Øs pøs Skrevet 7. januar 2010 #1 Skrevet 7. januar 2010 Begynnte å fundre på en sak her.. Altså hvis du er student, og ikke har inntekt i juni, ingenting på sparekonto. Men du har en bsu-konto, som ikke er innskudd på iår, men penger fra tidligere år. Må du bruke opp de da før du evt får sosialstøtte?
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2010 #3 Skrevet 7. januar 2010 Du er nødt til å ta ut pengene fra BSU kontoen, ja. For å gjøre det, er du nødt til å betale tilbake rentefradragene du fikk i fjor, det kommer som tillegg til skatten du skal betale i år, når selvangivelsen blir gjort opp.
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2010 #4 Skrevet 7. januar 2010 Begynnte å fundre på en sak her.. Altså hvis du er student, og ikke har inntekt i juni, ingenting på sparekonto. Men du har en bsu-konto, som ikke er innskudd på iår, men penger fra tidligere år. Må du bruke opp de da før du evt får sosialstøtte? Selvfølgelig må du det. Tror du sosialstønad er for snyltere med cash i banken?
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2010 #5 Skrevet 7. januar 2010 Du er nødt til å ta ut pengene fra BSU kontoen, ja. For å gjøre det, er du nødt til å betale tilbake rentefradragene du fikk i fjor, det kommer som tillegg til skatten du skal betale i år, når selvangivelsen blir gjort opp.
Øs pøs Skrevet 7. januar 2010 Forfatter #6 Skrevet 7. januar 2010 Selvfølgelig må du det. Tror du sosialstønad er for snyltere med cash i banken? Snyltere og snyltere... jeg snakker om studenter som ikke er ferdig med semseteret før langt ut i juni ol.
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2010 #7 Skrevet 7. januar 2010 Jeg klarte meg fint uten å ty til sosialen da jeg var student, og jeg har heller ikke mottatt et rødt øre fra foreldrene mine bare så det er sagt. Jeg sparte opp penger, og tok meg en jobb.
Øs pøs Skrevet 7. januar 2010 Forfatter #8 Skrevet 7. januar 2010 Tenker ikke for min del så det er sagt! Får godt med feriepenger i juni jeg;) Jobber og har sparepenger også! Men det er ikke alle som får seg jobb, og mange som i tillegg ikke har mulighet å jobbe uten at det går utover studiene. Det er forskjellig belastningsgrad avhengig av hvilke studie man går på.
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2010 #9 Skrevet 7. januar 2010 Jeg tok ingeniørutdanning og jobbet i feriene. Det var et krevende studium, men jeg levde sparsommelig og jobbet utenom. Det går fint an å jobbe litt her og litt der for å spare opp noen kroner uten at det går ut over studiene. Noen uker om sommeren og noen dager i romjula f.eks gir noen etterlengtede kroner i kassa. Jeg tviler sterkt på at det er mulig for noen å la pengene stå trygt på BSU mens h*n får påfyll fra sosialen. De kommer nok til å si det samme som det vi har sagt: Få deg en (ferie)jobb, eller tøm BSU-kontoen.
Øs pøs Skrevet 7. januar 2010 Forfatter #10 Skrevet 7. januar 2010 Er det jeg studerer selv det Er jo i utgangspunktet enig, men enkelte får kanskje ikke jobb ol. Så det må da være utrolig kjedelig å bryte bsu-avtalen. Men kan man få lån fra feks sosialen da?
Rosalie Skrevet 8. januar 2010 #11 Skrevet 8. januar 2010 Jeg tok ingeniørutdanning og jobbet i feriene. Det var et krevende studium, men jeg levde sparsommelig og jobbet utenom. Det går fint an å jobbe litt her og litt der for å spare opp noen kroner uten at det går ut over studiene. Noen uker om sommeren og noen dager i romjula f.eks gir noen etterlengtede kroner i kassa. Jeg tviler sterkt på at det er mulig for noen å la pengene stå trygt på BSU mens h*n får påfyll fra sosialen. De kommer nok til å si det samme som det vi har sagt: Få deg en (ferie)jobb, eller tøm BSU-kontoen. Jada, funker fint det alle feriene. Problemet er den dagen du leverer diplomoppgaven din og stuper rett ut i arbeidsledigheten fordi oljeprisen har en dip eller den nå så mye omtalte finanskrisen. Flere jeg kjenner var ferdig året etter 9/11, og det var ikke en jobb å oppdrive. Sommrjobb har du ikke fått, for de er forbeholdt studenter i faget. Det er da du må bryte BSU-avtalen og leve på BSU-pengene mens du søker jobber så blekket spruter. Hvis det er noen jobber å søke på... Er du heldig, får du tilslag på en deltidsstilling på butikk slik at du har noe å leve for mens du søker, men disse stillingene er du heller ikke attraktiv i, da du i motsetning til de som er under utdannelse eller som ikke har utdannelse i det hele tatt, forsvinner den dagen du får deg noe mer relevant. Skjønner du nå hvorfor folk må på sosialen etter å ha brukt opp surt opptjente BSU-penger?
Gjest ewita Skrevet 13. januar 2010 #12 Skrevet 13. januar 2010 har man status som student får man uansett ikke sosialstødnad. de sponser ikke høyere utdanning. men sjønner det er hardt å være student og det er lett for andre å si ta deg en jobb. er ikke lett å få jobb i disse tider når man er i studentalderen. det er mange arbeidsledige blant unge for tiden så jobber man ikke trenger noen spesiell utdanning til er det ofte mange søkere på og blir raskt snappet opp. og argumenter som at vi klarte oss bra på vår tid med stipend og lån, er ikke holdbare. stipendet er ikke blitt økt på mange år til tross for at prisene i samfunnet har gått betraktelig opp.
Gjest Gjest Skrevet 13. januar 2010 #13 Skrevet 13. januar 2010 Begynnte å fundre på en sak her.. Altså hvis du er student, og ikke har inntekt i juni, ingenting på sparekonto. Men du har en bsu-konto, som ikke er innskudd på iår, men penger fra tidligere år. Må du bruke opp de da før du evt får sosialstøtte? feil som noen skrivr her, at det er bare rentefradraget for i fjor du må betale det vr en sak om dette i fjor ved store forsinkelser i nav til de arb.ledige. Der forlangte sosialen at en som hadde ventet i tre mnd på pengene sine, at han skulle ta ut bsu. Han var tvunget til å gå på sosialen,og tok ut bsu. MED DET RESULTAT AT HAN BLIR KSYLDIG 15000 I SKATT I ÅR. Så det er noe en bør tenke ¨på
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå