Gjest Gjest Skrevet 8. januar 2010 #1 Skrevet 8. januar 2010 Jeg skal ha ytrefilet av storfe og hasselbackpoteter i kveld, men jeg stopper opp på tilbehøret. Vil gjerne ha noe smakfullt og godt, og gjerne litt "nytt". Normalt har vi enten biff med sprengte poteter, biff med fløtegratinerte poteter, peppersaus eller bernaissaus. Soppstuing, smørstekt sopp, dampede grønnsaker, wokede grønnsaker osv som tilbehør. Noen som har gode tips til saus og tilbehør med mye god smak? Jeg er helt blank.
Snop Skrevet 8. januar 2010 #2 Skrevet 8. januar 2010 Henger meg på denne da jeg har 3 biffer i kjøleskapet og er drittlei det vanlige.
Gjest ts Skrevet 8. januar 2010 #3 Skrevet 8. januar 2010 Kan jeg marinere biffen i hele stykker? Er lei av "krydre med salt og pepper" også...
nessi Skrevet 8. januar 2010 #4 Skrevet 8. januar 2010 Kjøttet blir jo absolutt best hvis du lar hele stykket ligge i marinade i en dag eller to slik at det får trekt til seg masse smaker
Gjest Gjest Skrevet 8. januar 2010 #5 Skrevet 8. januar 2010 Oj, for et luksusproblem:) Jeg er student og skal lage biff på den tradisjonelle måten til mannen min ikveld:) Men har likevel noen ideer til deg: Hva med å ovnsbake noen litt utradisjonelle rotgrønnsaker? Kutt opp gulerøtter, potet, fenikkel, sellerirot. Legg i form og krydre med salt, pepper og hell olivenolje over. Kjempegodt! Også cherrytomater er kjempegode å ovnsbake på denne måten, nam! En alternativ måte å bruke biff på er å skjære den i mindre biter, brune disse og lage biff stroganof. Jeg bruker champignon, løk og paprika sammen med matfløte. Servere med ris eller potetmos.
Gjest ts Skrevet 8. januar 2010 #6 Skrevet 8. januar 2010 Luksusproblemer er også problemer Han bryr seg ikke så mye om grønnsaker så tror ikke jeg vil legge altfor mye jobb i de når han uansett bare såvidt smaker på det, men takk for tips. Søker og søker på nettet men finner stort sett bare det vanlige tilbehøret. Får kanskje bite i det sure eplet å lage med soppsaus allikevel. En sprek salat ved siden av kunne kanskje vært godt.Avokadosalat passer kanskje dårlig..
onyx Skrevet 8. januar 2010 #7 Skrevet 8. januar 2010 Hva med biff wellington med rødvinssaus? Du finner masse oppskrifter på nett.
Leo Skrevet 8. januar 2010 #8 Skrevet 8. januar 2010 Vet ikke om det er så nytt og eksotisk, men jeg synes rekesmør er godt til biff. Man hakker ganske enkelt reker med en skarp kniv (Evt. krabbe el. kreps hvis man foretrekker det), rører det sammen med mykt smør og smaker til med pepper og sitronsaft før man setter det i kjøleskapet til smøret har hardnet. Litt "surf and turf"
Gjest ts Skrevet 8. januar 2010 #9 Skrevet 8. januar 2010 Det høres ikke dumt ut Onyx, jeg lagde innbakt indrefilet for ikke så lenge siden men det var jo en litt annen variant.. Kunne gjerne tenkt meg noe med hvitløksmarinert scampi også, men får kanskje roe ned litt..
Gjest Gjest_Hanne_* Skrevet 8. januar 2010 #10 Skrevet 8. januar 2010 Jeg synes det kan være godt med kald saus til kjøtt. F.eks. tzatziki, enten hjemmelaget eller rømme/kesam blandet med Maarud tzatziki dip.
Gjest Gjest_Guri_* Skrevet 8. januar 2010 #11 Skrevet 8. januar 2010 Jeg synes det er godt med gratinerte grønnsaker til. Ta f.eks. fenikken og blomkål blandet med creme fraiche ovnsbakes i ovn og gratineres med tilsiter eller ridderost. Blir litt annerledes tilbehør men veldig godt. Da passer det godt med rødvinssaus til.
Gjest ts Skrevet 8. januar 2010 #12 Skrevet 8. januar 2010 Mange gode tips her. Vi har ofte biff i helgene så skal bruke flere av de senere. Blir nok wellington i dag. Gleder meg allerede til å begynne å lage mat..
Gjest Gjest Skrevet 8. januar 2010 #13 Skrevet 8. januar 2010 Et par forslag: *Ovnsbakte halve tomater (de blir best hvis de får lang tid i ovnen ved svak varme), stekte eller grillede (om du har grillpanne) asparges og kaldrørt saus med gorgonzola (crème fraîche, gorgonzola, litt fransk sennep, evt litt rå revet hvitløk - rør glatt). *Puré av rødbeter og ovnsbakte tomater, og noen kokte grønne bønner, evt surret lett sammen med sprøstekte baconbiter. Ellers er jeg ikke noe glad i å marinere en god biff. Jeg synes den skal få smake det den smaker, og så varierer jeg heller tilbehøret med ulike nyanser som kler den rene kjøttsmaken.
Gjest Gjest Skrevet 8. januar 2010 #14 Skrevet 8. januar 2010 Jeg synes det er godt med gratinerte grønnsaker til. Ta f.eks. fenikken og blomkål blandet med creme fraiche ovnsbakes i ovn og gratineres med tilsiter eller ridderost. Blir litt annerledes tilbehør men veldig godt. Da passer det godt med rødvinssaus til. Koker du grønnsakene litt først da?
Virvel Skrevet 8. januar 2010 #15 Skrevet 8. januar 2010 Jeg synes det kan være godt med kald saus til kjøtt. F.eks. tzatziki, enten hjemmelaget eller rømme/kesam blandet med Maarud tzatziki dip. Enig! Noe av det enkleste og beste er kesam blandet med ferdig chilisaus. Kesam og pesto er også godt.
Gjest Gjest_Guri_* Skrevet 8. januar 2010 #16 Skrevet 8. januar 2010 Koker du grønnsakene litt først da? Nei, jeg har de i ildfastform i ovnen på 200 grader med litt smør eller olje i bunnen på forma og lar de stå til de blir litt før halvferdige, så rører jeg i creme fraiche, lar det stå ei stund til før jeg har over osten på slutten og setter på grillen litt.
Gjest Børre biff Skrevet 8. januar 2010 #17 Skrevet 8. januar 2010 Anbefaler å marinere kjøttet i olivenolje med balsamicoeddik og hvitløk. Stek biffen i jernpanne (helst grillpanne). Du får en mye bedre smak på biffen om du steker dem i jernpanne enn teflon. Skru ned varmen på stekepanna når du legger i biffene. Biffene skal kun brunes i panna. Stek dem ferdig i stekeovnen. Bruk steketermometer for å få dem akkurat slik stekt du liker dem. Overlat ikke noe til tilfeldighetene! For å fremheve smaket så strø litt grovsalt på toppen av hver biff før servering! Med en så god biffsmak blir ikke tilbehøret så viktig. God middag!
Supramundane Skrevet 10. januar 2010 #18 Skrevet 10. januar 2010 Dette er kanskje et "simpelt" forslag og ikke særlig fancy, men hva med å steke maiskolber sammen med biffen? Det syns vi er veldig godt i alle fall!
Gjest NiChia Skrevet 10. januar 2010 #19 Skrevet 10. januar 2010 Det er farlig godt å varme mais (sånn hermetiske maiskorn vet du)i en kjele og ha smør og salt og pepper over.
Purple Basil Skrevet 10. januar 2010 #20 Skrevet 10. januar 2010 Det er farlig godt å varme mais (sånn hermetiske maiskorn vet du)i en kjele og ha smør og salt og pepper over. Det her skal jeg prøve! Nam!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå