Gå til innhold

"Er du gravid?"

Fremhevede innlegg

Gjest Vanessa
Skrevet

Noen her som har opplevd å bli spurt om dere er gravid - uten å være det? Vel, nå har det skjedd med meg også.

En person som står meg veldig nært, sa rett ut til meg at "brystene dine har visst blitt større, er du gravid kanskje?"

Det er jeg ikke! :evil:

Hvordan hadde dere reagert på noe slikt? Jeg ble sur og sa fra, da ble vedkommende også sur. Lite trivelig...

Videoannonse
Annonse
Gjest Gresshoppesang
Skrevet

Jeg har opplevd det.

Ikke særlig koselig når man har lagt på seg, eller dersom man strever med å få barn.

Skrevet

Jeg spør om slikt jeg.

Men bare hvis noen klager over kvalme o.l. Ikke pga utseende ;)

Skrevet

jeg fikk spm rett ut om jeg var gravid fra noen på jobb pga at jeg var sykemeldt. Ikke så gøy å få spm siden jeg kanskje hadde mistet barnet og skulle til utskrapning(var da 8 uker på vei).

Det kom så brått på og ble så paff at jeg bare svarte ja, og vips visste hele arb. plassen min det...........

Skrevet

Yes, en gang i utlandet for mange år siden. Og jeg tok det som en personlig fornærmelse! :evil:

(ps - jeg var ikke på noen måte overvektig, men var/er litt myk midt foran, så etter en bedre middag og trang kjole så var det jo en liten kul der. Sukk. Det skal dog sies at dagen etterpå når middagen hadde sunket var jeg myk men flat igjen. Det har ihvertfall ført til at jeg prøver å unngå tighte kjoler når jeg vet jeg skal spise godt og mye! :D ).

Skrevet

Ja, det har jeg blitt spurt om. Hadde lagt på meg ganske mye, og var pinlig klar over det selv :roll: Men jeg tror hun som spurte hadde det verst etterpå!

Jeg spør aldri om folk er gravide. Hvis noen er gravide og vil fortelle det, så gjør de det nemlig uten å bli spurt!

Skrevet

Hvordan hadde dere reagert på noe slikt? Jeg ble sur og sa fra, da ble vedkommende også sur. Lite trivelig...

Kanskje spørre rett ut: Var dette en fornærmelse eller en tankeløs kommentar i fra deg :x

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg ble spurt om det en gang av et barn, og hun spurte på fa#*skap (jeg kjenner godt til dette barnet). Jeg er overvektig med litt mage.

Var litt kjekt å se hvor lang hun ble i masken da jeg svarte JA! (Jeg var 3,5 mnd på vei).

Ikke akkurat det svaret hun forventet nei :sjarmor:

Skrevet

Har blitt spurt og det er kjempe-ekkelt. Synes faktisk ikke man skal spørre om sånt. Da skal det være VANVITTIG VELDIG tydelig. (Om man faktisk SER at vannet går)

Jeg synes dessuten at folk skal få fortelle slikt når de ønsker det. Det er forskjellig hvor lenge folk vil holde det for seg selv... noen vil vente fordi de ikke er sikre på at det går bra, andre vil rett og slett ha det som en egen liten privat hemmelighet. Og frem til de vil fortelle det - har vi ikke noe med det. Så er du nysgjerrig. Stapp inn en sokk og vent til du får vite.

I tilfelle man lurer er det bedre å spørre om de planlegger å få (flere) barn. Og om hun da sier at hun faktisk er gravid - så sier man at når du sier det så... Da slipper man å gå totalt på trynet og ødelegge dagen og uken til ei som bare har lagt på seg.

(Og dessuten så vitner "er du gravid-spørsmålet" om elendige sosiale antenner)

Skrevet

:-)Anna er lur du, kanskje en karriere i diplomatiet venter? Jeg venter til folk sier det selv. En i klasse med meg var gravid, og hun fortalte det aldri på en hør her måte, hun bare satt der med kjempekjempekul på magen og fortsatte som vanlig. Og folk visste ikke helt hvordan de skulle angripe det, om hun helst ikke ville ha noe snakk om det; eller om hun ikke gadd å "fortelle" noe som var åpenbart.. rart.

Skrevet

Hadde ikke syntes at det var så veldig festlig å bli spurt om jeg er gravid, nei! Jeg har opplevd det en gang- på legekontoret. Meldte meg i skranken for å få tatt en blodprøve før jeg skulle inn til legen- og kontordamen så på meg og spurte om nettopp dette. Makan :evil:

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg skjønner ikke at dette er noe å ta slik på vei for - jeg hadde ihvertfall ikke brydd meg om noen hadde spurt om det.

Skrevet
Jeg skjønner ikke at dette er noe å ta slik på vei for - jeg hadde ihvertfall ikke brydd meg om noen hadde spurt om det.

Så fint for deg da! Men det er altså noen av oss som synes det er ekkelt, og det må vi få lov til.

Skrevet

Det kommer kanskje an på hvem som sier det. Men sånn generellt så blir jeg ikke sur om noen hadde spurt meg om det. Ei heller om de spør om "skal ikke du ha barn snart". De fleste av mine venninner vet at jeg ønsker barn, men ting tar litt tid ser det ut som. Og så avventer vi litt siden arbeidssituasjonen nå ikke er helt på topp. Dvs, hoppe av i svingen..blir vi gravid selv om økonomien ikke er helt på topp. Ja, så skal det gå bra allikevel.

Men det er jo ikke alle en ønsker å fortelle private ting til og da blir det ett litt "sleivete" svar tilbake.

Men noen maser jo litt....Virker som de ikke helt har fått med seg det som er blitt sagt. Samboeren til kompisen til min samboer (eh) hun vet at vi avventer situasjonen litt. Men allikevel så kan hun spørre, da blir jeg litt irritert faktisk. Hvor mange ganger skal en si det liksom. Og da kan jeg si at "det har jeg vel sagt til deg før".

Det med brystene vokser kan jo være mange årsaker til. Alt fra hormonelt, overvekt til silikon. Så du kan jo si noe sånt som at nei, nå skal du ta opp konkurransen med Pamela Adersson ( eller Barbie her på KG he,he) Da glemmer de hele graviditets tankene og får store øyne om du har tatt silikon...

Eller så kan du se på vedkommende med store øyne :o , og spørre om hun mener at brystene din var SMÅ tidligere? Poenget er at en ikke svarer på det som blir spurt om. Men stiller nye spørsmål selv...Litt sånn politiker teknikk... :kul:

Gjest Anonymous
Skrevet

Stiller aldri DERE andre litt "udelikat" spørsmål da? Opptrer dere alltid høflig og korrekt?

På seg selv kjenner man andre, eller... :roll:

Skrevet

Det er jo ikke spøsmålene som kommer fordi noen lurer på om en planlegger å få barn snart som er problemet. Problemet er når noen spør fordi de synes magen din har blitt så stor.

Og gjest... er det ikke kanskje du som kjenner andre på deg selv her. For en følelse av at du går litt i forsvar.

Skrevet
Jeg spør om slikt jeg.

Men bare hvis noen klager over kvalme o.l. Ikke pga utseende ;)

Jammen, det er litt irriterende det også. ;-P

Skrevet
Det er jo ikke spøsmålene som kommer fordi noen lurer på om en planlegger å få barn snart som er problemet. Problemet er når noen spør fordi de synes magen din har blitt så stor.

Jeg synest det blir litt av det samme jeg. Om magen eller brystene blir større, så kan folk spørre om en ER gravid. Om magen ikke vokser, så blir det lurt på om en IKKE prøver. Om noen hadde spurt om jeg var gravid pga magen min så hadde jeg nok blitt mer fornærmet av at de trodde jeg var blitt tjukk, og ikke at de lurte på om jeg var gravid.

Gjest Anonymous
Skrevet

Og gjest... er det ikke kanskje du som kjenner andre på deg selv her. For en følelse av at du går litt i forsvar.

Det var vel ikke BARE når magen var stor at slike spørsmål kom..Men uansett; trenger det alltid å ligge noe dulgt bak slike spørsmål da?

Jaja, folk får selvsagt lov til å reagere som de vil. Syntes bare det var så mange som var så negative her.

Jeg tar det ikke ille opp om noen plumper uti med mere eller mindre upassende spørsmål, og du har helt rett, det er fordi jeg ofte gjør det selv.

Kanskje jeg forsvarer slike "tankeløse" litt ja..

Skrevet

DU HAR HELT KLART IKKE OPPLEVD Å FÅ SPM SELV!!!!

Det har skjedd et par ganger med meg - nå nylig av en kollega som spurte fordi hun syns kjolen jeg hadde på var litt sånn "gravidkjole" (HERREGUD!!), til hennes forsvar er hun 55 og har null kontroll på dagens klær. Det verste var en tante jeg aldri ser (og som jeg misliker veldig) som kom stormende bort og tok meg på magen (trang kjole) og lurte på når jeg skulle ha.... (ER DET MULIG??). Man trenger da for guds skyld ikke bli gravid bare fordi man er nygift!!!!!

Helt enig med deg :-)Anna - slike spm skal bare komme hvis det er VELDIG TYDELIG, og egentlig bør man vente til vedkommende sier det selv. Dessuten - vitner om elendige sosiale antenner når man spør bare fordi noen har litt større pupper/mage...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...