Gjest Armule Skrevet 6. januar 2010 #1 Skrevet 6. januar 2010 (endret) For rundt et halvt år siden bestilte vi bredbånd fra telenor, type medium. Her skal man få opptil 5 mBits hastighet i nedlasting, jeg bor slik at jeg "bare" får 3 mBit. Dvs. omtrent midt i Tromsø sentrum. Jeg spurte om det var mulighet for å få redusert pris siden de tydelig ikke klarer å levere det jeg betaler for, men det gikk visst ikke i følge kundeservice jeg prata med. Etter å ha vært innom forbrukerrådet nå ser jeg dette: Som utgangspunktet skal du ha den hastigheten tjenesteyter har lovet. Ligger hastigheten over tid betydelig under den oppgitte hastigheten, kan det gi grunnlag for prisavslag eller heving av kontrakten. Noen andre som har bedt telenor om redusert pris? Og fått igjennom forespørseln? Skal sende mail til de straks for å høre hva de sier, og også til forbrukerrådet for å høre hva jeg har krav på. Det er jo litt bittert å kun få bruke 60% av det jeg betaler for.. Endret 6. januar 2010 av Arnøy
toth Skrevet 6. januar 2010 #2 Skrevet 6. januar 2010 (endret) Skaff 16 mb versjonen til samme månedspris men uten support, ikke hatt noe som helst stress med den. Får ikke det jeg betaler for men får allikevel over 10 mbps for 400 i måneden.. Eneste gode tilbudet telenor har Ellers så bor jo du i tromsø så du kan sjekke ut lokale løsninger, ofte de er billige.. Angående prisavslag er det jo bare å prøve men tviler på at du kommer igjennom med det når det gjelder telenor. De er såpass store at om det kommer ut ett rykte om at du kan få prisavslag på bredbånd av dem hvis de ikke leverer det de skal kommer de til å bli nedringte. Med andre ord vil de tape store summer på å gi prisavslag, er uansett ikke noe du har krav på men noe som kan bli tilbudt av en levrandør (spesielt mindre levrandører) som verdsetter deg som kunde. Telenor derimot er for store til å kunne tenke på enkeltkunder pga ringvirkninger og forretningsmodell http://www.telenor.no/privat/internett/abonnement/bredband/ Om du ser helt nederst står det bredbånd uten support, 16 mbps for 400 måneden. Siden du allerede er kunde tar det bare noen minutter å skifte forutsatt at du har bra nok modem. Endret 6. januar 2010 av toth
Gjest Armule Skrevet 6. januar 2010 #3 Skrevet 6. januar 2010 Tja. Men hvorfor gå over til 16 mBit når de uansett ikke kan levere mer enn 3?
toth Skrevet 6. januar 2010 #4 Skrevet 6. januar 2010 (endret) Tja. Men hvorfor gå over til 16 mBit når de uansett ikke kan levere mer enn 3? Går du over til 16 mbps kommer de mest sannsynlig til å levere 8-12 mb. Jeg pleide å ha 2 mbps og fikk 1,4 og gikk over til 16 og fikk 12. (12 mbps gir en faktisk hastighet på ca 1,3-1,45 mbps når du laster ned, noe som er plenty) Endret 6. januar 2010 av toth
Gjest Armule Skrevet 6. januar 2010 #5 Skrevet 6. januar 2010 Går du over til 16 mbps kommer de mest sannsynlig til å levere 8-12 mb. Jeg pleide å ha 2 mbps og fikk 1,4 og gikk over til 16 og fikk 12. Usaklige telenor. Gir de bevisst lavere hastighet?
toth Skrevet 6. januar 2010 #6 Skrevet 6. januar 2010 Usaklige telenor. Gir de bevisst lavere hastighet? Nei, men ADSL+ kan maksimalt sende ut 16mbps. Teknologien støtter ikke høyere hastigheter, og signalet er avhengig av kvaliteten på telefonlinjene dine samt hvor langt unna sentralen du bor. Sentralene ligger vanligvis ikke "midt" i byen.
Gjest Armule Skrevet 6. januar 2010 #7 Skrevet 6. januar 2010 Nei, men ADSL+ kan maksimalt sende ut 16mbps. Teknologien støtter ikke høyere hastigheter, og signalet er avhengig av kvaliteten på telefonlinjene dine samt hvor langt unna sentralen du bor. Sentralene ligger vanligvis ikke "midt" i byen. Unnskyld meg som ikke skjønner dette da. Jeg veit at signalet er avhengig av diverse ting - men hvordan kan det gjøre at jeg får nesten 16 mBit med Turbo men ikke 5 mBit med medium?
toth Skrevet 6. januar 2010 #8 Skrevet 6. januar 2010 Unnskyld meg som ikke skjønner dette da. Jeg veit at signalet er avhengig av diverse ting - men hvordan kan det gjøre at jeg får nesten 16 mBit med Turbo men ikke 5 mBit med medium? Du har 5mbps fra sentralen nå og 3 mbps kommer frem, så ca 60% av hastigheten. Så om de sender 16 og du fremdeles får 60% så får du 9,5 - 10 mbps.
Gjest Armule Skrevet 6. januar 2010 #9 Skrevet 6. januar 2010 Du har 5mbps fra sentralen nå og 3 mbps kommer frem, så ca 60% av hastigheten. Så om de sender 16 og du fremdeles får 60% så får du 9,5 - 10 mbps. Hehe. Jeg synes det høres veldig merkelig ut Men hvis det er fakta så er det jo greit, begge koster jo det samme. Men er ikke turbo-abonnementet svingende? Dvs. at det kan variere stort hvor stor linje du har fra dag til dag/time til time osv.?
toth Skrevet 6. januar 2010 #10 Skrevet 6. januar 2010 (endret) Hehe. Jeg synes det høres veldig merkelig ut Men hvis det er fakta så er det jo greit, begge koster jo det samme. Men er ikke turbo-abonnementet svingende? Dvs. at det kan variere stort hvor stor linje du har fra dag til dag/time til time osv.? Nei, er rett å slett maksimumshastigheten. Nøyaktig samme som "bredbånd premium" men uten rett på telefonsupport. Men telefonsupport trenger du ikke uansett, av og til går linjene ned noen timer men kommer opp igjen dagen etter, å ringe gjør det ikke noe bedre. Og om det er borte flere dager på rad så får du uansett support Så turbopakken er helt genial den Har sittet på turbo i ett år nå, aldri opplevd noen som helst svingninger. Endret 6. januar 2010 av toth
Gjest Armule Skrevet 6. januar 2010 #11 Skrevet 6. januar 2010 Nei, er rett å slett maksimumshastigheten. Nøyaktig samme som "bredbånd premium" men uten rett på telefonsupport. Men telefonsupport trenger du ikke uansett, av og til går linjene ned noen timer men kommer opp igjen dagen etter, å ringe gjør det ikke noe bedre. Og om det er borte flere dager på rad så får du uansett support Så turbopakken er helt genial den Har sittet på turbo i ett år nå, aldri opplevd noen som helst svingninger. Hmm, we might get this! Må bare høre med de andre jeg bor med først..
toth Skrevet 6. januar 2010 #12 Skrevet 6. januar 2010 Hmm, we might get this! Må bare høre med de andre jeg bor med først.. Koster det samme, 3 ganger raskere. Bør være en no-brainer
Gjest Gjest Skrevet 6. januar 2010 #13 Skrevet 6. januar 2010 Noen andre som har bedt telenor om redusert pris? Og fått igjennom forespørseln? Skal sende mail til de straks for å høre hva de sier, og også til forbrukerrådet for å høre hva jeg har krav på. Det er jo litt bittert å kun få bruke 60% av det jeg betaler for.. Telenor reduserte prisen på mitt nett fram til de kunne levere riktig hastighet, selv om jeg ikke hadde vært i kontakt med dem... (jeg visste ikke engang at jeg hadde lavere hastighet enn jeg skulle hatt)
Anglofil Skrevet 6. januar 2010 #14 Skrevet 6. januar 2010 Det virker som du har vært uhelig med din kundebehandler. Jeg vet at de aller fleste kundebehandlere ville faktisk gitt deg redusert pris, meg selv inkludert. Det skulle bare mangle slik jeg ser det. Mvh Yvonne
aluminium Skrevet 9. januar 2010 #15 Skrevet 9. januar 2010 Det som kan ha litt å bety her er avstanden til sentralen og ikke minst kvaliteten på linja. Det er ikke sikkert de klarer å levere noe særlig mer enn 3 mbit, uansett hvor kraftig linje du bestiller. Jeg er litt i samme situasjon nå, de kommer og monterer linjen min om ikke så lenge. Jeg har selv lyst på 20 mbiten, men det er ikke sikkert linja mi klarer å levere stort mer enn 6-7 mbit...
Gjest Armule Skrevet 9. januar 2010 #16 Skrevet 9. januar 2010 Telenor reduserte prisen på mitt nett fram til de kunne levere riktig hastighet, selv om jeg ikke hadde vært i kontakt med dem... (jeg visste ikke engang at jeg hadde lavere hastighet enn jeg skulle hatt) Det virker som du har vært uhelig med din kundebehandler. Jeg vet at de aller fleste kundebehandlere ville faktisk gitt deg redusert pris, meg selv inkludert. Det skulle bare mangle slik jeg ser det. Mvh Yvonne Æsjda! Hvorfor må det finnes sånne folk.. Får sende dem en mail, da.. Kanskje det er mulig å få tilbakebetalt for det siste halve året man har betalt for mye? DET er kanskje å håpe på litt vel mye..
Gjest Armule Skrevet 9. januar 2010 #17 Skrevet 9. januar 2010 Det som kan ha litt å bety her er avstanden til sentralen og ikke minst kvaliteten på linja. Det er ikke sikkert de klarer å levere noe særlig mer enn 3 mbit, uansett hvor kraftig linje du bestiller. Jeg er litt i samme situasjon nå, de kommer og monterer linjen min om ikke så lenge. Jeg har selv lyst på 20 mbiten, men det er ikke sikkert linja mi klarer å levere stort mer enn 6-7 mbit... Ja, det er det jeg tenker på. Akkurat det er jo ikke direkte min feil, så burde jo få nedsatt pris. Samtidig er jeg like skeptisk til deg om de kan levere noe mer enn det jeg får, selv om jeg vil over til turbo..
Anglofil Skrevet 9. januar 2010 #18 Skrevet 9. januar 2010 Æsjda! Hvorfor må det finnes sånne folk.. Får sende dem en mail, da.. Kanskje det er mulig å få tilbakebetalt for det siste halve året man har betalt for mye? DET er kanskje å håpe på litt vel mye.. Ja, det går an. Legg fram saken din på en saklig måte så er jeg sikker på at de hører på deg. Jeg ville ihvertfall gjort det, ihvertfall ikke så lenge du skriker inn i røret og blir kjempesinna. Forstår frustrasjonen når det ikke er din feil, men du vinner nok mer på å prøve å forholde deg rolig (ikke at jeg påstår at du ikke er det altså!). Ja, det er det jeg tenker på. Akkurat det er jo ikke direkte min feil, så burde jo få nedsatt pris. Samtidig er jeg like skeptisk til deg om de kan levere noe mer enn det jeg får, selv om jeg vil over til turbo.. Veldig enig. Ikke mer å si på det. Helt klart noe du bør få slik jeg ser det. Mvh Yvonne
Gjest Armule Skrevet 9. januar 2010 #19 Skrevet 9. januar 2010 Ja, det går an. Legg fram saken din på en saklig måte så er jeg sikker på at de hører på deg. Jeg ville ihvertfall gjort det, ihvertfall ikke så lenge du skriker inn i røret og blir kjempesinna. Forstår frustrasjonen når det ikke er din feil, men du vinner nok mer på å prøve å forholde deg rolig (ikke at jeg påstår at du ikke er det altså!). Veldig enig. Ikke mer å si på det. Helt klart noe du bør få slik jeg ser det. Mvh Yvonne Takk! Har sendt dem en henvendelse på mail, så få se hva den personen har å si! Hehe, har ikke tendens til å bli særlig sur når det skjer slike ting! Som regel ikke deres feil at det skjer, pluss at saklighet som regel irriterer den andre parten når de veit de har feil
aluminium Skrevet 9. januar 2010 #20 Skrevet 9. januar 2010 Ja, det er det jeg tenker på. Akkurat det er jo ikke direkte min feil, så burde jo få nedsatt pris. Samtidig er jeg like skeptisk til deg om de kan levere noe mer enn det jeg får, selv om jeg vil over til turbo.. Dersom du kan få større hastighet ved å oppgradere abbonementet ditt er det noe alvorlig galt ja. I og med at du ikke klarer å oppnå de 5 mbitene som du skal ha, noen gang i det hele, så tipper jeg det er linjekvaliteten som stryper deg. Da ville jeg tatt en telefon og hørt om det er tilfelle, kanskje få vite hvor langt fra sentralen du ligger. Mener å huske at når man passerer 1,5-2 km fra en sentral, så begynner det å bli vanskelig å få oppgitte hastigheter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå