Gå til innhold

Hvem sitt navn står først?


Gjest Gjest_Bjørg_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Bjørg_*

Lurer litt på det i forhold til når vi skriver på invitasjonene om mitt navn skal stå først eller min forlovendes navn..eller om det ikke er noen regler for det kanskje?

Og dersom man skal invitere feks. et ektepar til bryllupet, skal hans eller hennes navn først?

Sikkert teit spørsmål,men føler det er så mange uskrevne regler jeg ikke vet noe om.. :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mitt står først, var mest naturlig også i måten man sa de på.

Feks synes jeg

Anders og Stine høres bedre ut enn Stine og Anders

men samtidig høres det bedre ut å si

Christine og Øyvind, enn Øyvind og Christine...jeg vet ikke :ler:

Dere får ta det som dere synes høres mest riktig ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den dere har forbindelsen med skrives vel først? Jeg vil heller skrive onkel før kona hans.

Nei. Du kan selvfølgelig gjøre akkurat som du vil, men det er feil. Kvinnens navn skal alltid være først. Uten unntak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke mest tradisjon fra gammelt av å bruke mannens navn først? Siden Per Nordmenn og Kari Olsen etterpå kan kalles Per og Kari Nordmann?

Tror jeg ville skrevet hans navn først uten å tenke over det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fra gammelt av så skriver man alltid damenes navn først, som gjest skriver over her.

Dette gjelder forsåvidt også i invitasjoner. Man skal skrive "Til Trine og Petter", selv om man egentlig kjenner Petter best, eller tilogmed ikke kjenner Trine i det hele tatt, (hvis man da velger å invitere en helt ukjent til sitt bryllup...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feks synes jeg

Anders og Stine høres bedre ut enn Stine og Anders

men samtidig høres det bedre ut å si

Christine og Øyvind, enn Øyvind og Christine...jeg vet ikke :ler:

Her er jeg helt uenig med deg, synes det motsatte høres lettest ut å si ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shivas

Hvis man i det hele tatt har et ønske om å gjøre det korrekt og etter veletablert kotyme, skriver man damens navn først, uansett hva som "lyder best" Basta!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man i det hele tatt har et ønske om å gjøre det korrekt og etter veletablert kotyme, skriver man damens navn først, uansett hva som "lyder best" Basta!

Signerer denne. Damene skal alltid stå først, både i invitasjoner og på gratulasjonskort osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man i det hele tatt har et ønske om å gjøre det korrekt og etter veletablert kotyme, skriver man damens navn først, uansett hva som "lyder best" Basta!
Dette er korrekt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi skrev hans navn først, fordi det klinger best.

Det gjorde vi også.

Driter i gamle udaterte regler og hva som er rett galt.. gjør som mye annet gærnskap i livet at det overstyrer å gjøre noe så galt som å skrive hans navn først i invitasjonen :nei::ler::ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var usikker på dette selv. skulle bestille sløyfebånd med trykk, og noen ting vi ville gravere.

Jeg la merke til på eksemplene i katalogen, at det alltid stod damenavnet først. Så da valgte vi det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er hyggelig det, men TS spurte om det var noen regler for det; og det er det jo.

Jada, det finnes regler. Men det noen her prøver å fortelle er at det går helt fint å droppe disse reglene også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er alltid noen som har fryktelig lyst til å gjøre slikt. Jeg tenker meg at TS fint klarer å resonnere seg frem til at man ikke er nødt til å følge noen regler når det gjelder etikette, men hun spurte om det var noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...