Gå til innhold

Erstatning for småskader på leilighet

Anbefalte innlegg

Gjest gurkemeie
Skrevet

Jeg leier ut en leilighet hvor leietaker har brutt et punkt i kontrakten.

Punktet lyder: Det er ikke tillatt å henge opp bilder m.v. med stift, tape o.l. uten å ha avtalt dette med utleier.

Jeg er klar over at det er et ganske strengt punkt, men har gipsvegger jeg ikke ønsker å ha full av mollplugger etter å ha leid ut til diverse leietakere.

Nå viser det seg at leietaker har hengt opp høytalere, lamper og diverse, uten å ha diskutert dette med meg.

I den sammeheng lurer jeg på flere ting.

Hvordan skal jeg beregne størrelsen på skaden i kroner? (Skal det beregnes forskjellig på stifthull, tape, mollplugg osv.?)

Og hvordan går jeg frem når jeg skal be om krav fra depositum?

Ikke helt erfaren med å leie ut, så trenger litt hjelp!

Takk :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det vanlige er at den som er skyld i skaden skal få reparere etter seg selv før du kan kreve erstatning. Du må varsel om at leieboeren må ha utbedret skadene innen en gitt frist, hvis ikke vil du få det gjort for leieboerens regning.

Er det mange store hull bør du kanskje få en maler til å se på omfanget og takstere hvor mye det vil koste å sparkel igjen hullene og male over. Men jeg kan vel ikke se at en tape kan ha gjort stor skade selv om det står om dette i kontrakten.

Skrevet

Man kan uansett ikke ta betalt for arbeidstid, kun materialkostnader.

Skrevet

Jeg skjønner det med plugger og gipsvegger, men tape var nå litt vel strengt.

Gjest gurkemeie
Skrevet

Takk for svar alle.

Jeg er usikker på hvilke hull det er snakk om. Så skal først finne ut om det er snakk om mollplugger eller bare skruer.

Jeg ville selvsagt aldri ha krevd erstatning for tape, det er jeg helt enig i at ville vært overdrevet :)

Gjest Feline.
Skrevet

Jeg måtte betale "timesbetaling" til forrige huseier på den tiden han hadde brukt på å kjøre rundt omkring og lete etter utstyr han trengte til å fikse noe i leiligheten etter at jeg flyttet ut... Prisen var 300 kroner timen, syntes det var litt drøyt :snurt:

Skrevet
Jeg måtte betale "timesbetaling" til forrige huseier på den tiden han hadde brukt på å kjøre rundt omkring og lete etter utstyr han trengte til å fikse noe i leiligheten etter at jeg flyttet ut... Prisen var 300 kroner timen, syntes det var litt drøyt :snurt:

:hakeslepp:

Hvor mange timer brukte han?

Gjest Feline.
Skrevet
:hakeslepp:

Hvor mange timer brukte han?

Han brukte et par timer

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...