Gå til innhold

Kreve tilbake husleie...

Anbefalte innlegg

Gjest Heidi3
Skrevet

Grunnet muggsopp, svartsopp, trakassering og mobbing av naboer, noe som huseier ble informert om mange ganger, har jeg sendt han et brev hvor jeg krever tilbake husleie f.o.m dagen jeg klagde på muggsopp blandt annet.

Jeg ba han tilbakebetale husleien innen to uker, ellers ville jeg sende det til en instans som tar seg av kravet. Er noe usikker på hvor jeg skal sende dette. Vet noen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Grunnet muggsopp, svartsopp, trakassering og mobbing av naboer, noe som huseier ble informert om mange ganger, har jeg sendt han et brev hvor jeg krever tilbake husleie f.o.m dagen jeg klagde på muggsopp blandt annet.

Jeg ba han tilbakebetale husleien innen to uker, ellers ville jeg sende det til en instans som tar seg av kravet. Er noe usikker på hvor jeg skal sende dette. Vet noen?

Meld deg inn i leieboerforeningen, og spør dem om råd :) Det koster omkring 300 kroner i året, men er vel verdt det. De hjalp meg og samboer når vi hadde problemer med husvert. Spørsmålet er vel heller om husvert aksepterer kravet, eller oppfører seg som en trassig unge, som vår gjorde...

Gjest Heidi3
Skrevet

Takk, men husleieforeningen sa det ikke er lov å holde tilbake husleie, noe jeg gjorde.

Dette stemmer ikke i følge advokat og lovdata.

Syns husleieforeningen virket på huseierenes side, og ikke min... :klø:?

Skrevet
Takk, men husleieforeningen sa det ikke er lov å holde tilbake husleie, noe jeg gjorde.

Det var svært besynderlig, for etter det jeg har lest av utleieregler og denslags, har leietaker all rett til å holde tilbake leie dersom det er gyldig grunn til det. snodige greier...

Skrevet

Med hvilken lovhjemmel krever du husleie tilbakebetalt?

Huseier kunne uansett ikke ha fikset muggen den dagen du klagde på den, så å kreve husleie tilbakebetalt fra den dagen du klagde på den høres litt drøyt ut mener jeg.

Årsaken til muggveksten og hvor mye det er av den er vel også noe som er verdt å vite. Og hva mener du med mobbing og trakassering av naboer? Er det huseier som trakasserer dem, eller er det de som mobber deg? Hvorfor burde mobbing gi grunnlag for avslag i husleie? Om det er naboene som mobber deg er vel ikke dette noe huseier kan gjøre noe med?

Skrevet

På hvilken måte mener du det er huseiers skyld at du ikke kommer overens med naboene dine?

Gjest Heidi3
Skrevet
På hvilken måte mener du det er huseiers skyld at du ikke kommer overens med naboene dine?

Jeg ønsker ikke tilfredsstille din eller andres nysgjerrighet, men kort fortalt så kom huseierens vaktmester titt og ofte, beruset på døren vår ved natterstid, og veltet både bord og stoler (ps: jeg kjenner og kjente han ikke spesielt godt). Dette var kort fortalt.

Gjest Heidi3
Skrevet
Med hvilken lovhjemmel krever du husleie tilbakebetalt?

Huseier kunne uansett ikke ha fikset muggen den dagen du klagde på den, så å kreve husleie tilbakebetalt fra den dagen du klagde på den høres litt drøyt ut mener jeg.

Årsaken til muggveksten og hvor mye det er av den er vel også noe som er verdt å vite. Og hva mener du med mobbing og trakassering av naboer? Er det huseier som trakasserer dem, eller er det de som mobber deg? Hvorfor burde mobbing gi grunnlag for avslag i husleie? Om det er naboene som mobber deg er vel ikke dette noe huseier kan gjøre noe med?

Men han kunne vel utredet det?

Jeg sa i fra mange måneder før han i det hele tatt kom og tittet. Ble aldri hørt..

Et eksempel: Hvis vannrøret sprekker, og vannet flyter utover gulvet, og ødelegger møblene mine, hvor jeg måtte holde meg borte fra leiligheten i f.eks en måned, leie meg en ny bopel, etc. Skulle han ikke da dekket dette? Det er jo det samme, forskjellen er at her er det gjemt under gulver og tapet. Eksempelet er ikke helt likt, men jeg skal ikke kunne skjønne at det er muggsopp som forårsaker både eksem, astmaanfall og snue til å begynne med.

Og når en lege påpeker at det var store muligheter for dette, da kontaktet jeg vaktmester og huseier.

Når det er vaktmesteren som "mobber", og trakasserer i beruset tilstand, så er det huseieres ansvar. Spesielt da han blir gjort oppmerksom på hans oppførsel.

Vi vet også, med 100% sikkerhet at det har vært to vannlekasjer i bygget.

Skrevet
Jeg ønsker ikke tilfredsstille din eller andres nysgjerrighet, men kort fortalt så kom huseierens vaktmester titt og ofte, beruset på døren vår ved natterstid, og veltet både bord og stoler (ps: jeg kjenner og kjente han ikke spesielt godt). Dette var kort fortalt.

:O låser han seg inn i leiligheten med universalnøkkel da? Du har vel ringt politiet når han holder på slik? Rævhølet burde fått sparken!

Gjest Heidi3
Skrevet
:O låser han seg inn i leiligheten med universalnøkkel da? Du har vel ringt politiet når han holder på slik? Rævhølet burde fått sparken!

Han har ved et tilfelle, da han trodde vi ikke var hjemme låst seg inn, ja. Han ble rimelig lang i maska da vi var hjemme.

Han burde hatt sparken, men det fikk han ikke og har enda ikke fått det.

Det var og i en bygningsperiode hvor jeg tror muggsoppen begynte å "blomstre", at han "plutselig" måtte inn å sjekke det ene og det andre, som allerede var sjekket.

han har også gått inn i min bod, og lest i gamle sensitive papirer. Har vitner på dette. Historien er enda mer, og enda lengre, men jeg stopper her. ;)

At han ikke har fått sparken er rimelig sprøtt.

Dagen jeg klagde på muggsoppen satte huseier i gang med fjerning av en gammel fyrovn med asbest i, i kjelleren rett under min leilighet klokken 22 om kvelden. Merkelig...

Skrevet

Uff... :-(

Finnes så mange tullinger rundt omkring!.

Høres ut som naboen her, han brukte og ringe på døra her på natterstid og skulle kjøpe seg røyk!;@ . siste gangen han var randt det over for mamma- da bare åpnet han døra og kom rett inn...! full!. skjønner ikke at folk kan være sånn..!

Dere har ikke tenkt på og flytte etterhvert da?- når han har låst seg inn hos dere og lest dine private papirer???!, hadde du ville at han skulle lest dem så hadde du kanskje heller lagt dem i postkassa hannes?.

Gjest Heidi3
Skrevet
Uff... :-(

Finnes så mange tullinger rundt omkring!.

Høres ut som naboen her, han brukte og ringe på døra her på natterstid og skulle kjøpe seg røyk!;@ . siste gangen han var randt det over for mamma- da bare åpnet han døra og kom rett inn...! full!. skjønner ikke at folk kan være sånn..!

Dere har ikke tenkt på og flytte etterhvert da?- når han har låst seg inn hos dere og lest dine private papirer???!, hadde du ville at han skulle lest dem så hadde du kanskje heller lagt dem i postkassa hannes?.

Vi har heldigvis flyttet. Vi klagde når vi bodde der, men ble jo aldri hørt.

Hehe, ja, han ble sykemeldt etter det han gjorde med papirene, så det er mulig han har fått pes pga det, men jeg vet ikke. Han har jobben enda i allefall.

Skrevet

Da får du prøve å sende kravet til forliksrådet.

Skrevet

Hvis du har vært i kontakt med advokat kan vel han/hun hjelpe deg?

Nedenfor er det som står i husleieloven. Hvis du forholder deg til dette kan du holde tilbake leien.

§ 3-8. Deponering av omtvistet leie

Er partene uenige om hvilken leie som skal betales, kan avtalen ikke sies opp eller heves på grunn av manglende leiebetaling hvis leieren deponerer den omtvistede delen av leien i samsvar med annet ledd. Det samme gjelder hvis leieren vil motregne med krav som reiser seg av leieavtalen, og utleieren ikke godtar motregningen. Leieren skal gi utleieren melding om begrunnelsen for deponeringen og gi utleieren fjorten dagers frist til å medvirke til deponeringen. Fristen regnes fra meldingen er sendt.

Deponering etter første ledd skjer ved at beløpet settes inn på konto i finansinstitusjon som har rett til å tilby slik tjeneste i Norge. Beløpet, herunder renter, skal bare kunne disponeres av leieren og utleieren i fellesskap. Finansinstitusjonen skal likevel kunne utbetale beløpet i samsvar med rettskraftig dom eller annen avgjørelse som har virkning som rettskraftig dom.

Er utleierens manglende medvirkning eneste grunn til at deponering etter annet ledd ikke kan skje, kan avtalen ikke sies opp eller heves på grunn av manglende leiebetaling hvis leieren setter beløpet inn på egen konto atskilt fra leierens øvrige midler. Hvis utleieren på et senere tidspunkt vil medvirke til deponering etter annet ledd, plikter leieren innen rimelig tid å overføre beløpet til konto som nevnt i annet ledd.

Skrevet
Han har ved et tilfelle, da han trodde vi ikke var hjemme låst seg inn, ja.

Du er kanskje ikke klar over det, men utleier har ingen adgang til å beholde nøkkel dersom dette ikke er avtalt ved leieforholdets oppstart. Når du disponerer en bolig, har du full dispensasjonsrett, og skal selvsagt ha alle nøkler til boligen.

Gjest ~Fantabulous_kitten~
Skrevet
Du er kanskje ikke klar over det, men utleier har ingen adgang til å beholde nøkkel dersom dette ikke er avtalt ved leieforholdets oppstart. Når du disponerer en bolig, har du full dispensasjonsrett, og skal selvsagt ha alle nøkler til boligen.

Dette stemmer vel ikke? Skal ikke utleier ha mulighet til å komme seg inn i boligen han/hun eier om han/hun har skjellig grunn? Har alltid trodd det jeg...

Om du som leier er på ferie, og noe skjer i leiligheten, skal vel ikke eier måtte vente kanskje flere uker til leieren kommer hjem for å sjekke? Må bryte opp døren da?

Du som leier har dispensasjonsrett, ja, men det finnes da tilfeller hvor man må kunne godta at eieren må komme inn?

Gjest ~Fantabulous_kitten~
Skrevet
Men han kunne vel utredet det?

Jeg sa i fra mange måneder før han i det hele tatt kom og tittet. Ble aldri hørt..

Et eksempel: Hvis vannrøret sprekker, og vannet flyter utover gulvet, og ødelegger møblene mine, hvor jeg måtte holde meg borte fra leiligheten i f.eks en måned, leie meg en ny bopel, etc. Skulle han ikke da dekket dette? Det er jo det samme, forskjellen er at her er det gjemt under gulver og tapet. Eksempelet er ikke helt likt, men jeg skal ikke kunne skjønne at det er muggsopp som forårsaker både eksem, astmaanfall og snue til å begynne med.

Og når en lege påpeker at det var store muligheter for dette, da kontaktet jeg vaktmester og huseier.

Når det er vaktmesteren som "mobber", og trakasserer i beruset tilstand, så er det huseieres ansvar. Spesielt da han blir gjort oppmerksom på hans oppførsel.

Vi vet også, med 100% sikkerhet at det har vært to vannlekasjer i bygget.

Eksempelet med vannlekkasje går vel på forsikring, gjør det ikke det da? Derfor ikke utleieren som skal dekke dine kostnader i forbindelse med dette, men deres forsikring? Om du får vannlekkasje i egen eid bolig går jo det på forsikring, du betaler det ikke selv (må gjerne legge ut, men er forsikringen i orden dekker jo den det).

Kan jeg spørre; hva skjedde når du tilbakeholdte leien? Om du ville ha muggproblemene fikset, skal du kunne betale for den jobben, og da trekke dette beløpet fra husleien. Betalte du det du skyldte til slutt da etter hva husleieforeningen sa? Også flyttet du, og krever nå tilbake husleie?

Skrevet
Dette stemmer vel ikke? Skal ikke utleier ha mulighet til å komme seg inn i boligen han/hun eier om han/hun har skjellig grunn? Har alltid trodd det jeg...

Om du som leier er på ferie, og noe skjer i leiligheten, skal vel ikke eier måtte vente kanskje flere uker til leieren kommer hjem for å sjekke? Må bryte opp døren da?

Du som leier har dispensasjonsrett, ja, men det finnes da tilfeller hvor man må kunne godta at eieren må komme inn?

Nei, uleier har kun rett til å komme på varslet besøk. Om det for eksempel skjer en vannlekkasje, og utleier er tilstedet og får greie på det, så kan han ved hjelp av brannvesenet ta seg inn i leiligheten. Skader i forbindelse med "innbruddet" vil bli dekket av leietakers forsikring. Selvsagt skal ikke utleier ha nøkkel til bolig man disponerer.

Skrevet
Nei, uleier har kun rett til å komme på varslet besøk. Om det for eksempel skjer en vannlekkasje, og utleier er tilstedet og får greie på det, så kan han ved hjelp av brannvesenet ta seg inn i leiligheten. Skader i forbindelse med "innbruddet" vil bli dekket av leietakers forsikring. Selvsagt skal ikke utleier ha nøkkel til bolig man disponerer.

Link?

Skrevet

Det er vel ikke selvsagt at utleier ikke skal ha nøkkel, det utleier ikke skal er å valse inn i leilighet uten å bli enig med utleier at det er ok. I leiekontrakter jeg har sett så står vanlig at utleier disponerer nøkkel som skal kunne brukes i spesielle tilfeller.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...