Gjest fortvilet pappa Skrevet 7. januar 2010 #1 Skrevet 7. januar 2010 Hei. Jeg har i dag forsøkt å ringe Nav for å få noen svar ang barnebidrag, men det er helt umulig. Jeg er en ansvarsbevisst far som helt klart tar godt vare på mine 3 barn. Min x vil ikke la meg ha mer samvær enn "vanlig" men jeg forsøker å stille opp på ekstra treninger og gjøre det jeg kan for å få et godt forhold til ungene mine. Det jeg imidlertid sliter med er følgende: jeg betaler 8 000,- i bidrag pr mnd til henne. i tillegg er det jeg som må holde de med alt av ustyr når de er hos meg, samt at jeg må klippe de, kjøpe sykler etc. Hun nekter å sende med så mye som en truse. Jeg har alt av utstyr til ungene mine, både slalom, langrenn, yttertøy etc etc. og dette er dyrt for meg da jeg i tillegg betaler henne mange tusen i mnd og ikke har fradrag for noe. jeg ringte Nav og vi har i tillegg vært hos familievern kontoret. *tja sier de. Jeg orker ikke svar av den typen at jeg må ta ansvar, for det gjør jeg! Jeg bare lurer på om det noe steder er fastsatt at hun faktisk må stilles noe krav til også. jeg har blandt annet spurt om hun noen ganger kan levere eller hente barna, men nei, det er mitt ansvar. Det må da kunne gå begge veier? Eller? Har pappaer virkelig ingenting de skulle ha sagt.
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2010 #2 Skrevet 7. januar 2010 Hei. Jeg har i dag forsøkt å ringe Nav for å få noen svar ang barnebidrag, men det er helt umulig. Jeg er en ansvarsbevisst far som helt klart tar godt vare på mine 3 barn. Min x vil ikke la meg ha mer samvær enn "vanlig" men jeg forsøker å stille opp på ekstra treninger og gjøre det jeg kan for å få et godt forhold til ungene mine. Det jeg imidlertid sliter med er følgende: jeg betaler 8 000,- i bidrag pr mnd til henne. i tillegg er det jeg som må holde de med alt av ustyr når de er hos meg, samt at jeg må klippe de, kjøpe sykler etc. Hun nekter å sende med så mye som en truse. Jeg har alt av utstyr til ungene mine, både slalom, langrenn, yttertøy etc etc. og dette er dyrt for meg da jeg i tillegg betaler henne mange tusen i mnd og ikke har fradrag for noe. jeg ringte Nav og vi har i tillegg vært hos familievern kontoret. *tja sier de. Jeg orker ikke svar av den typen at jeg må ta ansvar, for det gjør jeg! Jeg bare lurer på om det noe steder er fastsatt at hun faktisk må stilles noe krav til også. jeg har blandt annet spurt om hun noen ganger kan levere eller hente barna, men nei, det er mitt ansvar. Det må da kunne gå begge veier? Eller? Har pappaer virkelig ingenting de skulle ha sagt. unnskyld,men hun har voldsom makt over deg. Var du en tøffel i forholdet også? vet ike om dere har bestemt bidraget dere mellom, eller om det er nav. Bidrget skal dekke det ungene trenger. Du kan be nav beregne bidrget,så får du sette en stopper for xtyraniet ditt.
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2010 #3 Skrevet 7. januar 2010 Hva skjer? Jeg synest det dukker opp tråd etter tråd her på forumet i stil med denne, hvor kvinner blir fremstillt som forferdelig vanskelige. Dere menn som får barn med slike egoistiske kvinner, hva tenkte dere på? Så dere ikke tegnene i begynnelsen av forholdet? TS: Hvorfor MÅ du klippe barna, hvorfor MÅ du kjøpe sykler og annet fritidsutstyr? Er dette noe din eks tvinger deg til? Hilsen kvinne som aldri i verden kunne ha forpestet livet til andre mennesker på denne måten.
Lemming Skrevet 7. januar 2010 #4 Skrevet 7. januar 2010 Jeg forstår det slik at far betaler bidrag, og da er det MORS ansvar å stå for alt ungene trenger. Det er det bidraget går til, er det ikke? Jeg mottar bidrag fra barnefar, og står selv for alle innkjøp til ALT av utstyr ungen trenger. Men om jeg skulle være i økonimisk knipe kunne jeg kanskje spurt om spleiselag, men i utgangspunktet mener jeg at bidraget hans er det han skal betale - og ikke mer. Kan godt hende reglene sier noe annet, men det er iallefall slik jeg praktiserer det. Hmm, henting og bringing. Det er iallefall slik at begge foreldrene SKAL spleise dersom samværet innebærer reising, så jeg går ut i fra at henting/bringing også SKAL deles på. Noen som vet reglene rundt slike ting? FarTil2, hvor er du?
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2010 #5 Skrevet 7. januar 2010 .. Noen som vet reglene rundt slike ting? FarTil2, hvor er du?
julia2 Skrevet 7. januar 2010 #6 Skrevet 7. januar 2010 Dessverre finnes det slike damer...og dessverre finnes det slike menn. Men til deg TS: du bør ikke kjøpe noenting utover bidraget du betaler. Bidraget SKAL dekke alt ungene trenger.
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2010 #7 Skrevet 7. januar 2010 Dessverre finnes det slike damer...og dessverre finnes det slike menn. Men til deg TS: du bør ikke kjøpe noenting utover bidraget du betaler. Bidraget SKAL dekke alt ungene trenger.Bidraget dekker alt utstyr som altså blir hos moren. Skal faren gå på ski med barna eller sykle f.eks. må han kjøpe utstyr til å ha hos seg, da moren åpenbart ikke vil dele på det hun har kjøpt (for bidraget).
Gjest Fortvilet pappa igjen Skrevet 7. januar 2010 #8 Skrevet 7. januar 2010 Takk for seriøse svar. Nei jeg ser ikke på meg selv som en tøffel, men jeg har vel vært litt dumsnill i forhold til at hun har sagt at sånn er det.. også har vi gjort det sånn. Har tenkt at det er best for barna. Men nå har jeg satt ned foten, men hun nekter å sende med ting, og nekter å kjøpe ting, hun klipper ikke barna. Hvor lenge skal jeg se på at de ser sjuskete ut.. ? Nav sier selv at regelverket er ullent, og da får det dessverre ingen konsekvenser. Det er mange flotte mammaer der ute, og jeg kjenner selv flere som pakker bager til barna og vil at de skal ha det fint, og de tar og gir! Så dette gjelder dessverre bare min x. Jeg er skikkelig fortvilet, men får ingen støtte verken hos familievern kontoret eller nav.
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2010 #9 Skrevet 7. januar 2010 Det er ikke bare du som har det slik. Vet om flere som får levert barn i hullete, slitte klær, og bare det de står og går i. Selv om barna har helt og ordentlig tøy hos mor. Når mor mottar så mye penger som hun gjør, og enkelte er så glade for å kunne gjøre situasjonen verre for far, så må vi få en enkel regel på en minstestandard for hva bidragsmottaker må sende med. I hvertfall hverdagstøy, regntøy, og basisskotøy. Ski og sykkel og anne utstyr kan ikke far forlange at mor kjøper, det er opptil hver av foreldrene å bestemme om de vil og kan prioritere det. (Far/mor/bidragsyter/bidragsmottaker tilfeldig brukt for enkelthets skyld).
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2010 #10 Skrevet 7. januar 2010 "Hun vil ikke la deg få mer samvær"? Snakk med en advokat om det. Det er faktisk ikke hun som bestemmer akkurat dette. Om du kan skilte med å bo nære skolen/barnehage, i mors nabolag, men plass nok og fast jobb. Så skal det noe til å ikke få MINST en 40/60 deling av samværet. Men det fordrer jo at du skaffer deg baller og slutter å innbilde deg at dama kan tvinge deg.
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2010 #11 Skrevet 7. januar 2010 "Hun vil ikke la deg få mer samvær"? Snakk med en advokat om det. Det er faktisk ikke hun som bestemmer akkurat dette. Om du kan skilte med å bo nære skolen/barnehage, i mors nabolag, men plass nok og fast jobb. Så skal det noe til å ikke få MINST en 40/60 deling av samværet. Men det fordrer jo at du skaffer deg baller og slutter å innbilde deg at dama kan tvinge deg. ENIG MED SISTE TALER!!
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2010 #13 Skrevet 7. januar 2010 Om du kan skilte med å bo nære skolen/barnehage, i mors nabolag, men plass nok og fast jobb. Så skal det noe til å ikke få MINST en 40/60 deling av samværet. Er det noen som vet hvorfor det er slik, at pappaer må ha fast jobb for å få mer samvær, men mor kan være arbeidsledig og sitte med hele omsorgen?
Miss Puddel Skrevet 7. januar 2010 #14 Skrevet 7. januar 2010 Er det noen som vet hvorfor det er slik, at pappaer må ha fast jobb for å få mer samvær, men mor kan være arbeidsledig og sitte med hele omsorgen? tradisjon tror jeg, dessverre...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå