Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjæresten lurer på å flytte inn.

Kan hus eier si noe på dette?

Og kan dem heve leia pga vi er 2? Dem ha allerede hevet den med 250 kr dette året.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om strøm er inkludert kan de kanskje heve den, men ikke noe ut over det.

Skrevet

Hvis du ser på husleieloven, kapittel 7 står det slik jeg tolker det at din samboer har rett til å flytte inn. Eneste grunn til at eier kan nekte er hvis huset da blir "overbefolket" noe jeg ikke tror man kan si om en ekstra person flytter inn?

I kapittel 4 i samme lov står det at selve leien ikke kan settes opp før 1 år etter forrige gang. Om det heves pga strøm vet jeg ingenting på, men om den er inkludert må vel huseier dokumentere at strømforbruket går betydelig opp når din samboer flytter inn.

Jeg vet ikke hvor mye mer strøm en person ekstra bruker jeg?

Skrevet

Strøm og "slitasje" på leiligheten? Noen vil bare ha èn leietaker. Da er dette spesifisert i kontrakten vil jeg tro. Jeg synes ikke det er så rart hvis husleien skulle stige litt... Men det kommer an på forskjellige ting. Hvis ikke eieren har sagt at han bare vil ha èn boende der, så bør den ikke økes noe særlig.

Skrevet
Strøm og "slitasje" på leiligheten? Noen vil bare ha èn leietaker. Da er dette spesifisert i kontrakten vil jeg tro. Jeg synes ikke det er så rart hvis husleien skulle stige litt... Men det kommer an på forskjellige ting. Hvis ikke eieren har sagt at han bare vil ha èn boende der, så bør den ikke økes noe særlig.

Selv om eier av leiligheten skulle ha sagt han bare vil ha en kan han faktisk ikke nekte. Men man ville jo ikke fått det beste forholdet til huseier da ;)

Skrevet
Selv om eier av leiligheten skulle ha sagt han bare vil ha en kan han faktisk ikke nekte. Men man ville jo ikke fått det beste forholdet til huseier da ;)

Så hvis det plutselig flytter inn 10 stykker til på en liten utleieleilighet, så kan ikke utleieren nekte?

Det kan umulig stemme.

Skrevet (endret)
Så hvis det plutselig flytter inn 10 stykker til på en liten utleieleilighet, så kan ikke utleieren nekte?

Det kan umulig stemme.

Selvfølgelig stemmer ikke det. Men hvorfor spør du meg om det?

Endret av Shade
Skrevet

Har huseier spesifisert noe i kontrakten?

Dersom de er imot at det bor flere en en der, bør dette være neo de har tatt med i kontrakten.

Og, dersom de har det, og man likevel "kan" pga regler, så ikke se for deg ett godt forhold dere i mellom....

Skrevet

Det kommer nok an på hva som står i kontrakten. Da jeg bodde på studenthybel var det flere som lot kjærester "flytte" inn. Det var hverken lov eller populært.

Skrevet
Selvfølgelig stemmer ikke det. Men hvorfor spør du meg om det?

Fordi jeg lurer på hvor grensen går. Hvis 1 er ok, hvorfor kan da ikke 2 personer flytte inn? osv. osv.

Skrevet
Fordi jeg lurer på hvor grensen går. Hvis 1 er ok, hvorfor kan da ikke 2 personer flytte inn? osv. osv.

Man kan ikke la en hvilken som helst person flytte inn heller. Men ts kan la kjæresten flytte inn uten at huseieren kan nekte hun det, hun kunne også latt foreldrene, egne barn eller besteforeldrene flytte inn hvis det hadde vært plass til det uten at huseieren kunne sagt noe. Så i teorien kunne hun faktisk latt 10 personer flytte inn hvis det var plass til det, uten at huseieren kunne nektet.

Les linken til husleieloven ;)

Gjest Gjest_mann44_*
Skrevet
Om strøm er inkludert kan de kanskje heve den, men ikke noe ut over det.

Selvfølgelig kan de det. Det er HUN som har kontrakt, og har hun ikke avtale om fremleie i kontrakten kan selvfølgelig ikke andre flytte inn uten eiers samtykke. Strøm har ingenting med dette å gjøre.

Skrevet
Selvfølgelig kan de det. Det er HUN som har kontrakt, og har hun ikke avtale om fremleie i kontrakten kan selvfølgelig ikke andre flytte inn uten eiers samtykke. Strøm har ingenting med dette å gjøre.

Argh! Kan ikke folk i det minste lese lovene det er linket til før de svarer!

Leieren har rett til å ta opp i sin husstand sin ektefelle eller samboer, sine egne eller ektefellens eller samboerens slektninger i rett opp- eller nedstigende linje og fosterbarn.

Huseier kan ikke nekte noen av disse å flytte inn så lenge leiligheten ikke blir overbefolket

Skrevet (endret)
Det kommer nok an på hva som står i kontrakten. Da jeg bodde på studenthybel var det flere som lot kjærester "flytte" inn. Det var hverken lov eller populært.

Men det er stor forskjell på de hyblene som er leid ut som studenthybler, og de som er leid ut av vanlige privatpersoner. Studenthybler kan ha færre rettigheter (hvis det er avtalt, og da vet man det jo), blant annet en større rett til å nekte opptak av feks samboer, men også dette skal være på grunnlag av utleieenhetens formål eller utforming.

I det sistnevnte tilfellet - privat utleie, kan faktisk ikke huseier nekte noen i nær slekt å flytte inn, men samboer + bestemor og mamma vil på en 10 kvm hybel kunne karakteriseres som overbefolket, som i følge husleieloven er en av få grunner til å nekte innflytting. Så samboer kan altså flytte inn. Det er også slik at en utleiekontrakt ikke har mulighet til å gi leietaker færre rettigheter enn husleieloven, derfor kan heller ikke en leiekontrakt nekte en samboer å flytte inn. Eller en mamma for den saks skyld.

Det jeg tror det i bunn og grunn vil falle på er at TS må selv bestemme om hun vil ha et godt eller dårlig forhold til utleier (hvis utleier nekter innflytting). Angående resten av dine bekymringer kan du jo først lese deg opp på Husleieloven, og deretter få i gang kommunikasjon med huseier :) Lykke til.

Alt kan som tidligere poengtert finnes HER.

Endret av gullhjerte
Skrevet

Det heter huseier og hybelleilighet. Orddeling ftw.

Skrevet

Det kommer jo også an på hva som står i selve kontakten.

Man kan godt avtale begrensninger utover husleieloven.

Har leietaker skrevet under på at leiligheten leies ut til en person - er det kontraktsbrudd - og grunnlag for oppsigelse om vedkommende lar noen flytte inn.

Skrevet

Som en annen nevnte så kan ikke huseier tilføye ting i kontrakten som er mindre gunstig for leietaker enn husleieloven. Så selv om huseier skriver i kontrakten at det bare skal bo en der kan leietaker se bort ifra det når det gjelder nær familie og kjæreste/samboer, så lenge det er plass til fler i leiligheten (hvis leietaker har lyst på et virkelig dårlig forhold til utleier da..)

Skrevet

Hvordan defineres "plass til"? Er det et fast antall kvm pr hode - eller er det gjenstand for skjønn?

Hvem av oss har rett? Jeg som huseier som mener leiligheten er for liten, eller leietaker som mener at det ikke er noe problem å bo 2-3 stykker i en liten hybel med sovealkove?

Skrevet
Hvordan defineres "plass til"? Er det et fast antall kvm pr hode - eller er det gjenstand for skjønn?

Hvem av oss har rett? Jeg som huseier som mener leiligheten er for liten, eller leietaker som mener at det ikke er noe problem å bo 2-3 stykker i en liten hybel med sovealkove?

Sannelig om jeg vet

Godkjenning kan bare nektes dersom vedkommende persons forhold gir saklig grunn til det eller husrommet klart blir overbefolket.

Men nøyaktig hvor grensen for "klart overbefolket" går vet jeg ikke ;)

Skrevet

Det kan umulig være slik at huseier ikke kan bestemme dette.

Jeg ser det som helt tabu at jeg leier ut f.eks. kjelleren min, og så kan jeg ikke hindre hvem som helst andre i å flytte inn der. Uansett antall så ønsker man selvsagt å bestemme HVEM man vil ha i huset. Og det er stor forskjell på å leige ut til en, og så bor det plutselig en annen der også.

Nei, dette må det da være en lov for, i huseiers favør, vel??

For en ubehagelig tanke forresten. Glad jeg ikke leier ut!

Nå er jo de fleste greie folk da, men jammen kan man få inn noe man slett ikke vil ha der. Det kan da ikke være mulig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...