Pomparius Skrevet 9. januar 2010 #1 Skrevet 9. januar 2010 Pus ble sterilisert for noen dager siden. Dyrlegen mente at det gikk fint uten krage eller body, så lenge hun ikke slikket på såret. Da hun ble seg selv igjen etter bedøvelsen, ble hun helt besatt av å slikke seg der og hun fikk krage på hodet i går. Hun er heller ikke vandt med å gå med halsbånd, men må det for at kragen skal sitte. Pus er helt merkelig etter hun fikk på kragen. Først så rygget hun bakover og sånn, men det er jo vanlig til å begynne med. Nå har det gått et døgn og Pus vil helst bare ligge sammenkrøllet i et hjørne. Hun hater den nok.. Pus pleier å følge etter oss overalt, men hvis hun skal flytte på seg må vi bære henne. Hun har vært på do en gang etter hun fikk kragen, og det var fordi vi løftet henne inn dit. Ikke vil hun ha mat heller. Fikk så vidt lurt i a litt mat i stad, men da tok jeg maten helt oppi munnen hennes. Når vi prøver å leke med henne, bare ser hun på oss. Hvor lang tid tar det før hun vender seg til kragen? Er det noe jeg kan gjøre i mellomtiden for at hun skal spise, gå på do og bevege seg selv?
Gjest mil Skrevet 9. januar 2010 #2 Skrevet 9. januar 2010 Du kan prøve å klippe opp en gammel strømpebukse og kle på katten. En relativt tykk en, altså, som tåler å komme borti sting og en ru kattetunge uten å revne. Nå vet jeg ikke akkurat hvordan man skal gjøre dette i praksis, da jeg ikke fikk bruk for det selv, men en veterinærsykepleier jeg kjente anbefalte dette.
Aurora M. Skrevet 9. januar 2010 #3 Skrevet 9. januar 2010 Når den blir desperat etter å slikke på såret, vil den mest sannsynlig bli minst like desperat om den får en strømpebukse der. Jeg foreslår at du tar av kragen av og til, så den får spise, gå på do, vaske seg o.s.v Pass heller godt på, og sett på kragen igjen om du ser den begynner borti såret, og la den være på om natten og når den ikke er under tilsyn.
Gjest negasjon Skrevet 9. januar 2010 #4 Skrevet 9. januar 2010 Når den blir desperat etter å slikke på såret, vil den mest sannsynlig bli minst like desperat om den får en strømpebukse der. Jeg foreslår at du tar av kragen av og til, så den får spise, gå på do, vaske seg o.s.v Pass heller godt på, og sett på kragen igjen om du ser den begynner borti såret, og la den være på om natten og når den ikke er under tilsyn. Er det så lurt... Jeg passeet en kattefrøken som jeg skulle lære å ha sele på. Det gjør jeg aldri mer, hun hoppet, rullet, danset og slo salto i lufta. Så sele mer var aldri aktuelt. Akkurat da var eieren på besøk og vi måtte bare le. Så frøkna slapp mer opplæring. Siden denne pusen er operert, og ikke spiser ville jeg ringt veterinæren og hørt hva de mener. Det kan ha gått betennelse i såret. At hun ikke leker, er vel ikke rart, men straks et dyr slutter spise, er det som regel et tegn på at det er noe galt. Drikker hun vann?
Aurora M. Skrevet 9. januar 2010 #5 Skrevet 9. januar 2010 Er det så lurt... Jeg passeet en kattefrøken som jeg skulle lære å ha sele på. Det gjør jeg aldri mer, hun hoppet, rullet, danset og slo salto i lufta. Så sele mer var aldri aktuelt. Akkurat da var eieren på besøk og vi måtte bare le. Så frøkna slapp mer opplæring. Siden denne pusen er operert, og ikke spiser ville jeg ringt veterinæren og hørt hva de mener. Det kan ha gått betennelse i såret. At hun ikke leker, er vel ikke rart, men straks et dyr slutter spise, er det som regel et tegn på at det er noe galt. Drikker hun vann? Det er ikke noe problem å lære katter til å gå med halsbånd og sele, så lenge man starter når de er helt små, og tar det litt etter litt. Det er helt normalt at en katt reagerer som Ts`første gang den har krage. Ikke bare fordi den har noe rundt halsen for første gang, men også fordi den mister sidesynet og ikke klarer å beregne avstander (stanger borti alt mulig). Den skjønner jo ingenting stakkar.. Når det gjelder maten, er det jo så og si helt umulig å rekke ned til matskålen uten at kragen stopper den, så det er faktisk nødvendig i de aller fleste tilfellene å ta av kragen så de får spist. Jeg kan ikke skjønne at det skal være umulig å få på kragen igjen, med mindre det er en villkatt du har.
Gjest negasjon Skrevet 9. januar 2010 #6 Skrevet 9. januar 2010 Det er ikke noe problem å lære katter til å gå med halsbånd og sele, så lenge man starter når de er helt små, og tar det litt etter litt. Det er helt normalt at en katt reagerer som Ts`første gang den har krage. Ikke bare fordi den har noe rundt halsen for første gang, men også fordi den mister sidesynet og ikke klarer å beregne avstander (stanger borti alt mulig). Den skjønner jo ingenting stakkar.. Når det gjelder maten, er det jo så og si helt umulig å rekke ned til matskålen uten at kragen stopper den, så det er faktisk nødvendig i de aller fleste tilfellene å ta av kragen så de får spist. Jeg kan ikke skjønne at det skal være umulig å få på kragen igjen, med mindre det er en villkatt du har. Jeg har ikke mye erfaring med katter, det var en kattunge jeg passet forøvrig, men det høres ut som det du skriver er riktig.
Pomparius Skrevet 9. januar 2010 Forfatter #7 Skrevet 9. januar 2010 Tusen takk for gode tips og råd! Pus syns nok dette ikke er noe morsomt, men virker som om hun skjønner at kragen må være der. For nå går det bedre! Med tålmodighet fra min side har jeg vist hvordan hun skal spise og drikke med krage, så nå går det fint! Pus er så heldig at hun har fått ny lekemus i dag og det er stas. Hun har kommet ut fra hjørnet sitt og maler til og med når vi klapper henne, så jeg tror nok at det begynner å gå bra nå, heldigvis! Får jo så vondt av hun stakkar, men bra hun vender seg til kragen for det er 10 dager igjen til stingene skal tas. Hvis hun har problemer med å spise på egenhånd, kommer jeg nok til å ta av kragen innimellom. Vi får håpe på det beste og at de neste 10 dagene går fort!
Lalle Skrevet 9. januar 2010 #8 Skrevet 9. januar 2010 Kragen er til det beste for pus. Vofsen min måtte gå med krage i over 3 uker siden han fikk slikket på såret da han ble kastret, han skulle hatt kragen i 14 dager. Pus klarer seg fint
Pomparius Skrevet 12. januar 2010 Forfatter #9 Skrevet 12. januar 2010 Kragen er til det beste for pus. Vofsen min måtte gå med krage i over 3 uker siden han fikk slikket på såret da han ble kastret, han skulle hatt kragen i 14 dager. Pus klarer seg fint De vender seg vel til kragen så det ordner seg nok. Pus går helt merkelig med kragen da. Hodet svaier fra side til side. Stakkar, er ikke lett. Gleder meg til om en uke, da skal den av Dyrlegen sa at hun kom til å gå litt rart til og begynne med etter at hun fikk av kragen også, så det blir spennende!
Leo Skrevet 12. januar 2010 #10 Skrevet 12. januar 2010 Katten min ålte seg ut av både body og krage allerede før hun var helt våken etter operasjonen. Forsøkte å sette på henne bodyen igjen etterpå, men det så ut som det bare ga økt fokus på såret, så da lot vi det være. Lekte i stedet litt ekstra med henne og lot henne få litt ekstra å spise og da var visst såret glemt. Litt slikking gjør dessuten ingenting. Hvordan tror du ellers katter og hunder har overlevd hvis de tåler å slikke sine egne sår en smule? Har også hatt hund som liksom skulle gå med krage i fire uker, men den ble droppet etter under tolv timer og såret grodde helt fint.
Pomparius Skrevet 12. januar 2010 Forfatter #11 Skrevet 12. januar 2010 Katten min ålte seg ut av både body og krage allerede før hun var helt våken etter operasjonen. Forsøkte å sette på henne bodyen igjen etterpå, men det så ut som det bare ga økt fokus på såret, så da lot vi det være. Lekte i stedet litt ekstra med henne og lot henne få litt ekstra å spise og da var visst såret glemt. Litt slikking gjør dessuten ingenting. Hvordan tror du ellers katter og hunder har overlevd hvis de tåler å slikke sine egne sår en smule? Har også hatt hund som liksom skulle gå med krage i fire uker, men den ble droppet etter under tolv timer og såret grodde helt fint. Hadde håpet at det hadde gått uten krage, men hun ville ikke gi seg. Tror hun er ganske smart, for hun satt faktisk å brukte poten sin for å få bort plasteret. Vi prøvde tre dager uten krage, men måtte til slutt krype til korset. Nå går hun med krage og uten plaster og det fungerer fint. Såret gror fint. Var litt bekymret til å begynne med fordi det var en litt komplisert operasjon pga hun hadde et spesielt "oppheng" som dyrlegen kalte det ;p. Men nå er hun vandt med kragen så da er det jo greit. Hun prøver fortsatt å slikke såret sitt innimellom, gjennom kragen men det går ikke så bra. Det går helt sikkert bra at de slikker på såret, det er jo helt naturlig. Men kanskje ikke så bra når de gjør det hele tiden? Uansett så har hun jo fått antibiotikaspøyte. Siden dyrlegen mente at hun burde ha krage, så var det jo greit. Første katten min, så da hører jeg godt på dyrlegen
Gjest mil Skrevet 13. januar 2010 #12 Skrevet 13. januar 2010 Litt slikking gjør dessuten ingenting. Hvordan tror du ellers katter og hunder har overlevd hvis de tåler å slikke sine egne sår en smule? Enig i at litt slikking går bra. Men slikkeadferden er jo ment å rense såret for alle uhumskheter og fremmedlegemer - og når de aktuelle fremmedlegemene er sting som holder alle dyrets innvoller på plass, er det jo greiest om de lar være. Samme gjelder sikkert vår trang til å klø på groende sår - når kløingen går ut over stingene som holder såret sammen, fungerer det veldig mot sin hensikt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå