Gå til innhold

Allergi!

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har alltid vært veldig glad i dyr, selv om jeg ikke har hatt så mange. Har bare har hatt en undulat for mange år siden. Men jeg har liksom alltid gått med en drøm om en dag å få en katt eller hund når jeg får ordentlig hus med hage og har blitt etablert. Og nå har jeg fått påvist at jeg er allergisk mot katt og hund!

:tristbla:

Har egentlig bare merket reaksjon mot én hund, og det var en golden retriever tispe, men det var så systematisk og kraftig at jeg sjekket meg. Så nå er det fastslått.

Noen som har tips til katter/hunder (for det er det jeg vil ha. Ikke chinchilla eller noe...) man ikke reagerer mot? Sånn hvis jeg en gang vil få meg dyr likevel? (og helst ingen hårløse katter/hunder. :roll:)

Endret av Sheherasade
Videoannonse
Annonse
Gjest negasjon
Skrevet

Trist å høre at du er allergisk. Nå får du sikkert mange sure svar her, at du må glemme det osv.

Anbefaler ikke katt, og egentlig ikke hund heller. Du kan jo melde deg og være fosterhjem for f.eks. dyrebeskyttelsen. En liten hund i en stor bolig kan gå, men å skaffe seg hund før du har fått avklart allergien...er vel ikke så smart. Har lest i et ukeblad at homeopati kan hjelpe, men tror det går tre år før du kanskje ikke reagerer mer. Jeg husker ikke nøyaktig hva som stod der, bortsett fra at det var en "glad-historie".

En venninne har to hunder (begge små) og hun er allergisk. Hun spiser allergimedisin daglig for hun kan ikke leve uten "barna sine". Men hun fikk påvist allergi etter at hun fikk hundene. Men siden hun alltid har hatt hunder, vil hun aldri kunne leve uten selv når disse to en dag blir gamle og tar heden. Jeg vil ikke gi henne noen råd selv om jeg vet allergimedisiner neppe kan være så sunt. Det er hennes valg, og hun er et typisk hundemenneske.

Det er vanskelig å gi noen råd, men å få en hund...allergien kan bli verre jo mer du eksponeres for allergenet. Katte-allergener er visst verre, men jeg har hørt at langhårete katter er mer allergivennlige, men jeg tror ikke alltid helt det jeg hører.

Men jeg forstår deg, og hva du velger å gjøre er det bare du selv som bestemmer. Kan du avlaste en omplasseringsforening før du selv påtar deg hele ansvaret for en hund?

Skrevet

Det finnes ingenting som heter en allergifri hund/katt, men det finnes flere allergivennlige raser. Det beste du kan gjøre er å besøke oppdrettere og hilse på dem og kjenne etter om du reagerer, gjerne tilbringe en del tid med dem og, om du ikke reagerer funker rasen for deg. Allergivennlige raser funker for noen, men ikke for alle.

Puddel og Bichon Frisé er de to best kjente allergivennlige rasene, men jeg kjenner folk som reagerer kraftig på begge to. De må friseres og bades rimelig ofte. Chinese Crested Powder Puff er og allergivennlig, de er "nakenhunder med pels". Vakre hunder, med strålende gemytt! :)

Bedlington Terrier er visstnok og allergivennlige, men jeg har ingen personlige erfaringer med dem. Bichon Havanaise og Coton de Tuelar er også oppgitt som allergivennlige. Portugisisk vannhund er det mange allergikere som ikke reagerer på, Lagotto romagnolo og. De fleste vannhunder, tenker jeg. Wheaten terrier TROR jeg er allergivennlig, men jeg er ikke sikker.

Greien er at alle disse må du teste selv, for det kan være at du reagerer til tross for allergivennligheten. Bare å prøve seg frem.

Angående katter kan både cornish rex og devon rex være allergivennlige (i tillegg til spynx, som ikke har pels). Bengal og Sibirkatt er og allergivennlige i mange tilfeller (men ikke alle!).

Skrevet (endret)

men du kan jo prøve å finne ut om du regerer både på langhåra dyr og korthåra.jeg resgerer veldig lite på korthåra.men langhåra er nyttes løst.klør osm et helv... i nesa og fjeset om jeg koser for mye med de.

Endret av starligt
Gjest negasjon
Skrevet
men du kan jo prøve å finne ut om du regerer både på langhåra dyr og korthåra.jeg resgerer veldig lite på korthåra.men langhåra er nyttes løst.klør osm et helv... i nesa og fjeset om jeg koser for mye med de.

Jeg vet noen som reagerer på korthårete hunder, men ikke så mye på langhårete. Men når de sier det, må man ikke også ta med hvor ofte hunden bades (de skal ikke bades for ofte), og sin egen dagsform?

Ellers finnes det ikke allergivennlige dyr. er du allegiker, setter immunforsvaret i gang og begynner å angripe allergene som om du er forkjølet/har influensa.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...