Gjest Gjest Skrevet 8. januar 2010 #1 Skrevet 8. januar 2010 Har en 10mndr gammel "baby" som etter hvert må få noe annet en velling, mme og halvtynn grøt, men h*n sliter med alt som har bittelit konsistens. H*n er interessert i mat, så det er veldig trist at det bare ikke går. Bittesmå biter av myk brødskive f.eks. settes rett fast med brekninger og oppkast til følge. Det kan gå greit med en eller to biter (eller ingen for den saks skyld), men ganske snart brekker h*n seg eller setter det bom fast bak i halsen. Det samme gjelder middagsglass, selv ned i 6 mndrs kategorien. Har prøvd å mose litt ekstra med gaffel før jeg serverer, men det er samme resultatet; ville brekninger og/eller at det settes fast bak i svelget. Det samme gjelder om grøten blir litt for tykk. Barnet VIL gjerne ha mat, og er interessert når vi spiser så det ikke viljestyrt. Helsestasjonen har ikke vært til noe hjelp i situasjonen. Ber oss bare om å "øve", men det har vi da gjort de siste månedene. Nå har vi fått henvisning til barneavd. på sykehus, men det tar jo litt tid, så i mellomtiden tenkte jeg å høre her om andre har erfaring med dette.
thumbalina Skrevet 8. januar 2010 #2 Skrevet 8. januar 2010 Jeg ville sjekket det hos kiropraktor/manuellterapeaut/osteopat e.l. Kan være en låsning eller skjevhet i kraniet eller nakken som gjør det? KISS feks..
Gjest Gjest_Anna_* Skrevet 8. januar 2010 #3 Skrevet 8. januar 2010 Flott at dere blir sendt videre! Jeg har ingen anelse om hva du skal gjøre, MEN: Bare EN ting jeg må si... Ikke press barnet, la han få styre med maten selv, slik at han selv kan velge hva han vil "utsette" seg for. Vet om noen som presset barnet til å spise mat det ikke var klar for (i avvenningsperioden), og endte opp med en unge med spisevegring. Hele familien måtte på BUP - ungen måtte lære at ikke all mat var fienden, og foreldrene måtte lære hvordan man fremelsker et godt forhold til barnet også i matsituasjoner. Når det er sagt må det være forferdelig å føle at ikke barnet får det til... Hva med å "vanne" ut all maten da? Med mm/mme, slik at det blir en tynn grøt? Så venner han seg i alle fall til smakene, og kan kose seg med det! Høres forresten nesten ut som at det er en låsning eller kanskje en umodenhet eller noe sånt...
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #4 Skrevet 28. juni 2022 Gjest Gjest skrev (På 8.1.2010 den 12.23): Har en 10mndr gammel "baby" som etter hvert må få noe annet en velling, mme og halvtynn grøt, men h*n sliter med alt som har bittelit konsistens. H*n er interessert i mat, så det er veldig trist at det bare ikke går. Bittesmå biter av myk brødskive f.eks. settes rett fast med brekninger og oppkast til følge. Det kan gå greit med en eller to biter (eller ingen for den saks skyld), men ganske snart brekker h*n seg eller setter det bom fast bak i halsen. Det samme gjelder middagsglass, selv ned i 6 mndrs kategorien. Har prøvd å mose litt ekstra med gaffel før jeg serverer, men det er samme resultatet; ville brekninger og/eller at det settes fast bak i svelget. Det samme gjelder om grøten blir litt for tykk. Barnet VIL gjerne ha mat, og er interessert når vi spiser så det ikke viljestyrt. Helsestasjonen har ikke vært til noe hjelp i situasjonen. Ber oss bare om å "øve", men det har vi da gjort de siste månedene. Nå har vi fått henvisning til barneavd. på sykehus, men det tar jo litt tid, så i mellomtiden tenkte jeg å høre her om andre har erfaring med dette. Veldig mange år siden dette, men lurer fært på hva dere fant ut? Sliter med det samme selv! Anonymkode: 34466...516
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #5 Skrevet 28. juni 2022 Hvordan er det med babling? Babler barnet og varierer det mellom konsonanter? Kan det hende at problemet sitter i munnmotorikken? Sikkert best å spørre om henvisning til spesialist og evt. logoped Anonymkode: f1a75...80d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå