Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som de fleste andre tok jeg opp studielån da jeg studerte, men (også som så mange andre) ble jeg arbeidsledig etterpå. Da var det ingen (ikke Aetat, som det het da, eller sosialkontor, som jeg også måtte ty til) som fortalte meg at jeg kunne si fra til Lånekassen og da utsette nedbetalingen av lånet. Jeg betalte altså ikke på lånet med det resultatet at det for noen år siden havnet hos Statens Innkrevningssentral. Jeg blir nå trukket 2700/mnd på lønnen, noe jeg synes er helt greit slik situasjonen er.

Men nå har jeg lyst å kjøpe leilighet og det kan jeg ikke gjøre når jeg har betalingsanmerking på den måten. Da begynner jeg å tenke i alternative baner og det er her jeg trenger deres mening. Jeg lurer på om det kan være lurt å få seg et lån i en bank på en sum rett over (runde til nærmeste 1000) den summen jeg skylder og så betale det ned med minst 3000 i mnd. Det vil ikke gi noe forskjell på levestandard, men jeg kan kanskje få kjøpt en leilighet før om 6-7 år som er perspektivet jeg har nå. Vil i det hele tatt en bank gi meg en sånn type lån? (Har orden på økonomien ellers, ingen inkasso eller slikt og har fått de depositumlån jeg har søkt på, men dette er jo en større sum.)

"Hinesight is in 20/20-vision"

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen??

Skrevet

Jeg ville snakket med en rådgiver i banken din. Fordelen med statens innkrevningsentral er at de ikke tar høyere renter, og renter på studielån er jo det mest gunstige.

Det er faktisk muligheter for at du kan få boliglån selv om du har betalingsanmerkning, fordu du har det som direktetrekk i lønn.

Hvis de sier nei til boliglån kan du høre om å få lån til å utbetale betalingsanmerkningen.

Muligheten er at du også kan kontakte SI, og frivillig forhøyne kravet til 3000 pr mnd, som kanskje ville vært den lureste løsningen for deg.

Evt har du muligheten til å ha fasttrekket på samme sum, og betale inn det du har ekstra hver mnd selv.

Skrevet (endret)

Ta kontakt med Lånekassen/SI. Hvis du betaler inn den andelen av lånet som er misligholdt kan resten tilbakeføres til Lånekassa, og da vil du få mulighet til å ta opp boliglån på vanlige vilkår.

Endret av Glør

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...