Gå til innhold

barnehageplass

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har et barn på 4 mnd. Dvs at vi ikke er ferdig med permisjonen før i oktober. Vi kunne derfor ønske oss å ha barnet hjemme til jul 2010, og bruke ulønnet permisjon fra oktober-januar.

Må vi da søke hovedopptaket for barnehage nå før 1. mars? Må vi likevel betale barnehageplass fra august, eller kan vi få plass fra januar, og betale fra januar? Har forstått at dersom barnet begynner i november må vi betale fra august for å beholde plassen.

Råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette varierer fra kommune til kommune.

Ring kommunen på mandag så får du høre

Skrevet

Det er Oslo kommune. De er så vanskelig å komme gjennom til på telefonen.. at jeg nesten aldri rekker det før vesla gråter igjen (kolikk!!).. da er det ikke så lett å ringe.. Lurte derfor på om noe vet hvordan dette funker i Oslo :-)

Skrevet

I Oslo har du ikke mulighet til å betale på en plass du ikke bruker. Altså kan du enten søke i hovedopptaket, og bruke plassen, eller så må du søke løpende opptak etterpå, og bare håpe at det blir noe ledig.

Det er mulig å søke om plass hele året. Men de fleste steder i Oslo er det så fullt at barn sjelden kommer inn utenom hovedopptaket.

Om barnet deres uansett er født etter 1. september, så er det vel tilnærmet umulig å få barnehageplass i hovedopptaket fordi dere ikke har lovfestet rett på plass.

Jeg ville nok søkt fra hovedopptaket og brukt plassen litt om jeg var så heldig å få den. Det er jo bare å ha lang tilvenning og korte dager?

Skrevet

søk til hovedopptaket, vanskelig å få plass ellers i året..

Du kan jo søke om 60% plass (3 dager i uka)..

Hvis du er så heldig at du får plass kan jo barnet ha korte dager i starten, og kanskje noen ekstra fridager innimellom.

Du kan jo velge å ha ulønnet permisjon lenger, at du har fri de dagene barnet ikke går i barnehagen, og at du jobber de 3 dagene hun er i barnehagen. Da blir ikke det første året i barnehagen så tøft verken for barnet eller foreldrene...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...