Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet ikke om dette er den riktige plassen å poste dette innlegget på jeg, men mod. får helle flytte det om det er riv ruskende feil-plassert. :D

Etter vi fikk oss hund, så kommer det daglig småjenter på døren som spør om de får passe henne ( de er ca 11-13 år).

Så de får gå noen små turer med henne av og til da. MEN, skal vi betale de noe?

Hva ville dere gjort?

Vi har gitt de litt godteri og boller, og sånne ting. Men vi har ikke betalt de. Burde vi det???

Hva er vanlig..??

De kommer hver dag da, og det er to forskjellige jenter som kommer..

Noen gode råd, anyone??

Takker for svar... :Nikke:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Søsteren min på 12 får betalt.

20-30 kr timen.

Skrevet

Da jeg var unge og ba om å få gå tur med huden til noen jeg kjente, var det å få leke med hunden et høydepunkt. Trengte ikke å få betalt for det! :P

Skrevet

Når det er disse jentene som selv, på eget initiativ, kommer og ber om å få "låne" hunden, ser jeg ingen grunn til å betale dem for det.

Hadde det vært du som hadde spurt dem om å gå tur med hunden, hadde det vært noe helt annet.

Så lenge disse jentene gjør dette på eget initiativ, og du ikke er avhengig av deres "hjelp", ser jeg ingen grunn til at du skal betale dem og dere kan fortsette slik som dere gjør det.

Jeg har ikke så mye erfaring med dette selv. Vi har alltid hatt hund hjemme og vi har vel egentlig den policyen at vi ikke lar andre barn få "låne" hundene med seg. Det er jo et ganske stort ansvar.

Skrevet

Da jeg var 10-12 år, så ringte jeg på og gikk tur med bikkjer og unger i barnevogn om hverandre. Jeg gjorde det for å tjene litt lommepenger, og det fikk jeg som regel også.

Skrevet

Jeg tenker litt som orakel gjør, jeg. Det er ikke dere som ber dem om å gå tur med hunden fordi dere trenger hjelp til det, de tilbyr seg å gjøre det.

Skrevet

Har dårlige erfaringer, så jeg sier som regel nei på en pen måte. (Må kjenne folk godt før jeg overlater hunden min til min i deres varetetkt). Foreslår at vi kan gå tur sammen og ser det an deretter. Uansett betaler jeg ikke for en tjeneste jeg ikke har bedt om, men jeg gir gjerne gaver dersom jeg opplever at jeg har hatt nytte av tjenesten.

Skrevet

Jeg mener det ikke går ann og si at man ikke skal betale pga det er de som tar initiativet. De er barn, selvfølgelig tar det initiativet. Det er jo ingen som har mer initiativ enn unger. De oppsøker alt de synes virker spennende og nytt. Men det varrierer selvfølgelig om de gjør de pga at de tror de vil få penger av det, eller ikke. Enkelte gjør det rett og slett fordi de synes det er gøy å gå tur med hunden(e). Husker vi holdt på sånn når vi var unger også. Var aldri noen som ga oss penger eller gotteri, men vi fikk som regel er ti'er (WOHO!!) hvis vi løp og åpnet bommene for bilistene i nabolaget.

Fikk meg bættere til å tenke... en ti'er ja! :hoho:

Aldri fått så mye action ut av en ti krone før. :D

Skrevet

Nei, egentlig ikke. Synes ikke det. Har vært små barn her også, som har spurt om å få gå turer med hunden.

De ville bare gjøre det for å ha noe å gjøre, og ikke dasse rundt alene. Ville ikke ha noe betaling for det i hele tatt. Bare, rett og slett for å ha noe å gjøre - som sagt. :)

Skrevet

Jeg glemte å legge til at jeg ikke ville betalt ungene som eventuelt ville ha kommet på døren min penger, hvis jeg hadde hatt hund. Vet ikke om jeg ville hatt det som en fast regel, men heller sett det ann litt. Kommer veldig ann på ungen som kommer. Men i utgangspunktet, nei. 8)

Skrevet

Jeg har et utgangspunkt at man skal være veldig forsiktig med å levere ut hunden til fremmende barn. For det første så kjenner ikke barnet hunden din og er dermed ikke i stand til å lese hunden din. De kan fort komme opp i en situasjon som de ikke er i stand til å takle. som f.eks. de treffer på flere av sine venner som alle vil klappe hunden. Det kan lett bli en ganske stresset situasjon for hunden din. Eller de kan treffe på en løs hund som er hissig og går til angrep. For et barn vil det naturlige være å forsvare den hunden den passer, og kan komme mellom den angripende hunden og din hund. Om det skjer noe da så er det fortsatt du som hundeeier som har ansvaret, selv om du ikke har vært tilstede. En annen ting er at en hund reagere med innstinkter og den vil ikke ha et forhold til dette barnet som kommer tilfeldig for å "gå" en tur med den. Et forhold til en hund er noe man må bygge opp over lengre tid. Er det da rette hunden så vil han eller hun se på barnet som en står lavere på rangstigen enn den og vil dermed ikke lystre noe særlig.

Når det komme barn her og spør om å få passe en av hundene våre sier jeg alltid nei. Og den ene rasen jeg har er så liten og "søt" at det kommer stadig noen og spørr om å få passe henne (langhårs Dachs) Men jeg prøver samtidig å fortelle barna hvorfor de ikke får lov, slik at de ikke skal bli så skuffet når de ikke får lov.

Det er et stort ansvar og ha hund, og vi må ikke glemme at det er det de er. Det er vårt ansvar at hundene har det trygt og godt.

Ikke misforstå...... Jeg mener ikke at ikke barn kan passe hunden din, du må bare være sikker på at vedkommende er i stand til å ta vare på hunden din.

Smilla1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...