Gjest i tvil Skrevet 8. januar 2010 #1 Skrevet 8. januar 2010 Vi er i tvil om hva som er rettferdig å spare til barna våre. Vi har ett barn sammen, ett barn 'mor i huset' har hovedomsorgen for, som bare har vanlig samvær med sin far, og ett barn 'far i huset' har delt omsorg for, som bor hos 'far i huset' og mor annenhver uke. Det står da mellom dette: 1. Spare likt til alle: Fellesbarnet vil jo antekelig komme dårligst ut av dette, dersom en anntar at mor til barnet som 'far i huset' har delt ansvar for sparer like mye som han og far til barnet 'mor i huset' har hovedomsorg for sparer litt. Og med de antakelsene blir jo dette på sett og vis urettferdig. 2. Spare etter hvor mye de er hos oss. Da sparer vi altså 100% (eks 100.000)til fellesbarnet, 80 % (80.000) til det barnet 'mor i huset' har hovedomsorg for og 50% (50.000) til det barnet 'far i huset' har delt omsorg for. Og dersom den andre faren og den andre moren sparer "sin del" vil jo alle barna våre starte på sitt voksenliv med like mye midler. De andre foreldrene er oppegående mennesker med jobber. Men vi har ingen avtale med de andre foreldrenene om hva de skal spare. Så dersom de ikke sparer noe til sine barn, blir jo denne type sparing urettferdig igjen... Vil gjerne høre deres mening, men ikke argumentet om at "det å få ekstra/dobbelt er barna som har skilte foreldre sin fordel her i livet" Vi er begge enige om at det ikke er et argument her. De får dobbelt av alle julepresanger, bursdagpresanger, konfirmasjonsgaver osv... Hva synes du?
Gjest Gjest_P_* Skrevet 8. januar 2010 #2 Skrevet 8. januar 2010 Helt umiddelbart syns jeg det virker rettferdig at hver forelder sparer en lik sum til hvert av sine barn. Altså at fellesbarnet får sine 100 kr fra hver av dere, mors barn får 100 kr fra mor, fars barn får 100 kr fra far. Hvor mye særkullsbarnas andre forelder vil spare til barna får bli opp til dem. Om summene ikke blir like til slutt, så har i hvertfall dere behandlet alle deres barn likt.
Gjest Gjest_meg_* Skrevet 8. januar 2010 #3 Skrevet 8. januar 2010 Å spare er frivillig og ikke noe som kan pålegges noen. Og om dere sparer mer enn den andre forelderen blir deres sak. Jeg for min del sparer til mine barn uavhengig av hva barnefar gjør, vet ikke om han sparer noe i hele tatt og det er uansett hans valg. Jeg anser det som riktig at man sparer det samme til hans barn som til det barnet dere har felles, det er ikke barna fra tidligere forholds feil at deres foreldre skilte lag. De har tross alt samme far og jeg ville ansett det som merkelig hvis min far hadde skilt mellom meg og eventuelle fellesbarn i det nye forholdet. Men jeg hadde ikke forventet at fars eventuelle nye kone hadde spart til meg.
Rosalie Skrevet 8. januar 2010 #4 Skrevet 8. januar 2010 Helt umiddelbart syns jeg det virker rettferdig at hver forelder sparer en lik sum til hvert av sine barn. Altså at fellesbarnet får sine 100 kr fra hver av dere, mors barn får 100 kr fra mor, fars barn får 100 kr fra far. Hvor mye særkullsbarnas andre forelder vil spare til barna får bli opp til dem. Om summene ikke blir like til slutt, så har i hvertfall dere behandlet alle deres barn likt. Dette er det som høres mest rettferdig ut i mine ører.
Gjest Gjest Skrevet 8. januar 2010 #5 Skrevet 8. januar 2010 Jeg ville spart likt til alle. Eller jeg ville sjekket med de andre foreldrene om de sparer først, for jeg hadde ikke villet at f.eks mitt særkullsbarn skulle kommet dårligere ut bare fordi barnets andre forelder ikke ønsket å spare til det.
Gjest mora Skrevet 8. januar 2010 #6 Skrevet 8. januar 2010 Jeg ville spart likt til alle. Eller jeg ville sjekket med de andre foreldrene om de sparer først, for jeg hadde ikke villet at f.eks mitt særkullsbarn skulle kommet dårligere ut bare fordi barnets andre forelder ikke ønsket å spare til det. Hvis det paret som har fellesbarnet sparer 100 kroner hver til det barnet, og så sparer far 100 kroner til hvert av sine særkullsbarn så blir det jo ikke noen forskjell hvis mor til særkullsbarna også sparer til dem. Det er uansett vanskelig å unngå at det blir forskjeller i sparebeløp, for ingen kan tvinge noen til å spare for ungene. Selv om far sparer til sine særkullsbarn så behøver ikke deres mor gjøre det. Og hva hvis mor til særkullsbarna sparer mer enn far, da blir det jo også forskjell. Og hvis barnemor ikke sparer til sine barn så vil jo fellesbarnet være det som får mest penger hvis både mor og far setter av en sum hver. Jeg syns det er best å bare bestemme seg for at fellesbarn og særkullsbarn får samme sparebeløp. Jeg for min del bryr meg ikke om barnefaren til mine barn sparer eller ikke, jeg setter av et fast beløp hver måned uansett.
Gjest bambi bell Skrevet 8. januar 2010 #7 Skrevet 8. januar 2010 Dette er et veldig vanskelig spørsmål, sliter med det samme selv i forhold til særkulls og felles barnet. I mitt tilfelle sparer vi likt til begge barna, men den store forskjellen er at jeg siden barnet ble født alltid har satt penger som barnet får til jul/bursdag/dåp osv på sparekonto, mens mannen min og moren til særkullsbarnet mener at det er barnets penger og at barnet kan bruke det og at det brukes til å kjøpe ting til barnet der og da. Dette vil jo helst barnet også selv. Mannen min forstår min måte å ta vare på pengene, men han vil ikke forandre på slik han og mor har det. Og i bunn og grunn er det kun jeg som irriterer meg over det. Fordi jeg synes det er dumt i lengden synes heller ikke at barnet har godt av å løpe rundt med mye penger i en lommebok som kun fører til sløsing og dårlig forhold til penger senere i livet. Samme hvor dumt jeg som stemor synes det er må jeg bare gjøre slik jeg synes er riktig for mitt barn og la moren og faren til mitt stebarn ta sine valg. Men gruer meg til den dagen stebarnet mitt ser hvor stor forskjell det er på pengene de får av oss. Liker ikke situasjonen men må tålerere det og ikke blande meg.
Gjest gni Skrevet 8. januar 2010 #8 Skrevet 8. januar 2010 Dette er et veldig vanskelig spørsmål, sliter med det samme selv i forhold til særkulls og felles barnet. I mitt tilfelle sparer vi likt til begge barna, men den store forskjellen er at jeg siden barnet ble født alltid har satt penger som barnet får til jul/bursdag/dåp osv på sparekonto, mens mannen min og moren til særkullsbarnet mener at det er barnets penger og at barnet kan bruke det og at det brukes til å kjøpe ting til barnet der og da. Dette vil jo helst barnet også selv. Mannen min forstår min måte å ta vare på pengene, men han vil ikke forandre på slik han og mor har det. Og i bunn og grunn er det kun jeg som irriterer meg over det. Fordi jeg synes det er dumt i lengden synes heller ikke at barnet har godt av å løpe rundt med mye penger i en lommebok som kun fører til sløsing og dårlig forhold til penger senere i livet. Samme hvor dumt jeg som stemor synes det er må jeg bare gjøre slik jeg synes er riktig for mitt barn og la moren og faren til mitt stebarn ta sine valg. Men gruer meg til den dagen stebarnet mitt ser hvor stor forskjell det er på pengene de får av oss. Liker ikke situasjonen men må tålerere det og ikke blande meg. Det vil stort sett alltid være forskjeller, ungene har vel i årenes løp fått det samme i penger men forskjellen er at du sparer dem for barna og særkullbarnas foreldre lar ungene bruke dem opp.
Gjest Gjest Skrevet 8. januar 2010 #9 Skrevet 8. januar 2010 Jeg setter også inn pengegaver på sparekonti til fellesbarna, mens mannens særkullsbarn får bruke de som de vil. I tillegg sparer jeg barnetryggda til fellesbarna. Jeg vet ikke om stebarnas mor sparer noe. Min mann kjøper en del aksjer til barna, og da får alle fire helt likt. Synes det er rettferdig. Det er ikke riktig at jeg eller familien på min side, skal spare til stebarna.
Gjest Gjest Skrevet 12. januar 2010 #10 Skrevet 12. januar 2010 Dette er et vanskelig tema som jeg ikke tror det er noe fasitsvar på. Håper dere blir enige om en måte å gjøre det på. Fordelen er jo at dere har likt antall barn, selv om særkullsbarna bor litt forskjellig mengde hos dere. I mitt tilfelle har vi kun særkullsbarn, jeg ett og han tre. Mitt bor hos oss 75% og hans tre 50 %. Jeg har spart til barnet mitt siden barnet ble født, han har ikke spart men vil begynne nå siden jeg sparer til mitt barn. Siden han har flere barn enn meg, er det riktig at vi sparer like mye til hvert av de fire barna? Eller bør det deles slik at vi setter av et beløp hver mnd der mitt barn får 50% og hans barn tilsammen 50%? Vi har felles økonomi og synes det er best selv om jeg akkurat nå tjener mest, men etterhvert vil nok han tjene mere. Noen som har noen tips i et slikt case?
Gjest Gjest Skrevet 12. januar 2010 #11 Skrevet 12. januar 2010 Syns det er ok å se at det ikke bare er andre slektninger som står over for tilsvarende problem. Besteforeldre kan jo risikere få passet påskrevet dersom de gir større pengegaver til barnebarn enn bonusbarnebarn, feks ved konfirmasjon.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå