Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Nå når de setter opp strømprisen til 2.50,- hvordan blir det for oss med fastpris. Merker vi noe til dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Nå når de setter opp strømprisen til 2.50,- hvordan blir det for oss med fastpris. Merker vi noe til dette?

Nei fastpris er fastpris, du betaler bare det du har avtale om.

Skrevet (endret)

Har du fastpris, så er den fast.

Men, hvor i all verden bor du (Midt/Nord-norge kanskje)hvor strømprisen er så høy???

I så fall misforstår du kanskje litt?

Dette må i så fall være spotpris i disse områder av landet.

(Spotprisen for disse områdene kan vel i en periode i formiddag bli langt over det som du nevner også, på grunn av import av Svensk/Finsk reservekraft)

Her på østlandet er spotprisen (markedsprisen) for dagen i dag, rundt kr 0,77. Den har gått opp fra vel 30 øre på noen dager.

Standard variabel, som krever varslingstid, er lavere.

I Områdene jeg nevner gjør nettsituasjonen at spot er langt dyrere. Men spot endrer seg hele tiden. Fra time til time.

Så fort det blir varmere i været, så blir nok prisen også langt lavere.

Regninger med spotpris blir beregnet etter såkalt "veid gjennomsnitt" (krever egen forklaring). Men prisen på regningen blir altså da langt lavere enn de topprisene som har vært i kuldeperioden.

Ellers vil jeg anbefale spotpris til alle.

Over tid, så har det vist seg billigst.

Standard variabel blir ofte satt opp etter at spot har gått opp. Men de har fryktelig vanskelig for å bli senket, når spot har gått ned.

Men det også, er jo en annen diskusjon.

Jeg har også merket at det er mye forvirring rundt strømpriser her på dette forumet.

Minner derfor på at vi her (i denne tråden)snakker om kraftprisen, som gjelder bare en del av regningen på strøm. Nettleie er en annen del.

Om kraftprisen blir dobbel, så blir altså ikke den totale strømregning dobbel.

På grunn av eventuelle faste avgifter og nettleien.

Endret av Østlandet
Gjest Flådd
Skrevet

Er det noen som tilbyr fastpris inkludert nettleie?

Jeg tviler, men er ikke sikker.

Skrevet (endret)
Er det noen som tilbyr fastpris inkludert nettleie?

Jeg tviler, men er ikke sikker.

Aldri hørt om dette.

Må jo i så fall være en avtale mellom produsent og netteier da. Som jo ofte er forskjellige.

Men, om man inngår fastavtale (som forøvrig sjelden lønner seg) på kraftprisen, så har man vel en slags fastpris på alt, da nettleien er fast over lengre perioder.

Denne justeres gjerne hvert år, eller sjeldnere.

Endret av Østlandet

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...