tøydokka Skrevet 9. januar 2010 #1 Skrevet 9. januar 2010 Jeg har bekymret meg i ett døgn nå. I går kveld satt jeg hjemme i stuen da jeg plutselig hørte noen skvulpelyder fra badet. Gikk ut for å se hva som stod på. Vannet i toalettet hadde da steget, og det samme hadde vannet i sluken i dusjen. Jeg forstod at noe var riktig galt. Uten å tenke helt trakk jeg ned i toalettet. Det som skjedde da var at vannet krøp helt opp så det nesten rant over. Kloakken var altså helt tett. Jeg ble grepet av panikk. Så for meg det ekle kloakkvannet renne utover gulvet. Jeg løp tilbake i stuen for å prøve å finne nummeret til en rørlegger som kunne komme i en fart. Mens jeg febrilsk lette etter et nummer løsnet det seg i kloakken, og vannet rant ned i toalettet. Det var en lettelse! Nå har jeg gått på tå hev i et døgn og begynner å bli sliten av å følge med på doen. Det er virkelig uhyggelig. Jeg er redd for at kulden har frosset kloakkrørene, og at disse når som helst kan fryse tett igjen. Vet jo ikke om det var det som skjedde i går, men det virker ikke urimelig. Bor i en blokk, så det kan jo også tenkes at det var noen av naboene som f.eks hev en dorull i do.. Klarer ikke slappe av pga disse tankene. Har tømt minst 10 fulle bøtter med varmt vann oppi do i dag for å hindre at kloakken fryser til is. Kan noen som har greie på dette fortelle meg hva jeg bør gjøre?
Kjetil S. Skrevet 9. januar 2010 #2 Skrevet 9. januar 2010 Ta deg en god og lang varm dusj én eller to ganger daglig. :-)
Gjest Gjest_Heihei_* Skrevet 11. januar 2010 #3 Skrevet 11. januar 2010 Hell frostvæske eller sprit oppi sluk og avløp....også dassen. Hindrer at det fryser.
Gjest Gjest_P_* Skrevet 11. januar 2010 #4 Skrevet 11. januar 2010 Det er vanligvis ikke noe problem i blokk, siden det er så mange som bruker vann og avløp der at det sjelden går lang tid mellom hver gang det er bevegelse på vannet i rørene. Sånt fryser som regel hvis det ikke blir brukt på lang tid, typisk om natta. Hvis du likevel er bekymret, kan du la vannet renne bittelitt i feks vasken på badet. Det er nok til å gi bevegelse, og en vanlig måte å forsikre seg mot at vannet fryser. Akkurat litt mer enn drypping er nok.
Gjest Gjest Skrevet 27. januar 2010 #5 Skrevet 27. januar 2010 avløpet som går ut fra blokken vår gikk tett i forrige uke. Vet ikke om det hadde sammenheng med frost, men ufyselig var det for oss som bodde i første etasje og fikk kloakkvannet opp av dusjsluken Som deg ble jeg grepet av panikk da jeg oppdaget at det ikke gikk å spyle ned i toalettet. Vannet bare steg. Kontaktet rørlegger, og sa det hastet. Etter noen timer dukket de opp og spylte rørene rene fra fortettelser av uviss art..Takk!!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå