Gå til innhold

Kan (helt ny) vifteovn stå på om natta?

Anbefalte innlegg

Gjest Parrrra
Skrevet

Har kjøpt ny leillighet, og der var varmpepumen ødelagt. Har satt inn en oljeradiator, og skulle kjøpe en til i dag, men dessverre var de utsolgt. Jeg spurte etter alternativ, og selger viste meg en frittstående vifteovn. Jeg spurte om den kunne stå på hele natta, og jada, det kunne den, sa selgeren. Jeg er nå hjemme, og sitter her og funderer på om det er trygt at vifteovnen står på i leilligheten i natt. Reiser jeg dit og slår den av, vil det være bitkaldt i leilligheten i morgen, men jeg føler meg veldig usikker nå.

Hva sier DU?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville ikke tatt sjangsen på det. Spesielt når du ikke skal være i leiligheten! Varmeovner skal vel ikke stå på uten tilsyn. Det pleier det å stå en advarsel på ovnen om også, tror jeg.

Jeg hadde for så vidt aldri latt en vifteovn stå uten tilsyn den korte tiden det tar å dusje heller. Heller iskaldt enn brann.

Er det snakk om en leilighet, så får du sikkert nok varme fra naboleilighetene til at ikke rørene fryser, og så er det bare iskaldt når du kommer dit i morgen. Så får du heller sette i gang vifteovnen med en gang i morgen tidlig.

Gjest Gjest_Janne_*
Skrevet

Jeg har vifteovn, og den har stått på støtt nå i kulda. Har ikke brukt den på natten ennå, men gjør det i natt pga kulde. Den er helt ny og har sikkerhetsmekanisme slik at den skrur seg av selv dersom den blir overopphetet (Wilfa).

Skrevet

Jeg brukt dem vinteren igjennom i flere år ute i hallen her.

Har to røykvarslere der, pluss slukker ved døra, så anser det som rimelig trygt.

Erfaringen er at de bør byttes ut etter ca. 1,5 vintersesong, i det det begynner å komme ulyder i fra vifta ved start og stopp eller drift.

Dersom viftemotoren skulle stanse mens glødetrådene er på så skal strømmen brytes av et overvarmevern.

Dette gjelder uavhengig av termostaten for styring av temperatur.

En av de bedre er den jeg har nå, en rød metallsak (halvbobleliknende) i fra Expert.

Skrevet
Erfaringen er at de bør byttes ut etter ca. 1,5 vintersesong, i det det begynner å komme ulyder i fra vifta ved start og stopp eller drift.

Det kan være at den er skitten. Det er et forsøk verdt å prøve å rense den med trykkluft på boks.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...