Sunshine Skrevet 9. januar 2010 #1 Skrevet 9. januar 2010 (endret) Hvordan beregnes verdi på innbo ved arv? Vi skal begynne å rydde i dødsboet etter min bestemor men er litt redde for å fjerne noe hvis noen skal sjekke hva hun hadde av verdier. Hun hadde ingenting verdifullt. Bare gamle slitte møbler, litt klær og gamle hvite og brunevarer. Smykker hadde hun nesten ingenting av heller. Er de sannsynlig at dette blir beregnet som verdier slik at vi må legge det inn i resten av arveoppgjøret? Endret 9. januar 2010 av Sunshine
Gjest Gjest Skrevet 9. januar 2010 #2 Skrevet 9. januar 2010 Hvordan beregnes verdi på innbo ved arv? Vi skal begynne å rydde i dødsboet etter min bestemor men er litt redde for å fjerne noe hvis noen skal sjekke hva hun hadde av verdier. Hun hadde ingenting verdifullt. Bare gamle slitte møbler, litt klær og gamle hvite og brunevarer. Smykker hadde hun nesten ingenting av heller. Er de sannsynlig at dette blir beregnet som verdier slik at vi må legge det inn i resten av arveoppgjøret? Nei, du kan slappe helt av ... verdien av innboet skal ikke regnes inn i rapporteringen til myndighetene.
Sunshine Skrevet 9. januar 2010 Forfatter #3 Skrevet 9. januar 2010 Det stod noe annet på Skatteetatens sider: "Hvis innbo mottas som arv eller gave, hvilken verdi skal da føres opp? Svar: Innbo og løsøre skal verdsettes til antatt salgsverdi på dødsfallstidspunktet eller tidspunktet for gaveoverføringen." http://www.skatteetaten.no/no/Bibliotek/Sp...ainchapter=8894 Vi fikk også spørsmål om hvor stor innboforsikring bestemor hadde.
miss daisy Skrevet 9. januar 2010 #4 Skrevet 9. januar 2010 Vi 2 døtre ryddet, kastet, holdt garasjesalg og fordelte mellom oss det som var interessant for oss å beholde. Myndighetene var kun innblandet ved rapportering av boligens salgssum.
Gjest Gjest Skrevet 9. januar 2010 #5 Skrevet 9. januar 2010 Det stod noe annet på Skatteetatens sider: "Hvis innbo mottas som arv eller gave, hvilken verdi skal da føres opp? Svar: Innbo og løsøre skal verdsettes til antatt salgsverdi på dødsfallstidspunktet eller tidspunktet for gaveoverføringen." http://www.skatteetaten.no/no/Bibliotek/Sp...ainchapter=8894 Vi fikk også spørsmål om hvor stor innboforsikring bestemor hadde. Jeg har også ryddet ut av huset etter mine besteforeldre - og det var kun salgssummen på eiendommen som ble rapportert inn. Man kan ikke se på innboforsikringen, den skal tross alt dekke hva det koster å erstatte alt innbo, og har ingenting med salgssum av brukt inventar å gjøre. Hos oss hadde vi til og med dyre kunstgjenstander, pelser og antikke møbler - men jeg kunne aldri tenkt meg å oppgi dette til skattemyndighetene .. Vi blir da sannelig skattet nok ..
Gjest jabba Skrevet 9. januar 2010 #6 Skrevet 9. januar 2010 Hvordan beregnes verdi på innbo ved arv? Vi skal begynne å rydde i dødsboet etter min bestemor men er litt redde for å fjerne noe hvis noen skal sjekke hva hun hadde av verdier. Hun hadde ingenting verdifullt. Bare gamle slitte møbler, litt klær og gamle hvite og brunevarer. Smykker hadde hun nesten ingenting av heller. Er de sannsynlig at dette blir beregnet som verdier slik at vi må legge det inn i resten av arveoppgjøret? Redde for å fjerne? Det forstod jeg ikke helt. Vi er også midt i et arveoppgjør, men her er det en familie som har fjernet alt før en av søskene kom til huset. Det førte desverre til en del konflikter. Tror nok ikke det var det du mente men antar at det er skatteetaten du tenker på?
Sunshine Skrevet 9. januar 2010 Forfatter #7 Skrevet 9. januar 2010 Redde for å fjerne? Det forstod jeg ikke helt. Vi er også midt i et arveoppgjør, men her er det en familie som har fjernet alt før en av søskene kom til huset. Det førte desverre til en del konflikter. Tror nok ikke det var det du mente men antar at det er skatteetaten du tenker på? Ja det var skattetaten jeg tenkte på. Hun har lite vi ønsker å beholde så det meste blir gitt til loppemarked. Men dersom Skattetaten mener at vi skal skatte av det er det jo greit at huset ikke er tomt når noen evt kommer for å sjekke hva som er der.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå