Gjest lekebøll Skrevet 29. august 2003 #1 Skrevet 29. august 2003 Jeg bare måtte. Sjekk denne tråden. For å hjelpe eldre her hjemme, er det flere som allerede har sagt seg villige til å ofre en feriedag - eller til og med en uke. Hva om det gjaldt å hjelpe noen i, for eksempel, Kongo? Hadde det vært like mange barmhjertige samaritaner her inne da?
chimp Skrevet 29. august 2003 #2 Skrevet 29. august 2003 Hadde ikke gitt noen feriedag hverken for trengende her til lands el i andre land.....
Gjest lekebøll Skrevet 29. august 2003 #3 Skrevet 29. august 2003 Egoister no-matter-what var ikke målgruppen min, chimp! Neida, men det var faktisk ikke det. Litt seriøst ( ), så er jeg veldig nysgjerrig på de som påstår de faktisk er villige til å gi bort denne fridagen sin (eller tilsvarende) - for å hjelpe eldre i Norge. Hvor motivet egentlig ligger. Om poenget er å hjelpe noen, eller om vi bare hjelper "våre" - og ikke minst, der det er synlig. Da blir det ikke like vakkert lengre...
lillesol20 Skrevet 29. august 2003 #4 Skrevet 29. august 2003 Hadde donert en fridag med glede. Om det var synlig eller ikke, er mindre viktig, så lenge barna faktisk BLE hjulpet. Man må da ha LITT tro på menneskene, tross alt...
Gjest lekebøll Skrevet 29. august 2003 #5 Skrevet 29. august 2003 Ja lillesol20, men det er skremmende mange som mener at "mennesker" og "verden" slutter i Strømstad.
chimp Skrevet 29. august 2003 #6 Skrevet 29. august 2003 Måtte jo donert TO da....én til inntekt for trengende her til lands og én til inntekt for trengende DER til lands......Mange gode formål å donere fridager til.....Til slutt ender vi opp uten noen feriedag å bruke på oss selv! Men må vel være greit, så lenge vi har ofret oss for all verdens gode formål! :blunke:
Gjest f Skrevet 29. august 2003 #7 Skrevet 29. august 2003 Nei ikke faen, har allerede gitt bort en hel uke for å hjelpe de eldre i Norge. 4 uker ferie må jeg ha. Da må det bli 17.mai, er drit kjedelig allikevel
Gjest lekebøll Skrevet 29. august 2003 #8 Skrevet 29. august 2003 Ja - hva med de stakkars BARNA som ALDRI har fri eller moro?! Hva med dem, chimp?? Jeg tulla hva gjelder egoister i sammenheng med chimp over. Det er kun intensjonen bak godheten jeg er ute etter. Det er en ærlig sak å ikke gi bort ferien sin. Har ikke nevnt et ord om at jeg ville gjort det selv. :blunke:
chimp Skrevet 29. august 2003 #9 Skrevet 29. august 2003 Du d skjønte jeg faktisk av meg selv..... Men kan jo ikke la vær' å komme m masse flåsete kommentarer vettu....
Gjest Ethereal Skrevet 29. august 2003 #11 Skrevet 29. august 2003 Egentlig blir jeg sjokkert over at det i det hele tatt er nødvendig å stille et slikt spørsmål. Etter min mening burde det være en selvfølge å være solidarisk med mennesker som ikke har det bra. Uansett om enkelte i Norge nok kan påstås å ikke ha det bra, er det langt unna de forholdene barn i enkelte utviklingsland lever under. Altfor mange sier "hva er vitsen om bare jeg hjelper, så lenge ikke alle gjør det?" Og glemmer at hvis alle sitter selvtilfredse på sin brede bak og bare lukker øynene for all urettferdighet som begås, vil ingenting skje. Alle monner drar, og et lite bidrag kan faktisk nytte. Jeg ble visst engasjert her, men den "meg og mitt og min lommebok"-mentaliteten som hersker i samfunnet rundt oss har fått lov å herje for lenge.
chimp Skrevet 29. august 2003 #12 Skrevet 29. august 2003 Jeg hjelper mer enn gjerne, men IKKE m å gi fra meg en feriedag! Gir gjerne direkte økonomisk støtte! Men dette handlet altså om å ofre feriedager!
Gjest Ethereal Skrevet 29. august 2003 #13 Skrevet 29. august 2003 Vel, å ofre en feriedag kan ikke være så ille, eller? Tross alt har de fleste av oss fem ferieuker, og hva teller vel da én dag fra eller til? Det er lett å kjøpe seg til god samvittighet, men å ofre noe man VIRKELIG setter pris på, det er verre....
Kalas Skrevet 29. august 2003 #14 Skrevet 29. august 2003 Det er lett å kjøpe seg til god samvittighet' date=' men å ofre noe man VIRKELIG setter pris på, det er verre....[/quote'] Men i siste instans er vel feriedager også penger? Jeg kunne godt ha gitt penger både for å hjelpe ulike grupper her hjemme og i utlandet, men for meg går det ut på ett om man ofrer en fridag eller penger - prinsippet er vel det samme? Det blir for dumt å snakke om offer av "noe du virkelig setter pris på," det er jo uansett pengene "ofrene" ender opp med som støtte likevel. Da kan du like gjerne stille spørsmål om noen ville ofret hunden sin for å redde fattige barn i Afrika. Har i grunnen lite sans for tvungen veldedighet av den typen som skjedde i Frankrike - det blir det bare grining og misnøye av.
Gjest Ethereal Skrevet 29. august 2003 #15 Skrevet 29. august 2003 Jeg er på sett og vis enig, Kalas. Men jeg tror fortsatt at mange er villige til å ofre penger---SIER de, men når alt kommer til alt, er de kanskje ikke så innstilt på det i virkeligheten. Det viktigste er uansett at man faktisk bidrar med noe.
Gjest lekebøll Skrevet 29. august 2003 #16 Skrevet 29. august 2003 ... og ingen av de som "gjerne gir bort hva-som-helst" for eldre - har meldt seg her enda?
Felicia Skrevet 29. august 2003 #17 Skrevet 29. august 2003 Jeg jobber *mye* så jeg trenger de fridagene jeg kan få. Jeg skjønner ikke hva som er poenget med å måtte ofre en fridag for å gi penger til eldreomdorgen/en annen god sak. Hadde noen bedt meg om pengegave/støtte til formålet er det en helt annen sak. Jeg gir gjerne penger, men ikke kødd med fridagene mine. mange er villige til å ofre penger---SIER de, men når alt kommer til alt, er de kanskje ikke så innstilt på det i virkeligheten. For ordens skyld: Jeg er ikke av de som sier SIER at jeg er villig til å ofre penger - er fast giver til Redd Barna og WWF.
Gjest lekebøll Skrevet 29. august 2003 #18 Skrevet 29. august 2003 Jeg jobber *mye* så jeg trenger de fridagene jeg kan få. Så drit i fridager da. Poenget her er om de som er så villige til å gi til "norske" formål, er like på hugget om det trengs ressurser til andre steder enn rett under deres egen nesetipp. Da tror jeg nemlig det er endel som kommer litt til kort hva gjelder giverglede. Det endelige poenget blir da selvsagt: HVORFOR DET?! Klartekst: det er enkelte (ganske mange, faktisk) som omtaler diverse grupper i Norge som "stakkars" og som påstår at disse "må prioriteres". For eksempel eldre mennesker, og barn. De samme menneskene har ingenting til overs for eldre mennesker og barn i andre deler av verden. Jeg skjønner ikke at det er mulig. Det er det tydeligvis, og jeg skulle likt å fått noen argumenter hevet i fanget, som målbinder meg totalt. :utfordrer:
Gjest dorian Skrevet 31. august 2003 #19 Skrevet 31. august 2003 Hmmm.... Det interessante her er kanskje hvordan dette skulle organiseres? Spesielt med tanke på norske forhold. Ser for meg at dette blir HELT fint første året, jada, stoor folkeaksjon og alle føler seg så snille atte. År nummer to går dessverre bare 50% av pengene til de eldre - resten ble nok fordelt på andre prosjekter. År nummer tre får vi allerede på forhånd vite at den manglende feriedagen ikke øremerkes de eldre FULLSTENDIG, men at stat/kommune er veldig fornøyde med tiltaket, og at snart - når bare disse midlertidige dårlige tidene er over - skal pengene igjen gå uavkortet til eldresaka! Dvs. i alle fall 20% mer enn de 15 prosentene som øremerkes i dag. År nummer fire er dessverre litt labert hva angår moms, homs, groms og andre avgifter, og man så seg nok nødt til å korte ned på beløpet som går DIREKTE til de eldre. Men - snill som staten er, oppretter den et fond som feriedag-pengene (nå kalt Eldreavgiften) skal inn på, der de eldre kan nyte godt av (nesten) alle float-inntektene av pengestrømmen. Det foreslås i tillegg å opprette en egen skatt på inntekt i tillegg, siden feriedag-avgiften rett og slett ikke greier å skaffe NOK pengler til dette flotte formålet. År nummer fem: Hurra! Vi har fått en ny avgift! Og mer skatt! Og mistet en feriedag... Og de eldre har det garantert like jævlig, siden de like garantert IKKE protesterer mot å miste noe de aldri har fått, og dessuten SKJØNNER de så altfor godt at samfunnet har andre behov som må fylles først. Tross åpenbare problemer med køkultur, dårlig buss-stopp-oppførsel og manglende opprømthet over hjemmelagede dorull-nisser har nemlig eldre en egenskap vi yngre ser ut til å mangle: tålmodighet. Derfor sitter de rolig og blomstrer i håp om bedre tider, uten å kny. Eller visner - det kommer an på hvordan man tolker det :blunke: dorian
Gjest lurven Skrevet 31. august 2003 #20 Skrevet 31. august 2003 nei det gårallerede nok penger til nødhjelp.. problemet er vel disponeringen av pengene
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå