Gjest venter basiluskbombe Skrevet 6. januar 2010 #1 Skrevet 6. januar 2010 Vår jente på 13 mnd har nå begynt i barnehagen og blei etter to dager med tilvenning (totalt 5 timer) syk :o( Hun er vårt eneste barn og er nok ganske skjermet for basilusker og annet grommel, så jeg regner med at vi får litt av en sykdomstid foran oss hvor immunforsvaret bygges opp. Hvilke stalltips finnes for å gjøre barnehagestart friskest mulig? Både for å unngå sykdom og når man først er syk? I barnehagen anbefalte de å bytte klær hver dag fordi det samlet seg mye bakterier der. Mener jeg har hørt noe om at neglene bør være korte for å hindre storoppsamling av bakterier der. Også har man at hendene vaskes ofte. Men hva mer? Kan så små drikke biola? Jeg kjøpte vitaminblanding på apoteket i dag, men det var i følge dama den eneste de hadde til så små. Hva gir dere av vitamintilskudd, om dere gir noe? Og når ungen først er syk med enten hoste, snørr, feber, tett nese, oppkast eller diare, hva finnes av gode "husmortips"? Vet at oppkuttet løk ved senga skal letne tette neser. Det samme med eddik (men er det bra til så små?). Mentholatum under nesa gjør underverker for å kunne puste med nesa hele natten for voksne, men dette er kanskje ikke tingen for barn. Jeg regner også med at pappan og jeg kommer til å merke denne basiluskbomba. Noen tips til oss?
Miss Puddel Skrevet 6. januar 2010 #2 Skrevet 6. januar 2010 åjada, dere kommer nok til å merke det, unger tar de rareste ting med seg hjem fra barnehagen, og de deler med seg... biola kan hun nok drikke ja. men det viktigste er nok håndhygiene, noe som er vanskelig med så små tidligere endte jeg alltid opp med å få foreksempel omganssyke når ungene fikk det, men etter at jeg begynte å bruke den hånddesinfieringsgelen til nuskin, så har jeg kommet meg gjennom tre sånne sjauer uten å bli syk selv har vært kjempe nøye med å vaske hendene og bruke gel'en hver gang jeg da took i ungene... å vaksinere seg mot vanlig influensa kan også være lurt.
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2010 #3 Skrevet 7. januar 2010 Her gikk barnehagestart uten noe som helst problem og - bank i bordet - minstemann har ikke vært syk en dag til tross for diverse grums i barnehagen. Men har også hatt en som kom hjem med masse forskjellig det første året. Det nytter ikke være hysterisk. Ungene må gjennom litt, i en barnehage er ungene tett på hverandre og "snørra florerer" for å si det slik. Trøsten får være at barnet opparbeider immunitet og vokser opp til bli sunn og sterk. Jeg ville i alle fall vært svært skeptisk til å putte i barnet alle mulige slags naturmidler og preparater. HÅNDVASK er alfa og omega uansett. Blir aldri sjuk av omgangssjuka til ungene, men vi er ivrig på håndhygiene i huset + at om noen er uheldig på gulv eller i sengetøy, blir dette selvfølgelig vasket umiddelbart (klor er greit på gulv og i bøtter osv) + vi prøver å skjerme søsken litt. Har fungert fint for oss. Ofte bare en som blir syk og unngår å smitte resten. Forkjølelse gjør vi lite med, annet en saltvann + evt nesespray om natten på den store. Det er liksom en av livets relaiteter at man blir forkjøla minst en gang pr. sesong....
Caramba Skrevet 7. januar 2010 #4 Skrevet 7. januar 2010 Jeg ammet fortsatt gutten min om morgenen de første månedene etter barnehagestart og han holdt seg frisk. Vet ikke om det har noen sammenheng, men det føltes sånn. Ellers var det å passe på at han ikke var kald, da ble han lett syk. God og vindtett lue er alfa og omega for oss, ellers får gutten lett ørebetennelse. Håndvask med en gang barnet kommer hjem, før de får mat, tror jeg også er veldig viktig.
Gjest balla Skrevet 7. januar 2010 #5 Skrevet 7. januar 2010 Jeg ammet fortsatt gutten min om morgenen de første månedene etter barnehagestart og han holdt seg frisk. Vet ikke om det har noen sammenheng, men det føltes sånn. Ellers var det å passe på at han ikke var kald, da ble han lett syk. God og vindtett lue er alfa og omega for oss, ellers får gutten lett ørebetennelse. Håndvask med en gang barnet kommer hjem, før de får mat, tror jeg også er veldig viktig. Jeg ammet også det første barnehage året. Barnet ble aldri syk, men når jeg sluttet derimot... Ellers tran og hvitløk i kosten... Funksjonelle klær som ikke er for kalde eller for varme.
Gjest Gjest_Noora_* Skrevet 7. januar 2010 #6 Skrevet 7. januar 2010 Min er inne i sitt første bhg.år nå, og jeg ammer fortsatt. Hun har ikke vært noe mer syk siden hun begynte i bhg. enn ellers (én ganske lett forskjølelse og én øyekatarr).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå