Gå til innhold

når far vil flytte

Anbefalte innlegg

Gjest mamma66
Skrevet

Hjelp! Nå skjer det jeg håpet ikke skulle skje...

Jeg og min samboer ble skilt for et år siden, og vi har bodd noen km fra hverandre siden den gang. Ungene er hos oss annenhver uke. Det ser ut til at alle er fornøyd med ordningen, og jeg er veldig opptatt av at ungene skal føle seg verdsatt, og ikke forlatt på noe vis. Det var faren jeg ville skulle flytte - ikke ungene. Og det er ikke ungene sin skyld osv...

Men nå har far funnet ny kjæreste og han vil flytte - til en annen kant av landet! Hva gjør jeg nå da? Og er dette lov??

Hva med barna som ikke får se faren sin annet enn i ferier? Hvordan forklarer jeg dette til dem? De er 4 og 6 år gamle, så jeg kan ikke akkurat sende dem alene annenhver helg heller.

Videoannonse
Annonse
Gjest regine ii
Skrevet

Dette skal FAR forklare barna - ikke du..... Det er han som vil flytte, og da er det også hans ansvar å fortelle dem hvorfor etc. Ikke ditt!

Det er nok ellers lite du kan gjøre - og hvis barna er folkeregistrerte hos deg så har han heller ikke rett til å ta de med. Dersom barna (et eller flere) har bostedsadresse hos han så kan han ta det/de med. Men da har du en sterk sak fordi dere har delt bosted pr i dag, og en slik flytting vil umuliggjøre at dette fortsetter.

Far har rett til å flytte hvis han vil, uavhengig av konsekvenser for barna.

du må rett og slett utfordre far på hva han tenker rundt de praktiske konsekvenser av denne flyttingen. Hvordan mener han at dette skal løses i fht. barna. Det er faktisk han som tar dette valget - og da bør han og ansvarliggjøres i fht. konsekvensene av det.

Det betyr selvsagt ikke at du ikke skal tenke over hva du mener er best for barna ifht. samvære etc, MEN - overlat i første omgang ansvaret itl han.

Du får rett og slett si til han at

1) han må forklare det for ungene og

2) han må komme med løsningsforslag ifht. samvær etc. NB. det siste bør være klart før far begynner å snakke med barna - sånn at dere osm foreldre er enige.

Skrevet

Ja det er lov, og du må betale din del av reisen også.

Har samme situasjon, så nå går alt barnebidrag til flybiletter.

Men gutten min er på dine barns alder og har ikke hatt noe problem med situasjonen :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...