Gå til innhold

Post traumatisk stress lidelse

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Er en stund siden dette skjedde men minnene er like sterke. Jeg var vitne til en drukningsulykke og mitt forsøk på å redde mannen misslykkes..

Han var gift og hadde barn.

Noen andre som har vært med på en ulykke her? Lurer på hvordan dere takler det i ettertid. Jeg har lært meg å leve med det men har et stort sår inni meg og er fortsatt utrolig skuffet over at vi ikke klate å redde mannen.

Jeg har fått psykiske vansker og skal til behandling for dette, som overskriften sier så har jeg ifølge legen pts.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, jeg har det, etter å ha overlevd en alvorlig trafikkulykke. Jeg går fortsatt til psykolog. Anbefaler det på det aller sterkeste. Tror du vil få det mye bedre når behandlingen din settes i gang.

Eller... Først blir det nok verre. Det er skikkelig tøft å jobbe med. Og så blir det bedre.

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Stressless_*

Det er mange ting som kan hjelpe på PTSD, Post Traumatic Stress Disorder. StressEraser har vist seg å styrke behandlingen for PTSD, spesielt fordi den trener deg til å få "høy HRV(Heart Rate Variability)". Det betyr at nervesystemet takler stress, både psykisk og fysisk, på en mye bedre måte. Typisk for de med PTSD-symptomer er at de har en "lav HRV" og sliter derfor både psykisk og nevrologisk i lag tid etter den traumatiske situasjonen. Nervesystemet får egentlig aldri helbredet sjokket. Men bruk av StressEraser biofeedback har dokumentert effekt i behandling av PTSD.

Link til studien her: http://www.springerlink.com/content/e23w57825kwl1258/

Sitat: "Increases in HRV were significantly associated with PTSD symptom reduction."

comparative_waves.gif?__SQUARESPACE_CACHEVERSION=1219762507984

Til venste er et bilde av "lav HRV". Til høyre er "høy HRV".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt med AMK eller brannvesenet som kom til stedet det hendte.

Prat med dem!

Er man innblandet i en ulykke av noe slag, så kan det alltid lønne seg å prate med de proffesjonelle som kom til stedet - eller rett og slett bare prate med dem selvom de ikke har vært på samme ulykke som deg selv.

Disse menneskene har briefinger hele tiden og er flinke til å prate om det de opplever, om andre ulykker etc noe som hjelper en hel del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også hatt PTSD.. og fikk god behandling hos psykologer som er spesialisert på å behandle dette.

En brukte EDMR, som jeg fikk godt utslag på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange ting som kan hjelpe på PTSD, Post Traumatic Stress Disorder. StressEraser har vist seg å styrke behandlingen for PTSD, spesielt fordi den trener deg til å få "høy HRV(Heart Rate Variability)". Det betyr at nervesystemet takler stress, både psykisk og fysisk, på en mye bedre måte. Typisk for de med PTSD-symptomer er at de har en "lav HRV" og sliter derfor både psykisk og nevrologisk i lag tid etter den traumatiske situasjonen. Nervesystemet får egentlig aldri helbredet sjokket. Men bruk av StressEraser biofeedback har dokumentert effekt i behandling av PTSD.

Link til studien her: http://www.springerlink.com/content/e23w57825kwl1258/

Sitat: "Increases in HRV were significantly associated with PTSD symptom reduction."

comparative_waves.gif?__SQUARESPACE_CACHEVERSION=1219762507984

Til venste er et bilde av "lav HRV". Til høyre er "høy HRV".

Det er alltid like morsomt når slike ting er "vitenskapelig bevist" og så linker til en youtube video... :fnise: Du som mener dette er så fantastisk, hjemmesiden sier vitenskapelig bevist, men linker overhodet ikke til noen studier av dette apparatet og teorien bak det? Hvorfor skulle noen gidde å bruke penger på dette i det hele tatt? Fordi noen med internettkunnskaper sier det virker?

TS, ikke hør på det tullet her. Det du trenger er en psykolog, tid og bearbeidelse av det som har skjedd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er alltid like morsomt når slike ting er "vitenskapelig bevist" og så linker til en youtube video... :fnise: Du som mener dette er så fantastisk, hjemmesiden sier vitenskapelig bevist, men linker overhodet ikke til noen studier av dette apparatet og teorien bak det? Hvorfor skulle noen gidde å bruke penger på dette i det hele tatt? Fordi noen med internettkunnskaper sier det virker?

TS, ikke hør på det tullet her. Det du trenger er en psykolog, tid og bearbeidelse av det som har skjedd.

Ikke sikkert det er tull..Men har ikke satt meg inn i den metoden der.

PTS behandles ofte med andre metoder enn tradisjonell samtaleterapi og evnt. medisinering (ofte EMDR eller en form for akupunktur fungerer også bra). Dette fordi PTSD er litt annerledes enn psykiske lidelser som depresjon, angst osv.

Tidligere kalte man det for granatsjokk, fordi mange soldater lider under PTSD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også hatt PTSD.. og fikk god behandling hos psykologer som er spesialisert på å behandle dette.

En brukte EDMR, som jeg fikk godt utslag på.

Ts her.

Jeg skal få EMDR behandling. Håper og tror det kan hjelpe! Godt å høre at det fungerte for deg.

Spurte en gang om å få komme til samtale hos AMK men fikk ikke det, aner ikke hvorfor, mulig jeg var noe uklar når jeg spurte fordi jeg var sånn i ørska..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sikkert det er tull..Men har ikke satt meg inn i den metoden der.

PTS behandles ofte med andre metoder enn tradisjonell samtaleterapi og evnt. medisinering (ofte EMDR eller en form for akupunktur fungerer også bra). Dette fordi PTSD er litt annerledes enn psykiske lidelser som depresjon, angst osv.

Tidligere kalte man det for granatsjokk, fordi mange soldater lider under PTSD.

Hadde det IKKE vært tull hadde de vel klart å hoste opp bedre dokumentasjon enn en youtube video?

Ser forresten nå at om man klikker seg end alitt videre kommer dte en haug med publikasjoner. Noen raske googlesøk gjør ihvertfall ikke meg mye mer sikker, her er dte mye tull.

Dette er typisk alternativt, kvasivitenskap. De satser på at det skal ligne så mye på ordentlig vitenskap som mulig, legger inn referanser som er vanskelige å finne, og når man går litt dypere ned i disse er det egentlig ingen av de som faktisk beviser noe som helst...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her.

Jeg skal få EMDR behandling. Håper og tror det kan hjelpe! Godt å høre at det fungerte for deg.

Spurte en gang om å få komme til samtale hos AMK men fikk ikke det, aner ikke hvorfor, mulig jeg var noe uklar når jeg spurte fordi jeg var sånn i ørska..

Jeg er nærmest symptomløs i dag, og jeg var ganske sterkt rammet av både mareritt, flashbacks, panikkangst, psykosomatiske lidelser (Hovnet opp i halsen , mistet følelse i det ene benet og høyre arm b.l.a) og det hele. Det er også tilfellet for en annen som også fikk PTS av samme opplevelse, men hun fikk behandling både med EMDR og akupuntur og har ingen plager nå.

http://www.traumepsykologi.no/ <-- her henvendte hun seg.

Endret av Strenge Frk.Gerd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_stressless_*

Søk på "heart rate variability biofeedback" på PubMed så finner du en del studier der som viser hvordan biofeedback apparater påvirker HRV. Hvis du søker på "heart rate variability" finner du 12379 studier du kan sette deg inn i. Du finner også en del studier relatert til PTSD og HRV hvis du søker på "heart rate variability ptsd".

Det er mer enn nok forskning på disse tingene til å ta det seriøst. Men det er ikke ment som erstatning for psykolog! Det er ment som hjemmetrening som kan gjøre behandlingen mer effektiv, dempe stress-symptomene og styrke nervesystemet.

Jeg tar gjerne en diskusjon med deg når du kan stille kritiske spørsmål basert på at du faktisk har satt deg inn i temaet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...