muesli Skrevet 6. januar 2010 #1 Skrevet 6. januar 2010 Dette er vell eit spørsmål til du som HØRER på og LIKER metal musikk: Kva er din favoritt undersjanger? Og kva kan du virkelig ikkje fordra? Og kor lenge har du likt metalmusikk? Eg er mest glad i New Wave of British Heavy Metal og Death Metal, men har fått større og større interesse for Norsk Black Metal. Eg har selv alltid likt ein eller annan form for metal eller hard rock, til og med som barn (då eg har foreldre som liker denne sjangeren). Men vil sei eg virkelig begynte å like metalmusikk i 17-18års alderen, då eg skifta vennekrets til meir likesinnede.
cilipili Skrevet 6. januar 2010 #2 Skrevet 6. januar 2010 Jeg vet rett og slett ikke hva sjangeren kalles, men er mest glad i band som Pantera, Lamb of God, Bloodsimple o.l. Har problemer med death metal.. Og har vel likt metal siden 20-årsalderen. Musikken jeg hørte på ble egentlig bare hardere og hardere av seg selv. Startet med Take That som tiåring, og endte opp på Lamb of God som trettiåring
Eplefe Skrevet 6. januar 2010 #3 Skrevet 6. januar 2010 Gothmetal, powermetal og folkmetal er favorittene her. Alestorm er jo umulig å mislike.
MarianneE Skrevet 6. januar 2010 #4 Skrevet 6. januar 2010 Aner ikke sjangeren, men jeg forguder Godsmack, Turboneger, Metalicca Kanskje er ikke dette metal, men faen så mye bedre enn Britney Spears!
Gjest stillness Skrevet 6. januar 2010 #5 Skrevet 6. januar 2010 Liker godt death metal,også har jeg vel en tendens til å like band som er teknisk flinke og/eller eksperimentelle.Men liker litt black(for det meste norske band),heavy metal,goth osv. Kan(noen unntak da) ikke fordra power metal.Uff,det er forferdelig.Også endel av de tyske bandene er helt horrible + sånne Nightwish aktige band. Interessen for metal begynte i 15-16 års alderen,så det er over 10 år siden jeg begynte å høre på det.Hører på andre ting også har jeg blitt mer åpen for annen musikk etterhvert enn det jeg var i begynnelsen Nå er det musikken som betyr mer for meg,og jeg bryr meg lite om jeg ikke ser ut som en "typisk" metal-dame..
Gjest Syrin_Ulven Skrevet 6. januar 2010 #6 Skrevet 6. januar 2010 Hører mest på rock for tida, men gikk myyyye i metal før og litt innimellom nå, ein sjelden gang. Har ingen favoritt undersjanger, og eg gidder ikkje sette meg inn i hvilke band eg hører på som er lagt under hvilke undersjangere. Kommer egentlig ikkje på noe spesielt eg ikkje kan fordra, men syns det blir litt for mye om det er veldig bråkete så man egentlig ikkje klarer høre hva teksten er. Har likt det siden eg var 14, for det var første gang eg kom over det. Alle andre hørte på pop og annen drittmusikk så eg følte meg litt som ein freak når eg ikkje likte det som "alle" andre likte.
MarianneE Skrevet 7. januar 2010 #7 Skrevet 7. januar 2010 så eg følte meg litt som ein freak når eg ikkje likte det som "alle" andre likte. Det er sånn jeg føler meg når søstra mi sier at hun bare eeeeelsker Kurt Nilsen. Ikke et vondt ord om ham, men nei takk. Ei venninne av meg kan ikke få nok av Britney Spears, mens ei annen venninne liker Vikingarna og Smokey. HERREGUD..
Skyld Skrevet 7. januar 2010 #8 Skrevet 7. januar 2010 Jeg har hørt på metal siden 13 års alderen tror jeg (er 20), og bryr meg egentlig ikke noe særligt om de forskjellige sjangrene da det alltid finnes unntak. Jeg plukker opp litt her og litt der
~Maja~ Skrevet 7. januar 2010 #9 Skrevet 7. januar 2010 Nå er jeg ikke helt stødig på de ulike sjangerne, men Deftones er mine favoritter og de vet jeg er klassifisert som alternativ metal. Så, alternativ metal er min favoritt. Ellers liker jeg veldig godt Taproot, Incubus, The Used og Marilyn Manson - uten helt å vite hvor de blir plassert på metal-termometeret (og om de i det hele tatt er der). Jeg kan, generelt sett, si at jeg ikke liker brølemetal og gammelmetal. Jeg begynte vel å like den typen musikk da jeg var rundt 16 år. Da gikk jeg fra Backstreet Boys via Prodigy, Nirvana og Blink 182.
Gjest Cipheria Skrevet 7. januar 2010 #10 Skrevet 7. januar 2010 kva kan du virkelig ikkje fordra? Musikk eg ikkje likar, høyrer eg ikkje på. Vil ikkje sei at det noko eg hatar, sånn sett. Men musikk eg ikkje likar er jo slitsam å høyre på. Og kor lenge har du likt metalmusikk? Metallica på barneskulen. Rundt 5-6klasse. På ungdomsskulen var det mykje powermetal, Sonata Artica og Nightwish. Eg har ikkje oversikt over alle dei ulike sjangrane som har dukka opp. Likar noko svartmetall. Likar veldig godt metall som blandar mørkare og meir vanlege stemmer, All That Remains t.d. Finntroll, Pain of Salvation og Diablo Swing Orchestra, Machinae Supremacy er fire ganske ulike typar eg likar.
Gjest Syrin_Ulven Skrevet 7. januar 2010 #11 Skrevet 7. januar 2010 Det er sånn jeg føler meg når søstra mi sier at hun bare eeeeelsker Kurt Nilsen. Ikke et vondt ord om ham, men nei takk. Ei venninne av meg kan ikke få nok av Britney Spears, mens ei annen venninne liker Vikingarna og Smokey. HERREGUD.. Huff og huff, for ein musikk smak. Hater sånt.. piss. Blir stort sett hver dag tvingt til å høre på pop og hip hop møkkamusikken av nabo som spiller høg musikk. Og som oftest samme sangene om og om igjen, dag etter dag. 5-6 stk som står på repeat. Har vært tider eg har vært ekstremt frista til å gå å demontere anlegget hennes med ein hammer når hun er ute av huset.
Leifr Skrevet 7. januar 2010 #12 Skrevet 7. januar 2010 (endret) Nuvel. Skal jeg ha én undergenre som favoritt må det bli doom metal. Men det betyr jo igjen alt fra Pagan Altar til Esoteric, så det sier ikke så mye i seg selv. Ellers går det mye i thrash, litt streit gammelheavy (type NWOBHM), litegrann death og en hel del black metal. Det jeg har aller minst grep på er "nu-metal" og "metalcore"; er jaggu ikke helt sikker på hva de greiene er for noe en gang. Og så hører jeg nokså lite på ting som går under begrepet "power metal", men det forekommer. Har drøyt to tiår som metallhue bak meg (det begynte første høsten på videregående, august/september 1988, da jeg snublet over Metallica, Iron Maiden, Slayer, Anthrax og Testament i løpet av noen uker; sommeren etter fant jeg Bathory). Endret 7. januar 2010 av Leifr
Gjest Gjest_norah_* Skrevet 7. januar 2010 #13 Skrevet 7. januar 2010 Nuvel. Skal jeg ha én undergenre som favoritt må det bli doom metal. Men det betyr jo igjen alt fra Pagan Altar til Esoteric, så det sier ikke så mye i seg selv. Ellers går det mye i thrash, litt streit gammelheavy (type NWOBHM), litegrann death og en hel del black metal. Det jeg har aller minst grep på er "nu-metal" og "metalcore"; er jaggu ikke helt sikker på hva de greiene er for noe en gang. Og så hører jeg nokså lite på ting som går under begrepet "power metal", men det forekommer. Har drøyt to tiår som metallhue bak meg (det begynte første høsten på videregående, august/september 1988, da jeg snublet over Metallica, Iron Maiden, Slayer, Anthrax og Testament i løpet av noen uker; sommeren etter fant jeg Bathory). orker ikke nu-metal og powermetal. heller ikke trash - med noen få unntak. liker noe norsk black - men ellers liker jeg det helst når det går over i progressivt. eksempelvis synes jeg blood red throne er bra, men jeg orker ikke hele plata. dette har jo ikke med kvalitet å gjøre, men jeg blir bare sprø i nøtten:) noe pantera, litt satyricon - men helst band som egentlig krysser over i en annen sjanger som eks tool. (men dette er jo ikke metal). tja. hva mer? det blir fort til at jeg liker et par tre låter på ei skive - så jeg shopper litt:) noe bra, utrolig mye dårlig. har vært på vanvittig mye konserter og gått lei det vanlige greiene. så: progmetal :rødme:
pantera Skrevet 7. januar 2010 #14 Skrevet 7. januar 2010 (endret) Jeg hører mest på thrash og heavy metal. Har egentlig likt metal ganske lenge, men begynte ikke å høre skikkelig på det før jeg begynte å utforske litt som 15-åring. Begynte med de jeg kjente til som Metallica og Iron maiden. Metal-typer jeg har vansker for å høre på er black-metal sanger som dette eller dette. Liker noen få Dimmu borgir sanger i små doser, men de som jeg har linket til blir i det meste laget. Endret 7. januar 2010 av pantera
Donnie Darko Skrevet 9. januar 2010 #15 Skrevet 9. januar 2010 Det jeg hører mest på nå for tiden er Thrash. Har fått veldig kick på det nye norske bandet Nekromantheon (søk de opp på myspace). Hører også mye på Death, NWOBHM, Doom og Black innenfor metal. Den sjangeren jeg virkelig ikke klarer er power metal eller "Ridder-Rock" som jeg kaller det. Allen band som også går under parolen "episk metal" er også ganske klamt..
Harlekin Skrevet 9. januar 2010 #16 Skrevet 9. januar 2010 (endret) Jeg liker stort sett all metallmusikk, men kanskje aller best industrial. Jeg har likt metal i en seks-sju år, før det var jeg temmelig mainstream og samlet på Absolute music Endret 9. januar 2010 av Harlekin
Donnie Darko Skrevet 9. januar 2010 #17 Skrevet 9. januar 2010 Det som er litt artig er at den første metallskiva jeg hørte var Kill 'em All med metallica. Og fortsatt så syns jeg det er den beste thrash skiva noensinne. Synd metallica har tapt seg så inn i helvete. Kill 'em all knuser alt av slayer, anthrax og samtlige andre thrash band. Men det ble med den ene førsteskiva.
filantropen Skrevet 13. januar 2010 #18 Skrevet 13. januar 2010 Min favoritt er Doom metal og Funeral Doom. Elsker stemningsmusikk, og da er for min del Doom perfekt. Har hørt på metal sia eg var 12 år ca, begynte med Stratovarius, og Helloween. Men da Eg for første gang hørte Dimmu Borgir - Entrance så var eg solgt Favorittband er My Dying Bride, som også har favoritt sangen min The Dreadful Hours. Ellers går det mykje i MDB, Draconian, Daylight Dies, Novembers Doom, Candlemass, Forest of Shadows, Shape of Despair. Noken som liker sånt ? Syns SoD, har eit sånn majestetisk preg på sangane. Mystiske og kraftig stemning.
PiriPiri Skrevet 13. januar 2010 #19 Skrevet 13. januar 2010 Det jeg hører mest på nå for tiden er Thrash. Har fått veldig kick på det nye norske bandet Nekromantheon (søk de opp på myspace). Hører også mye på Death, NWOBHM, Doom og Black innenfor metal. Den sjangeren jeg virkelig ikke klarer er power metal eller "Ridder-Rock" som jeg kaller det. Allen band som også går under parolen "episk metal" er også ganske klamt.. Å Nekro! :rødme:
Gjest Lunis Skrevet 14. januar 2010 #20 Skrevet 14. januar 2010 Har holdt meg for det meste til "Viking" metall den siste tiden, ikke nødvendig så veldig sjangerbegrensende men med tema av den typen. Det meste grenser mot death/black eller noe imellom. Jeg begynte å miste interessen for denne typen musikk for en tid tilbake, men holder det fortsatt gående ved å oppdage en del nytt gjennom Spotify nå. Problemet er vel at jeg har hørt absolutt alt som er å høres, da jeg har drevet med dette i over 9 år. Samlinga begynner å bli...for stor, ihvertfall i forhold til hvor ofte jeg flytter. Sjekk ut den siste til Behemoth om du liker teknisk, melodiøs black metall. Anbefales.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå