Gå til innhold

Tråd for tips til ting som gjør tidsklemma mindre!

Anbefalte innlegg

Gjest Smaragd
Skrevet

Heisann!

Vet mange sitter inne med gode tips til hvordan lage gode - men kjappe middager, og andre ting som kan gjøre tidsklemma mindre, og her er mitt tips! :)

Kjøttdeig er supert :)

Vi kjøper inn 10 pakker når spar har tilbud på dem, så bruker vi en times tid på å steke opp alt sammen. Så porsjonerer vi det i poser og putter i frysen!

Da har vi mye mindre sure miner i hus, siden middagen da kommer raskere på bordet :)

En bare putter frossen kjøttdeig rett oppi gryteretter, eller rett på pizza.

En kan bruke den til spaghetti og saus, lasagne, moussaka, taco og alt annet som en bruker stekt, hakket kjøttdeig i!

Genialt! Takk svigermor - for supert tips ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Abbonerer.

Skal skrive inn om jeg kommer på noen tips selv! :)

Skrevet

Bare middager eller andre tips også? Jeg har i såfall noen små tips som jeg bruker. Om det hjelper på tidsklemma vet jeg ikke, men det gjør i alle fall at ting går litt mer "på skinner" i heimen.

- legg frem klærne familien skal bruke dagen før. Er barna store og vil ha medbestemmelsesrett kan de enten finne dem selv, og du sjekke at det passer været, eller dere blir enige.

- sett frem matbokser, drikkeflasker osv klar til bruk på kjøkkenbenken før du legger deg.

- skjær opp brødet i butikken når du kjøper det. Gjør det kjappere å smøre mat nesten morgen.

- se til at barna pakker sekken til neste dag som siste ledd i lekserutinene. Dette gjelder også gym-/badesekk, og gjør alt klart slik at det bare er å legge i matboks, snøre igjen og gå.

- det samme gjelder eventuelle barnehagesekker.

- ta deg tid til å lage opp mye av enkelte ting som det blir nevnt over; kjøttdeig, kjøttkaker, saus, pastasaus, fiskekaker, kalkun osv. Frys i porsjoner.

- dårlig til og dårlig råd? Ta vare på rester og frys ned. En dag dere har virkelig dårlig tid kan noen egg, rester av skinke, tomat, litt reven ost, løk osv blir en rask, grei og ikke for usunn middag.

- handle stort og sjelden. En til to ganger i måneden gjør at det går mindre tid til småhandling og man får mer oversikt og kan planlegge maten/middagen framover.

- lag "kjøreavtaler" med andre foreldre i forbindelse med fritidsaktiviteter. Du bringer, de henter etc. Eller bruk den timen poden er opptatt til å handle, trene selv, gå en tur.

- kan dere "flekse" eller forskyve litt på arbeidstiden slik at en kan begynne tidlig og den andre litt senere, kan dette alterneres og en kan reise tidlig på jobb. Den andre kan levere barna senere, og førstemann igjen hente tidlig i barnehagen og reise hjem og starte middag. Reduserer stress og sjangsen for trøtte og sure barn i middagslagingen.

- kansje en dag i uken ta et lett mellommåltid like etter jobb/skole/barnehage (frukt, musli, yoghurt) for å få opp blodsukker og humør, gå ut, går tur, gå i svømmehallen eller gjøre noe annet sammen og heller lage en lett middag til kvelds? Dette er stor suksess hjemme hos oss. Føler vi har hatt litt "fri" de ettermiddagene.

Skrevet

Det som gir oss best tid når vi kommer sent hjem fra jobb, er å spise brødskive med en gang vi kommer hjem.

Da er barna blide og fornøyde, og vi kan lage middag i fred og ro.

Denne spiser vi da til kveldsmat i stedet.

Skrevet

skrive ukes menyer - tilpass matrettene etter hvor travelt dere har det de forskjellige dagene.

Handle en fast dag i uka.

Legg frem klær, pakk sekker dagen i forveien.

Ha alltid noen "nødløsninger" i skapet i tilfelle alt skjærer seg. hermetiske tomater, buljong og makaroni i skapene. Dette blir en kjapp og god tomatsuppe!

Har man egg, ost, purre/paprika/tomat/sopp/løk/skinke/bacon kan man lage en kjapp og god omelett.

Bruk en søndag innimellom til å fylle opp fryseren med hjemmelagde gryteretter, lasagne, fiskegrateng, kjøttkaker osv.

Jeg pleier å lage kjøttsaus og ostesaus til lasagnen, legge lagvis og sette i fryseren - uten å steke den. Tar den ut kvelden før jeg skal bruke den og steker den i 20 min dagen vi skal spise den... Da kan jeg bruke tiden til å lage salat og dekke bordet :)

Gjest Gjest_P_*
Skrevet

Jeg koker en sjuliters kjele med kjøttsuppe, ertesuppe eller lapskaus en og annen lørdag, og fryser ned i passe bokser. En liters melkekartong er nok til 3, halvannenliters syltetøyspann rekker til fire eller fem. Jeg setter boksen til tining på kjøkkenbenken om morgenen, så er det bare å koke opp og finne flatbrød når jeg kommer hjem.

Det samme kan du gjøre med fårikål, gryter, frikasse, osv. Hvis du er kresen på poteten og ikke vil spise den som har vært fryst, tar det jo litt lenger tid, da. Evt er fårikål med brødskiver heller ikke så verst. :)

Pannekaker steker jeg dobbelt opp av. Når de er kalde ruller jeg dem stramt i plastfolie og fryser. Tiner på noen minutter, og er mye bedre enn de ferdigkjøpte frosne.

Lasagne og moussaka lager jeg dobbelt opp av og fryser ustekt i aluminiumsformer. Tar også dem fra fryseren på morgenen så tar det ikke stort lenger tid å lage ferdig enn en frossenpizza.

Samme med kjøttboller i tomatsaus, kjøttkaker i brunsaus, egentlig alt som skal serveres "vått".

Har jeg ris til overs en dag, bruker jeg noen minutter på å hakke opp grønnsaker om kvelden, og lager stekt ris neste dag. Med ferdigkuttede grønnsaker og ferdigkjøpt strimlet skinke eller reker, tar det ca et kvarter før maten er på bordet.

Marinert laks som man kjøper i porsjonspakninger blir gode når man koker dem i mikrobølgeovn. Stikk noen hull i plastikken og start ovnen. Middag ferdig på den tiden det tar å koke ris.

Jeg syns det er bortkastet å lage middag til bare en dag, når jeg først har god tid. I helgene kan jeg godt bruke litt mer tid over grytene, for å slippe stress på ukedagene.

Skrevet

Når du lager ukesmeny kan du også beregne slik at du foreksempel lager dobbelt med hvit saus og koker litt ekstra gulrøtter, så lager du gulrotstuing til neste dags middagsrett.

(en annen sak med å lege ukesmenyer er at det er lettere å planlegge at maten blir sunn, og ikke rasket sammen fordNår du er sulten...)

Da jeg hadde barnehagebarn og boddei gangavstand til barnehagen brukte jeg forresten å kjøre raskt hjem, kaste i meg en youghurt og dra på meg treningtøy etter sesongen, (alt fra shorts til termodress) dra med meg bikkka og tom barnevogn og gå til barnehagen så fort jeg klarte og hente guttungen. Deretter gjorde jeg det samme hjem igjen. Dermed fikk jeg trim, bikkja trim, mens ungen satt og sang i vognen på vei hjem. Og jeg fikk jammen gå fort/løpe, for ellers ville jo ungen ut av vognen og gå selv, men han skjønte at så lenge jeg løp eller gikk på rulleskøyter, (obs hunsk hjelm også til ungen) så greide han ikke å gå...

Skrevet

Skal forsøke å ikke gjenta fra over.

Wok er raskt hvis du renser grønnsakene og kutter opp og evt marinerer kjøttet dagen før. Porsjoner også risen, og legg fram redskapene.

Du kan koke ekstra poteter, og lage potetmos til neste dag av restene.

Mat i leirgryte settes i kald ovn, skru på varmen, og maten passer seg selv i etpar timer, blir saftig og mørt. Mange retter som egner seg. Flott hvis dere skal ut og handle, leke i nærheten eller ta en skitur.

Raske supper lager du av f.eks frosne erter, buljongterning, litt hakket sjalottløk og evt hvitløk, noen dråper olivenolje, litt creme fraiche, og litt krydder eller urter. Funker også med spinat eller broccoli, bare surr løk litt, kok opp med buljong, ha i grønt rett fra frys, kok, kjør i blender eller stavmixer, bland i creme fraiche eller legg en skje i hver tallerken. Litt brød til.

Melkekartonger til å fryse i, er så bra at det gjentar jeg. Tar lite plass i fryseren.

Laksefiletstykker kan varieres med mange kryddere, og stekes på brett i ovnen, da slipper du å henge over stekepannen mens ungene henger over deg.

I det hele tatt er middager som går i en form i ovnen greie, da du bare lager til retten og så passer den seg selv.

Couscous er et kjapt tilbehør, grynene skal bare svelle i 5 min i kokende varmt vann. Trenger smakstilsetning tilpasset retten.

Kyllinglår kan marineres og stekes, evt som gryter, og fryses.

Fiskesuppe: Lag suppebaser med kraft eller god buljong, klare supper, tomatiserte eller melkebaserte, kok med gode suppegrønnsaker, litt hvitvin hvis dere bruker det, osv, frys ned. Tilsettes litt grønnsaker i tynne strimler, og det dere vil ha av oppkuttet fiskefilet får trekke i. Litt skalldyr gjør det mer luksuriøst.

Hjemmebakt brød, scones, pannekaker eller lignende til helgefrokost. Brøddeig kan langtidsheve i kjøleskapet, pannekakerøre lages dagen før, sconesingr. måles opp og settes klart når du lager fredagsmiddagen. Ingen følelse av tidsklemme når det lukter nystekt til frokost :)

Det viktigste er å planlegge, og at det som havner i fryser faktisk tas opp og brukes. Ha som fast rutine å ta opp fra fryser når dere rydder etter dagens middag.

Vannkoker gjør oppkok av vann raskere, fint til f.eks når du skal ha 3 liter kokende vann til pasta.

Ha en god tidtagingsklokke eller helst to på kjøkkenet, og still alarmen når du skal sjekke maten i ovnen. Da slipper du tabber.

Gjest negasjon
Skrevet
Det som gir oss best tid når vi kommer sent hjem fra jobb, er å spise brødskive med en gang vi kommer hjem.

Da er barna blide og fornøyde, og vi kan lage middag i fred og ro.

Denne spiser vi da til kveldsmat i stedet.

Brødskiven er genial ja. :) Det forhindrer at man overfører stress til hverandre som et par, og til barna.

Ellers synes jeg barn skal lære seg å hjelpe til, dekke bord, rydde fra, gå ut med søpla, tørke støv, vaske vinduer (en gang hvert 4.år), støvsuge litt, trappevask.

Alt etter deres alder selvsagt. Det er ikke så dumt å la de hjelpe til mens man lager mat heller.

Viktig å ikke la seg merke til om de gjør noe feil, men heller ha fokus på hva de gjør riktig. Alt dette tar tid, men tror det er nyttig likevel og barn har godt av å føle at de mestrer og er en del av det å være i en familie, ikke bare bli henvist til tven med foreldre som type hjelpepersonell.

Så kommer de i tenåra og da må man kanskje ta en prat. Jeg mener ikke at barn skal være slaver, men de har godt av å føle seg betydningsfulle. Det blir litt mer ok for dere som foreldre også å gjøre husarbeid når dere vet at barna ikke sitter og spiller playstation i stedet for å gjøre lekser.

Skrevet

Med to tenåringer er det rot og klær som har tatt over som den store "tidstyven" her. Vi har lenge hatt fast kvartersrydding hver dag, og den berger huset fra å gro ned. Alle tar hvert sitt område av huset, vi rydder i ett kvarter og voila, det er stort sett alltid rimelig levelig.Et gulv skal vaskes hver dag, tar bare noen få minutter. Har liste på kjøleskapet over daglige og ukentlige gjøremål, krysses av etterhvert som det blir gjort.

Når vi legger sammen klær havner de ferdige bunkene på spisebordet. Dvs at disse må ryddes unna før middag om vi skal ha plass til tallerkener og mat. Og klærne blir aldri ligende lenge. Har alltid en liten kurv til skitne klær i gangen. Gymtøy, svømmetøy, kjøkkenkluter og "diverse" etc havner der med en gang og blir med ned i kjelleren neste gang noen går ned med klær ( har vaskerom i kjelleren, skittentøyskurver på hvert bad, kjører en til to klesvasker hver dag.) Ungene er pent nødt til å hjelpe til med klær, jeg går ikke i skapene og teller hvor mange rene truser eller gensre de har igjen. Når man skal ned med klær tømmes begge skittentøyskurvene samt kurven i gangen , og klærne sorteres i kurver i kjelleren. Den kurven der med nær forestående oversvømmelse er den det skal vaskes fra.....hehe....

Har egne kroker i gangen til skolesekker og bagger, en til hvert familiemedlem. Nåde den som slenger fra seg ellers i huset!

Matlaging: Ukesmeny og ukeshandling. Får brukt opp rester og sparer penger. Lager ofte dobbelt opp av gryteretter etc og fryser ned.

Tidskabal: Har ukeplanlegger på kjøkkenskapet. Alle må føre inn hva de skal når. Mister fullstendig oversikten ellers.

Høres ut som det skjemavelde her,med kvitteringslister osv, men det må til om ikek jeg skal bruke det meste av fritiden min på å "drifte" hus og hjem. Husarbeid blir egentlgi bare synlig om det ikek blir gjort. OG jeg ble lei av å gjøra det meste alene. Så ja, her er det kustus, men vi har også endt opp med å bruke mindre tid på kjedelige ting som matlaging, handling og husarbeid.

Skrevet

(mine innlegg)

Gjest NiChia
Skrevet

Vanskelig å skrive ukesmenyer?

Skriv ned hva dere har til middag hver dag i to mnd. Gå over og sjekk hva dere spiste mest av (dette kan du jo lage mye av en helg eller to i mnd.). Skriv gjerne ned kommentarer til hva dere kan gjøre annerledes o.l.

Vips har dere ukesmenyer for to mnd framover ;)

Putt klær og vaskepulver i vaskemaskina på kvelden, da er det bare å trykke på knappen om morgenen og du rekker kanskje å både sette på en maskin og henge opp før du skal på jobb :)

Ta bort nei-til-reklame-klistremerke på postkassa. Sjekk hva som er på tilbud. Coop mega har ny vare hver uke til 40%, det er alt fra alt do-/tørkepaprir, all juice, alt kjøttpålegg, alle vaskemidler osv. Kiwi har go'helg-produkt til 14,90. Spar har ofte 10 krs marked. Papirsøpla bruker du til å tenne opp i ovnen med.

Vask dusjen etter at du har dusja.

Ha ett ark og en penn på kjøkkenbenken hvor dere skriver opp alt dere skal huske på den dagen.

Smør matpakker og frokost på kvelden.

Skrevet

Her var det mange gode tips!

Lasagne og moussaka lager jeg dobbelt opp av og fryser ustekt i aluminiumsformer.

Kan jeg spørre hvorfor du fryser det ustekt?

Etter vi fikk barn har vi begynt å forberede middagen før. Har en liten som krever middag kjapt etter barnehagen. Det som kan forberedes kvelden før, det gjør vi da. Eks. kutte grønnsaker osv.

Ofte lager vi med vilje for mye, slik at vi har rester eller kan lage noe annet ut av det vi har hatt. For eksempel hadde vi i dag biff med kokt blomkål og broccoli til. Da kokte vi opp altfor mye blomkål og broccoli. Så etter middagen da vi ryddet opp, tømte jeg blomkål og broccoli over i en aluminiumsform (kjøpes på bl.a. Nille), så pisket jeg sammen en boks fløte med et egg. Tømte denne blandingen over grønnsakene, og slang over litt raspet ost. Stekte det i ovnen og voila -> blomkål- og broccoligrateng fiks ferdig. Lar det stå på benken til det er avkjølt seg, og nå før jeg legger meg så putter jeg det i fryseren.

Da jeg før jul stekte opp medisterkaker til julemiddagen, kjøpte jeg inn ekstra medisterkaker og kjøttdeig, blandet dette sammen med bl.a. løk, og stekte opp disse til hjemmelagde burgere. Slengte de i fryseren og har det liggende klart.

Hos oss er det også innimellom at middagen blir kveldsmaten. Gir guttungen ei skive eller en yoghurt e.l når vi kommer hjem fra barnehagen, så holder han ut til middagen som da blir kveldsmat. (spiser jo et par skiver til mellommåltid i bhg rundt 1430, og legger seg 1900 så da blir det heller et mellommltid der imellom før kveldsmat/middag ca 1800)

Vi har ikke bil, så vi bruker en del tid på reise mellom hjem og jobb/barnehage siden vi går. (Tar kollektivt denne årstiden da, men går ellers.)Da må vi bare planlegge nøye og godt.

Bruker ellers mange av tipsene som er nevnt her fra før, så vet ikke om jeg har veldig mye mer å tilføye.

Gjest Gjest_P_*
Skrevet
Lasagne og moussaka lager jeg dobbelt opp av og fryser ustekt i aluminiumsformer.

Kan jeg spørre hvorfor du fryser det ustekt?

Det er bare fordi jeg ikke syns lasagne blir noe særlig hvis jeg varmer opp ferdigstekt. Det er alltid litt som må ordnes med det samme man kommer inn døra, så jeg syns ikke det gjør så mye å vente mens ovnen blir varm + 20 min.

Skrevet

Må bare spørre - hvordan blir pastaplatene når de er fryst ned sånn?

Gjest Gjest_P_*
Skrevet
Må bare spørre - hvordan blir pastaplatene når de er fryst ned sånn?

De blir helt ok, bare de er helt dekket av saus sånn at de ikke tørker helt ut. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...