Gjest Barnehageassistenten Skrevet 29. august 2003 #1 Skrevet 29. august 2003 Jeg arbeider i en barnehage i Oslo. Den har 4 avdelinger, og er en fin arbeidsplass. Jeg trives med å være assistent der, og etter at jeg selv fikk barn skjønner jeg virkelig mye mer av hva dere foreldre føler når dere setter igjen barnet deres hos oss om morgenen. Det er litt skammelig, men må innrømme at jeg tidligere ikke skjønte 100% hvor mye et barn betyr for en forelder, og hvordan man vil at den lille skal få alt det beste i verden... Jeg skjønner alt nå. Og har bestemt meg for at det er en del på arbeidsplassen min jeg vil ta opp med ped. leder. Som sagt er jeg bare assistent, men jeg har et like stort ansvar overfor barna som "sjefene" har. Hva forventer dere foreldre av meg som assistent? Hva forventer dere å få svar på hvis dere spør meg? Hvordan hadde jeg kunnet gi dere tillit til at barnet ble tatt godt vare på? Veldig takknemlig hvis noen kan svare meg. Er interessert i å forbedre litt....
Fru Fomle Skrevet 29. august 2003 #2 Skrevet 29. august 2003 Hva jeg forventer av barnehagen: ¤ at beskjeder jeg gir blir fulgt opp (feks. mhp soving, påkledning etc.) ¤ at jeg kan få vite om barnet har spist godt og evt. sovet godt (dette kan løses med en liten loggbok som personalet fyller ut) ¤ at jeg får beskjed hvis barnet mitt opplever vonde ting i barnehagen, feks hvis det er mobbing eller plaging over en lengre periode, og at personalet tar det på alvor og virkelig gjør sitt beste for å løse problemet ¤ at det er personell nok slik at alle barna får den oppfølgingen de trenger. ¤ at man tar kritikk og forslag alvorlig, og ikke blir sure og tverre. Min erfaring er at de fleste som jobber i barnehage gjør en kjempejobb!
Gjest Coolaid Skrevet 29. august 2003 #3 Skrevet 29. august 2003 Kan ikke forvente en bedre innstilling en det som du har. Har selv hatt barn i barnehage og vet hvordan jeg liker det. Har sansen for at de annsatte er seg selv, er flink til å innformere og opptrer profesjonelt. Sikkert tusen andre ting også som jeg sikkert kunne har skrevt. Jeg er også onkel (assistent) i en barnehage og har jobbet i yrket i flere år. Utifra erfaring, forandre og forbedrer en seg selv, påvirket av gode og dårlige kollegaer, "vanskelige" og "enkle" barn å ha med å gjøre. Men du spør hva vi kan forvente av en assistent? Det må vel være at du har høy arbeidsmoral og gjør ditt beste. Og det gjør du jo!
Gjest Tex Skrevet 1. september 2003 #4 Skrevet 1. september 2003 Noen av det viktigste er å bli "sett" når man kommer om morgenen....
birgitte242 Skrevet 2. september 2003 #5 Skrevet 2. september 2003 Noen av det viktigste er å bli "sett" når man kommer om morgenen.... Ja!!! Det er utrolig stor forskjell på personalet når det gjelder dette. Ideelt sett synes jeg barnet bør bli møtt i døren, ønsket velkommen og bli fulgt fra garderobe/inn i avdeling. Min yngste (snart 3) har begynt på "stor" avdeling og gråt forferdelig hele den første uken. Noen dager måtte jeg (etter å ha trøstet og hade-klemt en god stund), påkalle personalets oppmerksomhet, fortelle de at nå må jeg faktisk gå, kan du være så snill å ta han med deg bort til vinduet og vinke.. Det er for dårlig. Særlig når barnet nettopp har begynt og ikke vil at mamma skal gå. En annen ting som er veldig hyggelig er når personalet sier et par ord om hvordan dagen har gått når vi henter.
Gjest Abelone Skrevet 2. september 2003 #6 Skrevet 2. september 2003 Å, vi forventer utrolig mye, men det vet du vel :blunke: Ja, altså: * Å bli møtt av et blidt menneske om morgenen, som ser både mor/far og barn. Ta med barnet inn på avdelingen, og hjelpe barnet tilrette. (eks. fortelle hvem som er der, og hvem de kan gå og si hei til.....) * At informasjonen som jeg gir om mitt barn (eks. trenger å sove tidlig blund gr. urolig natt) blir oppfattet og vidrerebrakt til de som trenger det. * At det IKKE SLARVES om andre barn og foreldre med meg eller andre. * At dere er aktive i å være sammen med barna, både inne og ute. Ikke danne skravleklubber som er uoppmerksomme overfor barna.. Mange unger elsker at de vokse "ser dem" i leken, og er tilstede ute sammen med dem. * Ingen røyking på jobb! * Gode rutiner på registrering av spising, skifting, soving. * Tilbakemelding på barnet har holdt på med i løpet av dagen, hvem lekt med osv. osv. * At noen koser med barnet mitt når han har behov for det!!
Gjest Nightwish Skrevet 3. september 2003 #7 Skrevet 3. september 2003 Vi krever faktisk for mye av assistentene i barnehagene våre enkelte ganger. Disse er faktisk mennesker disse også. Jeg ser at noen her skrev at de ville bli møtt av ett blidt menneske om morgenen. Selvfølgelig er jo det koselig, men assistenter har også lov til å ha dårlige dager. Vi selv synes noen ganger at vi kan bli utslitt av to barn, men på noen avdelinger er det faktisk 15 - 20 barn. Jeg beundrer alt barnehagepersonell som orker jeg, for det er jo like mange foreldrepar å forholde seg til og mange av disse er jo utrolig sære. Det eneste jeg forventer i barnehagen er at personalet gjør så godt de kan og at vi har KOMMUNIKASJON.
birgitte242 Skrevet 6. september 2003 #8 Skrevet 6. september 2003 Jeg ser at noen her skrev at de ville bli møtt av ett blidt menneske om morgenen. Selvfølgelig er jo det koselig' date=' men assistenter har også lov til å ha dårlige dager.[/quote'] Må bare si at jeg er helt uenig med deg her. Selvfølgelig har assistenter og alle andre lov til å ha en dårlig dag. Men hvis de lar dette påvirke hvordan de utfører jobben sin er det galt. Jeg jobber også med mennesker, og idet jeg går inn døra på jobben legger jeg fra meg privatlivet mitt. Noe annet anser jeg for å være særdeles uprofft!
Gjest Nightwish Skrevet 7. september 2003 #9 Skrevet 7. september 2003 Det jeg mente her er at vi mennesker ikke kan kreve mer av andre enn vi gjør av oss selv. Lar du ALDRI ditt humør gå ut over noen andre enn deg selv du da???? Det er jo selvfølgelig uprofft å la det gå utover andre i jobbsituasjon, men kan du med hånden på hjerte si at du aldri har vært en eneste liten smule uprofesjonell en eneste gang????? Selv jobber jeg med litt større barn og vet at mange foreldre er særdeles urimelige i sine krav mange ganger
kimmi Skrevet 7. september 2003 #10 Skrevet 7. september 2003 til abelone; du husket alt, jeg stiller meg bak alt du skrev.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå