Gå til innhold

Har vi kommet så langt at det er forventet at et forhold oppløses

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Trådstarter_*
Skrevet

Jeg svarte i en annen tråd, spørsmålet var:

Dersom du finner deg en ny partner nå, ønsker du å bo i sammen med det samme, eller vil du helst drøye den for en periode?

Jeg svarte min mann og jeg flyttet sammen etter 5 ukers bekjentskap for 18 år siden, og bodde sammen fremdeles.

Men om jeg av en eller annen grunn skulle finne meg en annen mann i framtiden, så ville jeg nok ikke flytte sammen med ham, heller satse på "særbo".

En mann spurte meg da om barna snart var ute av redet, noe jeg bekreftet, men jeg spurte ham hvorfor han lurte på det...

Svaret var:

Det er jo vanlig at parforholdet avsluttes når det skjer.

Denne reaksjonen på et innlegg der jeg ikke engang hadde antydet "trøbbel i paradis", fikk meg til å tenke litt.

Jeg begynte å lure på om det er vanlig å trekke en slik konklusjon når man hører om mennesker som har levd sammen i mange år?

Har det blitt forventet at man går fra hverandre, og senest når barna flytter hjemmefra?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg forventer iallefall ikke at det må være sånn, og ser mange som får det veldig godt etter at barna flytter ut, fordi de da får tid til å gjøre sine ting sammen.

Gjest tjadda
Skrevet
Jeg forventer iallefall ikke at det må være sånn, og ser mange som får det veldig godt etter at barna flytter ut, fordi de da får tid til å gjøre sine ting sammen.

Samme her, har aldri opplevd den forventningen. Mange ganger når folk svarer så virker det som at hvis de selv har opplevd et tilfelle av sorten, ja så er det bare sånn over hele fjæla for folk er jo helt like må vites. :)

Skrevet

Godt at det ikke har gått så langt at det har blitt en "allmenngyldig sannhet". :)

Skrevet

Det syns jeg var en underlig kommentar. Har vært sammen med min kjære i snart 20 år og vi har bodd alene lenge. det funker helt utmerket for oss. Nå skal det sies at vi bare har særbarn og ingen fellesbarn.

Skrevet
Det syns jeg var en underlig kommentar. Har vært sammen med min kjære i snart 20 år og vi har bodd alene lenge. det funker helt utmerket for oss. Nå skal det sies at vi bare har særbarn og ingen fellesbarn.

Jeg syntes også at det var en merkelig kommentar, og det var det som fikk meg til å tenke på om dette virkelig var gjengs oppfatning.

Skrevet

Jeg kjenner svært få som har gått fra hverandre etter at barna har blitt voksne og klarer seg selv. Har de holdt sammen så lenge, så går det gjerne bra. noen unntak finnes vel her som alt annet.

De fleste jeg vet om gå fra hverandre under den mest kaotiske småbarnstiden når de ikke har tid til hverandre.

Skrevet

Men kjære vene - dette kan da ikke være en gjengs oppfatning. Folk går da ikke nødvendigvis fra hverandre selv om barna flytter ut. Det er heldigvis ikke bare omsorgen for barn som holder folk ihop - det er jo et forhold, en kjærlighet som er der som man vil fortsette å dyrke. Kanskje får man til og med både bedre tid og mer rom når ungene flytter ut. Jeg har iallefall ikke vært i nærheten av tanken på at forholdet vårt (gift på 19 året nå)skulle være over når ungene våre er ute av reiret :) Jeg gleder meg til mange, mange år videre sammen med mannen min!

Det må være noen som har opplevd at dette har skjedd med et eller to par - som tror det er slik...

Skrevet

Mine foreldre valgte å gå fra hverandre når barna var store. I grunn har jeg alltid lurt på hvorfor de ikke bare gjor det før. De passer overhodet ikke sammen.

Mine svigerforeldre som kan virke litt kjedelige og satte, blomstret som aldri før etter at barna flyttet ut. Det er så tydelig at de koser seg med all den tiden de nå får. Reiser, besøker, restauranter og underholdning mm.

Jeg tenker at hvis forholdet går dårlig blir det ikke bedre av at barna flytter ut. Har man det bra jevnt over blir ikke forholdet verre av at barna flytter ut.

Skrevet

JA, veldig mange forhold ryker når barna flytter ut.

Det er alltid kvinne som tar initiativet, ellers blir mannen til skuta synker uansett om hun er en heks.

Skrevet

Foreldrene mine har ikke gått fra hverandre, så det gjelder nok ikke alle. Eller er jeg singel selv, så at en del forhold skjærer seg og det kommer nye single menn på markedet er jeg bare glad for :)

Skrevet

Det er kanskje endel forhold som ryker når barna flytter ut ja, fordi ekteskapet/samboerskapet har hatt barna som fokus i mange år mens man som partnere kanskje har vokst fra hverandre for lenge siden. Jeg kan forestille meg at det er vanskelig å skulle gå inn i alderdommen sammen med en man føler som "fremmed" ved sin side.

Men personlig har jeg mer inntrykk av det motsatte: at forholdet får en liten oppsving når barna er ute av redet, og mor og far virkelig kan konsentrere seg om hverandre og seg selv uten det daglige hensynet til barna.

Så jeg kan ikke tro dette er en allmenn oppfatning eller forventning...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...