Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal kjøpe meg mitt første speilreflekskamera, og vipper mellom Canon og Nikon

Jeg vet ikke hvordan 10,2 mpx kontra 12,2 utgjør seg på bilder?

Litt råd fra dere ekspertiser takk :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg skal kjøpe meg mitt første speilreflekskamera, og vipper mellom Canon og Nikon

Jeg fikk beskjed om at mpx i seg selv har lite å si, men at det generelt var mye bedre bilder på canon EOS 450D enn nikon3000 (eller hva det nå var)... Jeg endte opp med canon iallfall, etter praten vi hadde. Når jeg først skal bruke så mye penger på et kamera, vil jeg ha et som tar veldig bra bilder. Ellers kunne jeg glatt ha kjøpt et digitalkamera;p

Min far har jo over 12 mpx på mobiltelefonen sin, men den kan jo ikke sammenlignes med et kamera. Så tror det ikke hovedsaklig er mpx det faller på.

Skrevet
Jeg fikk beskjed om at mpx i seg selv har lite å si, men at det generelt var mye bedre bilder på canon EOS 450D enn nikon3000 (eller hva det nå var)... Jeg endte opp med canon iallfall, etter praten vi hadde. Når jeg først skal bruke så mye penger på et kamera, vil jeg ha et som tar veldig bra bilder. Ellers kunne jeg glatt ha kjøpt et digitalkamera;p

Min far har jo over 12 mpx på mobiltelefonen sin, men den kan jo ikke sammenlignes med et kamera. Så tror det ikke hovedsaklig er mpx det faller på.

Skjønner :)

Jeg har veldig lite peil på kamera, og vil ikke ha et for avansert (men vil selvsagt ta bra bilder). Er Canon sitt lett å bruke?

Skrevet

Jeg har veldig lite peil på kamera, og vil ikke ha et for avansert (men vil selvsagt ta bra bilder). Er Canon sitt lett å bruke?

Skulle jeg ha begynt på nytt i dag (Har nok altfor mye Pentax utstyr til det) så hadde det helt uten tvil blitt Canon med tanke på kombinasjonen av pris/kvalitet/tilgjengelig utstyr.

Skrevet

Jeg skal helt ærlig si at jeg har ikke satt meg inn i det enda. Men kjøpte det for bare en uke siden da, og har liksom ikke hatt så mye å ta bilder av i denne lille leiligheten mde -24 ute. Har ikke lært meg den manuelle menyen enda, hvis man ikke skal bruke den manuelle menyen er det visstnok ikke så mye vits med speilrefleks, heller. Men snakket med noen på skolen og de sa at det var ganske enkelt når du bare leste og prøvde deg litt fram. Skal nok prøve meg ute når det blir litt mildere.

Ellers syns jeg bildene ble veldig fine på automatisk modus og jeg da (A)

Skrevet

Canon eos450 eller Nikon d3000 er like gode. Noen mener Canon er mer brukervennlig, men det er smak og behag. Kjøp det du får best kjøp på du.

10,2 mpx kontra 12,2 mpx vil du IKKE se forskjell på i vanlige størrelser som 10x15cm, A3, A4, A5.

Optikk/linser er mye mer avgjørende.

Men husk: Når alt kommer til alt er det FOTOGRAFEN som avgjør om bildene blir bra.

En dårlig snekker blir ikke god av å kjøpe en grisedyr hammer :-)

Skrevet
Canon eos450 eller Nikon d3000 er like gode. Noen mener Canon er mer brukervennlig, men det er smak og behag. Kjøp det du får best kjøp på du.

10,2 mpx kontra 12,2 mpx vil du IKKE se forskjell på i vanlige størrelser som 10x15cm, A3, A4, A5.

Optikk/linser er mye mer avgjørende.

Men husk: Når alt kommer til alt er det FOTOGRAFEN som avgjør om bildene blir bra.

En dårlig snekker blir ikke god av å kjøpe en grisedyr hammer :-)

Haha, du har så rett så rett :) Jeg skal dra en tur i butikken og prøveholde begge typene, for det er jo såklart avgjørende hvordan kameraet føles i hånda også.

Skrevet

Hei!

Alle digitale speilreflekskameraer som selges i dag kan ta gode bilder. Husk at det ikke er kamearet som tar bildet, men fotografen ;)

Objektivet betyr også vel så mye som kameraet.

10,2 eller 12,2 megapixel utgjør ingen stor forskjell, med mindre du skal lage veldig store utskrifter, type A3.

Jeg vi råde deg til å oppsøke en faghandel, f eks en Japanphoto-butikk el l. Der kan du få se, og kjenne på forskjellige modeller.

Hvilken som enklest i bruk, tror jeg beror mest på personlige preferanser. Et dyrere kamera er derimot ofte enklere i bruk (i motsetning til hva mange tror) da det gjerne har flere direktevalg i form av knapper (du slipper å gå inn i menyer).

En ting til, bruk ikke penger på filter, legg heller penger i bedre utstyr!

Kan brukt være et alternativ? Foto.no har mye brukt til salgs http://www.foto.no/cgi-bin/bruktmarked/vis...utstyrtypeid=47

Skrevet
Hei!

Alle digitale speilreflekskameraer som selges i dag kan ta gode bilder. Husk at det ikke er kamearet som tar bildet, men fotografen ;)

Objektivet betyr også vel så mye som kameraet.

10,2 eller 12,2 megapixel utgjør ingen stor forskjell, med mindre du skal lage veldig store utskrifter, type A3.

Jeg vi råde deg til å oppsøke en faghandel, f eks en Japanphoto-butikk el l. Der kan du få se, og kjenne på forskjellige modeller.

Hvilken som enklest i bruk, tror jeg beror mest på personlige preferanser. Et dyrere kamera er derimot ofte enklere i bruk (i motsetning til hva mange tror) da det gjerne har flere direktevalg i form av knapper (du slipper å gå inn i menyer).

En ting til, bruk ikke penger på filter, legg heller penger i bedre utstyr!

Kan brukt være et alternativ? Foto.no har mye brukt til salgs http://www.foto.no/cgi-bin/bruktmarked/vis...utstyrtypeid=47

Takk for råd! Jeg kommer til å gå for det kameraet som ligger best i hånda :)

Skrevet

7-8 megapiksler er nok til A3-utskrifter nesten helt uten kvalitetstap.

Begge kan gi veldig gode utskrifter helt opp i A2.

Megapikselantallet har altså forsvinnende liten betydning.

Det viktigste er å kjenne på kameraene, for ligger det ikke godt i hånda så blir det mindre brukt.

Skrevet
Det viktigste er å kjenne på kameraene, for ligger det ikke godt i hånda så blir det mindre brukt.

Så absolutt. Men av disse to kamera'ene, så er de likegode rent funksjonsmessig?

Skrevet
Så absolutt. Men av disse to kamera'ene, så er de likegode rent funksjonsmessig?

Ja!

Skrevet
Megapikselantallet har altså forsvinnende liten betydning.

Høyt megapixelantall gir langt bedre mulighet for utsnitt, det er kanskje den største praktiske fordelen det gir

Skrevet

Det er de nok, ja.

Høyt megapixelantall gir langt bedre mulighet for utsnitt, det er kanskje den største praktiske fordelen det gir

Jo, men forskjellen på 10 og 12 er ikke så stor sånn sett. Vi kan begynne å snakke om betydelig forskjell når vi kommer opp i 5DmkII sine 21 eller D3x sine 24.

Skrevet
Jo, men forskjellen på 10 og 12 er ikke så stor sånn sett. Vi kan begynne å snakke om betydelig forskjell når vi kommer opp i 5DmkII sine 21 eller D3x sine 24.

Ja, men kommentaren jeg bemerket var "Megapikselantallet har altså forsvinnende liten betydning" på et generelt grunnlag.

Skrevet (endret)

Ah, jeg mente mellom de to (10 og 12), ikke sånn på generelt grunnlag. Siden jeg kommenterte hvor store utskrifter man kan få med de to.

Endret av Zzyzx
Skrevet

Anbefaler deg å lese på akam.no, det er også et forum der hvor du kan spørre folk som virkelig har peiling. Hvis du bor i Oslo-området råder jeg deg til å gå innom Fotovideo i Møllergata. Der vet de hva de snakker om. SElv er jeg >Nikon-tilhenger. Har lest mange tester, og Nikon kommer stort sett bedre ut i de testene. Jeg har et D300 kamera (profesjonelt). Lykke til!

Skrevet
Anbefaler deg å lese på akam.no, det er også et forum der hvor du kan spørre folk som virkelig har peiling. Hvis du bor i Oslo-området råder jeg deg til å gå innom Fotovideo i Møllergata. Der vet de hva de snakker om. SElv er jeg >Nikon-tilhenger. Har lest mange tester, og Nikon kommer stort sett bedre ut i de testene. Jeg har et D300 kamera (profesjonelt). Lykke til!

Tenkte å ringe de på Fotovideo, antar de kan gi gode råd over tlf også (bor for langt unna til at jeg orker dra til Oslo. Utfra råd jeg har fått både fra fotograf-venner, på KG, og generellt hva jeg leser om produktene, så kommer hovedsaklig avgjørelsen til å ligge i hvordan kameraet føles i hånda.

Skrevet

De to kameraene du vurderer, er såkalt innstegs kamera til dig speilrefleks.

Dvs. de er noe av det rimeligste du får når du ønsker dig speilreflex.

Hvilket du velger vil jeg påstå har ingen betydning overhode for sluttresultatet på bildene du tar.

Det er helt andre ting som avgjør det (les; fotografen)

Velg det kameraet du liker best av disse to.

Begge er veldig gode amatørkamera

Skrevet

Som fersking med et (på den tiden) dyrt kamera (Canon 350D), følte jeg meg litt forpliktet til å lære litt om fotografering generelt. Kjøpte derfor denne boken, som jeg er meget godt fornøyd med. Så da har du et boktips i tillegg, hvis du vil lese deg opp litt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...