Gjest Down Skrevet 8. januar 2010 #1 Skrevet 8. januar 2010 Vet ikke hvor jeg skal plassere denne. Som tittelen sier, jeg var på toget her i landet jeg bor igår. Frem til igår har 7 folk tatt selvmord denne uken ved å hoppe foran tog. Det gjør det ikke vanlig for meg, jeg har aldri vært med på det og hører ikke mye om det i Norge. Jeg var den eneste i vognen som reagerte med sjokk, fikk panikk, gråt og styrte...Ikke at jeg forventer det sånn som verden har blitt, men ingen reagerte på at jeg hyperventilerte og hadde pusteproblemer. Først da konduktørdama kom for å informere oss hadde dama i andre båsen vilje til å gi henne papir så jeg kunne tørke snørr og tårer. Senere fikk jeg en politidame sittende med meg helt til vi fikk gå av toget. Folk hadde frem til dette lett, snakket i telefonen, vitset litt... respektløs! Idag ringte de fra traume-organisasjon, for å snakke med meg. Politikvinnen hadde gitt de navnet og tlf mitt. Hun spurte mye spørsmål og ville helst ha meg inn i dag. Jeg knakk totalt sammen på telefonen.. JEg føler meg så dum. Ingen andre reagerte, bare jeg. Og jeg er ei voksen jente. Jeg sa jeg vil vente til over helgen. Jeg hører lyden av tuta og bremsene bråke enda, og episoden går bare på rerun. Noen øyeblikk er alt fint og jeg føler det er ok, det popper opp i hodet mitt flere ganger i timen , men jeg leser bøker eller ser filmer osv så jeg klarer å holde det litt på avstand. Tenker mye på denne stakkars desperate mannen som må ha vært så trist en periode før han fant ut at han skulle gjøre slutt på livet. Og hvordan han hadde det de siste minuttene før toget kom. Var han glad? trist? lettet? Er spørsmål jeg har.. Og kan ikke engang forestille meg den stakkars lokføreren. Det gjør det så vanskelig her nede at det er "vanlig" at dette skjer, og folk skjønner ikke at det går så innpå meg. Men det gjør det. Det er forferdelig! Noen som har noe å dele, erfaringer gjerne.. hva kan jeg vente meg fremover?
leirbål Skrevet 8. januar 2010 #2 Skrevet 8. januar 2010 Aller først vil jeg gi deg en stor . Det du opplever nå er veldig vondt, og helt normalt. Det kan nok bli en tøff periode fremover nå for deg. Men det går over. Jeg har aldri opplevet noe lignende, men etter å ha gjennomlevet noe dramatisk og veldig ille slet jeg i flere måneder etterpå. Hadde jeg vært deg ville jeg snakket med kriseteamet i dag eller i morgen. Det gjør det lettere for deg å komme videre. Jeg klarte ikke å spise, og gjennomlevde det som hadde skjedd gang på gang. Jeg var helt utmattet og sov tungt nesten døgnet rundt i flere uker etterpå. Når jeg var våken var jeg surrete og rar, og gråt mye. Jeg klarte ikke å samle tankene om noe fornuftig, og når jeg skulle tilbake til jobb/ skole svimte jeg av. Det som hjalp meg var å snakke med et kriseteam flere ganger. De forstod meg, og hadde ikke noe imot at jeg gjentok det samme gang på gang i flere timer. Dette var sånn som jeg reagerte. Men akkurat som med sorg er det mange måter å reagere på. Ingen er feil eller rar. Så om du reagerer anderledes er det helt greit. Du kan jo skrive om det her inne også, til du blir mere ferdig med det. Det er mange som trøster og støtter her inne. Men ring og spør om du kan komme i dag eller i morgen og snakke med kriseteamet. 1
JollyJolly Skrevet 8. januar 2010 #3 Skrevet 8. januar 2010 Du har en helt normal reaksjon på det du opplevde. Ikke vær skamfull over dette! Det kan hende flere av de du så rundt deg også også reagerte sterkt, men mennesker i krisesituasjoner opplever, reagerer og oppfører seg veldig ulikt. Det er veldig viktig at du: - aksepterer de reaksjonene du har - ikke forsøker å holde det på avstand for enhver pris - får snakket ordentlig ut om det som skjedde, helst så snart som mulig, med en nøytral person som er trent til slike samtaler, som kan lytte til deg Jeg synes du skal ta imot tilbudet fra traumeorganisasjonen, eller oppsøke noen andre som du kan snakke med. Jeg synes ikke du skal sitte alene med minnene og de tusen tanker som dukker opp, hele helgen. Jeg har noe opplæring i krisehåndtering og dette er det jeg har lært som er det viktigste. Lykke til! 3
Gjest Down Skrevet 8. januar 2010 #4 Skrevet 8. januar 2010 Hei og takk til dere som har svart! Setter veldig stor pris på at dere tar dere tid. Det er noe annet når man kan prate ut på sitt eget språk, få ut det man mener liksom. Jeg vet at dere har helt sikkert rett i at jeg bør gå til kriseteamet før helgen. Jeg er nok litt feig, og vil "se det an" over helgen... og jeg tenker at jeg bør gå nå istedet.. Men jeg får det ikke til. Føler jeg vil la det synke litt, kanskje få det ut litt mer med meg selv så jeg ikke vræler utover hele kontorbygget deres.. Leirbål, vondt å høre hvordan du har hatt det.. Det er nok først når man er i en lignende situasjon selv at man kan forstå hvordan det er! Og det er fryktelig vondt at det skal gå ut som du sier, på søvn, energi, apetitt og alt.... Jeg tenker mye på han som hoppet.. det går ikke ut.. Hvem han var, hvorfor ? Kunne noe ha blitt gjort, og hvorfor har de ikke skrevet en notis om han i avisen enda!? han fortjener jo en liten notis... Hoff (( Ikke har jeg energi til å trene heller føler jeg..Jeg har ikke spist mye idag, men jeg har ikke lyst på noe liksom. Nei, det er rart hvordan psyken påvirker oss så sterkt...
tineline Skrevet 8. januar 2010 #5 Skrevet 8. januar 2010 Jeg syns det er flott at du reagerer slik du gjør! Blir redd av at de øvrige var så kalde utenpå. Vær stolt av at du tør å følge dine instinkter og være et følelsesmenneske. I det lange løp er det jo slik man skal bearbeide ting. Selv hadde jeg mange tanker i hodet da jeg var på en fest hvor en person fikk hjertestans og måtte gjenopplives. Det var tre stykker som fikk sjokk og måtte legges inn selv, og der var vi alle sammen om det. Dette var jo folk som kjente hverandre, så det blir litt annerledes, men det var en vekker for opplevelsen av liv og død. Det er godt vi føler! 5
stjernekyss Skrevet 9. januar 2010 #6 Skrevet 9. januar 2010 hvorfor har de ikke skrevet en notis om han i avisen enda!? Det er ikke lov å skrive om selvmord i norske medier pga den store smitteeffekten. Håper du får god hjelp av kriseteamet Jeg har opplevd å være på toget som ble stående stille i evigheter i motsatt kjørebane mens politiet holdt på ute på skinnene. Da vi kjørte forbi ulykkesstedet var det fortsatt fullt av blålys, og på skinnene lå et hvitt og blodig laken over "noe". Veldig rystende. Folk har ulike måter å reagere på. Vi er alle forskjellige. Jeg synes ikke du skal synes stygt om de andre på toget fordi de reagerte på en annen måte enn deg. Vi vet ingenting om hva som foregikk inne i dem, eller hvordan de har det i dag. "If we could read the secret history of our enemies, we should find in each man's life sorrow and suffering enough to disarm all hostility" - Henry Wadsworth Longfellow Konsentrer deg om hvordan dette er for deg, og hvordan du kan ta best mulig vare på deg og hvordan du kan bearbeide det du føler på best mulig vis. Lykke til 1
Gjest Gjest Skrevet 23. juli 2011 #7 Skrevet 23. juli 2011 Kjære Gjest. Selvmordstanker tillates ikke på Kvinneguiden. Her inne kan man ikke vite hvem som har kompetanse til å hjelpe, så jeg oppfordrer deg til å ringe Mental Helse, telefonnummeret dit er 116 123. Telefonen er døgnåpen. Du kan også bruke internettsida http://www.sidetmedord.no/ Der treffer du mennesker som du kan prate med og få råd av. Lykke til. Mvh Phaedra, mod
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2011 #8 Skrevet 23. juli 2011 Du må gå hjem og snakke med foreldrene dine. NÅ. Ring 116 123 til Mental Helse. Det er ingen grunn til å ta selvmord pga du ikke kom inn på skole. Jeg kom heller ikke inn så nå skal jeg finne på noe annet. Du kan ta opp fag, begynne å jobbe, ta kurs på Folkeuniversitetet eller på nettet. Ikke gi opp nå. Tenk på de som er glad i deg. Dette kommer du over selv om det føles umulig nå.
Gjest Crow Skrevet 23. juli 2011 #9 Skrevet 23. juli 2011 Gjest!!!! Hør på det anonym bruker sier! Ta kontakt med noen og fortell hvordan du har det! Det er aldri så mørkt at det ikke finner lyspunkter, og det vil komme bedre tider. Hvis du ikke vil snakke med noen du kjenner, så ring mental helse telefonen. De vil lytte til deg og hjelpe deg videre. Ikke gi opp!!!
Gjest Hilde M. Ydstebø Skrevet 12. februar 2013 #10 Skrevet 12. februar 2013 Kjære deg! Jeg føler med deg. Vi var i samme tog på fredag. Det var utrolig trist å være med på dette.Tror du satt i en annen vogn/togsett. I vår vogn ble vi stille og vi trøstet og hjap hverandre. Jeg snakket mest med en ung jente på ca 12 år som gråt. Jeg så deg ikke. Når vi får slike triste medlinger reagerer vi i sjokk ofte veldig ulikt. Det kan være noen ler og noen gråter...... det bare kommer....... og ofte kommer tanker og følelser fra eget liv sterkt fram. Fint at du kan få støtte av et traume team. Jeg håper du tar imot det tilbudet. Før jeg så ditt innlegg har jeg allerede kontaktet NSB for at de kan revurdere hvordan de informerer og håndterer oss i toget i slike situasjoner. Klem fra Hilde
Gjest Gjest Skrevet 12. februar 2013 #11 Skrevet 12. februar 2013 Kjære deg! Jeg føler med deg. Vi var i samme tog på fredag. Det var utrolig trist å være med på dette.Tror du satt i en annen vogn/togsett. I vår vogn ble vi stille og vi trøstet og hjap hverandre. Jeg snakket mest med en ung jente på ca 12 år som gråt. Jeg så deg ikke. Når vi får slike triste medlinger reagerer vi i sjokk ofte veldig ulikt. Det kan være noen ler og noen gråter...... det bare kommer....... og ofte kommer tanker og følelser fra eget liv sterkt fram. Fint at du kan få støtte av et traume team. Jeg håper du tar imot det tilbudet. Før jeg så ditt innlegg har jeg allerede kontaktet NSB for at de kan revurdere hvordan de informerer og håndterer oss i toget i slike situasjoner. Klem fra Hilde PS: det var konduktøren som sa 'selvmord'. Politiet sa til VG og Aftenposten nett at trolig har personen forsøkt å krysse toglinjen..........
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2013 #12 Skrevet 12. februar 2013 Dere var neppe på samme tog da ts var i et annet land, for 2 år siden. Anonym poster: a75e6ed28550f93ef98f396ef2644de6 6
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2013 #13 Skrevet 12. februar 2013 Det ser ut som at 2 ulike tråder har blitt blandet sammen her med tanke på årstall? Anonym poster: bd1d87e690052047cfa3e1184e94735e 2
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2013 #14 Skrevet 12. februar 2013 Kjære deg! Jeg føler med deg. Vi var i samme tog på fredag. Det var utrolig trist å være med på dette.Tror du satt i en annen vogn/togsett. I vår vogn ble vi stille og vi trøstet og hjap hverandre. Jeg snakket mest med en ung jente på ca 12 år som gråt. Jeg så deg ikke. Når vi får slike triste medlinger reagerer vi i sjokk ofte veldig ulikt. Det kan være noen ler og noen gråter...... det bare kommer....... og ofte kommer tanker og følelser fra eget liv sterkt fram. Fint at du kan få støtte av et traume team. Jeg håper du tar imot det tilbudet. Før jeg så ditt innlegg har jeg allerede kontaktet NSB for at de kan revurdere hvordan de informerer og håndterer oss i toget i slike situasjoner. Klem fra Hilde Hvordan syntes du de burde ha informert dere? Det er faktisk greit å være ærlig noen ganger om hva som har hendt. Kjører man ihjel en person så vil alle som sitter i toget ha forståelse om at man må sitte i ro, vente på politiet, man kommer ikke hjem i tide osv. Velger togpersonalet å ikke neven noe i det hele tatt om at det har vært en ulykke risikerer man at folk bli irriterte fordi de ikke kommer seg hjem, mangel på informasjon, folk begynner å røre på seg og vil gå av toget osv. Da er det langt bedre med ærlig informasjon slik at alle skjønner hvorfor de må sitte i ro. Har det skjedd en slik ulykke er det automatisk en politisak og da tar det ganske lang tid før man kommer seg videre. Anonym poster: e7858f6f5d6a80da31a5bfa29079f6d7 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2013 #15 Skrevet 12. februar 2013 Kjære deg! Jeg føler med deg. Vi var i samme tog på fredag. Det var utrolig trist å være med på dette.Tror du satt i en annen vogn/togsett. I vår vogn ble vi stille og vi trøstet og hjap hverandre. Jeg snakket mest med en ung jente på ca 12 år som gråt. Jeg så deg ikke. Når vi får slike triste medlinger reagerer vi i sjokk ofte veldig ulikt. Det kan være noen ler og noen gråter...... det bare kommer....... og ofte kommer tanker og følelser fra eget liv sterkt fram. Fint at du kan få støtte av et traume team. Jeg håper du tar imot det tilbudet. Før jeg så ditt innlegg har jeg allerede kontaktet NSB for at de kan revurdere hvordan de informerer og håndterer oss i toget i slike situasjoner. Klem fra Hilde Hva snakker du om, hvor og når skjedde dette? Anonym poster: cd4c1961005205a8d561b01bb2f826a6
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2013 #16 Skrevet 12. februar 2013 Jeg dytter denne tråden, for jeg ønsker å vite hva som skjedde, og hvor? Jeg vet om at det skjer oftere enn man tror. Folk hopper foran tog, og folk kjører bilen de sitter i rett i store trailere som kommer i motsatt kjørefelt. Det er helt forferdelig. Det er kanskje værst for den som kjører toget eller traileren, fordi de føler seg veldig skyldige, selv om det ikke er noe de kan gjøre Jeg kjenner noen som kjenner noen som skulle måke snø i togsporet på vidda i Norge. Det var snøstorm og dårlig sikt, og dessverre måkte han rett over noen turister som hadde søkt ly for snøstormen... Dette fikk han ikke vite før turistene ble funnet, og da fikk han sjokk ... Anonym poster: e5d057c9f78081889010d174ae8d84c5
zanna Skrevet 12. februar 2013 #17 Skrevet 12. februar 2013 Jeg dytter denne tråden, for jeg ønsker å vite hva som skjedde, og hvor? Jeg vet om at det skjer oftere enn man tror. Folk hopper foran tog, og folk kjører bilen de sitter i rett i store trailere som kommer i motsatt kjørefelt. Det er helt forferdelig. Det er kanskje værst for den som kjører toget eller traileren, fordi de føler seg veldig skyldige, selv om det ikke er noe de kan gjøre Jeg kjenner noen som kjenner noen som skulle måke snø i togsporet på vidda i Norge. Det var snøstorm og dårlig sikt, og dessverre måkte han rett over noen turister som hadde søkt ly for snøstormen... Dette fikk han ikke vite før turistene ble funnet, og da fikk han sjokk ... Anonym poster: e5d057c9f78081889010d174ae8d84c5 Det var en mann som ble påkjørt av toget ved Rygge stasjon, dette trodde de at var en ulykke. Litt tidligere i uken ble en kvinne påkjørt av toget ved Sonsveien tror jeg det var, noe mer enn det har det ikke stått om den saken.
Noteknekk Skrevet 12. februar 2013 #18 Skrevet 12. februar 2013 Å hoppe foran tog er dessverre ikke så uvanlig i Norge heller, spesielt i høytider som jul og påske. Ufattelig trist for alle involverte.
Silfen Skrevet 12. februar 2013 #19 Skrevet 12. februar 2013 Sonsveien er/var et yndet sted for hoppere.
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2013 #20 Skrevet 12. februar 2013 Jeg har sittet i et tog som kjørte på en mann, sett en mann hoppe forran toget rett forran meg og jeg har mistet en kompis da han ble påkjørt av toget. Alt dette skjedde på under 5 mnd. Det er utrolig trist, alle reagerer forskjellig og alle reaksjoner er "riktige". Jeg liker ikke å ta tog lenger. Da jeg skulle ta tog for første gang etter alt dette (jeg måtte manne meg opp litt), så kjørte vi selvsagt på en elg ku og hennes kalv.. Akuratt nå føler jeg at alt som har med tog å gjøre er påkjørsel. Det er utrolig trist at folk ender livet sitt på denne måten, og det er utrolig trist at folk velger å krysse eller gå langs togskinnene der de kan bli påkjørt. Anonym poster: ad4225634edbac7812b0639543e17add 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå