Gjest Gjest Skrevet 10. januar 2010 #1 Skrevet 10. januar 2010 Hei! Jeg har en masse fotografier/negativer i et utgått format (husker ikke hva det het, noe på "A" tror jeg...) der man beholdt alle negativene på rull inne i filmboksen. (Det "fancy" dengangen var at det var så lettvint å skifte filmrull (+sikker oppbevaring), for alt lå beskyttet inne i boksen. Og man kunne ta et panoramaformat på papirbildene, tror de ble 10x20 cm ca...) Nå synes jeg det er litt upraktisk å samle på alle disse rullene og de tar stor plass, og håper noen vet om det går an å ta dem ut av "filmrullboksen", klippe dem opp og samle dem som vanlige negativer?
Gjest Gjest Skrevet 14. januar 2010 #2 Skrevet 14. januar 2010 Forhør deg i en fotoforretning. De skal vite det.
Gutt84 Skrevet 15. januar 2010 #3 Skrevet 15. januar 2010 Hei Disse filmene heter APS, og vet at iallfall fotoknudsen kan håndtere disse (både digitalkopi og på papir). Sansynligvis også japanphoto. Det går an å ta ut filmen: http://www.camerahacker.com/extract_APS_film/index.php Men da får du antagelig en mye større jobb hvis du skal kopiere opp noen av bildene i fremtiden.. sansynligvis mister du også mye informasjon som f.eks når bildet ble tatt osv (dette ligger lagret på et lite magnetbånd). Anbefaler deg heller å beholde de slik de er i dag, de er jo tross alt ganske bra beskyttet inni der.
Kosteskaft Skrevet 15. januar 2010 #4 Skrevet 15. januar 2010 Hvis det er fremkalte negativer, så kan du kjøpe scanner som mater de inn i dataen din.
-hild Skrevet 15. januar 2010 #5 Skrevet 15. januar 2010 Vi fikk overført alle våre (de som var noe å ha, du har index foto i stedet for negativer, sant?) til cd for noen år siden. Mener vi fikk det gjort på elite foto. Husker ikke helt hva vi betalte.
Jade Skrevet 26. januar 2010 #6 Skrevet 26. januar 2010 Ja, overfør disse til CD. Og sjekk at kvaliteten er god før du kaster negativene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå