Gå til innhold

Sulten nesten hele tiden

Anbefalte innlegg

Skrevet

Meldte meg inn i vektklubb.no da jeg skal ned 10 kg. Er lite aktiv, men har planer om å beygnne å trene også. Må ta en ting av gangen... :P

Fikk ihvertfall et kaloriinntak på 1300 kalorier pr dag, noe jeg da har spist denne uken her. Spiser bra mat, grove knekkebrød med godt med pålegg (rent kjøttpålegg og grønnsaker) til frokost og kvelds, salat med forskjellige ting til lunch, fisk med grønnsaker og diverse til middag, og frukt, yoghurt etc til mellommåltid. Har spist ganske store porsjoner før, og mye mer enn jeg spiser nå, og sliter med at jeg er veldig sulten hele tiden.

Kan det være at akkurat den kalorimengden er for lite for meg, enda jeg ikke er i særlig aktivitet? Er ikke veldig overvektig, har en BMI på 27, men har allikevel gått ned 2 kg siden mandag. Er dette litt vel mye på så kort tid? Jeg har ikke dårlig tid, så vurderer å gå opp litt i kalorier. Jeg må jo det uansett når jeg skal trene, men jeg blir jo skrubbsulten av å trene også... :P

Noen som har noen gode tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Generelt sett synes jeg 1300 kalorier er lite, men hvis du skal ned i vekt og ikke er noe særlig i aktivitet så finnes det jo grenser for hva man skal ha i seg. Ville prøvd litt til før jeg eventuelt økte til 1500.

Når begynte du med dette? Hvis du er vant til store porsjoner kan det ta en stund for kroppen å omstille seg i forhold til sultfølelse. Magen føler seg ofte sulten før du egentlig er 'tom' for energi.

Angående de to kiloene du har gått ned på tre dager er det ikke en reell vektnedgang. Tviler på du har hatt et kaloriunderskudd på 14.000 kalorier på disse dagene! Kroppens vekt varierer i forhold til tid på døgnet og vanninnhold.

Jeg ville fulgt opplegget du har begynt på et par uker (sjelden bra å bytte opplegg for ofte), så justert det i forhold til sult/vektnedgang/energi/planer om trening.

Du burde uansett øke aktivitetsnivået. :)

Skrevet

Takk for svar!

Har ikke holdt på så lenge nei, bare siden mandag... :fnise: Så håper jo at det vil gå bedre etterhvert, men er jo ikke noe behagelig å gå rundt så sulten nå heller... :sukk: Føler liksom ikke at jeg får ork til noenting, og er nok litt derfor jeg ikke har kommet meg ordentlig i gang med treningen heller.

Hvo lang tid tar det før magen "omstiller" seg? Jeg har jo aldri spist gigantiske porsjoner, men helt klart mer enn det jeg spiser nå. I tillegg til at jeg spiste mye snacks og godteri. Spiste fort noen tusen kalorier iløpet av en helg bare i godteri.

Hehe nei regner med at de to kiloene er en del vann og slikt, men synes nå det hørtes mye ut på 4 dager alikevel... Veier på morgenen. Skal egentlig bare veie en gang i uka, men måtte bare...

Er bare litt redd for at hvis jeg går rundt å er kjempesulten hele tiden at jeg kommer til å miste motivasjonen...

Skrevet

Hvor mange kcal spiste du før du begynte på denne dietten da?

Skrevet
Hvor mange kcal spiste du før du begynte på denne dietten da?

Aner ikke! Har aldri tellt noe særlig kalorier. Men ihvertfall en god del mer enn det jeg spiser nå. Og så ble det godteri eller snacks nesten hver dag, i tillegg til ekstra i helgene. Så kan kanskje hende jeg lå på det 3-dobbelte? Ren gjetting fra min side.

Jeg er jo ikke veldig overvektig, ligger som sagt på 27 i BMI. Og jeg spiste jo mye snacks (iløpet av en helg kunne jeg fint få inn en 200g sjokolade, en halv pose potetgull, en pose smågodt + god mat), og var jo ikke sånn at jeg gikk opp kjempefort på dette, er jo noe som har kommet over lang tid, men de siste kiloene som jeg merket mest kom liksom etter at jeg begynte med såpass mye godteri på sensommeren en gang. Gikk vel kanskje opp 5 kilo det siste halvåret. Til å ha disse vanene, er det mye eller lite å gå opp på et halvt år? Kan jo hende jeg har en grei forbrenning, og at jeg derfor trenger litt mer mat...

Skrevet

Tror jeg hadde kuttet matinntaket litt mer gradvis om jeg var deg. Legg deg feks på 1800 kcal(hvis du spiste mer enn dette før) en stund før du minker enda mer, så blir ikke det en så stor forandring for kroppen din.

Skrevet
Tror jeg hadde kuttet matinntaket litt mer gradvis om jeg var deg. Legg deg feks på 1800 kcal(hvis du spiste mer enn dette før) en stund før du minker enda mer, så blir ikke det en så stor forandring for kroppen din.

Enig her!! :enig:

Mye bedre om du tar det rolig, lar magen og kroppen gradvis venne seg til ett mindre inntak. Å hoppe fra feks. 2500 kalorier eller mer til 1300 vil selvsagt gjøre deg ekstremt sulten og da har det lett for å føre til at du sprekker, overspiser og dropper det hele.

Skrevet

Det kan ofte være enklere å trene litt mer for å få lov til å spise litt mer :P

Synes også 1300kcal hørtes vel lite ut sånn i starten. Når du er sulten, så kan det hjelpe å drikke vann, så får du ihvertfall fylt magen med noe.

Å ha en sukkerfri tyggis eller pastill på lur, kan også hjelpe når suget kommer, men jeg ville nok ihvertfall spist 1500kcal i begynnelsen, og når det stopper opp kan du enten minske kcal eller trene litt mer.

Gjest Gjest_Lille_*
Skrevet

bytt til lavkarbo, det holder sulten i sjakk:)

Skrevet

Dette høres fornuftig ut. Trikset er å kutte så gradvis at kroppen ikke merker det. :)

Gjest Gjest_jomfrua_*
Skrevet
Meldte meg inn i vektklubb.no da jeg skal ned 10 kg. Er lite aktiv, men har planer om å beygnne å trene også. Må ta en ting av gangen... :P

Fikk ihvertfall et kaloriinntak på 1300 kalorier pr dag, noe jeg da har spist denne uken her. Spiser bra mat, grove knekkebrød med godt med pålegg (rent kjøttpålegg og grønnsaker) til frokost og kvelds, salat med forskjellige ting til lunch, fisk med grønnsaker og diverse til middag, og frukt, yoghurt etc til mellommåltid. Har spist ganske store porsjoner før, og mye mer enn jeg spiser nå, og sliter med at jeg er veldig sulten hele tiden.

Kan det være at akkurat den kalorimengden er for lite for meg, enda jeg ikke er i særlig aktivitet? Er ikke veldig overvektig, har en BMI på 27, men har allikevel gått ned 2 kg siden mandag. Er dette litt vel mye på så kort tid? Jeg har ikke dårlig tid, så vurderer å gå opp litt i kalorier. Jeg må jo det uansett når jeg skal trene, men jeg blir jo skrubbsulten av å trene også... :P

Noen som har noen gode tips?

Det går veldig bra og ligge på 1300 kalorier om dagen. Kanskje er det litt tungt i starten - men blir du ikke litt motivert av å kjenne sulten og vite at du er på vei - at du gjør noe? Husk det er forbigående.......vær veldig bevisst på hva du bruker dine kalorier på. Jo mer fornuftig du er der - jo mer kan du spise. Og ikke minst - nå er jeg veldig direkte - du har ingen grunn til ikke å trene. Ta ett løft i nakken din og bare start.

Ha fokus på målet ditt - ikke hva du føler og tenker. Det er ett godt råd.

Det å gå på vekta daglig er bare tull - det vil demotivere deg - du vil miste fokuset på å gå ned fordi vekten din vil gå opp og ned og du vil følelsesmessig kjøre berg og dalbane.

Nei, få på deg treningsutstyr - du har ingen grunn til å la det være og vær fokusert på ditt mål.

Skrevet

Hvis du ikke er veldig overvektig, er 1300 kalorier et veldig kaloriunderskudd! Jeg er selv 162 cm og veier kanskje 57 kg, og med moderat trening fikk jeg beregnet at jeg trengte ca 2400 kcal om dagen for å fungere normalt (ikke slanking). Dvs at jeg hadde visnet på 1300, og jeg er en liten jente.

Det er lett å få oppheng i mat og kalorier, og det er veldig begrensende psykisk. Jeg tror du vil gå ned bare ved å spise fornuftig, droppe godteri og trene styrke to-tre ganger i uka, pluss noen gåturer, dersom du ikke er mer enn litt overvektig. Bare gi det tid! Ideell, sunn vektnedgang regnes jo ofte å være ca 0,5 kg i uka.

Styrke er bra for vekttap fordi du også brenner kalorier lenge etter treningsøkten idet muskulaturen skal restituere seg selv.

Skrevet
Dette høres fornuftig ut. Trikset er å kutte så gradvis at kroppen ikke merker det. :)

:enig:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...