venus_ Skrevet 8. januar 2010 #1 Skrevet 8. januar 2010 Noen som kan anbefale noen lettleste engelske romaner? Sliter med engelsk pensum, så tenkte å øve meg i å lese engelsk. Vurderer shopoholiker-bøkene, men noen som har flere forslag?
Gjest Gjest Skrevet 8. januar 2010 #2 Skrevet 8. januar 2010 Noen som kan anbefale noen lettleste engelske romaner? Sliter med engelsk pensum, så tenkte å øve meg i å lese engelsk. Vurderer shopoholiker-bøkene, men noen som har flere forslag? Barnebøker er jo veldig greit, f.eks. Harry Potter. Hvis du sliter mye med engelsken, ville jeg anbefalt å lese enten bøker du allerede har lest på norsk, eller lese bøker som du har sett filmer eller tv serier av. Da er det mye lettere å forstå ord og setninger som du kan forbinde med det som skjedde i filmen/serien. Ellers kommer det jo veldig an på hvilken sjanger du liker og! Tror nok ikke shopoholikerbøkene skal være kjempevanskelige ihvertfall.
Gjest samme gjest Skrevet 8. januar 2010 #3 Skrevet 8. januar 2010 Hva studerer du forresten? Er det innenfor et fag hvor man kan finne litt skjønnlitteratur eller lettlest populærvitenskap e.l. kan jo det være en bedre ide.
Snop Skrevet 8. januar 2010 #4 Skrevet 8. januar 2010 Noen som kan anbefale noen lettleste engelske romaner? Sliter med engelsk pensum, så tenkte å øve meg i å lese engelsk. Vurderer shopoholiker-bøkene, men noen som har flere forslag? Noen andre kjekke og lettleste bøker av samme forfatteren som shopaholiker-serien er The Undomestic Goddess og Can You Keep a Secret? Ellers er de fleste bøker i den kategorien ganske lettleste. Jane Green skriver også spennende og morsomt. Hvis du ikke har sett PS! I love you-filmen kan du jo gjerne lese boka? Jeg har bare sett filmen, men kan tenke meg at boka er bra. Marian Keyes skrive også jentebøker, men de er ganske tykke, men likevel lettleste.
venus_ Skrevet 8. januar 2010 Forfatter #5 Skrevet 8. januar 2010 Barnebøker er jo veldig greit, f.eks. Harry Potter. Hvis du sliter mye med engelsken, ville jeg anbefalt å lese enten bøker du allerede har lest på norsk, eller lese bøker som du har sett filmer eller tv serier av. Da er det mye lettere å forstå ord og setninger som du kan forbinde med det som skjedde i filmen/serien. Ellers kommer det jo veldig an på hvilken sjanger du liker og! Tror nok ikke shopoholikerbøkene skal være kjempevanskelige ihvertfall. Hva studerer du forresten? Er det innenfor et fag hvor man kan finne litt skjønnlitteratur eller lettlest populærvitenskap e.l. kan jo det være en bedre ide. Studerer realfag. Tror ikke jeg har sett så mange filmer og serier som er basert på bøker egentlig. Og frister ikke så mye å lese opp igjen bøker jeg allerede har lest, ser for meg jeg blir lei da. Prøver heller på nye bøker, så gjør jeg heller det om det blir vanskelig.
venus_ Skrevet 8. januar 2010 Forfatter #6 Skrevet 8. januar 2010 Noen andre kjekke og lettleste bøker av samme forfatteren som shopaholiker-serien er The Undomestic Goddess og Can You Keep a Secret? Ellers er de fleste bøker i den kategorien ganske lettleste. Jane Green skriver også spennende og morsomt. Hvis du ikke har sett PS! I love you-filmen kan du jo gjerne lese boka? Jeg har bare sett filmen, men kan tenke meg at boka er bra. Marian Keyes skrive også jentebøker, men de er ganske tykke, men likevel lettleste. Takk for tips Har sett PS! I love you. Den var jo veldig bra, så kanskje jeg skal lese boken også.
Gjest Gjest Skrevet 8. januar 2010 #7 Skrevet 8. januar 2010 Ok, hvordan type bøker liker du til vanlig da? Har lest mye engelske bøker men litt enklere å anbefale om jeg har litt å gå ut i fra! Er jo ikke så lett å finne skjønnlitterære bøker fra realfagsverden, men er jo veldig mye populærvitenskap! Er ofte lurt å lese slikt for å få inn litt terminologi på en litt annen måte enn det brukes i bøkene. Kommer jo litt an på hva du studerer innen realfag, men bøker som kan inngå der som jeg har likt har vært disse ihvertfall: Bill Bryson - a short history of nearly everything vanligvis skriver han reiseskildringer men har her skrevet en slags vitenskapshistorie hvor han trekker frem de største oppdagelsene i vitenskapen, og skriver om de på en måte som alle skal kunne forstå. Peter Atkins - Galileo's finger Vitenskapens 10 største ideer forklart på en enklere måte, litt biologi og kjemi og en del fysikk Bøkene til Dawkins er jo også veldig spennende. Ellers anbefaler jeg virkelig å lese true blood bøkene, de er kjempebra, og så kan du jo se serien i tillegg! Mesteparten av de vanlige skjønnlitterære bøkene som kommer ut, f.eks. Dan Brown, krimbøker etc er vanligvis ikke så veldig vanskelig å lese. Handler du i bokhandelen (eller låner på bibliotek) kan du jo bla igjennom og se, man får fort en pekepinn på om språket er veldig vanskelig eller ikke ved å lese en side.
Gjest Gjest Skrevet 8. januar 2010 #8 Skrevet 8. januar 2010 Og kanskje gossip girl bøkene hvis du liker slike ting som shopoholiker serien? De er ihvertfall lettleste!
venus_ Skrevet 8. januar 2010 Forfatter #9 Skrevet 8. januar 2010 (endret) Ok, hvordan type bøker liker du til vanlig da? Har lest mye engelske bøker men litt enklere å anbefale om jeg har litt å gå ut i fra! Er jo ikke så lett å finne skjønnlitterære bøker fra realfagsverden, men er jo veldig mye populærvitenskap! Er ofte lurt å lese slikt for å få inn litt terminologi på en litt annen måte enn det brukes i bøkene. Kommer jo litt an på hva du studerer innen realfag, men bøker som kan inngå der som jeg har likt har vært disse ihvertfall: Bill Bryson - a short history of nearly everything vanligvis skriver han reiseskildringer men har her skrevet en slags vitenskapshistorie hvor han trekker frem de største oppdagelsene i vitenskapen, og skriver om de på en måte som alle skal kunne forstå. Peter Atkins - Galileo's finger Vitenskapens 10 største ideer forklart på en enklere måte, litt biologi og kjemi og en del fysikk Bøkene til Dawkins er jo også veldig spennende. Ellers anbefaler jeg virkelig å lese true blood bøkene, de er kjempebra, og så kan du jo se serien i tillegg! Mesteparten av de vanlige skjønnlitterære bøkene som kommer ut, f.eks. Dan Brown, krimbøker etc er vanligvis ikke så veldig vanskelig å lese. Handler du i bokhandelen (eller låner på bibliotek) kan du jo bla igjennom og se, man får fort en pekepinn på om språket er veldig vanskelig eller ikke ved å lese en side. Liker godt bøker av feks Loe, Saabye Christensen, Per Petterson. Liker ikke krim. Vil helst lese bøker som ikke har noe med studiene å gjøre, blir nok av det Tror det må være noe som er "lett underholdning", slik at det frister å lese etter en lang skoledag. Finnes gossip girl som bøker også? Den serien har jeg fulgt litt med på. Endret 8. januar 2010 av venus_
venus_ Skrevet 8. januar 2010 Forfatter #10 Skrevet 8. januar 2010 Kommer jo litt an på hva du studerer innen realfag, men bøker som kan inngå der som jeg har likt har vært disse ihvertfall: Bill Bryson - a short history of nearly everything vanligvis skriver han reiseskildringer men har her skrevet en slags vitenskapshistorie hvor han trekker frem de største oppdagelsene i vitenskapen, og skriver om de på en måte som alle skal kunne forstå. Peter Atkins - Galileo's finger Vitenskapens 10 største ideer forklart på en enklere måte, litt biologi og kjemi og en del fysikk Takk for disse tipsene forresten. Høres ut som spennende bøker jeg kan tenke meg å lese senere
PiriPiri Skrevet 8. januar 2010 #11 Skrevet 8. januar 2010 Jeg liker bøkene til Anne Rice, for eksempel de om vampyren Lestat(The Vampire Chronicles). Interview With a Vampire var kanskje den jeg likte best. Eller så har jeg lest Chocolat av Joanne Harris (filmen er med Johnny Depp) og oppfølgeren til denne. Anbefales! (både bok og film:) The Time Traveller's Wife av Audrey Niffenegger er også bra og ikke vanskelig å lese. Men hvis jeg ville hatt det veldig enkelt tror jeg at jeg hadde lest Harry Potter og bøkene til Roald Dahl - underholdende barnelitteratur som voksne også kan ha glede av.
Gjest Gjest Skrevet 8. januar 2010 #12 Skrevet 8. januar 2010 Liker godt bøker av feks Loe, Saabye Christensen, Per Petterson. Liker ikke krim. Vil helst lese bøker som ikke har noe med studiene å gjøre, blir nok av det Tror det må være noe som er "lett underholdning", slik at det frister å lese etter en lang skoledag. Finnes gossip girl som bøker også? Den serien har jeg fulgt litt med på. Ok! Jepp gossip girl bøkene finnes det mange av, de er lettleste, greie og ikke så tykke heller! Ellers er bra bøker jeg har lest disse: -Papillon. En ganske gammel bok, sann historie om en mann som ble dømt for en forbrytelse (som han ikke hadde gjort tror jeg) i Frankrike og sendt til straffekoloni i Fransk Guyana, hvor han klarte å rømme. Boka er ganske tykk, men til og med vennene mine som omtrent aldri rører en bok pløyde gjennom denne! -Drageløperen er også en bok som mange som ikke leser til vanlig har pløya gjennom på noen dager. -Q & A, boka som slumdog millionaire er basert på, nå heter vel boka det samme som filmen. (Generelt alle bøker som filmer er basert på er mye bedre enn filmen, men hold deg unne sex og singelliv boka, den var virkelig elendig, ihvertfall hvis du likte serien!) -Generelt barnebøker som jeg skrev tidligere, Harry Potter blir vel nesten ikke regnet som barnebøker lengre, er helt fantastiske, og ikke så vanskelige å lese, Roald Dahl sine bøker er morsomme og lette! -Bill Bryson som skrev a short history of nearly everything har skrevet en del forskjellig, og en del reiseskildringer. Han er kjempemorsom, og jeg sitter som regel og fniser for meg selv når jeg leser bøkene hans. Prøver å komme på navnet på en utrolig morsom bok jeg leste på engelsk for noen år siden, aner ikke om den har kommet ut på norsk. Kanskje noen her som kan hjelpe meg? Hadde et ganske kort navn, og handlet om gutter i tenårene og deres syn på jenter og sex. Alt var sett igjennom dems øyne... Bok for eldre tenåringer og voksne, noen som vet hvilken jeg snakker om?
venus_ Skrevet 8. januar 2010 Forfatter #13 Skrevet 8. januar 2010 Jeg liker bøkene til Anne Rice, for eksempel de om vampyren Lestat(The Vampire Chronicles). Interview With a Vampire var kanskje den jeg likte best. Eller så har jeg lest Chocolat av Joanne Harris (filmen er med Johnny Depp) og oppfølgeren til denne. Anbefales! (både bok og film:) The Time Traveller's Wife av Audrey Niffenegger er også bra og ikke vanskelig å lese. Men hvis jeg ville hatt det veldig enkelt tror jeg at jeg hadde lest Harry Potter og bøkene til Roald Dahl - underholdende barnelitteratur som voksne også kan ha glede av. Vampyrbøker blir jeg mørkredd av Kanskje jeg skal prøve meg på Harry Potter, har bare sett den første av filmene. "Alle" sier jo det er bra
Gjest Gjest Skrevet 8. januar 2010 #14 Skrevet 8. januar 2010 Vampyrbøker blir jeg mørkredd av Kanskje jeg skal prøve meg på Harry Potter, har bare sett den første av filmene. "Alle" sier jo det er bra Prøv Harry Potter! Det er litt mer barnebokpreg over de to første, men de blir veldig mye bedre etterhvert (hovedpersonene i bøkene blir jo også eldre etterhvert og). Bøkene er veldig bra skrevet, det er veldig god sammenheng mellom alle de 7 bøkene, og tråder som kom frem i de første bøkene blir nøstet opp i den siste. Pluss at de er veldig lettvinte! Hvis du liker vampyrer, men bare ikke så veldig skumle er true blood bra, ellers er jo twilight enkle bøker å lese, men ikke så skumle akkurat...
Kjetil S. Skrevet 8. januar 2010 #15 Skrevet 8. januar 2010 Noen som kan anbefale noen lettleste engelske romaner? Sliter med engelsk pensum, så tenkte å øve meg i å lese engelsk. Vurderer shopoholiker-bøkene, men noen som har flere forslag? "The map to find your way to Kjetil S." :-))
Gjest Gjest Skrevet 8. januar 2010 #16 Skrevet 8. januar 2010 Prøver å komme på navnet på en utrolig morsom bok jeg leste på engelsk for noen år siden, aner ikke om den har kommet ut på norsk. Kanskje noen her som kan hjelpe meg? Hadde et ganske kort navn, og handlet om gutter i tenårene og deres syn på jenter og sex. Alt var sett igjennom dems øyne... Bok for eldre tenåringer og voksne, noen som vet hvilken jeg snakker om? OOOH, nå kom jeg på hvilken dette var: Doing it - Melvin Burgess Lettlest og kjempemorsom, ihvertfall for jenter!
venus_ Skrevet 8. januar 2010 Forfatter #17 Skrevet 8. januar 2010 Prøv Harry Potter! Det er litt mer barnebokpreg over de to første, men de blir veldig mye bedre etterhvert (hovedpersonene i bøkene blir jo også eldre etterhvert og). Bøkene er veldig bra skrevet, det er veldig god sammenheng mellom alle de 7 bøkene, og tråder som kom frem i de første bøkene blir nøstet opp i den siste. Pluss at de er veldig lettvinte! Hvis du liker vampyrer, men bare ikke så veldig skumle er true blood bra, ellers er jo twilight enkle bøker å lese, men ikke så skumle akkurat... Tror jeg bestiller første Harry Potter og første i shopaholiker-serien til å begynne med. Takk for alle tipsene
Samantha Skrevet 8. januar 2010 #18 Skrevet 8. januar 2010 -Papillon. En ganske gammel bok, sann historie om en mann som ble dømt for en forbrytelse (som han ikke hadde gjort tror jeg) i Frankrike og sendt til straffekoloni i Fransk Guyana, hvor han klarte å rømme. Boka er ganske tykk, men til og med vennene mine som omtrent aldri rører en bok pløyde gjennom denne! Må seie meg enig i den her. Snubla over den tidligare i år. Makan til fengande bok! Vart totalt hekta altså. (Men trur han var skyldig i det han var dømt for då.. Hehe) Ellers er eg enig med mange andre her, i at barnebøker er god lesetrening for å bli betre i engelsk. Kjekke OG enkle å lese. I tillegg til dei som er nevnt, har eg hatt stor glede av Anne of Green Gables (så søt!) og Narnia-bøkene.
Gjest Gjest Skrevet 8. januar 2010 #19 Skrevet 8. januar 2010 Tror jeg bestiller første Harry Potter og første i shopaholiker-serien til å begynne med. Takk for alle tipsene Ta med doing it som jeg nevnte over også! Sjekk ut amazon og the book depository for å bestille bøker. På amazon betaler man frakt, men det gjør man ikke på book depository, så selv om prisene i utgangspunktet er lavere på amazon kan det bli dyrere med frakt hvis det ikke er stor prisforskjell. Husk å bruke amazon.co.uk istedenfor .com, raskere og billigere å sende fra england enn fra USA! Og så gjelder ikke 200 kr frensen for bøker, i tilfelle du ikke visste det. Så er bare å bestille masse på en gang!
venus_ Skrevet 8. januar 2010 Forfatter #20 Skrevet 8. januar 2010 Ta med doing it som jeg nevnte over også! Sjekk ut amazon og the book depository for å bestille bøker. På amazon betaler man frakt, men det gjør man ikke på book depository, så selv om prisene i utgangspunktet er lavere på amazon kan det bli dyrere med frakt hvis det ikke er stor prisforskjell. Husk å bruke amazon.co.uk istedenfor .com, raskere og billigere å sende fra england enn fra USA! Og så gjelder ikke 200 kr frensen for bøker, i tilfelle du ikke visste det. Så er bare å bestille masse på en gang! Takk for tips, hadde tenkt å bestille fra bokkilden jeg, men der var jo de mye billigere Vet du forresten hva som er forskjellen på "adult edition" og vanlig utgave av Harry Potter?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå