Gjest Gjest_Fortvilet_* Skrevet 9. januar 2010 #1 Skrevet 9. januar 2010 Hei Dette spørsmålet har sikkert blitt spurt mange ganger før i ulike varianter, håper det fortsatt er noen som kan svare meg! Jeg er ei jente på 24 år, og jeg og samboeren har prøvd nå siden juli uten resultater. Jeg har gått på p-piller i mange år, men sluttet i sommer. Jeg fikk mensen tilbake i begynnelsen av september, og har bare hatt mensen 2 ganger siden dette. Altså mellom 6-7 uker syklus. I forhold til en normal syklus på 28 dager, skulle jeg hatt mensen for flere dager siden, men det kommer ingenting. Jeg har kraftig menstruasjon, med mye smerter i magen. Før jeg begynte på p-piller, har jeg alltid hatt regelmessig mens (nesten så man kan stille klokka etter den!) Jeg er klar over at det kan ta LANG tid å bli gravid etter p-pille slutt, men jeg er så frustrert over at det ikke skjer noe. Samtidig er jeg redd for at jeg kanskje ikke kan bli gravid av en eller annen grunn. Det er jo for tidlig for utredning, så jeg antar at vi bare må ta tiden til hjelp. For et par dager siden hadde jeg mye EL-slim (tror jeg, det var i hvertfall mye og kunne strekkes ut i lange tråder). Føler at jeg er "støl" nederst i magen, men kan ikke huske at jeg har merket eggeløsning tidligere (før jeg startet på p-piller). Nå over til spørsmålene mine: Kan man ha eggeløsning ved så lange sykluser? Har man sikkert eggeløsning når man har sånt slim, eller kan det være noe annet? Er det noe jeg kan gjøre for å stabilisere syklusene/lettere bli gravid? Eller kanskje noen der ute har tips eller råd? Håper på svar
Saeria Skrevet 9. januar 2010 #2 Skrevet 9. januar 2010 Nå over til spørsmålene mine: Kan man ha eggeløsning ved så lange sykluser? Har man sikkert eggeløsning når man har sånt slim, eller kan det være noe annet? Er det noe jeg kan gjøre for å stabilisere syklusene/lettere bli gravid? Eller kanskje noen der ute har tips eller råd? Håper på svar Ja, man kan ha EL på så lange sykluser. Man kan nok være ganske så sikker på at EL finner sted når man ha EL-slim. Etter pilleslutt kan det ta opp til ett år før kroppen begynner å stabilisere seg. Det er ikke stort du kan gjøre selv, men om det skulle gå mer enn ett år, og du er like ustabil, er det på tide å ta kontakt med legen. Jeg ble selv gravid et halvt år etter prevensjonsslutt og har veldig varierende sykluser, noe jeg alltid har hatt. Jeg var da inne i det som kunne se ut til å være en forholdsvis kort syklus til meg å være, nemlig en 42-dagers. Lykke til med prøvingen.
Phobaeticus Skrevet 9. januar 2010 #3 Skrevet 9. januar 2010 Hvis det var EL du hadde når du hadde EL-slim så kan du regne med å få mensen om 10 - 18 dager. Gjenomsnittlig kommer mensen 14 dager etter EL. Hvis mensen ikke kommer da, så kan det jo være at du har blitt gravid http://pernille.info/lutealfase.htm
Gjest Gjest_Miss Dolly_* Skrevet 10. januar 2010 #4 Skrevet 10. januar 2010 Før jeg startet på p-piller hadde jeg regelmessig syklus på ca 28 dager. Nå er det et år siden jeg sluttet på p-piller. Jeg har hatt syklus på 39-70 (!) dager det siste året... Etter 9 mnd gikk jeg til gynekolog og fant ut at jeg har pco. Gynekologen sa at du som regel ikke har eggløsning med så lange sykluser. I det siste året har jeg merket at jeg har hatt eggløsning kun en gang (el-slim og på el-tester). De andre periodene har jeg antageligvis ikke hatt eggløsning. Pco gjør at kroppen produserer egg, men de modnes ikke. De blir liggende på eggstokkene! De så de helt klart på innvendig UL (som jeg gjorde på første time hos gyn). Hvis du mistenker at du kan feks ha pco anbefaler jeg deg å bruke eggløsningstester. Da kan du finne ut om du har eggløsing eller ikke. Det vil være til hjelp for evnt. videre utredning. Det er flere teng på pco, feks merket jeg at jeg mistet veldig mye hår (!), la på meg litt rundt livet, dårlig humør ol. Gi det litt mer tid, prøv eggløsningstester og bestill deg time hos gynekolog etterhvert. Pergotime er tabletter jeg prøver nå, det skal stimulere og gi eggløsning... Det må skrives ut av gyn!
Catgirl Skrevet 10. januar 2010 #5 Skrevet 10. januar 2010 (endret) Har selv ganske lange sykluser (mellom 36-56 dager, men mest rundt 50 dager). Sluttet på pillen for 4 år siden, og etter det har jeg alltid hatt så lange sykluser ( de var kortere før pillestart). Men ifjor var jeg veldig mye av og på på p-piller og angrepiller, men sluttet for godt i desember i fjor og ble gravid i juli. Dessverre så mistet jeg. Vet ikke om det har noen sammenheng mellom SA og mine lange sykluser? Tror du må regne med å prøve i 1 år før du får noen utredning hos legen isåfall. Man bruker å regne med at det kan ta opptil 1 år før ting burde stabilisert seg igjen etter pilleslutt. Man kan ikke alltid gå ut ifra at man har hatt El selv om man har EL slim. Bør heller tempe eller bruke El tester i tillegg for å bekrefte det. Selv har jeg hatt EL slim flere ganger i syklusen uten at jeg har funnet noe EL på min chart, og EL har vært uten at jeg hatt EL slim. Har til og med hatt EL slim i 3 uker før jeg fikk EL:/ Endret 10. januar 2010 av Catgirl
Gjest Takk! Skrevet 12. januar 2010 #6 Skrevet 12. januar 2010 Hei! Takk for svar! Tror jeg skal prøve å teste neste gang jeg evt. får EL-slim, så får jeg la det gå litt tid før jeg bestiller meg time hos gynekolog.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå