Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2010 #1 Skrevet 7. januar 2010 Tenker litt på å ta meg en kjapp tur til London de nærmeste månendene, men er det mye hysteri på flyplassene for øyeblikket? Hørte noe om at det var noen helt ekstreme restriksjoner på håndbagasje en periode, og jeg vet ikke helt om jeg orker styre med inskjekket bagasje. Har kun reiske med rygsekken før, så det er et styr jeg ikke helt har satt meg inn i. Det er ikke Heathrow jeg ender på om det hjelper.
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2010 #2 Skrevet 7. januar 2010 Har opplevd litt både og. En times kø i sikkerhetskontrollen på Stansted, kort kø på Gatwick, og begge deler på Heathrow. Kommer nok mye an på tiden man reiser på. Merket ikke noe spesielt med selve kontrollen, men har hørt de er strengere på antall kolli håndbagasje enn andre steder.
Gjest Gjest Skrevet 8. januar 2010 #3 Skrevet 8. januar 2010 Så det er omtrent som "normalt"? Gikk noen rykter om at reisende til USA og Canada omtrent kun fikk ha laptop og medisiner som håndbagasje, og om de reglene hadde spredd seg tror jeg at jeg hadde tatt båten i stedet. Reiser jevnt over kun med laptop, 2-3 klesskift, og en noen miniflasker sjampoo/balsam/osv så jevnt over glir jeg fort gjennom.
Gjest Gjest Skrevet 8. januar 2010 #4 Skrevet 8. januar 2010 Har reist til både Stansted og Gatwick. Har hatt med innsjekket bagasje og håndbagasje. Aldri opplevd noe styr med det. Det har gått kjapt, ikke noe voldsom styr med håndbagasjen, enkel gjennomlysning, og ekstra gjennomlysning av sko. Sist jeg var der er for 1 mnd siden.
Nilma Skrevet 8. januar 2010 #5 Skrevet 8. januar 2010 Det kan være greit å sjekke nettsiden til den aktuelle flyplassen, de pleier å være flinke til å oppdatere når det er spesielle sikkerhetsregler som gjelder. I perioder har det kun vært lov å ha med ett kolli håndbagasje, dvs. ikke håndveske, laptop e.l. i tillegg til koffert/bag, så det er kanskje lurt å sjekke spesielt.
Gjest Gjest Skrevet 8. januar 2010 #6 Skrevet 8. januar 2010 Så det er omtrent som "normalt"? Gikk noen rykter om at reisende til USA og Canada omtrent kun fikk ha laptop og medisiner som håndbagasje, og om de reglene hadde spredd seg tror jeg at jeg hadde tatt båten i stedet. Reiser jevnt over kun med laptop, 2-3 klesskift, og en noen miniflasker sjampoo/balsam/osv så jevnt over glir jeg fort gjennom. Du kommer fint igjennom med det du beskriver, hvis reisevesken ikke er for diger. Jeg reiste via Heathrow i går, og der er det krise nå med snøvær. Hele terminal 5 var stengt, og vi måtte stå i kø i to timer for å få nye billetter og ble selvfølgelig forsinket. Har fortsatt ikke fått bagasjen, 24 timer etter at vi landet i Oslo. I følge SAS er noe på tur over fjorden, mens noe er igjen på flyplassen..... Så akkurat i går skulle jeg ønske jeg bare hadde håndbagasje ;-)
lilleGrethe Skrevet 9. januar 2010 #7 Skrevet 9. januar 2010 Jeg reiser ofte fra Gatwick (bor i England), og synes ikke det er så mye styr. Men det kan være greit å bare ha ett kolli håndbagasje, det har vært situasjoner der de er påpasselige med det, spesielt hvis flyet er fullt. Jeg foretrekker Gatwick over både Stansted og Heathrow - mye greiere flyplass, og enklere å komme seg derfra. Det går direktetog og rutetog til London Victoria, tar en halv time med Gatwick Express, og litt lenger med Southern. Stansted ligger mye lenger unna London, og tar en time til London Liverpool. Fra Heathrow går det kun Heathrow Express, 22 min til Paddington. Så hvis du har valget mellom Gatwick og Stansted, vil jeg anbefale Gatwick! Norwegian flyr dit.
Gjest Gjest Skrevet 9. januar 2010 #8 Skrevet 9. januar 2010 Jeg foretrekker Gatwick over både Stansted og Heathrow - mye greiere flyplass, og enklere å komme seg derfra. Det går direktetog og rutetog til London Victoria, tar en halv time med Gatwick Express, og litt lenger med Southern. Stansted ligger mye lenger unna London, og tar en time til London Liverpool. Fra Heathrow går det kun Heathrow Express, 22 min til Paddington. Det går også t-bane fra Heathrow til mange steder i London da... men stort sett enig i at Gatwick er enklest, siden jeg også har pleid å bo i Victoria.
lilleGrethe Skrevet 10. januar 2010 #9 Skrevet 10. januar 2010 Det går også t-bane fra Heathrow til mange steder i London da... Joda, men det tar jo laaaaaaaaaaaang tid. Og hvem gidder å drasse på koffert på T-banen? Du risikerer å måtte gå flere trapper i andre enden..
Kjetil E Skrevet 10. januar 2010 #10 Skrevet 10. januar 2010 Det går også t-bane fra Heathrow til mange steder i London da... men stort sett enig i at Gatwick er enklest, siden jeg også har pleid å bo i Victoria. Det går og lokaltog fra Heathrow til Paddington, det heter Heathrow connect.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå