Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tar nå første året på bachelor i psykologi ved Høgskolen på Lillehammer.

Jeg er enda litt usikker på om jeg kunne tenke meg profesjonsstudie senere, eller sikte på en master i psykologi..

Dette er vel og merke langt frem, men jeg føler behovet for å lage meg en plan snart.

Jeg mailet tidligere med UiO, og de sa det kanskje var mulig å ta emner på bachelornivå, for så å søke profesjonsstudiet og få godskrevet disse emnene.

Hva mener dere, bør jeg fortsette på bachelorgraden og så søke innpass for disse med opptak på profesjonsstudie?

Eller bør jeg satse på å søke opptak på profesjonsstudie først som sist?

Og blir man tatt opp der på bakgrunn av videregående karakterer, eller hjelper det at man allerede har en bachelorgrad og første året psykologi?

Setter stor pris på alle innspill! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det lureste, slik jeg ser det, er at du bestemmer deg nå for om du vil gå profesjonsløpet eller sikte mot master. Det er mulig du kan få godskrevet noen emner, men det ville jeg ikke satset på. Løpene er nemlig ganske forskjellige, og på profesjon er det mer lagt opp et løp du skal følge enn at du kan plukke emner her og der. Du kan ende opp med å måtte studere i fryktelig mange år om du tar en bachelor først. Det hjelper ikke på opptaket til profesjon at du har tatt en bachelor heller. Bortsett fra i Oslo, så teller opptaket kun på førsteåret. I Oslo teller inntaket kun på videregående karakterer.

Så kort sagt, bestem deg nå for hva du vil og sats på det! Jeg går selv på master på UiO og stotrives med det.

Skrevet

Gjest: Hvilken master går du, hvis du ønsker å svare? :-)

Det er mulig å ta kandidatstudiet i Danmark hvis man bestemmer seg etter bachelor at man vil gå for psykolog allikevel.

Skrevet
Gjest: Hvilken master går du, hvis du ønsker å svare? :-)

Arbeid og organisasjon :)

Skrevet
Arbeid og organisasjon :)

Spennende :) Vet du hva snittet der er?

(Sorry for å kapre tråden bittelitt! :))

Skrevet

Takk for info!:)

Det var nemlig en av veilederne på uio som nevnte det med å få godskrevet bacheloremner. (Har sjekket, det er de samme fagene i hvert fall!)

Men ja, jeg ser hva du mener - det er jo best å bestemme seg..

Det er bare så vanskelig! mange hensyn i begge ender. Og jeg er redd jeg ikke kan belage meg på å flytte til Oslo nå.. selv om jeg har hørt om noen som har fjernlest veldig mye..??

Snittet mitt fra videregående er nemlig ikke så høyt. Men det er klart, jeg har alderspoeng nå.

Har bare så veldig mye bedre karakterer på all høyere utdanning ;) så det er litt kjedelig at det ikke skal spille noen rolle.

Skrevet
Takk for info!:)

Det var nemlig en av veilederne på uio som nevnte det med å få godskrevet bacheloremner. (Har sjekket, det er de samme fagene i hvert fall!)

Men ja, jeg ser hva du mener - det er jo best å bestemme seg..

Det er bare så vanskelig! mange hensyn i begge ender. Og jeg er redd jeg ikke kan belage meg på å flytte til Oslo nå.. selv om jeg har hørt om noen som har fjernlest veldig mye..??

Snittet mitt fra videregående er nemlig ikke så høyt. Men det er klart, jeg har alderspoeng nå.

Har bare så veldig mye bedre karakterer på all høyere utdanning ;) så det er litt kjedelig at det ikke skal spille noen rolle.

Har regnet på det nå, og ser jeg har for lave konkurransepoeng for å komme inn på profesjonsstudiet i Oslo...:(

Så det må nesten bli bachelor løpet da..og evnt søke profesjonsstudiet i Danmark istedet (der er vel opptaket på grunnlag av bachelor karakterene?)

Skrevet

På universitetet i Bergen kommer du inn basert på karakterer fra årsstudiumet. Det kreves så godt som bare A'er for å komme inn.

Dersom du ønsker å gå profesjon er det lurest å starte nå. Det er enten karakterer fra videregående eller årssgudium som teller, så å ta flere fag på bachelor/masternivå har ikke stor forskjell. Ønsker du å prøve deg på profesjon er det best å starte først som sist.

Skrevet
På universitetet i Bergen kommer du inn basert på karakterer fra årsstudiumet. Det kreves så godt som bare A'er for å komme inn.

Dersom du ønsker å gå profesjon er det lurest å starte nå. Det er enten karakterer fra videregående eller årssgudium som teller, så å ta flere fag på bachelor/masternivå har ikke stor forskjell. Ønsker du å prøve deg på profesjon er det best å starte først som sist.

Ja...

Det er jo bare tre karakterer som teller av de fem på årsstudiet da.. så da må man mobilisere alt på de:)

det virker jo nesten som en "lettere" fremgangsmåte for meg altså.

Skrevet

Vil det være mulig å ta deler av profesjonsutdanning som fjernstudent...? jeg kjenner to som delvis gjennomførte sitt løp i Oslo på den måten siden de ikke kunne flytte pga barn.

Skrevet
Vil det være mulig å ta deler av profesjonsutdanning som fjernstudent...? jeg kjenner to som delvis gjennomførte sitt løp i Oslo på den måten siden de ikke kunne flytte pga barn.

Deler av studiet kan tas fjernt ja, men dette er langt lettere på siste havldel av studiet enn første. Første halvdel er det mye fag, mye gruppeoppgaver og lignende. Siste halvdel er det lettere å bytte om på faga og mikse og trikse litt.

Men i tre semester har man klinikkarbeid hver uke, de tre semestrene blir vanskelig å ta vekke.

Skrevet
Deler av studiet kan tas fjernt ja, men dette er langt lettere på siste havldel av studiet enn første. Første halvdel er det mye fag, mye gruppeoppgaver og lignende. Siste halvdel er det lettere å bytte om på faga og mikse og trikse litt.

Men i tre semester har man klinikkarbeid hver uke, de tre semestrene blir vanskelig å ta vekke.

Hei og takk for svar!

Har du selv erfart lignende, eller at andre rundt deg har gjort det? hvilken skole var dette etc?

De tillater altså med andre ord et litt annerledes studieløp?

Beklager mange spørsmål, er bare litt interessert kan man si;)

Skrevet
Spennende :) Vet du hva snittet der er?

(Sorry for å kapre tråden bittelitt! :))

Men er du snittet for å komme inn? Jeg hadde veldig i nærheten av B i snitt selv, og de fleste andre har nok dette eller bedre. Beklager seint svar ;)

Skrevet (endret)

Hvis jeg ikke tar helt feil, så er det vel bare Oslo som har profesjonsutdanning direkte fra VGS-karakterer? Bergen (som du sier), Trondheim og Tromsø baserer inntaket på karakterer fra årsstudium :)

Jeg skal også søke meg inn på profesjon etterhvert TS, ønsker deg lykke til! :)

Endret av dalieo
Skrevet

Søkte meg direkte inn på profesjon, og angrer ikke på det. Det er mye lettere å bytte fra profesjon til bachelor (med sikte på master) enn omvendt.

Hva man kan jobbe som? Sikter man seg inn på profesjon, er det vel først og fremst terapeutisk arbeid. Masterstudiet er mer forskningsrettet, her kan man også spesialisere seg innen forskjellige emner har jeg hørt. Har blant annet en kamerat som har gått videre med arbeidslivspsykologi. Det var aldri aktuelt for meg, så jeg har dessverre ikke satt meg helt inn i detaljene.

Lykke til med valget, psykologi er et spennende fag. Vet dessuten at om man har det i kombinasjon med økonomi/organisjonslære eller andre fag, kan det være attraktivt om man ønsker å ende opp som leder og/eller konsulent.

Skrevet
Søkte meg direkte inn på profesjon, og angrer ikke på det. Det er mye lettere å bytte fra profesjon til bachelor (med sikte på master) enn omvendt.

Hva man kan jobbe som? Sikter man seg inn på profesjon, er det vel først og fremst terapeutisk arbeid. Masterstudiet er mer forskningsrettet, her kan man også spesialisere seg innen forskjellige emner har jeg hørt. Har blant annet en kamerat som har gått videre med arbeidslivspsykologi. Det var aldri aktuelt for meg, så jeg har dessverre ikke satt meg helt inn i detaljene.

Lykke til med valget, psykologi er et spennende fag. Vet dessuten at om man har det i kombinasjon med økonomi/organisjonslære eller andre fag, kan det være attraktivt om man ønsker å ende opp som leder og/eller konsulent.

Jeg er psykolog med en MBA i bedriftsøkonomi og spesialisering i organisasjonspsykologi. Jobbet klinisk noen år først, noe jeg syntes var en bra bakgrunn. Man blir god på verktøyene liksom. MAsterstudiet er jo ikke så praktisk rettet da, mer på utredningssiden.

Skrevet
Jeg er psykolog med en MBA i bedriftsøkonomi og spesialisering i organisasjonspsykologi. Jobbet klinisk noen år først, noe jeg syntes var en bra bakgrunn. Man blir god på verktøyene liksom. MAsterstudiet er jo ikke så praktisk rettet da, mer på utredningssiden.

Ja, jeg har inntrykk av at det er temmelig teoretisk, veldig rettet mot at man skal forske og ta master på den måten.

Jeg tviler egentlig på at jeg ender som psykolog, men jeg ser at psykologi er veldig lett anvendelig i forhold til det yrket jeg sikter meg inn på. I tillegg gir det meg mye personlig, og da har jeg mulighetene åpne, om jeg skulle forandre mening etter noen år.

Skrevet
Ja, jeg har inntrykk av at det er temmelig teoretisk, veldig rettet mot at man skal forske og ta master på den måten.

Den masteren jeg går på har vært fryktlig praktisk faktisk. Vi har øvd på praktiske metoder, vært mye i kontakt med virkelige organisasjoner (både gjennom presentasjoner og caseoppdrag) og skal ha praksis i en større organisasjon i et 20-poengsfag et semester. Så jeg tror det varierer en del. Masteropgaven er selvfølgelig teoretisk, men utelukkende praktisk fokus i en mastergrad hadde jeg sett på som en ulempe.

Skrevet
Jeg tar nå første året på bachelor i psykologi ved Høgskolen på Lillehammer.

Jeg er enda litt usikker på om jeg kunne tenke meg profesjonsstudie senere, eller sikte på en master i psykologi..

Dette er vel og merke langt frem, men jeg føler behovet for å lage meg en plan snart.

Jeg mailet tidligere med UiO, og de sa det kanskje var mulig å ta emner på bachelornivå, for så å søke profesjonsstudiet og få godskrevet disse emnene.

Hva mener dere, bør jeg fortsette på bachelorgraden og så søke innpass for disse med opptak på profesjonsstudie?

Eller bør jeg satse på å søke opptak på profesjonsstudie først som sist?

Og blir man tatt opp der på bakgrunn av videregående karakterer, eller hjelper det at man allerede har en bachelorgrad og første året psykologi?

Setter stor pris på alle innspill! :)

Hei!

Jeg har studert årsenheten i psykologi ved UiO og er nå halvveis på profesjonsstudiet ved UiB. Hvis du kommer inn på profesjonsstudiet vil jeg absolutt anbefale deg å prøve, siden du som psykolog vil ha flere jobbmuligheter enn du vil ha med en master i psykologi. Som psykolog kan du også jobbe med forskning, konulentvirksomhet, organisasjon eller trening, ikke bare som kliniker.

Opptak til profesjonsstudier i Oslo er kun på bakgrunn av karakterer fra VGS, og du vil få uttelling for alderspoeng, samt to tilleggspoeng for ett års høyere utdanning. I Bergen søker du deg inn med karakterer fra årsenheten, som er lik første året på bachelor. Det er to opptak i året, og for våropptaket (med start i januar) har det de siste årene vært snitt på 4,5 som betyr halvparten A og halvparten B.

Når det gjelder innpass for bacheloremner i profesjonsgraden gjelder følgende: Dersom du tar bachelor hvor de første emnene er identiske med førsteåret på profesjon får du innpass for disse, men du må mest sannsynlig vente ett år fra du kommer inn til du får fortsette med nye fag. Du får altså ikke hoppe rett til det andre året. Forskningsmetodefag kan du også få innpass for. Når det gjelder de mer psykologfaglige og kliniske emnene vil det være vanskeligere å få innpass.

Ellers er jeg utrolig fornøyd med UiB - det er et godt universitet med gode forelesere! Dessuten har psykologi et eget fakultet i Bergen, i imotsetning til de andre universitetsbyene. Dette betyr større grad av selvstyre for psykologifagene på universitetsnivå :)

Håper du finner ut av det, og bare siter meg for å stille flere spørsmål dersom det er mer du lurer på, jeg er mer enn glad for å hjelpe!

Hilsen psykologstudent

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg lurer på:

- er profesjonsstudiet vanskelig? Jeg mener, hvis jeg for eksempel bare er interessert i realfag og ikke i "samfunnsfaglige fag" i det hele tatt, kommer det til å bli ekstra vanskelig for meg da?

- er det veldig vanskelig å få A?

Kan noen gi eksempler på hvor vanskelig studiet er? For eksempel hvor mye man må lese, hvor mange timers lesing osv osv.

Jeg har veldig lyst til å søke på psykologi til våren, men er ganske usikker på om jeg kommer til å klare å komme meg igjennom hele studiet.

og jeg har hørt det er veldig høye krav og få plasser til prof stud. etter årsenheten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...