Gå til innhold

Dubai anbefales ikke

Anbefalte innlegg

Gjest post-it
Skrevet

Denne saken er skremmende lesning. Et britisk par feiret forlovelsen sin i Dubai, og kvinnen sovnet på hotellets toalett etter å ha drukket for mye. En servitør benyttet sjansen til å voldta henne, og da paret gikk til politiet for å anmelde ham ble de selv fengslet mens voldtektsmannen gikk fri. Begrunnelsen? De hadde hatt sex utenfor ekteskap og de hadde drukket alkohol utenfor et godkjent serveringssted. De risikerer nå seks års fengsel og fikk passene beslaglagt.

Det ser ikke ut til at forbrytelsen har fått konsekvenser for servitøren:

I stedet for å pågripe servitøren, opplevde paret selv å bli arrestert da de gikk til politiet for å anmelde voldtekten.

Personlig kunne jeg tenke meg å reise til Dubai; det ser ut til å være et spennende land. Men om rettssikkerheten er så dårlig for turister kan de se langt etter pengene mine. De bruker jeg heller i et mer sivilisert land.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg har ingen planer om å dra til Dubai med det første iallefall. Vil ikke legge igjen penger på et sted med et slikt menneskesyn..!

Stakkars stakkars dame og mannen og :(

Endret av josefin88
Skrevet (endret)

Ja, "landet" Dubai (det er en emirat og en by, ikke et land) er riktignok spennende nok, kanskje litt i overkant for paret i denne artikkelen?

Det er ubeskrivelig horribelt og motbydelig at slike ting skjer, og ingenting kan forsvare verken voldtektsmannen eller den åndssvake straffereaksjonen paret møtte. Men det som også blir litt håpløst er at fryktelig mange glemmer at man har et visst ansvar for å sette seg inn i kulturen og reglene når man reiser til steder som er så forskjellige fra hjemlandet ifht levesett. Om man ikke orker å forholde seg til at man ikke "trygt" kan drikke seg fra sans og samling og besvime på et offentlig toalett bør man strengt talt holde seg unna midt-østen, og heller legge ferien til Mallorca. (Selv om man neppe er tryggere fra voldtekstmenn der enn i F.A.E., bare så det er sagt)

When in Rome, osv.

Edit: leif

Endret av Mermaid Blues
Skrevet

De er jo strengt tatt ikke de første som har trøbbel, landet har jo en regel om at du er skyldig medmindre du kan bevise det motsatte - en litt fiffig løsning spør du meg. Og dette er alene grunnen til at jeg aldri kommer til å reise dit. Hva om noen skulle falle død om i mitt nærvær - nei takk!

Det gikk for lang tid tilbake et program på tv om uheldige briter som hadde havnet i trøbbel, nettopp på grunn av ulykker hvor de ikke greide å bevise sin uskyld. Og medmindre de har gjort noen endringer de senere år så er ikke en busslast med kvinner verdt noe som vitner....

Utbytting av fremmedarbeider er jo også et lite kapittel.

Dubai burde vært boikottet som ferieland etter min mening.

Gjest Gjest_Kim_*
Skrevet
Denne saken er skremmende lesning. Et britisk par feiret forlovelsen sin i Dubai, og kvinnen sovnet på hotellets toalett etter å ha drukket for mye. En servitør benyttet sjansen til å voldta henne, og da paret gikk til politiet for å anmelde ham ble de selv fengslet mens voldtektsmannen gikk fri. Begrunnelsen? De hadde hatt sex utenfor ekteskap og de hadde drukket alkohol utenfor et godkjent serveringssted. De risikerer nå seks års fengsel og fikk passene beslaglagt.

Det ser ikke ut til at forbrytelsen har fått konsekvenser for servitøren:

Personlig kunne jeg tenke meg å reise til Dubai; det ser ut til å være et spennende land. Men om rettssikkerheten er så dårlig for turister kan de se langt etter pengene mine. De bruker jeg heller i et mer sivilisert land.

Jeg forsvarer ikke voldtekt eller det strafferettslige utfallet denne saken fikk, det er jo helt sykt.

Men enkelte vestlige turister har vanskelig for å forstå og/eller akseptere at det å f.eks. drikke seg dritings i land der religion står sterkt,er noe man bør unngå. Selv om Dubai er vant med vestlige turister er det fortsatt konservativt, og folk må skaffe seg et minimum av kunnskap om slikt før de drar,og unngå oppførsel og handlinger som ikke er sosialt akseptert. De må gjerne drikke seg dritings på forlovelsesturen sin, men dra da heller til et sted der man vet det er "lov" og til en viss grad akseptert.

Når man besøker land med annen kultur må man følge regelene som gjelder der:

"When in Rome - do as the romans".

Skrevet
Jeg forsvarer ikke voldtekt eller det strafferettslige utfallet denne saken fikk, det er jo helt sykt.

Men enkelte vestlige turister har vanskelig for å forstå og/eller akseptere at det å f.eks. drikke seg dritings i land der religion står sterkt,er noe man bør unngå. Selv om Dubai er vant med vestlige turister er det fortsatt konservativt, og folk må skaffe seg et minimum av kunnskap om slikt før de drar,og unngå oppførsel og handlinger som ikke er sosialt akseptert. De må gjerne drikke seg dritings på forlovelsesturen sin, men dra da heller til et sted der man vet det er "lov" og til en viss grad akseptert.

For noe tull. Dubai reklamerer da selv for vestlige turister og er svært glade for å få pengene deres. Og det gjelder også østlige turister som f.eks. russere og andre. Dette er ikke noe spesielt vestlig som du tydeligvis tror. Dubai ønsker penger og forsøker å fremstille seg så moderne og liberalt som mulig for å lokke folk dit, og så blir man fengslet etter å ha blitt voldtatt??

Og dette "Rome" slagordet er blitt litt av en floskel for noen som rett og slett ikke evner å se hvilket horriblet system det er at man skal bli fengslet for sex utenfor ekteskap! Mens voldtektsmannen går fri! Hva blir det neste du bruker "Rome"-slagordet til? Maldivene kanskje, hvor det kun er muslimer som får ha statsborgerskap, ja du fratas til og med ditt statsborgerskap om du ikke er muslim i verste apartheid-stil. Men du støtter vel opp om dette landet også du, when in rome, ikke sant.

Skrevet

Turistattraksjonen Prekestolen i Norgea anbefales ikke. Du dør hvis du faller utfor... :jepp:

Skrevet
Turistattraksjonen Prekestolen i Norgea anbefales ikke. Du dør hvis du faller utfor... :jepp:

Litt forskjell på å dra til Norge og å støtte et kjønnsrasistisk styre som Dubai da.

Skrevet

Hei

Jeg leste også om denne saken igår og det er en ganske hårreisende sak. En skal selvfølgelig sette seg inn i de lover og regler som gjelder for det landet som en skal til men en burde uansett ikke bli behandlet slik hvis man har opplevd en voldtekt.

Saken viser også litt av Dubais problem når det gjelder turisme. De ønsker å ha en masse vestlige turister men de ønsker altså ikke at ugifte par skal ha sex mens de er der, de ønsker ikke at man skal drikke utenfor hoteller eller være beruset utenfor hotellene. Det er ganske sært fra et vestlig perspektiv og noe som en bør ha i bakhodet før en reiser dit.

Gjest Gjest_Henriette_*
Skrevet

Signerer

Skrevet

Nå må man se litt i sin egen armhule og se sakene fra forskjellige perspektiv.

De nyforlovede risikerer og bli dømt for å hatt sex utenfor ekteskapet. Sex utenfor ekteskapet straffes i emiratene slik det gjør i mange arabiske land. Voldtekten har ingen innvirkning på dette straffeforholdet. Det blir som å rane en bank, mens en raner banken blir en voldtatt. En skal fremdeles straffes for ranet.

Kvinnen var av pakistansk opphav, personer av avstamming hvor folk tradisjonelt er muslimer må være ekstra oppvakte når de reiser til strenge muslimske stater. Kvinnen vil mest sannsynlig regnes som muslim, og vil derfor straffes hardt. Kristne ville mest sannsynlig ikke opplevd samme straff.

Når det er sagt er det godt mulig at også voldtektsmannen vil påtales hvis bevisene tilsier det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...