Gå til innhold

Garntjukkelse

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Heidi_*
Skrevet

Hei!

Eg berre lurer... Viss ein tek to trådar garn tjukkelse 2,5 og strikkar det på pinne 5...er det det samme som å strikke med èin tråd garn tjukkelse 5 på pinne 5?

Hehe, håper de skjønar spørsmålet mitt.. :P Berre lurer, sånn med tanke på tøfle/sokkestrikking.. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hei!

Eg berre lurer... Viss ein tek to trådar garn tjukkelse 2,5 og strikkar det på pinne 5...er det det samme som å strikke med èin tråd garn tjukkelse 5 på pinne 5?

Hehe, håper de skjønar spørsmålet mitt.. :P Berre lurer, sånn med tanke på tøfle/sokkestrikking.. :)

Om det er helt det samme er jeg ikke sikker på, men at det går fint, det tror jeg det gjør :) I utgangspunktet er jo garntykkelsene veiledende i forhold til oppskrifter, og hvis man har litt tynnere garn enn anbefalt kan man bruke litt flere masker og vice versa. Men noe utover det er jeg ikke sikker på. Tror du skal berges fint :) Skal det toves (tenkte på det når du sa tøffel) ?

Skrevet

Om det er èn ting jeg har lært med disse årene jeg har strikket er at man ikke vet fo rsikkert før man tester det! Veiledende pinnestørrelser er kun veiledende. Jeg bruker stort sett mindre pinner enn anbefalt fordi jeg strikker litt slapt og synes plaggene ser bedre ut og holder seg bedre når man har litt stramme masker.

Hvordan du strikker har alt å si for resultatet og det er stor sannsynlighet for at du strikker med annen tensjon når du varierer mellom tynnere og tykkere garn.

Dessuten er det ofte slik når man strikker med dobbelt garn at når man velger pinner, så blir ofte den dobbelte pinnestørrelsen for stor. En tommelfingerregel er å gange opp pinnestørrelsen du ville brukt på èn tråd og trekke fra 0,5-1. Så hvis du ville brukt 2,5 mm på èn tråd, så er kanskje pinner 4-4,5 mm det som gir det peneste resultatet med dobbelt garn. Og en pinneforskjell på 0,5-1 mm kan har stor betydning for størrelsen på det du strikkker!

Så jeg anbefaler det å strikke en prøvelapp. Legg opp noen masker på de pinnene du hadde tenkt deg å se om strikkefastheten og utseende er slik du hadde tenkt deg.

Gjest TS - Heidi
Skrevet

Tusen takk for kjappe og fine svar :)

Eg tenker at når ting skal tovast (t.d. tøfler ja), så har det kanskje ikkje så mykje å seie om fastheten stemmer 100%?

Men eg veit ikkje om eg tør å prøve ut på eit litt finare plagg enn sokkar og tøfler..det er mest det at å strikke på tjukke pinnar går fort, men så har eg mykje tynt garn, hehe :)

Men tusen takk for tipset om å gange opp og trekke ifrå! Det skal eg prøve! :)

Gjest Sativa
Skrevet

Enig i det som bli svart her, men husk at jo løsere noe er strikket, jo mer tover det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...