Gjest Gjest Skrevet 6. januar 2010 #1 Skrevet 6. januar 2010 Da jeg gikk hjem fra jobb i dag, så gikk jeg en lang strekning. Kanskje rundt 200 meter eller noe forran meg så ser jeg noe som ligger i veien. Tenker ikke så mye over det da. Folk i nerheten gikk bare forbi. Da jeg kommer nermere så ser jeg mer og mer at dette ser ut som en person så jeg går fort dit og da ser jeg at det er jo ei dame som ligger der å gråter. Fikk vite at hun hadde vel kanskje ligger der i en 15 minutter, pluss/minus så jeg hjalp henne. Det viste seg at hun hadde sklidd og knekt lårhalsen. Hvorfor var det ingen som hjalp henne før jeg kom? Hun lå der en stund og det var masse folk som gikk rundt, men ingen gadd å hjelpe. Blir helt sjokert over sånt. Var kaldt også og hadde det ikke vært for at jeg kom så er det ikke godt å si hva som hadde skjedd. I verstefall kunne henne jo fryst i hjel.
Miss Puddel Skrevet 6. januar 2010 #2 Skrevet 6. januar 2010 det er helt skremmende hvor likegyldige folk kan være, ok, så kanskje det var en rusmisbruker som lå der, det er vel det folk tenker, ikke sant?) men i denne kulden kan de faktisk også dø av å ligge stille lenge, så da ringer man i det misnte politi eller ambilanse! bra du hjalp henne!
Gjest Gjest Skrevet 6. januar 2010 #3 Skrevet 6. januar 2010 det er helt skremmende hvor likegyldige folk kan være, ok, så kanskje det var en rusmisbruker som lå der, det er vel det folk tenker, ikke sant?) men i denne kulden kan de faktisk også dø av å ligge stille lenge, så da ringer man i det misnte politi eller ambilanse! bra du hjalp henne! Og hva om det viste seg at personen var rusmisbruker og kjørte ei sprøyte med hepatitt eller liknende inn i sida på hjelperen!? Er du klar over hva hepatittsmitt ville betydd for denne personen??
Rødtoppen86 Skrevet 6. januar 2010 #4 Skrevet 6. januar 2010 Unnskyld meg, men man kan vel ta til vett å gå bort og sjekke hva som skjer når man ser noe/noen som ligger på bakken i denne kulden. Viser det seg at det er en rusmisbruker, så kan man ringe politiet og høre hva de vil gjøre med saken. Trenger muligens ikke å gjøre mer enn å se om vedkommende er i livet, prøve å prate til personen hvis man er redd for sprøytestikk (noe jeg ikke ser for meg)
Gjest Gjest Skrevet 6. januar 2010 #5 Skrevet 6. januar 2010 Ikke uvanlig. Fenomenet har til og med et navn; tilskuereffekten. Husker i sommer hvor det var noen barn som holdt på å drukne, det var ingen voksne som ville hjelpe. Heldigvis kalrte ungene seg selv.
Perledrøm Skrevet 6. januar 2010 #6 Skrevet 6. januar 2010 Det som skjer er at alle satser på at noen andre tar tak i det, det er veldig vanlig.
Chiyo Skrevet 6. januar 2010 #7 Skrevet 6. januar 2010 (endret) Da jeg gikk hjem fra jobb i dag, så gikk jeg en lang strekning. Kanskje rundt 200 meter eller noe forran meg så ser jeg noe som ligger i veien. Tenker ikke så mye over det da. Folk i nerheten gikk bare forbi. Da jeg kommer nermere så ser jeg mer og mer at dette ser ut som en person så jeg går fort dit og da ser jeg at det er jo ei dame som ligger der å gråter. Fikk vite at hun hadde vel kanskje ligger der i en 15 minutter, pluss/minus så jeg hjalp henne. Det viste seg at hun hadde sklidd og knekt lårhalsen. Hvorfor var det ingen som hjalp henne før jeg kom? Hun lå der en stund og det var masse folk som gikk rundt, men ingen gadd å hjelpe. Blir helt sjokert over sånt. Var kaldt også og hadde det ikke vært for at jeg kom så er det ikke godt å si hva som hadde skjedd. I verstefall kunne henne jo fryst i hjel. Fy søren det er dårlig gjort! For litt siden var den en mann som trynte i trappen der jeg gikk og jeg som en god borger spurte om jeg kunne hjelpe om han hadde det bra osv. Men han bare oppførte seg veldig merkelig. Riktignok hadde han veldig vondt, men han var veldig avvisede mot meg. Nesten som om han var irritert over at jeg stod der ennå. Han var vel flau antar jeg. Men vi alle faller av og til og jeg var redd for at han trengte lege hjelp. Men han bare nei gå du jeg greir meg på en litt sur måte. Det er greit at man blir flau, men når noen vil hjelpe deg etter du har falt skikkelig kan du i alle fall prøve å si nei tusen takk det går fint. Endret 6. januar 2010 av Chiyo
Gjest Gjest Skrevet 6. januar 2010 #8 Skrevet 6. januar 2010 Og hva om det viste seg at personen var rusmisbruker og kjørte ei sprøyte med hepatitt eller liknende inn i sida på hjelperen!? Er du klar over hva hepatittsmitt ville betydd for denne personen?? hva er du for en marsboer?
Chiyo Skrevet 6. januar 2010 #10 Skrevet 6. januar 2010 Og hva om det viste seg at personen var rusmisbruker og kjørte ei sprøyte med hepatitt eller liknende inn i sida på hjelperen!? Er du klar over hva hepatittsmitt ville betydd for denne personen?? Er du et troll eller? Seriøst? Ooohh å nei jenta der borte ser skadet ut, men tenk om hun er rusmisbruker som vil stikke meg med sprøyta si og HIV smitte meg. Super dilemma. Tenk på den gangen du trenger hjelp og noe tror du er en rusmisbruker. Oja å nei det er ingen andre som tenker slik! hva er du for en marsboer? Good one!
Gjest Må bry seg Skrevet 7. januar 2010 #11 Skrevet 7. januar 2010 flott at du hjalp damen! sykt at vi slutter å bry oss om andre. Hadde et kraftig astma anfall selv og kunne ikke prate pga jeg hadde ikke pust.Forsøkte å ta frem mobilen,skrive en melding hvor det stod : Hjelp jeg har astma anfall ring 113.. Ingen gadd å bry seg- fikk heldigvis hjelp litt seinere av en bekjent som vet jeg har kraftig astma og han fikk ringt 113.Da ambulansen kom hadde jeg svimet av og husket ingenting før jeg våknet på sykehuset. Vi må ikke slutte å bry oss!. Til deg som er paranoid, om denne damen hadde vært en narkoman med sprøyte, så er det faktisk mulig å spørre om personen trenger hjelp UTEN å stå oppå personen........ makan
Fat Sally Lee Skrevet 7. januar 2010 #12 Skrevet 7. januar 2010 Så bra at du har evnen til å være medmenneske! Jeg blir helt sjokkert over at noen bare kan la et stakkars menneske ligge i denne kulda! Og hvilken rusmisbruker er det som kjører en sprøyte inn i andre mennesker? Ærlig talt, rusmisbrukere er mennesker, ikke monstre.
Pomeline Skrevet 7. januar 2010 #13 Skrevet 7. januar 2010 Utrolig at det går an! Men synes du var flink TS, som tok ansvar!!
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2010 #14 Skrevet 7. januar 2010 Nå når det er så kaldt så kan jo folk fryse i hjel på ganske kort tid om de blir liggende på bakken. Uansett om det er en rusmisbruker, tigger eller en samfunnsborger som ligger der og trenger hjelp, er det vel ikke greit å være medskyldig i at vedkommende dør..? Tanktevekkende opplevelse, og godt du hjalp damen.
Gjest Eurodice Skrevet 7. januar 2010 #15 Skrevet 7. januar 2010 (endret) I SA idag fortelles det om en 40-årig mann som er funnet på en gangsti, ihjelfrosset. Han ble oppdaget av en tilfeldig forbipasserende ved 9-tiden i morges. Politiet mistenker ikke noe kriminelt. Endret 7. januar 2010 av Belladonna
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2010 #16 Skrevet 7. januar 2010 Folk bryr seg, men de bryr seg på feil måte. De bryr seg tydligvis mer om hvordan folk går kledd, hva naboen gjør og lignende småting, enn faktisk bry seg mer om folk. Rart det der synes jeg.
Gjest Adeel Skrevet 7. januar 2010 #17 Skrevet 7. januar 2010 NORDMENN på sitt beste (verste)... Det er typisk norsk! Bra du gjorde det riktige TS!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå