Gjest Tulle Skrevet 6. januar 2010 #1 Skrevet 6. januar 2010 Hva synes dere om hvordan de såkalte "tyskertøsene" (tyskerjenter) ble behandlet under og etter andre verdenskrig? Kunne dette skjedd i dag? Fortjente de sin straff? Skjer lignende i andre verdensdeler idag? Hva fikk oss til å gjennomføre disse handlingene mot disse kvinnene som hadde forelsket seg i en tysk soldat? Er det en tilfeldighet at de er kvinner? Var det fordi kvinner er en nasjonalt symbol som føder barn og viderefører normalen? Var det fordi de var svake og ergo lett å angripe? Legger ved et par linker og håper det kan åpne for en debatt angående dette temaet. Jeg jobber for tiden på en plass hvor minnene etter hva disse jentene har gjennomgått blir veldig synlig og levende for meg. I tillegg kjenner jeg ei dame som etter andre verdenskrig ble stemplet som "tyskertøs". Jeg lurer derfor på hvilke meininger kvinnene her på kvinneguiden gjør seg opp om saken. http://no.wikipedia.org/wiki/Tyskert%C3%B8s http://www.bt.no/nyheter/innenriks/Tyskerj...aff-528180.html
Chiyo Skrevet 6. januar 2010 #2 Skrevet 6. januar 2010 Jeg synst at de ble behandlet skikkelig dårlig. Å forelske seg er menneskelig. Hvordan kan en bli straffet for det. Kjærligheten gjør blind. Og måten Tyskerbarn ble behandlet... Det er sykt. Å være stygg mot barn... et barn ber ikke om å bli født.
Lisama Skrevet 6. januar 2010 #3 Skrevet 6. januar 2010 behandlingen av tyskertøsene både under og etter 2. verdenskrig hører ikke hjemme i dette landet i det hele tatt. Det er ubegripelig at den norske stat gjorde det den gjorde, og jeg skjønner ikke en døyt. Hvorfor skulle det være ulovlig å forelske seg i en soldat (som i mange tilfeller ikke var nazist i det hele tatt, men gjorde en jobb) selvom han var tysk? Jeg skjems.
Gjest Gjest Skrevet 6. januar 2010 #4 Skrevet 6. januar 2010 Har blitt diskutert før : http://forum.kvinneguiden.no/index.php?sho...l=tyskert%F8ser Vet ikke om jeg skal komme med noe nytt innspill, med unntak av å kommentere. Tyskerne var realtivt snille i Norge og Danmark. De to landene var regnet som germanske slektninger. Likevel så ble tyskertøsene straffet hardere en i andre land. De som giftet seg med tyskere ble faktisk fra tatt sitt norske statsborgerskap selv om de var norske. det skjedde ikke i noe annet land. Har faktisk ei tante det skjedde med. Fortsatt bitterhet 65 år etter krigen, hun har bare besøkt Norge en gang etter krigen i 1990. Familien som var igjen (og som tok avstand fra det hun hadde gjort) har fått slengt dritt etter seg helt opp på 80 tallet. Selvsakt skulle hun ikke ha gjort det, men reaksjonen er jo helt uforsonlig. Prøv også å se dette i lys av mye annen rar politikk i landet. Som skjer nå. Mullah Krekar saken, forbrytere fra utlandet som kan få pensjon osv de greier vi ikke å bli kvitt. Men ei ung jente som kanskje ikke forstod politikk eller hadde adgang til Internett, skal straffes livet ut. Tyskland ga penger etter krigen som skulle hjelpe de såkalte tyskerbarna. Det ble tatt av staten og havnet ikke der det skulle. Mange av barna ble utsatt for overgrep. Den norske stat vil ikke betale erstatning eller pengene de tok fra barna. Aldri en unnskyldning.
Virreliten Skrevet 6. januar 2010 #5 Skrevet 6. januar 2010 Italia, Polen og Frankrike (blant annet) har adskillig flere tyskerunger og tysktertøser enn Norge. Spør du noen fra ett av de landene om hvordan barna ble behandlet forstår de rett og slett ikke spørsmålet: hvordan da, hvordan skulle vi behandlet dem? Vi har behandlet dem som barn, de var jo barn. Hva skjedde hos dere? Og ser på meg med vantro gru når jeg forteller. Ikke så mange vet om dette: Den norske stat kontaktet Australia etter krigen, for å høre om de kunne tenke seg å motta sånn omtrent 9000 barn - billig arbeidskraft. Australia takket nei...
Max Magnus Skrevet 6. januar 2010 #6 Skrevet 6. januar 2010 De fikk en mild straff i forhold til sine medsøstre i Frankrike - mange av de ble skutt... En tysk soldat gjør jobben han er satt til. En kvinne som innleder et forhold til den personen svikter landet sitt. Har hun baller nok til å knulle på en som skyter på oss kunne hun like gjerne brukt mangelen på frykt på å skyte tilbake (på tyskerne). Det grenser faktisk til landsforræderi å ikke knipe igjen lårene. landsforræderi, forbrytelse mot statens selvstendighet og sikkerhet ved å utsette den for fare i forhold til andre land. Landsforræderi kan begås så vel i fred som i krig, men de farligste former for landsforræderi forekommer under krig (all slags bistand til fienden).
Gjest Gjest_P_* Skrevet 6. januar 2010 #7 Skrevet 6. januar 2010 De fikk en mild straff i forhold til sine medsøstre i Frankrike - mange av de ble skutt... En tysk soldat gjør jobben han er satt til. En kvinne som innleder et forhold til den personen svikter landet sitt. Har hun baller nok til å knulle på en som skyter på oss kunne hun like gjerne brukt mangelen på frykt på å skyte tilbake (på tyskerne). Det grenser faktisk til landsforræderi å ikke knipe igjen lårene. landsforræderi, forbrytelse mot statens selvstendighet og sikkerhet ved å utsette den for fare i forhold til andre land. Landsforræderi kan begås så vel i fred som i krig, men de farligste former for landsforræderi forekommer under krig (all slags bistand til fienden). Du kan mene så mye du vil, men det endrer ikke det faktum at seksuell omgang med fienden ikke var, og ikke er, forræderi. Det understrekes av det faktum at tyskertøser ikke ble dømt. I det landssvikoppgjøret som straffet medlemsskap i et politisk parti som var lovlig ved krigsutbruddet, som straffet røde kors-søstre for å yte hjelp til fienden gjennom å pleie sårede, ble ingen dømt for å ha hatt omgang med tyskere. Fordi det ikke var ulovlig! At den norske stat, rent administrativt, tar seg til å staffe folk, med internering og fratakelse av borgerrettigheter, uten rettssak og dom, det er langt fra greit. Et land med en slik framferd fra staten, i fredstid, er ikke en rettsstat. At det var nokså tvilsom moral og heller lite smart å ha omgang med tyskerne, er det liten tvil om. Forræderi var det ikke.
Gjest Gjest Skrevet 6. januar 2010 #8 Skrevet 6. januar 2010 Å ligge med tyske soldater er faktisk bistand til den tyske krigsinnsatsen i Norge. Jeg synes de burde holdt seg for gode til å plage barna, men synes det var fortjent å klippe av håret og fryse dem ut av samfunnet. Hva er så synd med tyskertøsene? At de måtte stå for det de gjorde? Trodde de at de skulle slippe unna og leve i fred? I tillegg, slutt med bortforklaringer som at de tyske soldatene var uskyldige guttevalper uten vilje osv...de var soldater i en invaderingshær, og utfører eldre og mer erfarne menns ordre.
Max Magnus Skrevet 7. januar 2010 #9 Skrevet 7. januar 2010 Du kan mene så mye du vil, men det endrer ikke det faktum at seksuell omgang med fienden ikke var, og ikke er, forræderi. Det understrekes av det faktum at tyskertøser ikke ble dømt. I det landssvikoppgjøret som straffet medlemsskap i et politisk parti som var lovlig ved krigsutbruddet, som straffet røde kors-søstre for å yte hjelp til fienden gjennom å pleie sårede, ble ingen dømt for å ha hatt omgang med tyskere. Fordi det ikke var ulovlig! At den norske stat, rent administrativt, tar seg til å staffe folk, med internering og fratakelse av borgerrettigheter, uten rettssak og dom, det er langt fra greit. Et land med en slik framferd fra staten, i fredstid, er ikke en rettsstat. At det var nokså tvilsom moral og heller lite smart å ha omgang med tyskerne, er det liten tvil om. Forræderi var det ikke. Det er klart det er greit at unge kvinner skjuler fienden og gir ly, mat og hvile i en krig... Jeg har lyst til å kalle svikerne ulovlige stridene. Da blir de tatt som krigsfanger på lik linje som soldatene. Hva mer vil du? De satte norske soldaters liv på spill i tillegg til at de hjalp fienden. De tyske soldatene hadde to valg; vær fiende eller gi opp kampen i Norge med de rettigheten som medfølger. Forræderi var det ikke skriver du. Kanskje jeg skal kalle det krigsforræderi i stedet, for det er det faktisk. Å yte fienden bistand i krig. Å straffe sanitetsarbeidere er pr dags dato ikke lov. De plikter å hjelpe sårede soldater, uavhengig hvilket flagg de bærer. Så vidt jeg vet eksisterte ikke krigens folkerett under 2. verdenskrig, men de hadde nok noen tilsvarende lover.
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2010 #10 Skrevet 7. januar 2010 Å ligge med tyske soldater er faktisk bistand til den tyske krigsinnsatsen i Norge. Jeg synes de burde holdt seg for gode til å plage barna, men synes det var fortjent å klippe av håret og fryse dem ut av samfunnet. Hva er så synd med tyskertøsene? At de måtte stå for det de gjorde? Trodde de at de skulle slippe unna og leve i fred? I tillegg, slutt med bortforklaringer som at de tyske soldatene var uskyldige guttevalper uten vilje osv...de var soldater i en invaderingshær, og utfører eldre og mer erfarne menns ordre. Da er det jo merkelig at alle mannfolkene som tjente gode penger på handel med tyskerne gikk fri, og ikke fikk skamfert så mye som et øyebryn etter krigen... Og det er jo pussig at alt dette skjedde med Gerhardsens viten og vilje uten at de løftet en finger for å stoppe galskapen. Men så lenge det gikk utover kvinner og barn er det kanskje greit? Jeg tror det er på tide at jensegutten gir en offentlig unskyldning for hva hans forgjengere gjorde eller ikke gjorde. Og dersom det er rett å skamfere mennesker ved å sette dem nakne på lasteplan og snauklippe dem, hvorfor kan ikke det gjøres i dag også da? Med mannfolk som handler med narko, raner banker osv? Merkelige holdninger må jeg si.
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2010 #11 Skrevet 7. januar 2010 Jeg syns det er skikkelig trist at man fortsatt i dag, ser ut til å bli forbanna når det blir snakk om jentene som faktisk FORELSKET seg i tyske gutter. For det var det de var for disse jentene gutter, ikke soldater. Mange av disse jentene var også veldig unge, min mor var knapt 17 år og tror dere virkelig at en 17 år gammel jente tenker på hva som er fornuftig når hun blir forelsket, eller en 19 år gammel gutt som også blir forelsket? Det blir for dumt rett og slett. Antagelig viser dumskapen/idiotien til de som mener at det er landsforæderi, i andre ting også.
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2010 #12 Skrevet 7. januar 2010 Da er det jo merkelig at alle mannfolkene som tjente gode penger på handel med tyskerne gikk fri, og ikke fikk skamfert så mye som et øyebryn etter krigen... Og det er jo pussig at alt dette skjedde med Gerhardsens viten og vilje uten at de løftet en finger for å stoppe galskapen. Men så lenge det gikk utover kvinner og barn er det kanskje greit? Jeg tror det er på tide at jensegutten gir en offentlig unskyldning for hva hans forgjengere gjorde eller ikke gjorde. Og dersom det er rett å skamfere mennesker ved å sette dem nakne på lasteplan og snauklippe dem, hvorfor kan ikke det gjøres i dag også da? Med mannfolk som handler med narko, raner banker osv? Merkelige holdninger må jeg si. Det er en helt annen diskusjon. Her er det snakk om kvinnene...
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2010 #13 Skrevet 7. januar 2010 Jeg syns det er skikkelig trist at man fortsatt i dag, ser ut til å bli forbanna når det blir snakk om jentene som faktisk FORELSKET seg i tyske gutter. For det var det de var for disse jentene gutter, ikke soldater. Mange av disse jentene var også veldig unge, min mor var knapt 17 år og tror dere virkelig at en 17 år gammel jente tenker på hva som er fornuftig når hun blir forelsket, eller en 19 år gammel gutt som også blir forelsket? Det blir for dumt rett og slett. Antagelig viser dumskapen/idiotien til de som mener at det er landsforæderi, i andre ting også. Det blir for dumt å rettferdigjøre kriminelle handlinger også. Man er ikke guttunge lenger når man møter opp i et land for å drepe andre unge menn (og sivile). Tyskerfittene fikk som fortjent! De tyske soldatene hadde to valg; vær fiende eller gi opp kampen i Norge med de rettigheten som medfølger.
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2010 #14 Skrevet 7. januar 2010 Det blir for dumt å rettferdigjøre kriminelle handlinger også. Man er ikke guttunge lenger når man møter opp i et land for å drepe andre unge menn (og sivile). Tyskerfittene fikk som fortjent! Sier nok mer om deg dette, enn om de jentene det er snakk om her!!
Chiyo Skrevet 7. januar 2010 #15 Skrevet 7. januar 2010 Det blir for dumt å rettferdigjøre kriminelle handlinger også. Man er ikke guttunge lenger når man møter opp i et land for å drepe andre unge menn (og sivile). Tyskerfittene fikk som fortjent! Der tar du feil my man. Mange av disse Tyske soldatene var nettop det. Guttunger. Det var ikke slik at alle tyske soldater i Norge var slemminger. Ikke alle velgte å reise til Norge som soldat. Følg ordre eller bli drept noen gang hørt det utrykket. Og de jentene som ble sammen med tyskere var forelsket. Når en er skikkelig in LOVE så bryr en seg ikke om at den en er glad i er på fiendens side. Du har nok aldri vært skikkelig forelsket før. Tror ikke du skjønner hvor sterk kjærlighet er.
Gjest NEI! Skrevet 7. januar 2010 #16 Skrevet 7. januar 2010 De fikk en mild straff i forhold til sine medsøstre i Frankrike - mange av de ble skutt... En tysk soldat gjør jobben han er satt til. En kvinne som innleder et forhold til den personen svikter landet sitt. Har hun baller nok til å knulle på en som skyter på oss kunne hun like gjerne brukt mangelen på frykt på å skyte tilbake (på tyskerne). Det grenser faktisk til landsforræderi å ikke knipe igjen lårene. landsforræderi, forbrytelse mot statens selvstendighet og sikkerhet ved å utsette den for fare i forhold til andre land. Landsforræderi kan begås så vel i fred som i krig, men de farligste former for landsforræderi forekommer under krig (all slags bistand til fienden). Landsforræderi er bra. Forræderi mot det å tillate andre mennesker å tenne seksuelt på mektige mennesker i uniform, er fascisme. Jeg liker ikke fascisme. På en måte skjønner jeg det gode i at flokken holder sammen fra et nyttemaksimeringsprinsipp. Men drap på flokkstrukturer fremmer individualisme, og individualisme er den beste garantien for at mennesker får mulighet til å gjøre hva de vil med sine liv. Dette er også en vesentlig del av andre -ismer som feminisme. Norge er et jantelovs og flokksamfunn, med høy grad av nasjonalisme. Om jeg kunne drept alle nordmenn anno 1945, ville jeg gjort verden en tjeneste. Det var avskum. Jeg blir kvalm når jeg tenker over disse drittsekkene.
Gjest Ingeniøren Skrevet 7. januar 2010 #17 Skrevet 7. januar 2010 Jeg vil alltid mene at det å hoppe til sengs med fienden mens ens egne er ute og kjemper er skammelig og ett skikkelig svik. Snakk om å bare tenke med kjønnsorganet. Hvorfor skal landet stille opp for noen som selv sviktet landet sitt så grovt? Barna derimot er selvsagt totalt uskyldige.
Gjest Jinx82-utlogget Skrevet 7. januar 2010 #18 Skrevet 7. januar 2010 Der tar du feil my man. Mange av disse Tyske soldatene var nettop det. Guttunger. Det var ikke slik at alle tyske soldater i Norge var slemminger. Ikke alle velgte å reise til Norge som soldat. Følg ordre eller bli drept noen gang hørt det utrykket. Og de jentene som ble sammen med tyskere var forelsket. Når en er skikkelig in LOVE så bryr en seg ikke om at den en er glad i er på fiendens side. Du har nok aldri vært skikkelig forelsket før. Tror ikke du skjønner hvor sterk kjærlighet er. Sorry, men her tror jeg ikke du setter deg godt nok inn i hvordan det måtte føles å være i krig, å bli okkupert av et annet land, selv om de fleste, (ihvertfall ariske), her i Norge ble behandlet relativt bra i forhold til folk i andre land, og selvsagt jødene, men også andre såkalt "lavtstående" raser, (ikke ifølge mitt eget menneskesyn, riktignok.) Jeg klarer selvfølgelig heller ikke å sette meg inn i hvordan det føles å leve i krig, men det er direkte kvalmende å la de årene høres ut som en sentimental "Romeo&Juliet"-historie.. Med alle uskyldige guttene og jentene som fant hverandre, men da medtatt i eventyret at den mannlige parten var fienden, og den kvinnelige parten den som gikk over på feil side, og sviktet landet sitt. Nå hørtes vel min beskrivelse meget dramatisk ut her, og som flere her nevner var jo mange av de tyske soldatene her i landet ufrivillig, og i tillegg var mange unge,- og selvfølgelig var det nok mange av de tysk/norske parene som ble dannet under krigen, basert på forelskelse fra begges side.. Men, noen av dem, gjorde nok dette for å oppnå fordeler, som også mange norske menn valgte å gjøre, bl.a ved å tyste på motstandsfolk eller melde seg inn i NS og dermed stå som nazist på papiret. Uansett om årsaken til dette var ung, naiv forelskelse eller kynisk strategi for å oppnå fordeler, måtte man selvfølgelig kunne forvente at resten av befolkningen som IKKE solgte seg/gikk over på fiendens side, ville finne denne kjærligheten/vennligheten/sympatien direkte frastøtende.. Tenk selv hvordan det må føles når noen fra ditt eget folk, i ditt eget land, som er okkupert og overflommet av soldater,- frivillig velger å sympatisere med fienden?! Det var ikke snakk om her å følge en ordre eller dø, men å inngå forhold med mennesker som har fratatt deg landet ditt! Selvfølgelig var det en umenneskelig behandling mange av de såkalte tyskertøsene fikk etter krigen, og ikke minst barna deres,- men vi kan ikke se på disse handlingene isolert, men i sammenheng med hva som foregikk under okkupasjonen. Uten at det rettferdiggjør noe som helst, selvsagt, men at det kan være en forståelig reaksjon på det som mange anså som et svik og landsforræderi.
Chiyo Skrevet 7. januar 2010 #19 Skrevet 7. januar 2010 Sorry, men her tror jeg ikke du setter deg godt nok inn i hvordan det måtte føles å være i krig, å bli okkupert av et annet land, selv om de fleste, (ihvertfall ariske), her i Norge ble behandlet relativt bra i forhold til folk i andre land, og selvsagt jødene, men også andre såkalt "lavtstående" raser, (ikke ifølge mitt eget menneskesyn, riktignok.) Jeg klarer selvfølgelig heller ikke å sette meg inn i hvordan det føles å leve i krig, men det er direkte kvalmende å la de årene høres ut som en sentimental "Romeo&Juliet"-historie.. Med alle uskyldige guttene og jentene som fant hverandre, men da medtatt i eventyret at den mannlige parten var fienden, og den kvinnelige parten den som gikk over på feil side, og sviktet landet sitt. Nå hørtes vel min beskrivelse meget dramatisk ut her, og som flere her nevner var jo mange av de tyske soldatene her i landet ufrivillig, og i tillegg var mange unge,- og selvfølgelig var det nok mange av de tysk/norske parene som ble dannet under krigen, basert på forelskelse fra begges side.. Men, noen av dem, gjorde nok dette for å oppnå fordeler, som også mange norske menn valgte å gjøre, bl.a ved å tyste på motstandsfolk eller melde seg inn i NS og dermed stå som nazist på papiret. Uansett om årsaken til dette var ung, naiv forelskelse eller kynisk strategi for å oppnå fordeler, måtte man selvfølgelig kunne forvente at resten av befolkningen som IKKE solgte seg/gikk over på fiendens side, ville finne denne kjærligheten/vennligheten/sympatien direkte frastøtende.. Tenk selv hvordan det må føles når noen fra ditt eget folk, i ditt eget land, som er okkupert og overflommet av soldater,- frivillig velger å sympatisere med fienden?! Det var ikke snakk om her å følge en ordre eller dø, men å inngå forhold med mennesker som har fratatt deg landet ditt! Selvfølgelig var det en umenneskelig behandling mange av de såkalte tyskertøsene fikk etter krigen, og ikke minst barna deres,- men vi kan ikke se på disse handlingene isolert, men i sammenheng med hva som foregikk under okkupasjonen. Uten at det rettferdiggjør noe som helst, selvsagt, men at det kan være en forståelig reaksjon på det som mange anså som et svik og landsforræderi. Det forstår jeg, men det gir ikke deg rett til å dra en kvinne ut i gaten, klippe av henne håret og ta vekk statsborgerskapet hennes. Disse jentene som "solgte" seg for å fordeler. Hvorfor gjorde de det? For å overleve. Hun fikk kanskje et bedre liv enn de fleste og kanskje hjalp disse fordelene familien hennes også. Hva enkelt personer gjør under dyna si er deres business og ikke noen andres. Jeg hadde riktig nok blirr skuffet visst jeg levde i sult og så en annen kvinne ha sex med soltater slik at hun fikk et bedre liv, men det kunne aldri falt meg inn å straffe henne på grunn av det. I slutten av dagen er det du selv som må dømme om du er stolt over det du har gjort.
Miss Puddel Skrevet 7. januar 2010 #20 Skrevet 7. januar 2010 Hva synes dere om hvordan de såkalte "tyskertøsene" (tyskerjenter) ble behandlet under og etter andre verdenskrig? Kunne dette skjedd i dag? Fortjente de sin straff? Skjer lignende i andre verdensdeler idag? Hva fikk oss til å gjennomføre disse handlingene mot disse kvinnene som hadde forelsket seg i en tysk soldat? Er det en tilfeldighet at de er kvinner? Var det fordi kvinner er en nasjonalt symbol som føder barn og viderefører normalen? Var det fordi de var svake og ergo lett å angripe? Legger ved et par linker og håper det kan åpne for en debatt angående dette temaet. Jeg jobber for tiden på en plass hvor minnene etter hva disse jentene har gjennomgått blir veldig synlig og levende for meg. I tillegg kjenner jeg ei dame som etter andre verdenskrig ble stemplet som "tyskertøs". Jeg lurer derfor på hvilke meininger kvinnene her på kvinneguiden gjør seg opp om saken. http://no.wikipedia.org/wiki/Tyskert%C3%B8s http://www.bt.no/nyheter/innenriks/Tyskerj...aff-528180.html Det var vel ikke tilfeldig at det dreide seg om kvinner nei. Litt fordi som TS skriver at man har et litt romantisk forhold til den som skal bringe, (her, den norske) slekten videre, og man oppfatter det som et svik, og litt fordi det tross alt var de norske unge kvinnene som møtte sin manlige motpart i soldatene som ble sendt hit. Det ble vel ikke akkurat sendt så mange unge tyske kvinner hit, slik at man fikk ikke det manlige motstykket... mannlige landsvikere ja, men de bar ikke frem levdende beviser på hva de hadde gjort. Og jeg tror også at kvinner er kvinner værst, her var det mye sjalusi ute og gikk, straffene med å barbere hoder etc vitner om det. JEg skal ikke si det ikke kunne skjedd igjen, mennesker er utrolig slemme dyr, men jeg synes det er tragisk måten de ble behandlet, og også hvordan tyskerbarna ble behandlet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå