Fru Fomle Skrevet 29. august 2003 Forfatter #22 Skrevet 29. august 2003 Utrolig at d ikke har kommet noen motinnlegg her....Fant vi endelig noe vi kunne enes om!!! Utrolig!! Nei, jeg kan godt ha respekt for de eldre jeg. Men da forventer jeg også respekt igjen! Får ennå vondt i hjertet når jeg tenker på hva oldemor til mine barn sa da hun hørte navnet vi hadde gitt den yngste. Hun var på besøk 10 dager etter fødselen og kom med en kommentar som var helt utrolig sårende... Og det finnes dessverre endel slike som sier akkurat det de mener uansett, og den tilstanden der er jeg overbevist blir verre med alderen. Og når de sier det til barn er det jo bare helt forferdelig!! Den samme oldemoren sitter hver julaften og klager på de hjemmelagde gavene hun har fått, gjerne med de små tilstede. :evil:
Gjest lekebøll Skrevet 29. august 2003 #23 Skrevet 29. august 2003 Utrolig at d ikke har kommet noen motinnlegg her....Fant vi endelig noe vi kunne enes om!!! Nei. Hehe. Jeg har også støtt på endel frekke eldre mennesker, men jeg har møtt på mange frekke unge også. Og for ikke så snakke om middelaldrende (!). Det jeg da ville ha sagt, er at veldig mange eldre faktisk blir litt svekket med årene. En vanlig svakhet, er at de mister noen "sperrer" - som vi har, og som de hadde før. Som gjør at de fort glemmer å banke på når de kommer på besøk, glemmer at andre kan bli såret over direkte kommentarer, og rett og slett blir mer egoistiske. De kan ha vært verdens mest hensynsfulle, og likevel irritere på seg gråstein om de er så uheldige å få disse trekkene pga alderdom. En ting å ha i bakhodet.
Gjest Starya Skrevet 29. august 2003 #24 Skrevet 29. august 2003 Jeg har aldri hatt et veldig nært forhold til min mormor, og man kan vel ikke si det ble forbedret da hun traff meg for første gang på et år når jeg var 18. "Skal ikke du slanke deg snart?" var velkomsthilsningen jeg fikk.
Gjest lekebøll Skrevet 29. august 2003 #25 Skrevet 29. august 2003 Tror du et fullstendig oppegående menneske ville ha sagt det da Starya?
Arwen Skrevet 29. august 2003 #26 Skrevet 29. august 2003 Min mormor er ofte direkte ufin mot pappas famile og nå også mot sambos familie. Ingenting overasker mer :evil:
OppNed Skrevet 29. august 2003 #27 Skrevet 29. august 2003 :o Ble helt entusiastisk, jeg! Ja, ja!!! Personlig, så har jeg mine berste kø-opplevelser med eldre mennesker. Og har møtt eldre som kommenterer både det ene og det andre, uten å tenke tanken på at det de sier faktisk er mer enn rimelig fonærmende! Kjempefrekke, kan de være. Og det verste med det, er jo at vi er oppdratte til å ha en sånn automatisk respekt for eldre. Som om de ikke kan være like individualistiske og forskjellige som de som er yngre :o Klart det finnes like mange drittsekker blant eldre folk som blant yngre. Men det at de har hviitt hår skal altså være en slags buffer som skal demme opp for alt hva de måtte kunne finne på... Ql tråd!
Gjest lekebøll Skrevet 29. august 2003 #28 Skrevet 29. august 2003 Men det at de har hviitt hår skal altså være en slags buffer som skal demme opp for alt hva de måtte kunne finne på... Blir litt overrasket over at ingen ser ut til å ha interesse over hvorfor mange eldre mennesker ser ut til å ha samme tendens; "frekke i kjeften", egosentriske. Jada, jeg vet da at det er irriterende - jeg har fått mitt når det gjelder kommentarer og merkelig oppførsel (både i køer og andre steder). Men, det er da vel ingen ukjent sak at mennesket blir svekket av alderdom? Dere kan umulig gå rundt og tro at det kun gjelder det fysiske? Skal vi gå rundt og være fornærmet pga kommentarer fra psykisk utviklingshemmede, kanskje? Jeg tror ikke det...
Gjest Starya Skrevet 29. august 2003 #29 Skrevet 29. august 2003 Tror du et fullstendig oppegående menneske ville ha sagt det da Starya? I dag er hun ikke lenger oppegående. Den gangen var hun det. Sur, men oppegående.
Gjest lekebøll Skrevet 29. august 2003 #30 Skrevet 29. august 2003 I dag er hun ikke lenger oppegående. Den gangen var hun det. Sur, men oppegående. Hvordan vet du det? Slike ting er ofte de første tegnene på en alvorligere tilstand. Prosessen kan gå fort, eller over ekstremt lang tid. I noen øyeblikk kan de være helt normale, i andre - vel, ikke like oppegående. Jeg synes faktisk det er litt ille at de automatisk skal bli sett på som "frekke" av den grunn. For de fleste er det ganske forferdelig å oppdage slike sider av seg selv, uten å klare å stoppe det på noen som helst måte.
Gjest Starya Skrevet 29. august 2003 #31 Skrevet 29. august 2003 Kanskje fordi min mor er av samme oppfatning -og hun kjenner henne en aldri så liten smule.
Gjest Poirot Skrevet 30. august 2003 #32 Skrevet 30. august 2003 Skal vi gå rundt og være fornærmet pga kommentarer fra psykisk utviklingshemmede, kanskje? Der jeg jobbet ble det sagt meget tydelig i fra når p.u. oppførte seg utenfor samfunnets høflighetsstandard. Å være annerledes er greit. Å være frekk er noe man kan jobbe med og trenes opp til. Også eldre (snakker da ikke om demente osv, men normale eldre)
Lilleba Skrevet 30. august 2003 #33 Skrevet 30. august 2003 Scene fra billettkøen forleden: Ung, pen, rynkefri jente med lekker kropp seiler forbi alle og blir ekspedert. Ikke en kjeft sier noe - heller ikke jeg, som står bakerst i køen. Altfor høflig til det, må vite. Ikke et sekund tenkte jeg: Forbanna, frekke unge jenter nå til dags. Neida! Men at det var en forbanna frekk jente, DET tenkte jeg. Hvor ofte har vi ikke opplevd forbanna, frekke folk? I alle aldre? Jeg foreslår at opphavet til denne eldrerasistiske tråden og hennes klakkører, erstatter "de eldre (med rynkete hud)" med "jøder (med lang nese)" eller "utlendinger (med mørk hud)". Da får du kanskje et annet perspektiv på uttalelsene dine?
Gjest Tiit Skrevet 30. august 2003 #34 Skrevet 30. august 2003 Enig med alle her jeg: Har møtt en del eldre folk som jeg synes er frekke, både i oppførsel og i språk. Noen av disse tror jeg ikke har tegn på demens. Mens mange av dem har det. Demens er veldig utbredt, og alt etter hvor skaden er kan endringer i personligheten være et av de første symtomene. Klart det er ergelig! Kjempeergelig. Men det kan være sykdom, så vi skal være litt varliger før vi buser opp. Men det virker som om de fleste kanskje brenner inne med frustrasjonene?!? Det er nå ikke bare bra det heller :blunke:
Fru Fomle Skrevet 30. august 2003 Forfatter #35 Skrevet 30. august 2003 Scene fra billettkøen forleden: Ung, pen, rynkefri jente med lekker kropp seiler forbi alle og blir ekspedert. Ikke en kjeft sier noe - heller ikke jeg, som står bakerst i køen. Altfor høflig til det, må vite. Ikke et sekund tenkte jeg: Forbanna, frekke unge jenter nå til dags. Neida! Men at det var en forbanna frekk jente, DET tenkte jeg. Hvor ofte har vi ikke opplevd forbanna, frekke folk? I alle aldre? Jeg foreslår at opphavet til denne eldrerasistiske tråden og hennes klakkører, erstatter "de eldre (med rynkete hud)" med "jøder (med lang nese)" eller "utlendinger (med mørk hud)". Da får du kanskje et annet perspektiv på uttalelsene dine? Selvfølgelig finnes det frekke folk i alle aldre, ingen har vel sagt noe annet her! Og eldrerasistisk har jeg aldri vært, det finnes utrolig mange kloke, vennlig eldre mennesker som jeg ikke har noe imot. Men jeg observerer at det virker som mange mister hemninger med alderen. Hva det kommer av vet jeg ikke, kanskje de er lei av og dulle og jatte med og tenker de skal nå få litt action og fordeler på sine eldre dager? Hendelser med å snike i kø er egentlig uskyldig og kan også skyldes ting som har med alderdommen og gjøre. Jeg blir provosert der og da, og i dette tilfellet ga jeg også klar beskjed. Men når de kommer med tankeløse uttalelser som er ufattelig sårende blir jeg sint. Og min erfaring er at det prosentvis er flere slike mennesker blandt de eldre enn blandt resten av befolkningen.
Gjest Mzfire Skrevet 30. august 2003 #36 Skrevet 30. august 2003 Ja jeg syns også det er mange frekke eldre. Har en tante som ikke har så veldig store sosiale antenner tror jeg. Ofte har hun hatt en forkjærlighet å snakke stygt sånn halvhøyt om fremmede hun ser på gaten. Nesten som hun var et barn. Jeg følte meg ofte nok flau når hun nesten pekte og ropte, se på den feite kjærringa der, som sto rett ved siden av henne. Og slike kommentarer.. da svarte jeg aldri og så bare ned i bakken. Klart den feite dama hørte tanten min. Snakk om å være frekk. Hun er helt klar og ikke dement. Tok nesepiercing i sommer. Den er ganske liten, en dobb og få som kommenterer den, da mange ikke legger så lett merke til den. Men mens jeg i sommer sto på bussholdeplassen, kom det et følge med noen gamle kjærringer. Oppegående alle sammen så det ut som. Så kommer ei gammel dame plutselig bort til meg og begynner å kommentere nese- piercingen min. Hun snakket dritt om den og hun syns det var helt forferdelig at jeg gikk med den. Hva ble det neste sa hun. Hun var ufyselig. Husker ikke alt hun sa jeg.. Men makan til frekkhet. Hun kunne holdt sine meninger for seg selv!
Gjest lekebøll Skrevet 31. august 2003 #37 Skrevet 31. august 2003 Kanskje fordi min mor er av samme oppfatning -og hun kjenner henne en aldri så liten smule. Vel, poenget her er ikke å diskutere slektningene dine Starya, men det vil vel si at hun muligens har vært slik før hun ble "gammel" også, da?
Gjest lekebøll Skrevet 31. august 2003 #38 Skrevet 31. august 2003 Der jeg jobbet ble det sagt meget tydelig i fra når p.u. oppførte seg utenfor samfunnets høflighetsstandard. Å være annerledes er greit. Å være frekk er noe man kan jobbe med og trenes opp til. Også eldre (snakker da ikke om demente osv, men normale eldre) Jeg innrømmer at jeg har null peiling på psykisk utviklingshemmede, Donpedro. Poenget mitt er at det er en idè å være klar over at en negativ utvikling i oppførselen hos eldre mennesker, ofte har en grunn - og at de faktisk ikke får gjort noe med det selv. Her tror jeg ikke engang det hjelper å si ifra. Jeg snakker jo nå om de som er på vei til å bli demente- hvis det var tvil om det. Som jeg har sagt, så kan dette begynne veldig tidlig, uten at andre tegn er synlige før mange år etter. Og det kan de faktisk ikke styre. Jeg sier ikke dermed at man skal bøye seg for frekke eldre damer i kø (for eksempel), men å ha litt forståelse istedet for forakt - det ville vært en fordel. Jeg sier heller ikke at det gjelder alle eldre mennesker - men jeg tror egentlig ikke noe på at det er flere fullstendig friske, frekke eldre mennesker, enn unge/voksne frekkaser.
Gjest Poirot Skrevet 31. august 2003 #39 Skrevet 31. august 2003 Hvis man er på vei til å bli dement tror jeg allikevel man har godt av å bli minnet på folkeskikk, som at det ikke er greit å snike i kø.
Gjest lekebøll Skrevet 31. august 2003 #40 Skrevet 31. august 2003 Hvis man er på vei til å bli dement tror jeg allikevel man har godt av å bli minnet på folkeskikk, som at det ikke er greit å snike i kø. Donpedro: Jeg sier ikke dermed at man skal bøye seg for frekke eldre damer i kø (for eksempel), men å ha litt forståelse istedet for forakt - det ville vært en fordel.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå