Gjest Hans72 Skrevet 8. januar 2010 #1 Skrevet 8. januar 2010 Vitenskapen og Bibelen er et alltid aktuelt tema, og jeg synes det er "en smule" interessant at det står en rekke(vitenskapelige)fakta i Bibelen, som man ikke kjente til før lenge etter at boken ble skrevet, bla. at "Alle folkeslag har ett blod". JEG mener at det er et bevis på den Guddommelige inspirasjonen bak Skriften. Hva mener dere(især skeptikerne)?
Mann 42 Skrevet 9. januar 2010 #2 Skrevet 9. januar 2010 Jeg mener at det er en absurd påstand. Det finnes ikke en eneste passasje i bibelen som tyder på at forfatterne hadde noen som helst vitenskaplig eller teknologisk innsikt, what so ever. Får jeg minne om at bibelen sier at pi er 3? Noe til guddommelig inspirasjon. Til og med enkle ting som DET, er feil. Vel, for den uskolerte leirkrukke-maker, er det kanskje en grei observasjon at forholdet mellom sirkelens omkrets og diameter, er roughly 3,0-ish, men det er IKKE korrekt. Vitenskaplige fakta, ja, veldig.
dummy Skrevet 11. januar 2010 #3 Skrevet 11. januar 2010 Jeg mener at det er en absurd påstand. Det finnes ikke en eneste passasje i bibelen som tyder på at forfatterne hadde noen som helst vitenskaplig eller teknologisk innsikt, what so ever. Får jeg minne om at bibelen sier at pi er 3? Noe til guddommelig inspirasjon. Til og med enkle ting som DET, er feil. Vel, for den uskolerte leirkrukke-maker, er det kanskje en grei observasjon at forholdet mellom sirkelens omkrets og diameter, er roughly 3,0-ish, men det er IKKE korrekt. Vitenskaplige fakta, ja, veldig. Store astronomiske spørsmål ble engang stilt Job, som levde for mer enn 3500 år siden. Det var Gud selv som spurte: Kan du knytte syvstjernens bånd? eller kan du løse Orions lenker? Kan du føre Dyrekretsens stjernebilder fram i rette tid? Og bjørnen med dens unger - kan du styre deres gang? Job 38, 31-32. Pleiadene, eller syvstjernen, kan vi se i stjernebildet Tyren. At pleiadene er «bundet sammen» slik Bibelen beskriver, er på grunn av nåtidens teknikk og stjernekikkerter en observerbar astronornisk realitet. Men det er like sikkert at ingen på denne kloden kunne ha visst det på den tiden Jobs bok ble skrevet, med mindre Gud hadde åpenbart det. Hva sier vitenskapen i dag? Isabel Lewis i «U.S. Naval Observatory» uttaler; «Mens de fleste konstellasjoner driver gjennom verdensrommet i ulike retninger, og til og med endrer fasong p.g.a. årsaker vi vet lite om, gjelder dette ikke pleiadene. Fotografier viser nå ca. 250 soler i denne hopen, og alle reiser sammen i én felles retning.» Dr. Robert J. Tumpler ved liek Observatory,» skriver at pleiadene kan sammenlignes med en sverm av fugler, som flyr i fellesskap mot et mål i det fjerne. Pleiadene er ikke sammen ved en tilfeldighet på nåværende tidspunkt, men er i et system hvor stjernene er bundet sammen med «usynlige tråder.» Men hva med «bjørnen» og dens «unger?» Visste du at dette stjernebilde er kjent som rømlingen i universet? Den raser av sted gjennom den tykkeste delen av melkeveien med en fart på 257 «miles» pr. sekund. (Til sammenligning beveger en kanonkule seg ca. 25 «miles» pr. minutt, mens Bjørnen med dens unger har en hastighet på 15.420 «miles» på det samme minuttet.) Charles Burckhalter ved »Chabot Observatory» sier at Bjørnen må være en utenforstående besøkende, en stjerne fra utsiden av vår galakse. Orion kalles det mest markerte og synlige av alle stjernebilder, og kan observeres fra alle områder på jorden. Stjernene i denne formasjonen er et blikkfang på grunn av sin funklende klarhet. Det ser virkelig ut som om Gud med vilje ønsker vår oppmerksomhet, når vi ser opp mot himmelen, mot Orion og den store «hestetåken» i Orion Nebula. Den framstår som en slags «brennende busk» på himmelen, et studium av Guds veldige kraft og allmakt. En av de mest interessante observasjoner i Orion, er det store tomme området nord i Orion Nebula (innen astronomien gitt benevnelsen M42). Denne himmelske hulen er så gigantisk at vår hjerne vanskelig kan fatte det. «Sverdet» i Orion er som en flammende hop av stjerner som danner åpningen til en større hule. Alle astronomer er enige om at åpningen antakelig er mer enn 16.740.000.000.000 miles i diameter. Dvs. 90.000 ganger større enn jordens omkrets. Andre astronomer har kalt den; en korridor som passer en konge. Kan det være at dette er porten til det himmelske Jerusalem? Dr. Ed Kleiner er en kristen jødisk astronom som har studert den opprinnelige, åndelige betydning av Zodiaken (dyrekretsen). Han så på stjernebildenes navn på hebraisk, fønikisk, koptisk, egyptisk, skandinavisk, og på sentral- amerikanske språk. Da han fant den opprinnelige roten til ordet fra disse språkene, viste det seg at meningen var den samme, og at betydningen fortalte noe om Guds frelsesplan. For eksempel betyr Spica; «The Branch,» eller «grenen.» Arcturus (Bjørnen) betyr «Han kommer» (eller han som kommer). Sirius betyr «Prinsen.» Elinath betyr «En som er slaktet,» (eller ofret). Vega betyr «Han skal bli opphøyet.» Dr. Kleiner ble spurt om han var klar over at mange kristne tror at Jesus vil komme tilbake til jorden gjennom konstellasjonen i Orion, og hva han trodde om den mystiske svarte korridoren som stadig vokser seg større. Dr. Kleiner var ikke oppmerksom på første del av spørsmålet, men kunne fortelle at han nylig hadde lest at astronomer hadde oppdaget en ubeskrivelige energi kilde inne i Orions vakre masse. Orion er lokalisert like under dyre kretsens bilde Tyren.(Taurus). For å gjøre denne informasjonen spesielt spennende betyr stjernenavnet Taurus, «Hans vidunderlige gjenkomst!» (His glorious coming). Det er nettopp i stjernebilde Tyren vi finner pleiadene. Astronomiske målinger viser at de reiser på vei mot Orions venstre skulder, mot stjernen Betelgeuse. Det samme gjør Hyadertåken som også er lokalisert i Tyren. De er som en finger på himmelen som peker mot noe meget viktig og som prøver å fortelle oss at Hans gjenkomst nærmer seg og fra dette sted vil han komme. MARANATA
Mann 42 Skrevet 11. januar 2010 #4 Skrevet 11. januar 2010 Jeg ser at en vesentlig del av dine "vitenskaplige fakta" dreier seg om stjernetitting. Iallfall i din tapning. Og du vil ha oss til å tro at det måtte guddommelig inspirasjon til for å si noe om disse konstellasjonene av stjerner? Pleiadene har hatt en plass i mange kulturer, siden det er en konstellasjon som er meget godt synlig på nattehimmelen. De er nevnt i bibelen, men både de gamle grekerne, kelterne og vikingene hadde fått med seg pleiadene, og gitt dem en plass i sin mytologi. http://en.wikipedia.org/wiki/Pleiades_in_f...eltic_mythology. Resten av innlegget ditt er snikksnakk og fantasier. Dine kvasireligiøse astrologiske fantasier om hva ting og tang på himmelen kan tenkes å bety, er særdeles lite vitenskaplig, så hvis dette var det du hadde å komme med av bibelske vitenskaplige fakta, så tror jeg at jeg anser mitt poeng for bevist.
Gjest Hans72 Skrevet 11. januar 2010 #5 Skrevet 11. januar 2010 (endret) Mann42: Uansett hvordan man snur og vender på det, kan du ikke snakke bort det faktum at Bibelen forteller diverse vitenskapelige fakta, som at alle folkeslag har ett blod. Hvordan kan forfatteren ha kjent til det? Og hvordan kan forfatteren ha visst om at Israel kom til å bli ødelagt, og deretter gjenoppbygd, og at jødene så ville flytte tilbake(etter å ha vært borte derifra-noe som ble nedskrevet da de fremdeles bodde i landet)? Eller at Sovjet og Jemen ville forsøke å holde jødene sine tilbake("Jeg vil si til nord "La dem reise", og til sør "Gi dem hit")? Det er forresten bla. et faktum at araberne og jødene har felles opphav, noe som også står i Bibelen. Hvordan kan forfatteren ha visst dette? Og hvis ikke jødene og araberne gikk hver sin vei på den måten Bibelen forteller(Isak og Ismael), hvordan skjedde det DA? Endret 11. januar 2010 av Hans72
Mann 42 Skrevet 11. januar 2010 #6 Skrevet 11. januar 2010 Mann42: Uansett hvordan man snur og vender på det, kan du ikke snakke bort det faktum at Bibelen forteller diverse vitenskapelige fakta, som at alle folkeslag har ett blod. Hvordan kan forfatteren ha kjent til det? Og hvordan kan forfatteren ha visst om at Israel kom til å bli ødelagt, og deretter gjenoppbygd, og at jødene så ville flytte tilbake(etter å ha vært borte derifra-noe som ble nedskrevet da de fremdeles bodde i landet)? Eller at Sovjet og Jemen ville forsøke å holde jødene sine tilbake("Jeg vil si til nord "La dem reise", og til sør "Gi dem hit")? Det er forresten bla. et faktum at araberne og jødene har felles opphav, noe som også står i Bibelen. Hvordan kan forfatteren ha visst dette? Og hvis ikke jødene og araberne gikk hver sin vei på den måten Bibelen forteller(Isak og Ismael), hvordan skjedde det DA? Hva i all verden mener du med at "alle folkeslag har ett blod"? De øvrige er noget søkte fortolkninger, og kan knapt kalles "vitenskaplige fakta".
sofiemyr Skrevet 11. januar 2010 #7 Skrevet 11. januar 2010 Hva i all verden mener du med at "alle folkeslag har ett blod"? De øvrige er noget søkte fortolkninger, og kan knapt kalles "vitenskaplige fakta". Det er fordi du forutsetter bruk av terminologier og en forståelse som er av nyere tid. Hvordan forklarer du noe du ikke kan se eller har sett med ord du ikke kan eller forstår? Hvis du legger et minimalt tilsnitt av godvilje til så skjønner du hva Hans72 mener.
Mann 42 Skrevet 11. januar 2010 #8 Skrevet 11. januar 2010 Det er fordi du forutsetter bruk av terminologier og en forståelse som er av nyere tid. Hvordan forklarer du noe du ikke kan se eller har sett med ord du ikke kan eller forstår? Hvis du legger et minimalt tilsnitt av godvilje til så skjønner du hva Hans72 mener. "godvilje"? Mannen påstår at Bibelen er en bok full av vitenskaplige fakta. Det burde i så fall kunne underbygges ved henvisning til påstander i bibelen som er stringent korrekte og sanne. Da skal man ikke forvente at jeg (eller andre) skal "legge godviljen til" og gå med på vidløftige tolkinger for å tilpasse terrenget til kartet.
sofiemyr Skrevet 11. januar 2010 #9 Skrevet 11. januar 2010 "godvilje"? Mannen påstår at Bibelen er en bok full av vitenskaplige fakta. Det burde i så fall kunne underbygges ved henvisning til påstander i bibelen som er stringent korrekte og sanne. Da skal man ikke forvente at jeg (eller andre) skal "legge godviljen til" og gå med på vidløftige tolkinger for å tilpasse terrenget til kartet. Godvilje iht språk ja, ikke vidløftige tolkninger. For å se sammenhengen kan du ikke bare plukke ut et bibelsitat men sette det i en sammenheng. Godviljen må da innebære å i det minste prøve å forstå nettopp sammenhengen.
Mann 42 Skrevet 11. januar 2010 #10 Skrevet 11. januar 2010 (endret) Godvilje iht språk ja, ikke vidløftige tolkninger. For å se sammenhengen kan du ikke bare plukke ut et bibelsitat men sette det i en sammenheng. Godviljen må da innebære å i det minste prøve å forstå nettopp sammenhengen. Da får det være opp til Hans72, bibeltolker extraordinaire, å utlegge det på en måte som gjør det egnet for et rasjonelt menneske å ta på alvor. Noe han ikke klarer så veldig godt. Det er han som kommer med den store påstanden, jeg ønsker bare at han skal underbygge den. Endret 14. januar 2010 av Mann 42
Transmogrifier Skrevet 11. januar 2010 #11 Skrevet 11. januar 2010 Det kan like godt være enda en pompøs forkynnelse som spiller på at blod er rødt, period, og vi mennesker er så like, bør samarbeide, we are the world, etc. Blir så rørt av Bibelen, *snufs.
sofiemyr Skrevet 12. januar 2010 #12 Skrevet 12. januar 2010 Da får det være opp til Hans72, bibeltolker exstraordinaire, å utlegge det på en måte som gjør det egnet for et rasjonelt menneske å ta på alvor. Noe han ikke klarer så veldig godt. Det er han som kommer med den store påstanden, jeg ønsker bare at han skal underbygge den. Greit nok, men det vitner ikke om store mengder toleranse at du dømmer Bibelen og dens innhold ut i fra hva en anonym poster på KG sier. Les selv og prøv å forstå.
Mann 42 Skrevet 12. januar 2010 #13 Skrevet 12. januar 2010 Greit nok, men det vitner ikke om store mengder toleranse at du dømmer Bibelen og dens innhold ut i fra hva en anonym poster på KG sier. Les selv og prøv å forstå. Du oppfordrer til bibelstudier? Nå er det sånn at jeg er ateist, delvis med begrunnelse at den religiøse kosmologien virker totalt meningsløs i lys av det man ellers vet om verden, og delvis med begrunnelse i at religionen tilbyr et ufleksibelt og i prinsippet ubegrunnet etisk regelverk som er mindreverdig sammenlignet med en løpende etisk og moralsk debatt og et verdisyn grunnet i menneskets og samfunnets behov. Jeg TRENGER ikke bibelstudier.
Gjest Hans72 Skrevet 12. januar 2010 #14 Skrevet 12. januar 2010 Hva i all verden mener du med at "alle folkeslag har ett blod"? De øvrige er noget søkte fortolkninger, og kan knapt kalles "vitenskaplige fakta". Jeg mener at alle folkeslag har felles opphav. På 1800-tallet argumenterte som kjent biologer for såkalte "raser". I dag vet vi at det ikke finnes noe slikt som raser(bortsett fra rent utseendemessige skiller), ja, alle folk har simpelthen "et blod"(et felles opphav). Jeg synes slett ikke resten av innlegget var "søkte fortolkninger": - Israels folk ble spredt for alle vinder, og kom senere tilbake. Begge deler forteller Bibelen om, og det ble skrevet før israelerne ble fordrevet. - Jemen, Etiopia og Sovjet prøvde vitterlig å holde jødene tilbake. Det klarte de som kjent ikke. Hverken land i øst eller vest forsøkte å holde dem tilbake, og det står heller ingen spesifikk oppfordring til dem(og øst/vest-skillet står sentralt i Bibelen, i forbindelse med delingen av Romerriket-en deling som varte frem til vår tid, med Den kalde krigen). - Hvis arbaerne og jødene ikke ble skilt slik Bibelen forteller(Ismael og Isak), hvordan skjedde det da? Man kommer nemlig ikke bort ifra at de en gang var samme folk, og siden har blitt skilt(hvordan visste forresten forfatteren om at de var det, sånn uten videre?). - Så har vi mindre detaljer, som at forfatterne vet hvor lange diverse ting er, hvilken omkrets det har, hvordan man lik ble balsamert på Jesu tid osv. Dette er ting den gjengse mann og kvinne ikke kunne vite uten videre.
sofiemyr Skrevet 12. januar 2010 #15 Skrevet 12. januar 2010 Du oppfordrer til bibelstudier? Nå er det sånn at jeg er ateist, delvis med begrunnelse at den religiøse kosmologien virker totalt meningsløs i lys av det man ellers vet om verden, og delvis med begrunnelse i at religionen tilbyr et ufleksibelt og i prinsippet ubegrunnet etisk regelverk som er mindreverdig sammenlignet med en løpende etisk og moralsk debatt og et verdisyn grunnet i menneskets og samfunnets behov. Jeg TRENGER ikke bibelstudier. Du trenger det kanskje fordi du er aktiv motastander av et tema du åpenbart ikke har dybdeforståelse i
Mann 42 Skrevet 12. januar 2010 #16 Skrevet 12. januar 2010 Jeg mener at alle folkeslag har felles opphav. På 1800-tallet argumenterte som kjent biologer for såkalte "raser". I dag vet vi at det ikke finnes noe slikt som raser(bortsett fra rent utseendemessige skiller), ja, alle folk har simpelthen "et blod"(et felles opphav). Jeg synes slett ikke resten av innlegget var "søkte fortolkninger": - Israels folk ble spredt for alle vinder, og kom senere tilbake. Begge deler forteller Bibelen om, og det ble skrevet før israelerne ble fordrevet. - Jemen, Etiopia og Sovjet prøvde vitterlig å holde jødene tilbake. Det klarte de som kjent ikke. Hverken land i øst eller vest forsøkte å holde dem tilbake, og det står heller ingen spesifikk oppfordring til dem(og øst/vest-skillet står sentralt i Bibelen, i forbindelse med delingen av Romerriket-en deling som varte frem til vår tid, med Den kalde krigen). - Hvis arbaerne og jødene ikke ble skilt slik Bibelen forteller(Ismael og Isak), hvordan skjedde det da? Man kommer nemlig ikke bort ifra at de en gang var samme folk, og siden har blitt skilt(hvordan visste forresten forfatteren om at de var det, sånn uten videre?). - Så har vi mindre detaljer, som at forfatterne vet hvor lange diverse ting er, hvilken omkrets det har, hvordan man lik ble balsamert på Jesu tid osv. Dette er ting den gjengse mann og kvinne ikke kunne vite uten videre. Om det er gjort studier av jøder og arabere for å avgjøre om de er samme folk opprinnelig, kjenner ikke jeg til. Men jeg tror faktisk at det trengs en slik studie før man kan fastslå at de er det, for ikke å snakke om formuleringer som "man kommer ikke bort fra..." Bare sånn helt saklig sett. Men arabere og jøder har betraktet det som opplest og vedtatt at de har samme stamfar, og at det var Abraham. STÅR det i bibelen at alle folkeslag har samme opphav, eller står de at de har samme blod, noe du TOLKER som en påstand om at de har samme opphav, og SER du forskjellen? Ja, vi vet at alle folkeslag som finnes i dag, kommer fra det samme opphavet, dvs at de oppstod i Afrika, og har vandret ut derfra over hele kloden, gjennom flere titalls tusen år. Men det er ikke dette som står i Bibelen, er det vel? Du trekker frem EN setning, og den utlegger du da som bekreftelse på at bibelen er i tråd med vitenskapens funn. Jeg for min del syns at det er veldig lite å basere påstanden om at bibelen inneholder vitenskaplige fakta, på. Hadde det derimot stått noe om folkevandringene, om stredene som forsvant når havet sank, befolkningen av kontinentene over landbruer og over havet, gjennom hundrevis og tusenvis av mannsaldre, så skulle jeg kjøpt det. Men "et blod"? Det er for tynt. Sorry, mac.
Gjest Hans72 Skrevet 13. januar 2010 #17 Skrevet 13. januar 2010 (endret) Mann42: Jeg kjenner ikke til noen slike studier, nei, men man kan vel igrunnen se det på dem, rent utseendemessig. Hvorfor kommenterer du ikke at Bibelen forutså at jødene skulle bli spredt for alle vinder, og så vende tilbake, eller at nord og sør forsøkte å holde dem tilbake? Ellers står det en god del i Bibelen som vi i dag kan fastslå at er rett, alt fra hva man skal gjøre for å unngå seksuelt overførbare sykdommer("Ikke driv hor")til hvordan man får et lengre liv(ved siden av kostholdsreglene, står det"Glede i hjertet gir god helse, mismot tærer på marg og bein". Før Storflommen, står det også at vi skal spise nøtter, bær, frukt, planter som setter frø osv. ( http://www.bibleinfo.com/no/topics/helse) Mao. et vegetariansk kosthold. Og ja, menneskene var opprinnelig vegetarianere, noe vitenskapen også erkjenner. Hvordan kunne forfatteren kjenne til dette, uten Guddommelig inspirasjon? Hverken det, eller hvordan man balsamerte lik, var allmenn viten, akkurat. Vedrørende Bibelens Guddommelige inspirasjon, anbefales for øvrig denne artikkelen: http://www.adventist.no/adventist/vaar_tro...nspirert_av_gud Endret 13. januar 2010 av Hans72
Mann 42 Skrevet 13. januar 2010 #18 Skrevet 13. januar 2010 Mann42: Jeg kjenner ikke til noen slike studier, nei, men man kan vel igrunnen se det på dem, rent utseendemessig. Hvorfor kommenterer du ikke at Bibelen forutså at jødene skulle bli spredt for alle vinder, og så vende tilbake, eller at nord og sør forsøkte å holde dem tilbake? Ellers står det en god del i Bibelen som vi i dag kan fastslå at er rett, alt fra hva man skal gjøre for å unngå seksuelt overførbare sykdommer("Ikke driv hor")til hvordan man får et lengre liv(ved siden av kostholdsreglene, står det"Glede i hjertet gir god helse, mismot tærer på marg og bein". Før Storflommen, står det også at vi skal spise nøtter, bær, frukt, planter som setter frø osv. ( http://www.bibleinfo.com/no/topics/helse) Mao. et vegetariansk kosthold. Og ja, menneskene var opprinnelig vegetarianere, noe vitenskapen også erkjenner. Hvordan kunne forfatteren kjenne til dette, uten Guddommelig inspirasjon? Hverken det, eller hvordan man balsamerte lik, var allmenn viten, akkurat. Vedrørende Bibelens Guddommelige inspirasjon, anbefales for øvrig denne artikkelen: http://www.adventist.no/adventist/vaar_tro...nspirert_av_gud La oss holde oss til vitenskapen, eller hva, så kan du heller pushe profetier i en annen tråd. Står det noe om seksuelt overførbare sykdommer i bibelen? Eller dreide det seg mer om å holde folks seksualitet under kontroll? Særg da kvinnenes. Det har de gammeltestamentlige jødene, og dagens muslimer og kristne, til felles. Et generelt forbud mot å drive hor, er forøvrig langt mindre effektivt som middel mot seksuelt overførbare sykdommer, enn, si, kondomer. Påbud om avholdenhet fungerer bare når de etterleves, og erfaringen viser at det gjør de jo ikke. Så det er ganske verdiløst. Vitenskaplig sett. Påstanden om at mennesker er "opprinnnelig" vegetarianere, er feil, siden vi FAKTISK er, og ALLTID har vært, altetende, noe som gjenspeiles i tenner og fordøyelseskanal. Forøvrig er det almen enighet om at kjøttspising var det som førte til at vi fikk energimessig overskudd til å utvikle og drive en stor hjerne. Balsamering av lik, var en kulturell praksis, og jeg FORVENTER faktisk at en person med en viss dannelse kjenner til slikt. Akkurat som jeg ikke ville bli det minste forbauset over at en av oss vet ganske mye om hvordan VI behandler lik. JEG vet f.eks en god del om både balsamering, sminking av lik, skjuling av skader, forberedelser til gravferd, kremasjon, etc. Jeg forsikrer deg om at det ikke har kommet til meg via guddommelig inspirasjon.
Gjest Hans72 Skrevet 13. januar 2010 #19 Skrevet 13. januar 2010 Mann42: Ja, vi fikk visstnok større hjerner da vi begynte å spise kjøtt, men kan det relateres direkte til kjøttspisingen? Men du motsier jo egentlig det at vi en gang begynte med å spise kjøtt(du påstår at vi alltid har vært altetende), noe som blir noe spesielt. Og hva jødene og arberne angår, er det vel nokså innlysende at de har et felles opphav, ettersom de 1. Har samme geografiske opprinnelse(noe forfatterne av Mosebøkene ikke kunne ha visst uten videre)og 2. veldig like trekk, rent utseendemessig.
Gjest Armule Skrevet 13. januar 2010 #20 Skrevet 13. januar 2010 (endret) Bibelen forutså at jødene skulle bli spredt for alle vinder, og så vende tilbake, Vel, det er jo ikke akkurat en hemmelighet at tekstene ikke er originaler. Dvs. kopier av kopier av kopier, osv. For ikke å snakke om oversatt. Sannsynligheten for at noe har blitt lagt til i etterkant, f.eks. at jødene ble spredt, er ganske stor. Det hadde vært en større påstand å si at jødene ALDRI ville vende tilbake, enn at de skal komme til å gjøre det. At det ikke er tidsbestemt gjør det jo bare enda bedre Ellers står det en god del i Bibelen som vi i dag kan fastslå at er rett, alt fra hva man skal gjøre for å unngå seksuelt overførbare sykdommer("Ikke driv hor")til hvordan man får et lengre liv Det står jo en god del andre ting som _ikke_ er så rett, da. Eller hur? Et eksempel: 28. If a man find a damsel that is a virgin, which is not betrothed, and lay hold on her, and lie with her, and they be found; 29.Then the man that lay with her shall give unto the damsel's father fifty shekels of silver, and she shall be his wife; because he hath humbled her, he may not put her away all his days. Deuteronomy 22:28-29 Å tvinge et voldtektsoffer å gifte seg med han som gjorde ugjerningen vil jeg ikke si er så rett. Endret 13. januar 2010 av Arnøy
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå