Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Aminata
Skrevet

Hei!

Jeg og kjæresten snakker om å flytte sammen, og da ønsker han å flytte inn i min leiebolig.

Jeg betaler 6000 kr i mnd, +strøm og tv. Leiligheten er rundt 65 kvm. I kontrakten står det at husleien ikke kan økes før det har gått ett år, samtidig står det at fremleie ikke er lovlig.

I følge leieboerforeningen (link nederst) teller ikke samboer som fremleie, og han går dermed ikke inn under den kategorien.

Huseier sa derimot i starten av leieforholdet at om det flytter andre inn i leiligheten ønsker han å øke leien, og at han da ønsker å skrive ny kontrakt.

Men har han i da i følge min kontrakt rett til å kreve dette? Teller dette som en muntlig avtale, og at den dermed overskriver kontrakten?

Leiekontrakten er gyldig frem til august 2010.

http://www.lbf.no/artikler/default.asp?CKey=7927

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Husleieloven gir deg rett til å ta opp samboer i husstanden. Denne loven er ufravikelig, og en muntlig avtale kan ikke sette til side loven. Huseier kan med andre ord ikke kreve ny kontrakt med høyere leie på grunnlag av at samboer flytter inn.

(Dette lukter det bråk av... Men du har loven på din side.)

Skrevet
Huseier sa derimot i starten av leieforholdet at om det flytter andre inn i leiligheten ønsker han å øke leien, og at han da ønsker å skrive ny kontrakt.

Gikk du med på det? Isåfall er det umoralsk av deg å endre syn nå.

Skrevet
Hei!

Jeg og kjæresten snakker om å flytte sammen, og da ønsker han å flytte inn i min leiebolig.

Jeg betaler 6000 kr i mnd, +strøm og tv. Leiligheten er rundt 65 kvm. I kontrakten står det at husleien ikke kan økes før det har gått ett år, samtidig står det at fremleie ikke er lovlig.

I følge leieboerforeningen (link nederst) teller ikke samboer som fremleie, og han går dermed ikke inn under den kategorien.

Men har han i da i følge min kontrakt rett til å kreve dette? Teller dette som en muntlig avtale, og at den dermed overskriver kontrakten?

Leiekontrakten er gyldig frem til august 2010.

http://www.lbf.no/artikler/default.asp?CKey=7927

Huseier kan ønske så mye han vil. Han kan ike kreve ny kontrakt på grunnlag av dette. Det han derimot kan kreve er at dere begge skriver under på at dere er ansvarlig for husleien kommer inn. Han kan ikke kreve økt husleie pga han flytter inn, og dessuten er det begrenset hva en huseier kan øke leien

Gjest Aminata
Skrevet

Jeg har ikke tenkt å lage bråk av dette. Men vi er ikke intr i å måtte betale i dyre dommer for leiligheten, og om huseieren prøver å heve leia for mye så ønsker jeg å ha noe i bakhånd. Han sa aldri hvor mye han ønsket å sette opp leia, og det gjør oss naturligvis litt skeptiske. Hvis han setter den opp flere tusen er det ikke aktuelt å bo her lengre.

Skrevet
Jeg har ikke tenkt å lage bråk av dette. Men vi er ikke intr i å måtte betale i dyre dommer for leiligheten, og om huseieren prøver å heve leia for mye så ønsker jeg å ha noe i bakhånd. Han sa aldri hvor mye han ønsket å sette opp leia, og det gjør oss naturligvis litt skeptiske. Hvis han setter den opp flere tusen er det ikke aktuelt å bo her lengre.

Hei,

han kan ikke kreve dette, husleia kan han kun øke når kontrakten deres har gått ut. :)

Skrevet

Har leid ein leilighet der dette var spesifisert i kontrakten. Ved per person som flytter inn auker leiga med 200 kr i mnd. for økte utgifter(hovedsakleg straum/varmt vatn).

Gjest Aminata
Skrevet
Har leid ein leilighet der dette var spesifisert i kontrakten. Ved per person som flytter inn auker leiga med 200 kr i mnd. for økte utgifter(hovedsakleg straum/varmt vatn).

Han har ikke spesifisert noe om dette i kontrakten. Har snakket med han, og han han sagt hvor mye han ønsker pr mnd om kjæresten flytter inn. Nå skal vi tenke litt på det, så får vi se hva vi kommer frem til!

Skrevet
Gikk du med på det? Isåfall er det umoralsk av deg å endre syn nå.

Slik jeg ser det er det ikke umoralsk å forandre syn som er etter norsk lov. Derimot er det umoralsk av utleier å komme med muntlig krav som er lovstridende og som ikke er skrevet i en skriftlig kontrakt. Lovverket står øverst, deretter skriftlige kontrakter, og til slutt muntlige avtaler. Grunnen til at en skriftlig kontrakt står sterkere er at denne kan tilbakeføres og etterprøves, til forskjell fra en muntlig avtale.

Trådstarter har full mulighet til å ta inn partner som samboer, uten at dette skal føre til økning i husleie. Videre kan ikke husleie økes grunnet en ny person i bostanden, husleie kan økes på grunnlag av indekspris og huseiers utgifter, samt leiemarkedets pris generelt i området, og ikke ene og alene på grunnlag av beboer/beboeres betalingsevne. En økning kan skje hvert år, med ett års mellomrom, og skal varsles minimum en måned før økning av husleie.

Skrevet

Dette kan kun økes en gang i året, med ett års mellomrom. Derfor er det lurt å ha eget strømabonnement som en betaler selv, og når det gjelder kommunale avgifter som vann og renovasjon skal dette betales etter forbruk. Dermed kan en ved en økning av husleie (og ellers) kreve vannmåler og strømmåler installert i leid bolig dersom dette ikke er installert fra før. Dette er et huseier problem, og skal bekostes av huseier.

Skrevet
Huseier kan ønske så mye han vil. Han kan ike kreve ny kontrakt på grunnlag av dette. Det han derimot kan kreve er at dere begge skriver under på at dere er ansvarlig for husleien kommer inn. Han kan ikke kreve økt husleie pga han flytter inn, og dessuten er det begrenset hva en huseier kan øke leien

Huseier kan kreve å få signering på kontrakt når denne utløper. Altså kan ikke huseier kreve at ny samboer undertegner for sikkerhet i betaling av husleie. Noe slikt er endring i gjeldende kontrakt, og kan først kreves ved utløp av tidsbegrenset kontrakt. Dette forutsetter at trådstarter har signert kontrakt og dermed garantert betaling av husleie ved sin underskrift.

Videre er det en fordel for huseier å forholde seg til en person hva depositum angår. Huseier kan ikke kreve at depositum som er betalt av trådstarter skal dekke kostnader påført av samboer dersom samboer ikke er nedfelt i depositumet, noe som vil være et problem dersom huseier krever at samboer undertegner nåværende kontrakt uten endring av depositum. Dermed er det bare å vente til nåværende kontrakt løper ut før en tegner ny kontrakt som tar hensyn til endringene. Trådstarter er ikke pliktet til å informere om samboers bosted i leid bolig i utgangspunktet, da signering av kontrakt gav trådstarter bruksrett av eiendommen.

Gjest Aminata
Skrevet
Huseier kan kreve å få signering på kontrakt når denne utløper. Altså kan ikke huseier kreve at ny samboer undertegner for sikkerhet i betaling av husleie. Noe slikt er endring i gjeldende kontrakt, og kan først kreves ved utløp av tidsbegrenset kontrakt. Dette forutsetter at trådstarter har signert kontrakt og dermed garantert betaling av husleie ved sin underskrift.

Videre er det en fordel for huseier å forholde seg til en person hva depositum angår. Huseier kan ikke kreve at depositum som er betalt av trådstarter skal dekke kostnader påført av samboer dersom samboer ikke er nedfelt i depositumet, noe som vil være et problem dersom huseier krever at samboer undertegner nåværende kontrakt uten endring av depositum. Dermed er det bare å vente til nåværende kontrakt løper ut før en tegner ny kontrakt som tar hensyn til endringene. Trådstarter er ikke pliktet til å informere om samboers bosted i leid bolig i utgangspunktet, da signering av kontrakt gav trådstarter bruksrett av eiendommen.

Tusen takk for informerende svar! =) Vi har godtatt leie-økningen på 1000 kr, vi ønsket som sagt ikke å skape problemer, men jeg følte vi trengte å ha noe i bakhånd om han skulle sette opp leia høyere enn vi kunne betale!

Men nå er uansett dette "problemet" ute av verden, og Aminata har fått seg ny samboer! =) Takker for svar!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...