Gjest Melketom_gjest Skrevet 10. januar 2010 #1 Skrevet 10. januar 2010 Dattera mi er nå 7,5 mndr gammel, og nekter å ta mme. Jeg har desverre ekstremt lite melk igjen. Har prøvd i lange tider nå å øke produksjon med pumpe og å legge henne til bryst, men hun er ikke interesert. Hun ammer en gang om natten sånn i fire tiden, og det er det hele. Og da ammer hun bare i noen få minutter til hun roer seg og sovner igjen. Hun får fire måltider til dagen, to med grøt, en med frukt og en middag, samt en teskje tran og sana-sol om dagen. Hun drikker godt med vann når hun spiser, og hun har en vannflaske hun øver seg med på gulvet og i lekegrinda. Men hun må jo få i seg noe melk! Om det er bryst eller mme? Men hun nekter. Hun dytter bare vekk flasken med mme med et hissig grynt og lager furteleppe med en gang. Har også prøvd å gi med skje, men det hjalp heller ikke. Bruker NAN2 pulver. Har prøvd HIPP også, men like upopulært det også. Grøten er slik man skal blande ut med vann... Jeg er bare bekymret for at hun kan begynne å slite med mangel på kalsium og andre gode ting ifra mm og mme! Er det noen som har noen gode råd til meg før jeg maser på helsesøster? Helsesøster blir litt småirritert når jeg spør henne om sånne "åpenbare" ting virker det som, så kvier meg litt til å spørre der Ikke lett å være ung og dum
Gjest Gjest Skrevet 10. januar 2010 #2 Skrevet 10. januar 2010 Først og fremst, du er ikke dum! Jeg ville forsøkt å gi MME fra kopp/tutekopp. Noen ganger er det ikke så nøye med smaken nemlig, om man får sjansen til å prøve selv! Ikke noe er finere i en liten kropp sin verden enn å gjøre selv. Så ville jeg sjekka om det finnes flere typer MME. Testet ut sånn allergimelk, vet ikke helt om det er soyamelk eller andre ting? (Mine har aldri vært vanskelige eller syke) Og, om hun absolutt ikke på vilkår vil ta morsmelkerstatning, og du er tom, så ville jeg introdusert kumelk i små doser og sett om hun ville ha, og om hun reagerte på det. Og vil hun bare ikke ha, så hadde jeg gitt vann. Og prøvd med youghurt, ost og kalsiumrike grønnsaker most fint.
Chiquita Skrevet 10. januar 2010 #3 Skrevet 10. januar 2010 Grøten som man skal blande ut med vann inneholder melkepulver, så selv om du ikke tilsetter melk i grøten, så får hun melkestoffer i seg. Jeg ville nok ikke stresset med den melka. Dersom hun er fornøyd og vokser bra, så får hun det hun trenger. Men om du absolutt vil gi henne melk fra flaske (?), hvilket tidspunkt gir du det på? 4 måltider i løpet av en dag er da bra, og hun trenger jo ikke et melkemåltid utenom det igjen. Kanskje er hun for mett?
Gjest Melketom_gjest Skrevet 10. januar 2010 #4 Skrevet 10. januar 2010 Tusen takk for vennlige ord, men man føler seg ganske dum når man ikke får til noe så enkelt ifølge mange. Er helt alene også og det hjelper kanskje ikke på selvfølelsen heller. Men er jo ikke meg vi diskuterer her Jeg vil gjerne bytte ut fruktmåltidet med melk. Hun viser litt tegn til at tenner er på gang, og har gjort det ganske lenge. Men ingen tenner å se. Så jeg er redd at de kommer tregt på grun av kalsium mangel. Er jo mer næring i melk enn i frukt også. Jeg får også høre på helsestasjonen at andre barn ikke får like mye mat måltider som jenta mi. At de hovedsaklig får melk. Så jeg føler at jeg gjør det helt feil som gir for det meste mat og nesten ingen melk. Skulle så ønske jeg hadde mer brystmelk igjen, da kunne jeg pumpet og gitt det i flaske istedenfor. Er det noe jeg kan blande i mme så det smaker bedre? Sana-sol eller noe?
Joe Skrevet 10. januar 2010 #5 Skrevet 10. januar 2010 Ingen grunn til å føle seg dum Alle er jo forskjellige, det gjelder både mødre og barn. Om hun ikke vil ha, så vil hun ikke. Ikke sammenlign deg for mye med andre:) Men om du er bekymret for at hun får i seg for lite melk, prøv å lage mme og bland grøten med det? Eller lag en smoothie til henne av frukt eller bær hun liker, og mme, og kanskje med en dæsj youghurt, hvis hun tåler det?
Gjest Gjest Skrevet 10. januar 2010 #6 Skrevet 10. januar 2010 Du skal regne grøtmmåltidene som melkemåltdid (melk i grøten), om du bruker sånn ferdig-grøtpulver. Så hun trenger ikke noe mer melk enn det. Dette fikk jeg beskjed om på helsestasjonen hvertfall.
Beuwi Skrevet 10. januar 2010 #7 Skrevet 10. januar 2010 Min baby får av og til litt maltextrakt i mme for å lette fordøyelsen.Jeg har inntrykk av at han synes det smaker bedre da:)
Arielle Skrevet 10. januar 2010 #8 Skrevet 10. januar 2010 (endret) Når mini var en halv mnd eldre (altså 8 mndr) nekta han å ta puppen mer. Han fikk grøt tre ganger om dagen og middag en gang om dagen, og da var han ikke interessert i pupp lengre. Han spiste jo fulle måltid hele dagen gjennom, så han fikk ikke noe mme i tillegg selv om han tok flaske. Det går helt fint. De får i seg næring gjennom maten, og væske gjennom vann Hvis du ønsker å få inn litt melk, kanskje du kan gi grøt basert på mme? Når de er 10-12 mndr kan de jo begynne litt med kumelk. Det er jo ikke lenge til (Ps: det at hun ikke har fått tenner, tror jeg ikke kan ha noen med kalsiummangel å gjøre. Noen barn får det bare senere enn andre) Endret 10. januar 2010 av Arielle
Jade Skrevet 10. januar 2010 #9 Skrevet 10. januar 2010 Hvis du vil gi henne mer melk enn det som er i grøten, så kan du jo bytte ut vannet med melk. Da får hun i seg det samme som om du hadde vann i grøten og melk i flaska, bare at det er byttet om Har du prøvd å sette melken i kjøleskapet og gi den kald? Vår gutt liker ikke lunken melk. Men drikker hvis den er god og kald Lykke til! Og snakk med helsesøster. Hun kan sikkert gi noen gode råd. Husk at du kan ringe og spørre om du lurer på noe mellom kontrollene Hun kan jo også gi deg råd basert på vekt-/vokseutviklingen hennes
Gjest Gjest Skrevet 10. januar 2010 #10 Skrevet 10. januar 2010 Når kan man egentlig begynne med kumelk? Husker ikke helt selv.... Mulig den hadde smakt litt bedre. Ellers er det vel noen grøttyper man kan blande med mme??? Da kunne du ha gitt en tynn velling, evnt den man lager av vann da, lag en tynn vellig og prøv den på flaske. En fruktmos/melkeblanding (smoothie??) må vel sette en god smak på melken også, eller maltekstrakt som noen skriver her.
Vibi Skrevet 9. februar 2010 #11 Skrevet 9. februar 2010 Jeg dytter litt på denne jeg.. sliter nemlig med det samme. Må av ulike grunner slutte å amme nå, og gutten er 7 måneder. Han får to grøtmåltider om dagen og middag, samt at jeg ammer morgen, kveld og en gang midt på dagen. Av og til også en gang om natten, men det er sjelden. Prøvde å gi han mme nå i kveld på et mørkt, stille rom, men det var helt uaktuelt. Er det noe jeg kan gjøre for å gjøre melka mer attraktiv? Har hørt at noen foreslår å blande litt malt i den for å gjøre den søtere, men så har jeg også hørt at malt har stoppende effekt etter at barnet har blitt så og så gammelt. Noen med erfaringer der? Er det mulig å blande mme i vanlig 6 måneders grøt selv om den egentlig skal blandes med vann, bare for å vende han til smaken? Han blir tilbudt vann til hvert måltid, men det er ikke så mye han drikker, så bekymringen er jo at han ikke skal ta til seg nok væske.. Skjønner ikke helt hvorfor det plutselig har blitt sånn, han har drukket mme tidligere (samme typen som han får nå) uten problem. Og flaske har han tatt siden fødselen omtrent. Setter veldig stor pris på litt hjelp...
Sugerøret Skrevet 9. februar 2010 #12 Skrevet 9. februar 2010 (endret) Dattera mi er nå 7,5 mndr gammel, og nekter å ta mme. Jeg har desverre ekstremt lite melk igjen. Har prøvd i lange tider nå å øke produksjon med pumpe og å legge henne til bryst, men hun er ikke interesert. Hun ammer en gang om natten sånn i fire tiden, og det er det hele. Og da ammer hun bare i noen få minutter til hun roer seg og sovner igjen. Hun får fire måltider til dagen, to med grøt, en med frukt og en middag, samt en teskje tran og sana-sol om dagen. Hun drikker godt med vann når hun spiser, og hun har en vannflaske hun øver seg med på gulvet og i lekegrinda. Men hun må jo få i seg noe melk! Om det er bryst eller mme? Men hun nekter. Hun dytter bare vekk flasken med mme med et hissig grynt og lager furteleppe med en gang. Har også prøvd å gi med skje, men det hjalp heller ikke. Bruker NAN2 pulver. Har prøvd HIPP også, men like upopulært det også. Grøten er slik man skal blande ut med vann... Jeg er bare bekymret for at hun kan begynne å slite med mangel på kalsium og andre gode ting ifra mm og mme! Er det noen som har noen gode råd til meg før jeg maser på helsesøster? Helsesøster blir litt småirritert når jeg spør henne om sånne "åpenbare" ting virker det som, så kvier meg litt til å spørre der Ikke lett å være ung og dum Først ; DU er IKKE dum ,du er en mamma som bryr seg Om jeg forstod deg rett,vil frøkna ikke ha mme /nan men tar puppen som trøst på natta? Da ville jeg pumpa ut melka ,helt over på flaske og sett om hun tar melka den veien? Eller bruke din morsmelk til å lage grøt med (isteden for vann/kumelk) Den veien får hun alt det "gode" fra deg. Om hun nekter å spise grøten fordi hun kan kjenne melka di (noe jeg tviler sterkt på) bland da inn sana solen i grøten ,mine unger elsket det Har du mulighet til å skifte helsesøster? Ikke koslig med ei kjærring du ikke kan snakke med eller lufte ting med. et lite tips . ammehjelpen kan svare på mange spørsmål relatert til amming og melkebehov. Vibi ,mengde melk et barn behøver når det får fast føde går jo ned.Du kan blande inn mme istedenfor vann men da kan poden legge på seg mer. Å introdusere vann er jo bare flott så om du gir melk i maten og vann ved siden burde ikke være et problem.Hva sier helsesøster ? Lykke til Endret 9. februar 2010 av Kårky
Gjest frid Skrevet 9. februar 2010 #13 Skrevet 9. februar 2010 Tusen takk for vennlige ord, men man føler seg ganske dum når man ikke får til noe så enkelt ifølge mange. Er helt alene også og det hjelper kanskje ikke på selvfølelsen heller. Men er jo ikke meg vi diskuterer her Jeg vil gjerne bytte ut fruktmåltidet med melk. Hun viser litt tegn til at tenner er på gang, og har gjort det ganske lenge. Men ingen tenner å se. Så jeg er redd at de kommer tregt på grun av kalsium mangel. Er jo mer næring i melk enn i frukt også. Jeg får også høre på helsestasjonen at andre barn ikke får like mye mat måltider som jenta mi. At de hovedsaklig får melk. Så jeg føler at jeg gjør det helt feil som gir for det meste mat og nesten ingen melk. Skulle så ønske jeg hadde mer brystmelk igjen, da kunne jeg pumpet og gitt det i flaske istedenfor. Er det noe jeg kan blande i mme så det smaker bedre? Sana-sol eller noe? Min ville ikke ha flaske, men tok tutkopp da hun var fem mnd. og ville holde koppen selv. Jeg ammet men måtte innføre grøt ganske tidlig. Du kan ha mme i grøten hvis du er bekymret. Synes ikke du skal stresse men tutkopp kan være greit. Jeg ramlet nesten av stolen da hun selv tok tutkoppen og drakk av den. Jeg synes råd fra helsesøstre kan være misvisende mange ganger. Det virker som om noen er overbevist om det som er riktig i dag, selv om barna for tjue år siden fikk grøt mye tidligere og da var det riktig. Helsestasjoner er nødt til å forholde seg til hva som anbefales av myndighetene, selv om det nødvendigvis ikke er riktig for alle barn. Jeg ville ikke blandet mme med noe annet enn grøt, og ville ikke byttet ut fruktmåltidet. Men det er min mening. Så lenge babyen virker fornøyd og får næringsrike måltider er det ingen grunn til uro. Kos deg med babyen og unngå å bekymre deg så mye.
Aftensol Skrevet 9. februar 2010 #14 Skrevet 9. februar 2010 Er det noe jeg kan blande i mme så det smaker bedre? Sana-sol eller noe? Du kan blande malt i som noen nevner her Ellers så ville jeg ha testet ut å gi mme i tutekopp, eller fra vanlig kopp.. Prøv med kald melk fra kjøleskapet også.. Prøvde å gi han mme nå i kveld på et mørkt, stille rom, men det var helt uaktuelt. Er det noe jeg kan gjøre for å gjøre melka mer attraktiv? Har hørt at noen foreslår å blande litt malt i den for å gjøre den søtere, men så har jeg også hørt at malt har stoppende effekt etter at barnet har blitt så og så gammelt. Noen med erfaringer der? Er det mulig å blande mme i vanlig 6 måneders grøt selv om den egentlig skal blandes med vann, bare for å vende han til smaken? Han blir tilbudt vann til hvert måltid, men det er ikke så mye han drikker, så bekymringen er jo at han ikke skal ta til seg nok væske.. Datteren min på snart 7.mnd får malt i melken for å hjelpe til med fordøyelsen.. Vi merker det hvis hun ikke får det på et par dager... Legen på helsestasjonen sa heller ikke noe om det når jeg nevnte at vi måtte bruke malt i melken.. Har du prøvd med iskaldt vann? Her drikkes det bare vann hvis det er iskaldt.. Vi har en tutekopp stående i kjøleskapet, og hvis vi fyller på nytt vann som hun skal ha med en gang, så tar vi et par isbiter oppi.. Det er kun da hun drikker det Du kan faktisk også prøve vann fra en imsdal drikkeflaske! Det er kjempepopulært her! Mye gøyere enn tutekoppen Tar bare opp tuppen sånn at den er like langt ute som den hvite dingsen i midten
Vibi Skrevet 10. februar 2010 #15 Skrevet 10. februar 2010 Tusen takk for svar. Prøvde på nytt til morgenen idag når han var ordenlit sulten, men han ble bare helt hysterisk, og til slutt måtte jeg fram med puppen. Og da blir det jo litt vanskelig og forvirrende for han også, det skjønner jeg jo. Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Skal til helsesøster neste uke, får høre med henne da. Kan legge til at pappan også prøvde, uten mer hell enn meg. Det med kaldt vann skal absolutt testes ut (helt utrolig at hun vil ha isbiter i )
Caramba Skrevet 10. februar 2010 #16 Skrevet 10. februar 2010 Ingen av mine barn har vært særlig glad i mme. Førstemann avskydde NAN2, men likte NAN3, av en eller annen grunn. Tvillingene fikk mme en god stund kombinert med amming, men de siste månedene vil de ikke ha hvis JEG gir dem. Hvis jeg er ute av huset og noen andre gir dem flaske, da drikker de. Prøv å la pappa/bestemor/andre gi melk. Ellers vet jeg at mange sliter med det samme når barna blir 6-10 mnd, men man skal vist ikke stresse hvis de spiser godt med grøt. Drikker han vann? Man kan også lage en porsjon drikkevelling eller tynn grøt og prøve med det for at barnet skal få væske.
Aftensol Skrevet 10. februar 2010 #17 Skrevet 10. februar 2010 Det med kaldt vann skal absolutt testes ut (helt utrolig at hun vil ha isbiter i ) Vi lot hun få slikke på en isbit her en dag, og det var kjempestas! Så vi kommer nok til å få en iselsker regner jeg med (Vi har også prøvd med frossen fruktmos eller moste bær, og det er også kjempegodt )
Gjest frid Skrevet 10. februar 2010 #18 Skrevet 10. februar 2010 Jeg dytter litt på denne jeg.. sliter nemlig med det samme. Må av ulike grunner slutte å amme nå, og gutten er 7 måneder. Han får to grøtmåltider om dagen og middag, samt at jeg ammer morgen, kveld og en gang midt på dagen. Av og til også en gang om natten, men det er sjelden. Prøvde å gi han mme nå i kveld på et mørkt, stille rom, men det var helt uaktuelt. Er det noe jeg kan gjøre for å gjøre melka mer attraktiv? Har hørt at noen foreslår å blande litt malt i den for å gjøre den søtere, men så har jeg også hørt at malt har stoppende effekt etter at barnet har blitt så og så gammelt. Noen med erfaringer der? Er det mulig å blande mme i vanlig 6 måneders grøt selv om den egentlig skal blandes med vann, bare for å vende han til smaken? Han blir tilbudt vann til hvert måltid, men det er ikke så mye han drikker, så bekymringen er jo at han ikke skal ta til seg nok væske.. Skjønner ikke helt hvorfor det plutselig har blitt sånn, han har drukket mme tidligere (samme typen som han får nå) uten problem. Og flaske har han tatt siden fødselen omtrent. Setter veldig stor pris på litt hjelp... Du kan prøve å blande vann i fruktmosen hvis du er bekymret for væskeinntaket. Tilby rent vann i tutkopp til alle måltider uten å presse babyen. Tusen takk for svar. Prøvde på nytt til morgenen idag når han var ordenlit sulten, men han ble bare helt hysterisk, og til slutt måtte jeg fram med puppen. Og da blir det jo litt vanskelig og forvirrende for han også, det skjønner jeg jo. Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Skal til helsesøster neste uke, får høre med henne da. Kan legge til at pappan også prøvde, uten mer hell enn meg. Det med kaldt vann skal absolutt testes ut (helt utrolig at hun vil ha isbiter i ) Selvfølgelig er pupp best. Han vet jo at du er tilgjengelig når du er i huset. Hva hvis du kler på deg sånn at han ser det, og går deg en tur eller blir borte en time av og til mens far tar seg av mating og drikke? Når du avvenner han fra pupp, så gi han mat først og pupp etterpå. Unngå å amme til hvert måltid, velg f.eks. morgen og kveld og til slutt bare om kvelden etter kveldsmaten. Etter det koser du bare med han uten pupp, men da er vel melkeproduksjonen gått ned, og kan far evt overta kveldskosen en tid for å unngå at pupp blir en kveldsrutine.
Vibi Skrevet 10. februar 2010 #19 Skrevet 10. februar 2010 Takk igjen for gode råd. Han får tilbud om vann til hvert måltid, men drikker ikke så veldig mye. Han fikk imidlertid kaldt vann fra springen idag, og det gled ned (Takk til Aftensol) Snakket forøvrig med helsesøster, og hun sa at han helst må få i seg 5-6 dl melk om dagen. 2,5 dl får han gjennom grøten, resten må komme gjennom enten mm eller mme. Så da har jeg jo en liten jobb foran meg Hun anbefalte å prøve Hipp, og å gi det på tutekopp. Blandet forresten litt melkepulver i grøten hans også, selv om den egentlig skal blandes med vann. Er det noe problem (det blir ikke for mye av det gode liksom?) Gikk ned på høykant ihvertfall..
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå