Gjest negasjon Skrevet 9. januar 2010 #1 Del Skrevet 9. januar 2010 (endret) Jeg har fybromyalgi og en nakkeslengskade og de siste dagene har jeg hatt sterke smerter. Paralgin forte blir jeg dårlig av, kvalm og svimmel. Det hjelper ikke på smertene å bli uvel, jeg føler bare at jeg anspenner meg mer. Legen skrev det ut til meg, og jeg fortalte ikke at jeg blir syk når jeg tar p.forte. Hører at andre ikke reagerer med å bli dårlig. Jeg derimot blir så uvel at jeg kan brekke meg. Ibux hjelper ikke særlig, men jeg blir ikke kvalm i alle fall og føler at det tar bort toppen av smertene (ikke alltid). p.forte får jeg sove av når det blir for ille, men når jeg våkner føles det ut som jeg har influensa. Finnes det andre medisiner jeg kan spørre legen om? Har brexidol i skapet, men har ikke åpnet pakken og de er gått ut på dato. Kan jeg likevel prøve å ta brexidol? Endret 9. januar 2010 av negasjon Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 9. januar 2010 #2 Del Skrevet 9. januar 2010 Prøv å kombiner 50/50 ibux og paracet (en av hver burde holde). Jeg selv merker nesten ikke at jeg tar paralgin forte, mens den blandingen her funker for meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest negasjon Skrevet 9. januar 2010 #3 Del Skrevet 9. januar 2010 Prøv å kombiner 50/50 ibux og paracet (en av hver burde holde). Jeg selv merker nesten ikke at jeg tar paralgin forte, mens den blandingen her funker for meg. Tror du jeg kan ta paracet nå, siden jeg tok en paralgin forte for par timer siden? Jeg tok to ibux (mildeste dose) for fem minutter siden. Paracet og p.forte inneholder jo paracetamol, men en paracet går vel ok? En lege ba meg ta dobbel dose ibux over en uke da jeg fikk senebetennelse. Hva med brexidol jeg har i skapet, som er gått ut av dato? Jeg har ikke åpnet pakningen engang fordi jeg leste om bivirkningene. Den gikk ut i 2007... Forandrer virkestoffene seg, eller er det bare virkningen som uteblir? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bellatrix Skrevet 9. januar 2010 #4 Del Skrevet 9. januar 2010 Jeg ville ikke brukt medisin som gikk ut på dato for flere år siden. Snakk med legen din og spør om å få ny resept på brexidol eventuelt. For min del fungerer paralgin Forte bra mot smerter, men jeg blir sinnsykt trøtt så jeg tar det sjelden på dagtid. Ellers har jeg opplevd å bli skikkelig dårlig av Brexidol. Du må bare være i dialog med legen og prøve deg litt fram til du finner noe som fungerer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest negasjon Skrevet 9. januar 2010 #5 Del Skrevet 9. januar 2010 Jeg ville ikke brukt medisin som gikk ut på dato for flere år siden. Snakk med legen din og spør om å få ny resept på brexidol eventuelt. For min del fungerer paralgin Forte bra mot smerter, men jeg blir sinnsykt trøtt så jeg tar det sjelden på dagtid. Ellers har jeg opplevd å bli skikkelig dårlig av Brexidol. Du må bare være i dialog med legen og prøve deg litt fram til du finner noe som fungerer. Jeg må prate med moren min. Hun ga meg par muskelavlappende som er reseptbelagte, og de fungerte bra for meg uten at jeg ble sløv eller uvel. Men jeg husker ikke navnet på pillene. Jeg har legeangst, men jeg må trolig komme meg dit til uka og spørre etter noe annet enn p.forte. Jeg liker ikke følelsen av å bli sløv og svimmel, i tillegg til kvalmrn, så det hjelper ikke på smerter, men får meg bare mer anspent. Jeg blir sløvet i hodet, men med en voldsom kvalme og noen ganger oppkast, klarer ikke jeg å slappe av. Synes bare det forverrer alt. Nå har jeg tatt ibux og paracet, så håper det hjelper. P.forte vil jeg ikke ta mer av pga at jeg føler meg så dårlig. Rotete skrevet, men jeg er sløva pga p.forte nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_rose_* Skrevet 9. januar 2010 #6 Del Skrevet 9. januar 2010 Siden du har så tydelige bivirkninger av paralgin forte bør du slutte på dem med en gang og heller gå til legen for å få noe annet. Men vil også anbefale en paracet og en ibux....Det bruker å hjelpe bra på smerter. Det er selvsagt ikke like sterkt som PF, siden dissee tablettene inneholder kodein. Kodein omdannes til morfin i kroppen, men bare en liten dose. Så det er mye svakere enn vanlig morfin. God bedring! Smerter er ikke noe festlig å hanskes med Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Poppzy Skrevet 9. januar 2010 #7 Del Skrevet 9. januar 2010 (endret) Jeg har hørt at mange som blir dårlig, svimmel og trøtt av paralgin forte reagerer ikke slik på pinex forte. Det innholder like mye codein, men vet ikke hvorfor de reagerer annerledes. Du kan jo prøve det. Jeg har også fybromyalgi og prolaps i ryggen så jeg har mye smerter jeg også. For ca 1 1/2 år siden begynte jeg med et middel som heter Sarotex. Det er egentlig en antidep. medisin, men i svært lav dose så er det mange med fybromyalgi som har veldig god nytte av dem. Det samme opplevde jeg. Smertene forsvant totalt og det var så godt. Brukte dem i ca 3-4 mnd, men måtte slutte pga bivirkninger. Du kan også prøve ibux og Naproxen. Det har jeg brukt. Voltaren er også en type du kan høre med legen. De er i ibuxgruppen, men er resept på de da. Håper du får hjelp for å leve med smerter er ikke godt. Endret 9. januar 2010 av Poppzy Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_hogwash_* Skrevet 9. januar 2010 #8 Del Skrevet 9. januar 2010 Finnes det andre medisiner jeg kan spørre legen om? Reagerer du på samme måte mot pinex forte? Største forskjellen på "forte-medikasjon" og paracet/ibux er vel at forte variantene har kodein også? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Havbris Skrevet 9. januar 2010 #9 Del Skrevet 9. januar 2010 Jeg har selv psoriasisleddgikt og må innimellom bruke noe som er sterkere enn Ibux / Paracet - og tåler ikke P Forte særlig godt (får forstoppelse etc) og jeg har fått noe som heter Tramadol - det virker veldig godt på meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest negasjon i.i. Skrevet 10. januar 2010 #10 Del Skrevet 10. januar 2010 Det var naproxen jeg fikk av min mor en gang. Min eldste søster ringte og hun har magesår og rådet meg til å oppsøke lege så det skal jeg gjøre til uka. Jeg er ofte kvalm og har sviende smerter i magen uten at jeg har tatt smertestillende. Smertene kommer og går, men jeg har lett for å overse dem /bagatellisere. Googlet litt på net og det kan være andre ting enn magesår. Klarte ikke lese alt, følte meg som en hypokonder. Våknet av sviende smerter etter å ha sovet to timer nå. Er fremdeles kvalm og føler jeg har feber, men har ikke temp.måler liggende så vet ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NoAngel Skrevet 10. januar 2010 #11 Del Skrevet 10. januar 2010 usj. høres ikke bra ut. jeg får en slik sviende smerte når jeg tar for mage smertestillende over lang tid.. kanskje du har en irritasjon i tarmen eller noe ? fikk et tips om dispril bruse tabletter x3 + paracet x 1, det tar smertene bedre enn ibux. men ibux forte er og bra . men det beste er nok å ringe legen! mamma har fybromyalgi. jeg kan spørre henne i mårra hva hun tar. (hun har og nakkeslengskade ) mamma Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest negasjon Skrevet 10. januar 2010 #12 Del Skrevet 10. januar 2010 Jeg leste om irritabel tarm og masse andre sykdommer, alt fra chrons til matvareintoleranse, men følte meg ikke bedre. Jeg vil helst ikke til lege, men helst stille diagnose selv men måtte gi opp prosjektet, var så mange sykdommer å velge mellom og jeg vil helst overse smerter. Legen vet at når jeg kommer, har jeg ofte diagnosen klar så han står i fare for å bli arbeidsledig. Jeg skal bytte lege. Han min, er for ung og sexy. Jeg føler meg aldri syk når jeg kommer inn til timen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NoAngel Skrevet 10. januar 2010 #13 Del Skrevet 10. januar 2010 jeg syntes alle leger skal være eldre og stygge... mye mer ålræjt det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest negasjon Skrevet 10. januar 2010 #14 Del Skrevet 10. januar 2010 (endret) Jeg skal bytte lege. Føler det er lettere å prate med en kvinnelig lege om enkelte ting, slipper å grue meg til gu f.eks. Hun jeg hadde før, flyttet og jeg ble anbefalt han jeg har nå, men har hørt om en ny kvinnelig lege som skal være ok. Men litt slitsomt å bytte lege og forholde seg til en ny som må bli kjent med sykehistorikken osv. Og jeg har lett for å bagatellisere alt når jeg kommer til legen, og glemmer å gi info. Er redd for å bli lagt inn på sykehus eller bli sendt dit for å ta prøver. Eksen min måtte drive og mase for å få meg til legen. Det samme har venner gjort, de må nesten følge meg... Endret 10. januar 2010 av negasjon Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NoAngel Skrevet 10. januar 2010 #15 Del Skrevet 10. januar 2010 sånn er jeg og! har byttet lege nå, har ikke vært der ennå, men skal ringe til uke :D har hørt hun er flink :D nå skal jeg legge meg å se film :D snakkes i morgen,, sov godt!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tineline Skrevet 11. januar 2010 #16 Del Skrevet 11. januar 2010 Jeg skal bytte lege. Føler det er lettere å prate med en kvinnelig lege om enkelte ting, slipper å grue meg til gu f.eks. Hun jeg hadde før, flyttet og jeg ble anbefalt han jeg har nå, men har hørt om en ny kvinnelig lege som skal være ok. Men litt slitsomt å bytte lege og forholde seg til en ny som må bli kjent med sykehistorikken osv. Og jeg har lett for å bagatellisere alt når jeg kommer til legen, og glemmer å gi info. Er redd for å bli lagt inn på sykehus eller bli sendt dit for å ta prøver. Eksen min måtte drive og mase for å få meg til legen. Det samme har venner gjort, de må nesten følge meg... Skriv det på en liste som du bare gir til legen. Jeg har gjort det selv, nå som jeg skal utredes for revmatiske ting. Har vokst opp med en viss hypokonder-innstilling fra andre, så vanligvis tør jeg ikke fortelle alt som feiler meg, selv til legen. Jeg er redd for å si for mye og være en belastning liksom. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest negasjon Skrevet 11. januar 2010 #17 Del Skrevet 11. januar 2010 Skriv det på en liste som du bare gir til legen. Jeg har gjort det selv, nå som jeg skal utredes for revmatiske ting. Har vokst opp med en viss hypokonder-innstilling fra andre, så vanligvis tør jeg ikke fortelle alt som feiler meg, selv til legen. Jeg er redd for å si for mye og være en belastning liksom. Jeg er også redd for å virke hysterisk og hypokonder overfor legen, og det hjelper ikke å lese og søke om alle symptomer på nettet, føler meg bare verre da... Jeg skal prøve å skrive en liste over symptomer. Men nå er jeg litt bedre så nå har jeg glemt det meste selv om det er bare mandag og jeg har hatt smerter og plager i flere dager både i helga og sist uke. Jeg tar ikke flere p.forte (jeg reagerer også på pinex forte). Det første jeg skal gjøre, er å bytte fastlege siden jeg ikke har hatt den nye legen så lenge at jeg føler jeg har en lege som kjenner meg litt. En time hos legen varer cirka 15-20 min. og det er ikke merkelig at man ikke har lyst til å komme til legen hvis det ikke er noe helt akutt. Man rekker å komme inn døra, hilse og så finner legen deg på pc-en sin. Snur seg mot deg og spør hva som er problemet. Ikke mye lyst å si at man har smerter, er søvnløs /har en tidlig oppvåkningsfase (ikke sover tungt), hoster, er begynt å miste nærsynet, og kanskje at man også burde spurt om en ny gynekologisk undersøkelse og kreftcelleprøve. osv. Man blir jo syk bare av tanken på alt man skal kunne spørre en lege på bare en legetime. Særlig når man er sjelden hos lege hvis det ikke er akutt nok, og etter å ha blitt kjent med en lege og etter magne utredninger og kontroller egentlig er lei av å være overlatt til en lege, og gi fra seg kontrollen... Jeg forstår ikke hvordan leger kan forholde seg til stadig nye pasienter. Noe så enkelt som en urinveisinfeksjon er jo greit, men mange har jo langt mer enn det og ofte er det nesten umulig å gi diagnose før det utredes. De må kanskje ha en tøffere jobb enn mange av sine pasienter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest torill Skrevet 3. september 2010 #18 Del Skrevet 3. september 2010 Jeg har fybromyalgi og en nakkeslengskade og de siste dagene har jeg hatt sterke smerter. Paralgin forte blir jeg dårlig av, kvalm og svimmel. Det hjelper ikke på smertene å bli uvel, jeg føler bare at jeg anspenner meg mer. Legen skrev det ut til meg, og jeg fortalte ikke at jeg blir syk når jeg tar p.forte. Hører at andre ikke reagerer med å bli dårlig. Jeg derimot blir så uvel at jeg kan brekke meg. Ibux hjelper ikke særlig, men jeg blir ikke kvalm i alle fall og føler at det tar bort toppen av smertene (ikke alltid). p.forte får jeg sove av når det blir for ille, men når jeg våkner føles det ut som jeg har influensa. Finnes det andre medisiner jeg kan spørre legen om? Har brexidol i skapet, men har ikke åpnet pakken og de er gått ut på dato. Kan jeg likevel prøve å ta brexidol? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest torill Skrevet 3. september 2010 #19 Del Skrevet 3. september 2010 pinex forte er mye bedre for magen, å har samme smertestillende virkning. mvh torill Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå