Gjest Anette 24 Skrevet 8. januar 2010 #1 Skrevet 8. januar 2010 Hei, jeg trenger hjelp fra noen "utenifra", har nemlig snakket med mamma om dette, og hun har en tendens til å bare se en side av en sak. Jeg og kjæresten min har vært sammen i 2 år (avstand,men ser hverandre 1 gang i måneden), og i begynnelsen var alt perfekt! Han var drømmegutten, aldri sur, vasket og ryddet, omsorgsfull og morsom. Når vi hadde vært ilag i 1,5 år endret han seg, syns jeg. Han samler opp ting som irriterer seg, og plutselig kommer den bomben med alt jeg har gjort galt! Han sier for eksempel at han synes jeg sier for mye åja, ok osv. Jeg er veldig uheldig, og vimsete og er derfor flink til å glemme ting. Han sier at han blir sliten av meg og at han syns jeg må begynne å ta ansvar. Vi har hatt noen små krangler om sånne småting, hvor jeg føler han anklager meg for alt, jeg skjærer agurk galt osv. Men nå for en uke siden klikket han totalt, og kom med mange småting som han mente jeg måtte endre på. Da ble jeg veldig lei meg, og begynte å gråte, jeg sa han også imot fordi jeg mente at de tingene han anklaget meg for ikke hadde skjedd. Han sa at det var like før han slo til meg. Videre vil han at jeg skal lyge for foreldrene hans, også vil han ikke at jeg skal si noe til moren min. Moren min mener ut ifra det jeg forteller at han er psykopat. Han er ikke sånn hele tiden, men omtrent hver gang vi møtes sier han noe jeg gjør galt. Ellers er han som en gullunge, omsorgsfull og god. Men jeg blir skremt når han får disse "takene". Det jeg lurer på er om dette er normalt? har alle forhold sånne krangler? Er det mange mannfolk som har fortalt sin kjære at det var like før de slo til henne fordi hun sa han imot? Beklager hvis dette ble litt rotete, jeg har så mange tanker i hodet mitt. Må bare få dem ut. Jeg er så utrolig glad i kjæresten min.
andemor Skrevet 8. januar 2010 #2 Skrevet 8. januar 2010 Hei. Jeg synes det høres ut som om du bør komme deg vekk fra denne fyren før han ødelegger selvtillitten din fullstendig, eller verre. Det er IKKE normalt å si at man har lyst til å slå partneren sin. Flott at du prater med mammaen din selvom han sier at du ikke skal si noe til henne. Anbefaler deg å lese litt om hvilke trekk som er typiske for en psykopat, selvom det ikke nødvendigvis er det han er. Fant noe bra her blant annet: http://www.cathrineslife.com/2009/02/menne...iske-trekk.html Jeg kjenner jo ikke deg, og kan ikke fortelle deg hva du skal gjøre. Men det jeg tenker ved å lese innlegget ditt er at her er det en fyr som lett lar seg irritere av teite småting, som skremmer deg, som vil at du skal skjule hvordan dere har det for familien deres.. Er det sånn du vil ha det? Det er dessverre sjelden sånne ting blir bedre... Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 8. januar 2010 #3 Skrevet 8. januar 2010 Eksen min sa en gang at han hadde lyst å slå meg. Da hadde jeg med et uhell slått ham i ballene og han hadde vedig vondt. Selv den kommentaren godtok jeg ikke. Etter å ha vert i forhold både med ham og en del andre mannfolk i løpet av de 15 siste årene har ingen andre noen gang sakt at de hadde lyst/holdt på å slå meg. Mannen min klager sjelden på at jeg gjør ting galt. Det finnes foresten ikke noe som heter å skjære agurk galt, hans måte er ikke mer rett liksom. Han har ikke rett til å klage på din måte å gjøre ting på og kjefte på deg fordi han mener at det er galt. Hans måte å gjøre ting på er ikke automatisk rette. Når mannen min klager på at jeg gjør noe "galt" er det når han er irritert for at jeg roter en del eller når han føler seg oversett av og til. Han kalger av og til på at jeg ikke er kjærlig nok og at jeg jobber for mye. Dette er ting som jeg mener det er ok å klage på men ikke med roping kjefring etc. Dette er diskusjoner vi bare har av og til en skjelden gang og ikke hver gang vi møtes. Jeg tror ikke kjæresten din er en psykopat, jeg tror bare han er en bedrevitende drittsekk som tror han kan behandle folk som han vil. Uansett... ikke noe kjæresteemne!!!
Kjetil S. Skrevet 8. januar 2010 #4 Skrevet 8. januar 2010 Denne karen bygger deg ikke akkurat opp, nei. Og når du begynner å se og å kjenne hans ekte side så må du bare ikke tro at det blir noe bedre med tid og stund, altså!! Rett deg opp i ryggen, og gå inn i kjærlighetssorgen med godt mot og et stolt sinn, tøm hjertet ditt, og vent til du igjen er klar til å fylle det opp på nytt! :-)
ENALI Skrevet 8. januar 2010 #5 Skrevet 8. januar 2010 TS har du hört talas om de 5 härskarteknikerna, det är exakt det din kille gör mot dig! http://kilden.forskningsradet.no/c16881/ar....html?tid=35132
Gjest Anette 24 Skrevet 8. januar 2010 #6 Skrevet 8. januar 2010 Hører mange mener jeg bør komme meg ut av forholdet, og det mener min mor også. Men jeg har blitt så glad i denne personen, og hvis jeg sier ifra at jeg ikke vil ha det sånn kan det jo hende han endrer seg?
Gjest Blondie65 Skrevet 8. januar 2010 #7 Skrevet 8. januar 2010 Jeg skal ikke uttale meg om kjæresten din er normal eller psykopat. For det kan jeg ikke si ut fra det du har sagt her. Det som imidlertid ikke er normalt er "Jekyll and Hide" oppførsel. Altså at noen i det ene øyeblikket er snill og god og kjærlig og i neste så er "alt" galt. Og da er det gjerne sånne bagateller som hvordan man skjærer agurken ... Mao. - og som flere andre har sagt - det er på tide å forlate dette forholdet hvis det er sånne humørsvinginger som du sier her. Og ... ingen sier de har lyst å slå noen. Har man lyst å slå sin kjøewarw er man ikke moden nok til å løse problemer på en voksen måte i et forhold.
Gjest fary Skrevet 8. januar 2010 #8 Skrevet 8. januar 2010 du spør om begge kjønnsmening, og jeg er litt usiker på hvorfor? handler ikke dette om hvordan man er som menneske da, uavhengig av kjønn? dette kan nok ikke forklares ved at han er mann.(dvs: gutt) jeg tror ikke kjæresten din er psykopat, men han behandler deg veldig dårlig. det er normalt å bli småirriterte på hverandre, spesielt hvis man har hatt en dårlig dag. har du eksempelvis migrene, så kan du bli ekstra sur dersom andre tar på høy musikk og bråker. men det er forskjell på dette og det han holder på med. du kan helt sikkert på mange forklaringer på vorfor han er slik, men det hjelper ikke deg. din mor ser siden fra en sak fordi hun vil det beste for deg, og fordi akkurat nå så lar du deg behandle som en dørmatte. å få beskjed om at "jeg har lyst å slå til deg" er nok for at jeg forlater noen, uansett hvor lenge en har vært sammen. jeg aksepterer ikke trusler om vold. du kan jo velge om du vil være sammen med han her, eller om du vil finne deg en av de tusenvis av kjekke, oppegående og omsorgsfulle mannfolka som finnes rundt deg. finnes faktisk ganske så mange av dem - langt flere enn de som lever i dårlige forhold tror:)
Ella_Grey Skrevet 8. januar 2010 #9 Skrevet 8. januar 2010 Hvis han hele tiden finner feil ved deg, og kritiserer det du gjør og sier - så syns jeg ikke at det er normalt i et forhold, nei. Og det at han vil at du skal lyve for andre er iallefall ikke bra. Det er vanskelig å vite noe om hvor alvorlig det egentlig er. Men jeg tror også at han kan komme til å ødelegge selvtilliten din. Og at du bør avslutte forholdet før det kommer så langt. Og at han ikke er sånn hele tiden er jo ikke noen unnskyldning for oppførselen hans.
Gjest Gjest Skrevet 8. januar 2010 #10 Skrevet 8. januar 2010 Hører mange mener jeg bør komme meg ut av forholdet, og det mener min mor også. Men jeg har blitt så glad i denne personen, og hvis jeg sier ifra at jeg ikke vil ha det sånn kan det jo hende han endrer seg? Det er klart du kan gi det et forsøk og gi ham en sjangs til å endre seg. Likevel må du ha i bakhodet at dersom han IKKE endrer seg så kan du ikke være sammen med en som hver gang dere treffes finner noe å klage på ved deg. Det vil bryte deg totalt ned etter hvert og du vil miste all selvfølelse og selvrespekt. Det som er litt dumt er at dersom du lar dette pågå lenger så øker sannsynligheten for at du ikke vil klare å gå fra ham når du innser at du faktisk må. Da vil du allerede være så nedrbutt at du ikke har krefter til å gå fra ham. Dersom du skal forsøke å få ham til å endre seg må du sette foten ned. Hver gang han klager svarer du med "jeg gjør ting må min måte, du på din, men din er ikke mer rett enn min". eller "jeg opplever/syntes/føler det slik, at du ikke er enig betyr ikke at jeg ikke har rett til å føle det slik likevel". Kanskje han lærer om du svarer ham bestemt slik hver gang... men jeg har ikke særlig tro på det desverre. Jeg tror dette ender med at du lar ham brte deg helt ned før du klarer å til slutt karre deg ut fra forholdet etter at han har slått deg en del ganger først.
ENALI Skrevet 8. januar 2010 #11 Skrevet 8. januar 2010 TS Om din dotter eller allra bästa vän hade berättat för dig exakt det du berättar för oss, vad hade du gett dem för råd?
Gjest Anette 24 Skrevet 8. januar 2010 #12 Skrevet 8. januar 2010 Tusen takk for råd alle sammen. ENALI: Jeg hadde nok gitt min venninne eller datter samme råd som dere gir meg. Gå fra han, og at det er flere fisker i havet. Men med det samme det skjer deg selv er det mye vanskeligere. Når vi kranglet skikkelig for en uke siden, var jeg redd for at han skulle gå fra meg, så jeg sa meg tilslutt enig i alt han sa. Jeg ville foressten ha svar fra begge kjønn ettersom menn som regel har en helt annen måte å se ting på.
Gjest Gjest Skrevet 8. januar 2010 #13 Skrevet 8. januar 2010 Når vi kranglet skikkelig for en uke siden, var jeg redd for at han skulle gå fra meg, så jeg sa meg tilslutt enig i alt han sa. Akkurat! Dette er måten han bruker for å holde deg nede på og for å få viljen din på. Dersom du sier i mot og ikke gir deg når dere diskuterer noe, hvordan reagerer han da? Vil det da bli konsekvenser som at han truer med å slå eller gå fra deg? I så fall er det psykisk vold du beskriver i sin reneste form.
Gjest Gjest Skrevet 8. januar 2010 #14 Skrevet 8. januar 2010 Han sier han har lyst til å slå deg og mener du skjærer agurken feil. Man må jo bare elske en slik mann...
Gjest Gjest_gullet_* Skrevet 8. januar 2010 #15 Skrevet 8. januar 2010 Min eks var en psykopat, og han hadde også problemer med hvordan jeg skar agurken. Jeg lurer på om dette er en repeterende sak, hehe. Han kritiserte også kroppen min, arbeidet mitt, min person. Han brøt meg ned mere og mere helt til jeg ikke orket mere, flyttet ut og slo opp, jeg stod der gråtende på gata og fortalte jeg ikke orket mere. Han bare smilte litt og sa 'å huff da' *klapp på skuldra* Jeg ser jo nå at han var en psykopat /sosiopat, men det er ikke lett å se når man lever så tett på dem. De har jo positive elskverdige sider de også, men de er ikke spesielt empatiske. Man kan ikke forandre slike mennesker.
Siiw Skrevet 8. januar 2010 #16 Skrevet 8. januar 2010 Gratulerer du har funnet D E G psykopat!!!!! Gi han en sjanse du, jeg er boombesikker på at han forandrer seg til det bedre! så klart slutter han å klage på deg! han kommer heller til og å begynne og slå deg!. og han har allerede halsbånd på deg! trenger ikke resten for å sikre at du ikke kommer deg ut av forholdet...
Gjesten Skrevet 8. januar 2010 #17 Skrevet 8. januar 2010 Hvorfor er du fremdeles sammen med ham? Du kan da gjøre det mye bedre!
Gjest Anette 24 Skrevet 8. januar 2010 #18 Skrevet 8. januar 2010 Jeg er sammen med han fordi jeg har blitt glad i han. Selv om han har tegnene til en psykopat kan det jo hende han ikke er det også? Han er jo empatisk. Han spør om jeg har hatt en fin dag, og masserer ryggen min om jeg har vondt..
Kjetil S. Skrevet 8. januar 2010 #19 Skrevet 8. januar 2010 Jeg er sammen med han fordi jeg har blitt glad i han. Selv om han har tegnene til en psykopat kan det jo hende han ikke er det også? Han er jo empatisk. Han spør om jeg har hatt en fin dag, og masserer ryggen min om jeg har vondt.. Vær sammen med ham du, om det er det du virkelig ønsker mest. Man vokser tross alt aller, aller mest av alt på sine egne erfaringer. :-)
Gjest Gjest Skrevet 8. januar 2010 #20 Skrevet 8. januar 2010 TS har du hört talas om de 5 härskarteknikerna, det är exakt det din kille gör mot dig! http://kilden.forskningsradet.no/c16881/ar....html?tid=35132 Ingenting galt med beskrivelsen av hersketeknikkene, men den nazifeministen Berit Ås har i alle år ment at hersketeknikker bare er noe menn utsetter kvinner for og ikke omvendt. Går det ann å være mindre i kontakt med virkeligheten?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå