en røyk (så alt "avfallet" havner jo der). - Så er det en ting jeg er litt i tvil om jeg skal skrive her, men det er bare et spørsmål. Barnet hennes er som sagt 8-9 år og går på skole her. Moren jobber på et kjøpesenter her i nærheten og er ofte ikke hjemme for i sju-halv åtte tiden, barnet er da hjemme alene fra det kommer hjem fra skolen mellom 14.15/14.30 til hun kommer hjem. Vi ser godt når det er andre hjemme i leiligheten over her. Er det vanlig at barn i den alderen er alene så lenge? I tillegg er det jo ofte oppe til over midtnatt...Jeg har ikke peiling på barn i den alderen der, så derfor spør jeg. Jeg og samboeren min har diskutert og vi kan ikke huske vi fikk være oppe så sent når vi skulle på skolen dagen etter, heller ikke at vi var alene så lenge. Jeg trenger som sagt råd til hva vi skal gjøre. Vi er snille og rolige mennesker, og vi er heller ikke helt firkanta når det gjelder bråk, vi synes man må tåle litt av naboene når man bor sånn, men når det er sånn hele tiden blir man sliten av det. Hun spurte samboeren min tidliger i vinter om vi hørte noe, og han sa ja, det er en del skrik og skrål som vi hører veldig godt, men det bedret seg ikke etter det heller.. Noen innspill på hva vi kan gjøre?
Gjest Gjest Skrevet 10. januar 2010 #2 Skrevet 10. januar 2010 Har ikke noe konstruktivt å komme med, men jeg føler virkelig med deg! Dette er galskap!
Gjest Gjest Skrevet 10. januar 2010 #3 Skrevet 10. januar 2010 Hunden og bilen kan du klage på. Resten tror jeg ikke du kan jøre noe med. Jeg tror ikke dette er nok til å tilkalle barnevernet.
Gjest Gjest Skrevet 10. januar 2010 #4 Skrevet 10. januar 2010 Det høres unektelig litt merkelig ut ja.. Jeg har selv en åtteåring som ikke klarer å sovne før i titiden - så dersom en på 9 er oppe til 12 (det høres sent ut) kan det være greit dersom det barnet ikke trenger all verden søvn.. De begynner å bli store på den tiden. Når det gjelder å være alene hjemme fra halv tre til syv: det høres også lenge ut - men jeg vet om andre barn på samme alder som faktisk er alene hjemme når de våkner om morgenen. De har vekkeklokke på - og står opp, kler på seg, lager frokost og niste, og går til skolen selv. Det er noen barn som er veldig selvstendige. Moren har kanskje laget/satt frem mat (eller hun klarer det selv). Kanskje har hun en bestemor som følger litt med? Kanskje har hun med seg venninner hjem. Du får snakke litt med 9 åringen og se om hun er komfortabel da vet du - uten at du føler at du "snoker".. Varmepumpa kan du ikke forvente at de skal slå av om natten. Vi har varmepumpe og noe av det beste med den er at det er grei temperatur i huset når vi står opp. Jeg hadde blitt provosert om noen ba oss slå den av om natten.. Hunden: her mener jeg du kan si ifra - det er ikke hyggelig med avføring på plassen utenfor huset. Parklering: dersom dere trenger plassen ville jeg sagt fra. Men det virker mer som om dette er noe som du "slenger" på fordi det er så mye annet som irriterer deg. Vurder å flytte...
Gjest TS Skrevet 10. januar 2010 #5 Skrevet 10. januar 2010 Takk for svar! Som sagt har jeg ikke peiling på barn i den alderen der, så jeg må bare spørre. Et par uker før jul var det så ille at samboeren min gikk opp for å be de roe seg, da var klokka 00.15 og skoledag dagen etter. Vi hørte tydelig at det var barnet som var oppe (hører han rope), men ingen åpnet døren og bråket fortsatte. Barn er vel ofte blitt ganske selvstendige i den alderen der, så det er kanskje ikke så rart han er så lenge alene. De har ingen familie her i nærheten, men av og til har han besøk av en venninne rett etter skolen. Men sånn ren nysgjerrighet, er det noe poeng i å ha på varmepumpe når det er under 20 minus? Den bråker jo ikke så innmari når det ikke er så kaldt, så da er den ikke noe problem.. Det med parkeringsplassen er desverre ikke noe jeg slenger på, synes det er ille nok som det er.. Greia er at når vi var her på visning så var det helt strøkent her, og det var så fint og koselig her! Nå ser det mest ut som et delebillager her.
Suzy Skrevet 10. januar 2010 #6 Skrevet 10. januar 2010 Ang varmepumpe - du kan i allefall ikke forlange at de slår av pumpa om det er kaldere enn tjue minus for dan kan den fryse og bli ødelagt. Du har helt rett i at den ikke har veldig god effekt når det er så kaldt, men da blir jo spørsmålet om hun har noen annen varmekilde? Fyrer dere med ved f.eks? Jeg skrur ned tempen på min pumpe nå som det er kalt så den holder ca 19 grader inne også fyrer med ved resten av tiden, men å stoppe den helt er ikke bra - det må man aldri gjøre når det er virkelig kaldt. I forhold til bråket med pumpa - det kan du selvsagt ta opp med henne og høre om det er mulig å montere den et annet sted så den ikke sjenerer dere sånn - men det er antagelig ikke mulig å gjøre før til våren igjen.
Gjest Glør Skrevet 10. januar 2010 #7 Skrevet 10. januar 2010 Støy - Du kan be dem være stille etter elleve ihvertfall. Jeg synes man bør tåle normal støy på dagtid, når man bor så tett innpå andre, men normal stilletid er elleve på kvelden. Parkering - Så lenge det er dine plasser kan du også kreve på å ha tilgang på dem. I verste fall kan du be om å få tauet biler som står der, dersom det ikke blir noen bedring etter at du har sagt i fra. Avskiltede biler ville jeg tatt opp med henne, og hørt om det er en plan med dem, eller om hun bare dumper dem der. Er de dumpet kan du ta opp dette med kommunen, siden det går som søppel. Hunden - Si ifra om at hunden bjeffer, kanskje er hun ikke klar over det en gang. Og uansett bør hun enten ha den med seg, eller begynne med målrettet hjemme-alenetrening. Avføring er ikke ok, dette skal plukkes opp med en gang, i verste fall kan dette nameldes til politiet og hun kan miste hunden. Varmepumpa må du nok bare leve med, og det med barnet ville jeg ikke lagt meg oppi, så lenge det ellers får nok omsorg. Kjenner flere alenemødre som må la unger på den alderen være alene, og så lenge de er vant til å ta det ansvaret går det stort sett greit.
Gjest Gjest Skrevet 10. januar 2010 #9 Skrevet 10. januar 2010 Ang varmepumpe - du kan i allefall ikke forlange at de slår av pumpa om det er kaldere enn tjue minus for dan kan den fryse og bli ødelagt. Du har helt rett i at den ikke har veldig god effekt når det er så kaldt, men da blir jo spørsmålet om hun har noen annen varmekilde? Fyrer dere med ved f.eks? Det med at den kan fryse viste jeg ikke, takk for informasjonen Leiligheten deres er helt lik vår, så de har vedovn, + at det følger med 1 panelovn til hvert rom. I tillegg har vi det godt og varmt her nede, og jeg regner med litt av varmen vår forsvinner opp til de. Da håper jeg på varmere vær så den kanskje roer seg litt! Ellers har vi snakket om å nevne det for henne, for vi vil jo ikke blåse det opp til en stor sak noe av det, men jeg vil ikke komme med den lista heller Vi har fått en følelse av at hun skyr oss, for hver gang vi er ute og hun er på tur ut snur hun i døra (har skjedd noen ganger, da vi drar ca. samtidig om morgenen). Det som er litt merkelig er at når vi flyttet hit kom hun og lurte på om vi kunne kjøpe oss ny postkasse, for den vi har var større enn de andre, men den henger jo ikke i veien for noen andre sin kasse og hindrer ingen andre i å komme til i sin kasse. Vi har aldri skjønt hvorfor hun skulle si noe på dette, så vi har samme kassa fortsatt (sånn man får kjøpt på posten..)
addict Skrevet 10. januar 2010 #10 Skrevet 10. januar 2010 Dere har faktisk krav på at det skal være stille kl 23.00. Om de fortsatt bråker til langt ut på natta og de ikke hører på dere, så KAN dere ringe politiet. Kanskje de skjønner alvoret da.. Vi bodde også i 4-mannsbolig tidligere, og vi hadde en hund som bjeffet veldig mye. Naboene sa ifra på en fin måte, og vi tilpasset oss slik at vi hadde henne på badet, lengst vekke fra naboene, slik at de ikke hørte henne om hun satte igang. Det gikk helt fint. MEN det er viktig å si ifra, for vi var ikke klar over problemet selv siden dette skjedde da vi var vekke. Skjedde et par ganger at vi glemte å plukke opp avføring også, og da fikk vi høre det. Det er VELDIG Strengt på å plukke opp etter hunden sin når man deler hage osv, så jeg ville tatt det opp.
Frk Johansen Skrevet 10. januar 2010 #11 Skrevet 10. januar 2010 Min 9 åring legger seg halv ni på hverdager og halv ti i helgen. Han er alene hjemme maks 3 timer på ettermiddagen fra skolen slutter til vi kommer fra jobb. Han er aldri alene på kvelden medmindre jeg bare skal en snartur i butikken men da får han alltid tilbud om å være med og vi lar han han aldri være alene etter at han har lagt seg. Jeg synes godt du kan sende en bekymringsmelding til barnevernet, så små barn skal ikke ta alt det ansvaret om å få nok søvn og være så mye alene hjemme. Greit nok at noen barn sovner senere enn andre, men de sovner iallefall ikke tidlig medmindre det blir rolig rundt dem og de blir lagt.
Gjest Gjest Skrevet 10. januar 2010 #12 Skrevet 10. januar 2010 Dette hørtes ikke bra ut nei. Er enig i at dere nok må leve med at varmepumpa bråker. Men lurer på om dere har god kontakt med de andre naboene? Du skriver at dere bor i 4 manns bolig, da må vel også de andre naboene høre en del av dette bråket om kveldene? Det er klart at dere hører det best pga at de bor rett over dere, men roping osv bør vel oppfattes også av dem som bor på siden? Jeg ville snakket med dem hvis mulig, kanskje dere kan ta dette opp med henne felles? De må vel også irritere seg over alle bilene utenfor og at hun ikke plukker opp etter hunden sin?
Gjest Techsas Skrevet 10. januar 2010 #13 Skrevet 10. januar 2010 Hvis etasjeskillet mellom boenhetene her er bjelkelag med golv oppå og himling under - altså et helt vanlig etasjeskille uten noen form for lyddemping så hører man godt når folk tasser og går. Spesielt barn da de gjerne går litt hardt. Et sånt etasjeskille overfører ovenfra og ned alt av trinnlyd og tramping og er dessuten dårlig på demping av luftlyd som prat/rop og alle andre lyder fra ting som ikke har direkte kontakt med golvet. Altså et helt vanlig golv Så hvis barn leker der oppe i timesvis (også ganske vanlig), så vil det plage de under, selv med musikk/tv stående på nede. Leggetider/rot på tomta legger jeg meg ikke bort i.
Gjest Techsas Skrevet 10. januar 2010 #14 Skrevet 10. januar 2010 Varmepumpe skal ikke ta skade av å stå avslått i kulde. Kompressoren inneholder olje og denne tåler kulde. Den kan godt kjøre i kuldegrader også, men mange modeller slår av automatisk ved lav temperatur pga lav effektivitet. Men den gir ikke noe mindre utbytte enn en vanlig panelovn e.l. uansett. Min kjører nå tredje sesongen hele vinteren. En istallasjon som har kosta meg ca 11.500,- totalt. Gjorde det meste av montering selv...unntatt rørkobling. Passer på å holde filterne støvfrie, med en støvblås en gang hver 4-5 uke eller så. Akkurat nå ligger det vel 20-30 kg is under den, men det er ikke noe problem.
spinnvil Skrevet 10. januar 2010 #15 Skrevet 10. januar 2010 Det er vel et sameie siden det er flermannsbolig? Da kan du jo ta det opp på sameiemøte hvordan reglene for fellesområdene skal være. Da er det jo mulighet for å få rydda opp i hvordan ting skal være på plen og parkeringsplass. Årsmøte i sameiet skal vel være om ikke alt for lenge? Dette gir deg mulighet til å diskutere dette på litt mer nøytral grunn enn i døra hos naboen. Da får dere muligheten til å bli enige om hvordan dere alle ønsker å ha det rundt dere. Det skal være stille kl 11, så dette ville jeg nevnt til naboen før et eventuelt årsmøte, og så tatt det opp igjen som en generell regel i sameiet på møtet. Når det gjelder ungen, ville jeg holdt et øye med han/henne. Dersom du mistenker omsorgssvikt ville jeg sendt en bekymringsmeling til barnevernet. Unger trenger noen som bryr seg!
Miss Puddel Skrevet 10. januar 2010 #16 Skrevet 10. januar 2010 Jeg synes kanskje ungen er litt vel seint oppe ja, min tolvåring legger seg seinest ni om han skal på skolen dagen etter. Men på den annen side, om mamma kommer hjem så seint som hun gjør, trenger man kanskje litt familietid litt lenger utover kvelden, leksehjelp etc. Det er vanlig på steder der man bor tett innpå hverandre å ha stilletid etter 11 på hverdager, (campingplasser for eks, har som regel det)Kanskje du kan få med de andre beboerene på at dere lager noen felles regler som bla omfatter det? Å plukke opp etter seg når ham har hund bør være en selvfølge, det bør du kunne minne om. (kjøp en pose bæsjeposer og legg i postkassen hennes og se om hun tar hintet, så er det ikke direkte du som maser...) Og når det gjelder det at den bjeffer når den er alene hjemme, kan det godt være at hun ikke er klar over det, de færreste er jo egentlig klar over hva hunden sier når man ikke er der... Det med å holde det ryddig ute bør du også kunne si fra om, men varmepumpen tror jeg ikke dere får gjort noe med, med mindre dere tilbyr dere å betale for det det vil koste å montere den et annet sted i leiligheten for henne. Tenk etter hva du synes er viktigst, bråk på kvelden, bikkja eller rotet, og ta opp det først, det kan bli lite hyggelig om du dropper hele smørbrødlisten av ting du ergrer deg over i fanget hennes på en gang...
Gjest TS Skrevet 11. januar 2010 #17 Skrevet 11. januar 2010 Takk for svar, nok en gang Som sagt, det er ikke snakk om vanlig lekebråk, men det er snakk om hopping opp og ned i lange tider. Noen ganger hopper han så det klirrer i glassene vi har i kjøkkenskapet, så vi bare skvetter i.. Minner litt om noen av disse barna på Nanny-serien som går på tv, der de må få hjelp.. Vi skal selvsagt ikke si noe på leggetidene til barnet, dette var mest av nysgjerrighet. Vi har bare stusset litt på at han er oppe like lenge som oss, og vi er nesten 20 år eldre Jeg kommer nok til å følge med litt sånn i bakhodet, for det er noe som ikke stemmer , har bare en dårlig følelse.. Det med varmepumpa skal jeg undersøke litt, for jeg synes det er rart man kan ha noe sånn som bråker så fælt, vi hører det jo over hele leiligheten, men særlig på soverommet. Først trodde vi de drev å pusset opp der oppe, at de pusset gulvene med sånn pussemaskin..I natt drev det på til kl. 01 ca, og startet igjen for fult i halv fem tiden, i mellomtiden står den og durer. Når det er stilletid 23 burde jo det gjelde dette og. Leilighetene er selveier, så vi har ikke møter. Vi har god kontakt med naboene, men vi vil ikke gå å spre dårlig stemning her, da tar vi det heller opp med henne direkte. Eneste som har vært et tema her er at vi ikke kan ha oppe dører og vinduer for da kommer kattene hennes inn, noe vi ikke er så lystne på å få i hus. Det viktigeste for oss nå er bråket og at hun rydder opp..
Gjest Gjest Skrevet 11. januar 2010 #18 Skrevet 11. januar 2010 Jeg tror du rett å slett må snakke med henne og forklare alvoret. At det ser forferdelig ut utenfor, at de bråker noe innihampen og at dere mistrives på grunn av dette. Det går også an å spørre en nabo om de også har det på samme måten, og få dem med deg når du skal snakke med henne..Ja, det kan kansje lage dårlig stemning, MEN den stemningen har hun laget selv ved å bråke og rote slik.
Gjest TS Skrevet 11. januar 2010 #19 Skrevet 11. januar 2010 Jeg tror du rett å slett må snakke med henne og forklare alvoret. At det ser forferdelig ut utenfor, at de bråker noe innihampen og at dere mistrives på grunn av dette. Det går også an å spørre en nabo om de også har det på samme måten, og få dem med deg når du skal snakke med henne..Ja, det kan kansje lage dårlig stemning, MEN den stemningen har hun laget selv ved å bråke og rote slik. Du sier noe der, vi bor jo her på lik linje med henne. Og jeg vil tro saken hadde fått andre tilbakemeldinger om det var omvendt, at det var vi som bråkte så hun og sønnen hennes ikke fikk sove. Nå har jeg søkt litt rundt på Google, og om jeg har funnet gode kilder har jeg faktisk noe jeg skulle sagt på varmepumpa hennes! - Helsemyndighetene tillater et støynivå på max 45dB utenfor soveromsvindu - Utedelen på varmepumpa hennes er på 60 dB - Det står mange steder at utedelen må monteres så langt unna vinduer som mulig - Siden varmepumpa er festet i ytterveggen som er i tre sprer lyden seg lettere Det er mange saker i året hvor naboer klager på støy fra varmepumpe, og man har heldigvis rettigheter som nabo:)
Gjest Gjest Skrevet 12. januar 2010 #20 Skrevet 12. januar 2010 Takk for svar! Men sånn ren nysgjerrighet, er det noe poeng i å ha på varmepumpe når det er under 20 minus? Den bråker jo ikke så innmari når det ikke er så kaldt, så da er den ikke noe problem.. Klart det er poeng. Vi har ingen annen oppvarming enn varmepumpen. Skulle vi slått av den så hadde det blitt kaldt. Vi er klar over at vi ikke sparer noe nå som det er så kaldt. Dog gir den jo varme, men vi vet godt at den nå ikke gir "mer enn input" som den gjør til vanlig.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå